”Miksi te etsitte
elävää kuolleitten joukosta? Ei hän ole täällä, hän on noussut ylös. Muistakaa,
kuinka hän puhui teille vielä ollessaan Galileassa, sanoen: 'Ihmisen Poika
pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen
pitää kolmantena päivänä nouseman ylös.'" Niin he muistivat hänen
sanansa.” (Luuk.24).
Mitä meidän on käsketty muistaa ja mitä tehdä? Minne Hengen
Ääni kehottaa meitä menemään, mihin suuntaan kulkemaan? Mitä on aika etsiä,
mitä ei?
”Kirjoittaahan Mooses
siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on
siitä elävä. Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: ’Älä
sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?’ se on: tuomaan Kristusta alas, tahi:
’Kuka astuu alas syvyyteen?’ se on: nostamaan Kristusta kuolleista. Mutta mitä
se sanoo? ’Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi’; se on
se uskon sana, jota me saarnaamme.” (Room.10).
Etsimmekö yhä vielä kaukaa sellaista, mikä todellisuudessa
on niin lähellä, että sen voi nähdä vain Hengen avaamin sydämen silmin?
Minulla on ollut etuoikeus vierailla kaksi kertaa
Israelissa, kummallakin kertaa kahden viikon ajan. Minulle tuo maa ja kansa
ovat todella rakkaat ja läheiset, vaikka en siitä niin kovin suurta numeroa
olekaan osannut tehdä. Mieleni tekisi vielä kerran nähdä tuo maa ja ihmiset,
mutta jos ei Herra suo ihmeparantumista, jää kaikki vain haaveeksi, kauniiksi
sellaiseksi!
On pakko sanoa, etten todellakaan voi hyväksyä kaikkea mitä
tuo maa ja kansa poliittisella ja maallisella tasolla tekee periaatteella ”silmä
silmästä ja hammas hampaasta”, mutta kaikki tapahtuva on säädetty Korkeudessa
omalla, inhimilliselle mielelle käsittämättömällä tavalla.
Mihin ajatukseni menevät tänä aamuna, hiukan levottomasti
nukutun yön jälkeen?
”Miksi te etsitte
elävää kuolleitten joukosta? Ei hän ole täällä…”
Mitä jäi erityisellä ja suorastaan hämäävällä tavalla
mieleeni noilta matkoiltani Israeliin? Olin silloin ja ehkä vieläkin
hämääntynyt siitä, että lähes jokaisella vierailemallamme paikalla kaiken, oppaan
kertoman raamatullisen tapahtuman yllä, kohosi jonkinlainen temppeli tai
rakennus! Olisivatkohan ainoat todella puhuttelevat paikat, joiden ylle ei ole
voitu rakentaa mitään, Jordan-virta ja Gennesaretin-järvi!
Sieluni silmien edessä vilahtelevat median välittämät kuvat
oletettavilta Herramme syntymä- ja hautapaikoilta, joilla on tavaton tungos
ihmisten haltioituessa paikalla palavista valoista ja kynttilöistä! Päästäkseen
näille paikoille, on heidän täytynyt kulkea pitkä matka paikalla kohoavan
rakennuksen sisällä.
Myötätuntoni on jokaisen vierailevan ihmisen kanssa, vaikka
en itse samalla tavalla toimisi.
”Ei hän ole täällä,
hän on noussut ylös. Muistakaa, kuinka hän puhui teille…”
Ihminen toimii sisäisten impulssiensa mukaisesti, mikä on
nähtävissä kautta aikojen hänen rakkaudessaan siihen mikä voidaan nähdä, ei
niinkään siihen, mitä Herramme todella puhui ja tarkoitti puhumallaan! Mikään
ei oikeastaan ole muuttunut aikojen kuluessa, mistä ehkä elävin kuva on:
”Niin Pietari rupesi puhumaan
ja sanoi Jeesukselle: ’Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä
teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle
yhden.’” (Matt.17).
Ihmisen on hyvä olla Herran seurassa, Hänen läsnäolossaan,
mutta käsittääkö ihminen kaiken todellisen hengellisyyden voimallisen
elävyyden, todellisuuden ja jatkuvuuden? Hän jatkuvasti toimii oman
jatkuvuutensa mukaisesti, kyselemättä Pietarin tavoin Herran tahtoa oman
rakentamisensa suhteen!
Oi, millainen aihe meillä onkaan, josta voisi kirjoittaa
loputtomasti! Ennen lisärakentamistamme, ei kun kirjoittamistamme, ajatelkaamme
aivan uudella tavalla sanoja:
”Älä sano
sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?’ se on: tuomaan Kristusta alas, tahi: ’Kuka
astuu alas syvyyteen?’ se on: nostamaan Kristusta kuolleista. Mutta mitä se
sanoo? ’Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi’; se
on se uskon sana, jota me saarnaamme.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti