”Armo teille ja rauha
Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta! Kiitetty
olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken
lohdutuksen Jumala, joka lohduttaa meitä kaikessa ahdistuksessamme, että me
sillä lohdutuksella, jolla Jumala meitä itseämme lohduttaa, voisimme lohduttaa
niitä, jotka kaikkinaisessa ahdistuksessa ovat.” (2.Kor.1).
Olemme viime aikoina korostaneet vaeltamisen merkitystä
hengellisessä elämässä. Oikealla tavalla vastaanotettu Sana on aina
omanlaisensa Siemen, jonka on tarkoitus kasvaa ja kehittyä meissä vaelluksemme
aikana. Mistä oikein on niin monille tullut käsitys paikalleen jäämisestä
ja kaiken hengellisen elämän turvallisesta asemasta tarkkailemisesta?
Olen vastoin kaikkea inhimillistä ajattelua ja näkemystä
joutunut toteamaan aivan nuoresta pojasta asti, että aito hengellinen kokemus
panee meidät liikkeelle tavalla, joka saa aikaan hengellistä hengästymistä ja
jopa kaikenlaisia ahdistuksiakin. Useimmiten, kun ajattelemme tätä ”hengellistä
ahdistusta”, perustuu se vain omaan mukavuudenrakkauteemme, ei jumalalliseen
suunnitelmaan!
Mieleeni tulee nyt sanankohta:
”Kun tätä veljille
opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi
uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut. Mutta epäpyhiä
ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen. Sillä ruumiillisesta
harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen,
koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen. Varma on se
sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen. Sillä siksi me vaivaa näemme
ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on
kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien. Tätä käske ja opeta.”
(1.Tim.4).
Millä me ravitsemme itseämme säilyttääksemme hengellisen
kuntomme? Todellisuudessa koko maailma on aina ollut täynnä ns. ”epäpyhiä
ämmäin taruja”, joiden määrittämisen jätän lukijoilleni, haluten vain lainata
veljemme Paavalin rohkeata ajatusmaailmaa ryhtymättä nimeämään mitään erityisiä
hengellisiä opetuksia. Eikö olekin aikamoinen vertauskuva hyvin
laajamittaisesta ”hengellisestä ilmapiiristä ja opetuksesta”?
Nämä ämmäin tarut ovat kulkeutuneet hengelliseen maailmaan
opetuksena, joka on saavuttanut suuren suosion laajoissa piireissä! Miksi! Koska
niistä puuttuvat kaikki jumalalliset vaikutukset, joista luemme esim.
Hebrealaiskirjeen 4. luvusta:
”Ahkeroikaamme
siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden
esimerkkiä. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin
mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja
hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja
paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.”
Jo pelkkä tämän sanankohdan lukeminen aikaansaa joka kerta eräänlaista
hengellistä hengästymistä, koska se korostaa hengellisen vaeltamisen ja
kuntoutumisen välttämättömyyttä. Jo suomalainen viisaus toteaa: ”Ken itsensä
lepohon heittää, on kuollut jo eläessään!” Nimenomaan tässä nukkuvien
neitsyiden ajassa meidän on viimeinen hetki käsittää ero Jumalan tarkoittaman
ja antaman levon ja ihmisen itsensä valitseman levon välillä! On aina ollut
totta ja on vieläkin, että vaelluksellamme, matkallamme, ei kruunata sen
paremmin alkua kuin ei puolimatkaakaan, vaan Jumalan antama loppu!
Luemme antaumuksella kuinka ruumiillisesta harjoituksesta on
hyötyä vain vähään, mutta miten on sen suhteen, että kirjaudumme väärään
hengelliseen kuntokouluun, jonka opetus ja ohjelmat perustuvatkin ”ämmäin
taruihin ja luulemuksiin”!
”Sillä siksi me
vaivaa näemme ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään
Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien. Tätä käske
ja opeta.”
Miksi me näemme vaivaa ja antaudumme hengästyttäviin ja
rasittaviinkin ponnisteluihin matkallamme?
”…mutta
jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen, koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen
että tulevaisen. Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen.”
Ahkeroikaamme siis Hänen edessänsä, Joka on asettanut meidät
hengelliselle juoksuradalle kilvoittelemaan voitonhalu sydämessämme! Aito lepo
saavutetaan vain ahkeroimalla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti