”Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka
tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; sillä
sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta
jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja
pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. Minä
viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos
Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis
tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.”
(Room.7).
Rehellisyyden
nimessä veljemme Paavali tuo esiin meidän jokaisen sisäisen kamppailun, olemme
sitten olleet Tiellä kauemmin tai lyhyemmän aikaa. Jostakin syystä tämäkin
sanankohta on yleisesti jäänyt melko vähäiselle lukemiselle ja pohdinnalle.
Ihminen luonnostaan rakastaa kaikkea kaunista ja täydellisyyttä hipovaa.
Todellisuudessa ihmisen on todella vaikea hyväksyä itsessään puutteellisuutta
ja vajavaisuutta. Sen on Herramme pannut merkille jo ennen aikojen alkua, ja on
asettanut eteemme sopusoinnun tien, jolla ihminen voi elää täysipainoista
elämää.
Veljemme
Paavali kirjoittaa jokaisen sanansa Pyhän Hengen johdatuksessa, vaikka kaikella
sanotulla onkin monen mielestä aivan liian inhimillinen leima. Mutta miksi ei
olisi, koska me olemme omassa itsessämme sataprosenttisesti ihmisiä ja
inhimillisiä! Siksi Jumala jo alusta lähtien valitsi omassa viisaudessaan tien,
jolla meille on mahdollista olla yhteydessä Hänen kanssaan. Hän on Jumala ja
Kaikkivaltias, Kaikkitietävä, jota ei täydellisessä olemuksessaan kukaan
inhimillinen olento ole nähnyt, saati sitten ymmärtänyt. Hän on MINÄ OLEN, joka
tällä nimellään on tehnyt itsensä tunnetuksi luomalleen ihmisolennolle. Hän
tarkkaakin tarkemmin tietää ja tuntee meidän olemuksemme ja luonteemme, silti
rakastaen omaa tekoaan, niin että sanotaan:
”Vai luuletteko, että Raamattu turhaan
sanoo: ’Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan’?
Mutta hän antaa sitä suuremman armon.” (Jaak.4).
Me emme
vain saa sotkea keskenään näitä kahta roolia, aivan kuten olemme todenneet
moneen kertaan: Kieltäytyessään olemasta ihminen, hän automaattisesti tekee
itsestään jumalan!
Veljemme
Paavali suuresta osastaan ja valtavista näyistään huolimatta tiedosti loppuun
asti näiden roolien merkityksen ja eroavaisuuden. Meitä ei todellakaan tee
joksikin suureksi se, mitä me itsessämme olemme, vaan se mitä meissä asuu!
Siksi Sana niin paljon puhuu erilaisista astioista ja niiden merkityksestä.
Kuinka suuren armon olemmekaan saaneet jo pelkästään olemassaolomme johdosta!
Meillä on tarkoitus, jonka ei tule saattaa meitä kerskailemaan omasta
osuudestamme. Kaikki on armoa alusta loppuun asti, ja uudestisyntymästä
huolimatta pätee loppuun asti:
”Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka
tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; sillä
sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta
jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja
pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti