”Mutta te, jotka riipuitte kiinni Herrassa, teidän Jumalassanne, te kaikki olette elossa vielä tänä päivänä. Katso, minä olen opettanut teille käskyt ja säädökset, niinkuin Herra, minun Jumalani, on minua käskenyt, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne. Noudattakaa ja seuratkaa niitä, sillä se on oleva teidän viisautenne ja ymmärryksenne kansojen silmissä.” (5.Moos.4)
Matkustin aikanaan työni johdosta lukemattomia kertoja lentokoneilla.
Joka kerta oli etenkin nousuvaiheessa hiukan epämääräinen tunne vatsanpohjassa,
mutta uskoin kaiken menevän hyvin, koska olin liikkeellä Jumalan asialla. Jos olisi
ollut kysymys lomanvietosta ja huvittelusta, en olisi ollut ollenkaan niin
täynnä luottamusta Jumalan varjeluun.
Olen viime aikoina katsellut suuren määrän dokumentteja
lento-onnettomuuksien tutkimuksista. Ajatukseni ovat jatkuvasti menneet meihin
Jumalan kansana, joka omalla, hyvinkin konkreettisella tavalla on
valmistautumassa elämänsä tärkeimpään lentomatkaan tähtien tuolle puolen,
palatakseen tosin takaisin Tuhatvuotiseen Valtakuntaan. Käsitämmekö riittävällä
tavalla, kuinka tärkeästä lennosta todella on kysymys ja kuinka tärkeätä on
tietää tarkkaakin tarkemmin, kuka istuu ohjaamossa lentokapteenin paikalla?
Dokumentit onnettomuuksista ovat paljastaneet aivan uskomattomia
asioita, jotka ovat johtaneet joko koko lentokoneen täydelliseen tuhoon tai
kymmenien ihmisten kuolemaan. Ohjainsauvoissa on ollut kiinni käsittämättömän
huolimattomia ja välinpitämättömiä henkilöitä, joiden huomio ja mielenkiinto
ovat olleet kaikessa muussa kuin lentoonlähdön vaatimissa toimenpiteissä!
Jokaisen lentoonlähdön yhteydessä tulee suorittaa todella
tärkeä toimenpideluettelon tarkistus, jotta kaikki olisi kunnossa lentokoneen
nousukiidon onnistumiseksi. Ohjaamossa on tässä yhteydessä saattanut olla
ylimääräinen tai ylimääräisiä henkilöitä, jotka ovat vieneet lentäjien huomion
toisarvoisiin asioihin, niin että tarkastuslistan läpikäyminen on jäänyt
vajavaiseksi. Kone ei siis ole ollutkaan nousukunnossa, vaan on pudonnut ennen
kuin on ehtinyt lentokorkeuteen, aiheuttaen kaikkien tai kymmenien matkustajien
kuoleman! Lentäjiin kohdistuvat siis todella suuri vaatimustaso ja
pitkäaikaiset koulutukset ja kokemukset!
Miten voi olla mahdollista, että meille on itsestään selvää
tietynlainen koulutustaso niin lääkäreiden kuin poliisin, palomiesten ja
armeijan henkilökunnan suhteen, mutta hengellisessä elämässä ”lentokapteeniksi
ja – perämieheksi” näyttää kelpaavan melkein kuka tahansa? Millaisiin katastrofeihin
ja onnettomuuksiin on tämä johtanut kautta ihmiskunnan historian, usein jo
ensimmäisen lentoonlähdön yrityksen yhteydessä!
Mikä on kiinnittänyt eniten huomiotani noiden
onnettomuusdokumenttien yhteydessä, vieden ajatukset hengellisen elämän
alueelle? Taitamattomat ja välillä yliväsyneet lentäjät ovat laiminlyöneet
tarkastuslistan läpikäymisen uskoen ilman sitä kaiken olevan
lentoonlähtökunnossa! Millaista vääränlaista luottamusta voimmekaan havaita
kautta koko kristillisen maailman eri ihmisten pyrkiessä ohjaamoon matkustajien
jopa ollessa tietoisia näiden taitamattomuudesta ja tietämättömyydestä! Pääasia
näyttää olevan vain koneeseen pääseminen hinnalla millä hyvänsä! Mutta lentoon
nouseminen ei ole ollenkaan niin itsestään selvä asia, jos jokainen
yksityiskohta ei tule huomioiduksi! Todellisessa kristillisessä lentoonlähdössä
ei voida luottaa sattumanvaraisuuteen, koska kysymys on niin monen ihmisen
sielusta!
Moottorit ovat tärkeässä asemassa, mutta ei vain
äänekkyytensä johdosta! Mikä on usein ollut käsittämättömin laiminlyönti
epäonnistuneen nousun aiheuttajana? Jokainen lentäjä oppii jo varhaisessa
koulutusvaiheessa, etteivät siivet sinänsä riitä nousun onnistumisessa, vaan
vähintään yhtä tärkeät ovat niihin kätketyt lisäsiivekkeet, jotka nousussa
laajentavat siipien pinta-alaa ja lisäävät nostavaa pinta-alaa ratkaisevassa
määrin. Monta nousuyritystä ilman siivekkeiden esiin vetämistä on johtanut
väistämättömään tuhoon!
Kristillisen lentoonlähdön mahdollistavat vain kaksi koko
laajuuteensa levitettyä siipeä: Vanha – ja Uusi Testamentti!
”Ja näille hän
aamuvarhaisesta iltaan saakka selitti ja todisti Jumalan valtakunnasta, lähtien
Mooseksen laista ja profeetoista, saadakseen heidät vakuutetuiksi Jeesuksesta.”
(Apt.28).
Katsokaamme siis tarkkaan mihin koneeseen nousemme ja mistä
pidämme kiinni!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti