Puhuimme eilen Pyhän Maan ”hengellisistä rakennuksista”
joiden tarkoitus voidaan nähdä hyvin moninaisella tavalla. On olemassa
alkuperäinen ja niiden syntyyn vaikuttava tekijä, sekä useita tekijöitä, jotka
ajan saatossa vaikuttavat kunkin aikakauden ihmisiin. Meidän tehtävämme ei ole
arvostella ihmisten hengellisiä näkemyksiä ja tarkoitusperiä, mutta olemme
hyvin suuressa vastuussa siitä, mitä kukin sisimmässään antaa kaiken vaikuttaa
itseensä. Ei ole selvästikään kysymys vain joistakin Pyhän Maan rakennelmista,
joiden merkitys ja tarkoitus vaihtelevat eri vaeltajien keskuudessa! Ihminen haluaa
aina jollakin erityisellä tavalla huomioida erikoisiksi katsomansa hengelliset
tapahtumat. Yksinkertaisin ja merkittävin huomioimistapa on jonkinlaisen
pyhätön rakentaminen jollekin merkittävälle tapahtumapaikalle, ei vain Pyhällä
Maalla, vaan kaikkialla minne ihminen astuu.
Kuten jo totesimme, meidän tehtävämme ei niinkään ole
arvostella muiden tekemisiä ja pyhiksi katsomia asioita, vaan meidän jokaisen
on tehtävä koko kristillisen vaelluksemme ajan valintoja ja ratkaisuja, jotka
vaikuttavat hengellisen elämämme kehitykseen tai sen pysähtymiseen jollekin
merkittäväksi katsomallemme paikalle tai vaiheelle. Puhuessamme ja
ajatellessamme rakentamista, on ensimmäinen mieleen tuleva asia se, että tämä
ei tapahdu liikkeessä ollessa, vaan vaatii pysähtymisen.
”Niin Pietari rupesi puhumaan
ja sanoi Jeesukselle: ’Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä
teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Moosekselle yhden ja Eliaalle
yhden.’” (Matt.17).
Pietari kohtasi hyvin merkittävän hengellisen kokemuksen,
johon hän olisi tahtonut jäädä pidemmäksikin aikaa pysähtymällä rakentamaan jopa
kolme eri majaa, rakennelmaa. Mitä kaikkea hänen mielessään sitten olikin, sitä
ei ole meille kerrottu. Mitä hänestä tiedämme muiden sanankohtien perusteella,
oli hän hyvin impulsiivinen ja herkästi innostuva Herran seuraaja, joka
mielestämme innostui aivan liiaksi tietyissä tilanteissa, haluten jopa kävellä
veden päällä ja mennä Herran kanssa vankilaan!
Herrallamme oli aivan oma tiensä, jonka saneli ikuinen
suunnitelma, joka oli laadittu jo ennen maailman perustamista. Niinpä ei tuona
Kirkastusvuoren päivänä ollut mahdollista pysähtyä jonkinlaisen rakentamisen
johdosta, muistomerkin laatimisen johdosta, koska koko tapahtumasta ei saanut edes
kertoa ennen Herramme ylösnousemusta!
Emme selvästikään puhu nyt vain joistakin maallisista
rakennelmista ja niiden suunnittelusta, vaan varmastikin yksi merkittävimmistä
murheen aiheista hengellisessä elämässä on ihmisen pohjaton tarve pysähtyä
kesken hengellistä vaellustaan rakentaakseen minkä tahansa ”hengellisen
rakennelman tai barrikadin”, jonka taakse, päälle tai alle hän voi asettua
erottautuakseen tavalla tai toisella toisista saman tien matkaajista! Tämä voi
tapahtua vain perääntymällä ja uudelleen tarttumalla asioihin, jotka jo
aikanaan on hylännyt väärinä, mutta joiden avulla voi kierolla tavalla luoda
jonkinlaisen oman ”hengellisen imperiumin”.
”Sillä jos minä
uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani
lain rikkoja. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni
Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en
enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä
elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä
minun edestäni.” (Gal.2).
”Vaikka me
vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan mukaan sodi; sillä meidän sota-aseemme
eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan
maahan linnoituksia. Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen
varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme
jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle ja olemme valmiit rankaisemaan
kaikkea tottelemattomuutta, kunhan te ensin olette täysin kuuliaisiksi tulleet.”
(2.Kor.10).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti