”Mutta hän sanoi heille: ’Ei tämä sana kaikkiin sovellu, vaan ainoastaan niihin, joille se on suotu. Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon’.” (Matt.19).
”Joka voi sen itseensä
sovittaa, se sovittakoon…”
Heti ensimmäiseksi herää kysymys, ajatellen ennen kaikkea monia
kuultuja mielipideilmaisuja, että miten oikein on meidän suhteemme Jumalan
Sanaan? Tuleeko Jumalan Sanan tulla sovitetuksi meihin, vai meidän tulla
sovitetuksi Jumalan Sanaan, nimenomaan lainauksemme tarkoittamassa mielessä? Ei
ole kysymys pelastuksesta, sovituksesta siinä mielessä, vaan sopivuudesta ja
soveltuvaisuudesta! Miksi antautua tällaiseen ”sanaleikkiin” ja ”saivarteluun”?
Koska mitä pidemmälle aika ihmiskunnan kellossa kuluu, sitä enemmän valtaa alaa
ajattelu, että Sana kokonaisuudessaan tosiaankin olisi sovellettavissa,
sovitettavissa itse kuhunkin yksilöihmiseen, ihmisolemukseen, niin että
periaatteessa jokaisella ihmisellä voi olla kaikista toisista poikkeava käsitys
Jumalan Sanasta ja Hänen tarkoituksestansa, tahdostansa!
Jo inhimillisen järjenkin perusteella on tarkoituksetonta ja
mieletöntä vaalia tällaista ajattelua, koska sen perusteella olemme tulleet
siihen missä ennen kaikkea juuri nyt olemme! Omalla pienellä paikkakunnallani
on tällä hetkellä enemmän kuin puoli tusinaa näkyvää uskonnollista yhteisöä,
jotka tosin usein pitävät yhteisiä tilaisuuksia. Mutta onko Herramme
tarkoittanut asiansa eteenpäin viemiseksi tällaisen valinnan – ja soveltamisvapauden,
kun etsivä ihminen asetetaan lukemattomien kysymysmerkkien eteen? Tiedämme Jumalan
Sanasta mitä Hän on selvästi tarkoittanut ja sanonut kohdallamme, mutta
ongelma onkin siitä, MITÄ ME SANOMME, niin kuin eilen luimme! Mitä sanoo
Sana, Raamattu, ilman minkäänlaista yksilöllisen selityksen mahdollisuutta
siitä kokonaisvaltaisesta suunnitelmasta ja hengellisestä rakennuksesta,
Jumalan temppelistä, jota meidät on kutsuttu rakentamaan, olemaan itse osa sitä?
Ei siis ole kysymys mistä tahansa, valinnanvaraisesta laatimisesta ja
kokoamisesta, vaan olemisesta osa Yhtä Hengellistä Ruumista, Herraa Jeesusta
Kristusta!
”Niin kehoitan siis
minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne
kutsumuksen arvo vaatii, kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja
pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa ja pyrkien säilyttämään
hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä: yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin
te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne
saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on
yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa. Mutta itsekullekin meistä on armo
annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.” (Ef.4).
Ei ole selvästikään kysymys mistään soveltamisesta, kaupanteosta,
neuvottelusta ja tinkimisestä jossakin valintapuodissa, vaan Jumalallisesta
valinnasta, joka jo Jumalamme ennalta tietämisen kautta on luonut
yksilökohtaisen, henkilökohtaisen suunnitelman. Hän on asettanut itse kunkin juuri
sille paikalle, missä tämä palvelee jumallista kokonaiskuvaa, uskomattoman
ihanaa palapeliä, jossa jokainen osa täydellisesti heijastaa juuri sitä, mihin
se on tarkoitettu! On siis valinnanvaraisia asioita, todella harvoja, ajatellen
henkilökohtaisia piirteitämme ja tarpeitamme, mutta kaiken kaikkiaan olemme
tekemisissä ennalta nähdyn, Jumalallisen Elämän kanssa, joka kauneimmillaan
tulee esiin Herramme meille antamassa esikuvassa:
”Totisesti, totisesti
minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen,
minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin
tekee. Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse
tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te
ihmettelette. Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin
myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.” (Joh.5).
Kaikessa törmäämme suorastaan voimalla käsitteeseen Elämän
Sanasta, Elämän Tiestä, Uudesta Elämästä! Ei ole niinkään kysymys meidän
soveltamisestamme, valinnastamme, vaan Jumalan valinnasta itse kunkin kohdalla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti