”Kun tätä veljille
opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi
uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut. Mutta epäpyhiä
ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen. Sillä ruumiillisesta
harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen,
koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen. Varma on se
sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen. Sillä siksi me vaivaa näemme
ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on
kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien. Tätä käske ja opeta.”
(1.Tim.4).
Miksi Sana on niin varma ja luotettava? Miten ja mitä
kuuntelemme ja luemme? Mihin olemme panneet luottamuksemme hengellisessä
elämässä? Käsitämmekö todella minkä kanssa olemme tekemisissä
tunnustautuessamme uskovaisiksi, kristityiksi? Elämmekö jatkuvuudessa aivan
väärien asioiden, väärien käsitysten kanssa maallisen alkuperämme johdosta? Mikä
on vallitseva ja hallitseva voima elämässämme Adamin ja Eevan jälkeläisinä? Kuinka
suuressa määrin tämä perimä määrittelee kaiken tekemisemme ja olemisemme?
”Niin on myös
kirjoitettu: ’Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu’; viimeisestä
Aadamista tuli eläväksitekevä henki. Mutta mikä on hengellistä, se ei ole
ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä
on hengellistä. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on
taivaasta. Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja
minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset. Ja
niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen
kuva. Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan
valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.” (1.Kor.15).
Millaista muutosta merkitseekään uudestisyntymä uskovaisen
elämässä! Me olemme jo selvästi todistaneet Kirjoituksilla, ettemme ole tästä
maailmasta, koskapa emme ole enää itsemme omia. Meidät on ottanut hallintaansa
taivaallinen Voima, taivaallinen ilmapiiri, joka on kaiken maallisen vallan ja
hallinnan yläpuolella!
”Vai ettekö tiedä,
että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka
te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? Sillä te olette
kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.” (1.Kor.6).
Olemme tietoisia siitä, mitä on kirjoitettuna
Hebrealaiskirjeessä:
”Mutta usko on luja
luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.”
(Hebr.11).
Asetumme helposti lepäämään tässä näkymättömyydessä ja
omanlaisessansa hengellisyydessä, mutta mitä todella merkitsee tämä luottamus
ja näkymättömyys? Onko siitä tullut meille jonkinlaisen koskemattomuuden ja
tarttumattomuuden suojapanssari, niin että kuljemme tämän elämämme lävitse
oikeastaan kaikille käsittämättömässä ja näkymättömässä ”hengellisyyden
panssarissa”? Mitä puolta aidossa uskossa valottaa meille hetki sitten
lainaamamme sanankohta?:
”Vai ettekö tiedä,
että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja
jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? Sillä te olette
kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.”
Mitä aidossa hengellisessä todellisuudessa merkitsee
uskonelämämme? Onko se tämän ja monen muunkin sanankohdan perusteella vain
jotakin näkymätöntä ja koskettamatonta, mikä on kätkettynä syvälle sisimpäämme,
kuin koteloituneena ja ei mitään vaikuttavana tietona?
”ettekö tiedä, että
teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on…”?
Mihin perustuu Sanan luotettavuus niin alkuperässään kuin
meissäkin? Sana ei totisesti ole vain jokin inhimillisiin koteloihin tai
koreihin talletettava tieto tai digitaalinen piisiru, vaan se on kaikkea
inhimillistä tietoisuutta ylempi Todellisuus ja Elämä!
”Mutta kaikille,
jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka
uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan
tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Ja Sana tuli lihaksi ja asui
meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista
kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja
totuutta.” (Joh.1).
Sama Sana on vieläkin keskellämme ja meissä, ei vain tietona
vaan Elämänä ja Lihaksi Tulleena!
”Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti