”Kun tätä veljille
opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi
uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut. Mutta epäpyhiä
ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen. Sillä ruumiillisesta
harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen,
koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen. Varma on se
sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen. Sillä siksi me vaivaa näemme
ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on
kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien. Tätä käske ja opeta.”
(1.Tim.4).
Jos ja kun todella olemme panneet toivomme Elävään Jumalaan,
tulee meidän käsittää olevamme tekemisissä jonkin täysin itseämme suuremman ja
kaikin puolin inhimillisen käsityskyvyn ulkopuolella olevan kanssa! Tämä inhimillisesti
käsittämätön Jumala astui Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa ulos
näkymättömyydestänsä ja käsittämättömyydestänsä paljastaen Itsestään alueita,
jotka tekevät ihmiselle mahdolliseksi tulla osalliseksi Hänen ominaisuudestaan
Jumalallisena Sukulunastajana! Hän paljasti Itsensä sellaisessa
yksinkertaisuudessa ja vaatimattomuudessa, mikä itseään palvovan ihmisen
silmissä on suorastaan naurettavaa ja on tullut pilkan kohteeksi! Kuinka pelottava
onkaan tämä ihmisen asenne itsekorostuksessaan!
Kuinka tärkeätä onkaan meille jokaiselle Jumalan lapselle
käsittää Pyhän Hengen avulla, että meidän Jumalamme on jotakin paljon suurempaa
kuin mitä inhimillinen mieli voi järkeillä lukiessaan Raamattua ilman Pyhän
Hengen ilmestystä!
”Sillä Jumalan viha
ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan,
niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa, sentähden että se, mikä
Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen
heille ilmoittanut. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen
voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan,
maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä
puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana
kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja
heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt. Kehuessaan viisaita olevansa
he ovat tyhmiksi tulleet…” (Room.1).
Kuinka erilaiset mahdollisuudet meillä tässä viimeisessä,
tieteen ja uskomattoman kehityksen ajassa, onkaan käsittää Jumalamme valtasuuruus
ja Jumalallinen Olemus! Omalla tavallaan on taivaalle katsominen aina ollut
riittävä tähtien lukuisuuden käsittämiseksi, ja Israelin lasten lukemattomuuden
havaitsemiseksi, mutta millaisen tuomion alaiseksi joutuvatkaan epäuskomme ja
Jumalamme vähätteleminen, kun kaiken silmälle näkyvän taakse katsoo
teleskoopilla!
Meille on annettu Jumalan Sana, Raamattu, Hänen tahtonansa
ja elämänohjeena kaikkia elämässämme esiin tulevia tilanteita varten. Me arvostamme
ennen kaikkea Evankeliumiin tallennettua erikoisesti Herran Jeesuksen Persoonaa
kuvaavien kohtien ja Hänen persoonallisten puheidensa johdosta. Hänen armahtavaisuutensa
ja ihmisrakkautensa puhuttelevat meitä, mutta käsitämmekö Hänen Olemuksensa todellisen
suhteen Isään Jumalaan ja Pyhään Henkeen? Anteeksiantamuksen määrä on ihmiselle
käsittämätön etenkin rikkomuksissa Herraa Jeesusta kohtaan. Mutta mitä
sisältävätkään Hänen Sanansa:
”Sentähden minä sanon
teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen
pilkkaamista ei anteeksi anneta. Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa
vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää
Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä
tulevassa.” (Matt.12).
Miettikäämme Herran Jeesuksen, Pyhän Hengen ja Jumalan
keskinäistä suhdetta sellaisena kuin se esitetään Sanassa. Mitä luimme hetki
sitten?:
”Sillä hänen näkymätön
olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun
niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin
etteivät he voi millään itseänsä puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet
Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet…”
”Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden
päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. Ja Jumala sanoi…”
Olisikohan syytä tarkistaa käsityksemme Pyhän Hengen
pilkasta? Se ei taida olla yksittäinen teko, vaan asenne!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti