”Ja hän astui venheeseen, ja hänen
opetuslapsensa seurasivat häntä. Ja katso, järvellä nousi kova myrsky, niin
että venhe peittyi aaltoihin; mutta hän nukkui. Niin he menivät ja herättivät
hänet sanoen: ’Herra, auta, me hukumme’. Hän sanoi heille: ’Te vähäuskoiset,
miksi olette pelkureita?’ Silloin hän nousi ja nuhteli tuulia ja järveä, ja
tuli aivan tyven. Ja ihmiset ihmettelivät ja sanoivat: ’Millainen tämä on, kun
sekä tuulet että meri häntä tottelevat?’” (Matt.8).
Olemme jo
selvästi tulleet näkemään, ettei Herramme koskaan todella torku eikä nuku,
vaikka usein sellainen ajattelu valtaa mielemme, kun joudumme läpikäymään
asioita, jotka eivät meitä miellytä. Me olemme jostakin omineet ajatuksen, että
Herra suo meille vain hyviä ja mieluisia asioita. Mistähän tällainen näkemys on
peräisin? Mieleeni tulee Pietari, joka kauhistelee kuullessaan Herramme
tulevaisuudesta. Olisikohan aiheellista meille jokaiselle joskus kuulla
Herramme kanta inhimillisiin asenteisiimme, koska siinä paljastuu ”mukavuuksien
lähde”!
”Mene pois minun edestäni, saatana; sinä
olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan
sitä, mikä on ihmisten".” (Matt.16).
Herramme
antoi selvästi ja moneen kertaan ymmärtää, että tiellämme ja venematkallammekin
joudumme kokemaan samoja asioita Hänen kanssaan.
”Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa:
’Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon
ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa
sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Sillä mitä se
hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi
sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi? Sillä Ihmisen
Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa
kullekin hänen tekojensa mukaan.” (Matt.16).
Kuinka
vähiin onkaan tässä ajassa mennyt ristin tien korostaminen kaiken mukavan ja
ihmismieltä miellyttävän etsimisen johdosta! Ei toki koko elämämme ole
ahdistuksen ja masentavien asioiden leimaavaa, mutta ei ole oikein sekään, että
nyt tässä ajassa kuulutamme itsellemme samaa kuin Pietari aikanaan Herralle:
”Silloin Pietari otti hänet erilleen ja
rupesi nuhtelemaan häntä sanoen: ’Jumala varjelkoon, Herra, älköön se sinulle
tapahtuko’.”
Miksi
minäkin omalla tavallaan joudun kuulemaan näitä nuhteluita läpi koko elämäni:
”Älä veli hyvä puhu tuollaisista asioista! Jumala varjelkoon, ettei meille
tapahtuisi mitään mieltä pahoittavaa!” Kaiken ikävän kokeminen ei ole sidottu
jonkun julistukseen tai opetukseen, vaan historian Jumalaan, joka
suunnitelmansa on laatinut oman mielisuosionsa mukaan! Sen käsitti jo aikanaan
mies, josta emme mielellämme puhu ja jota emme haluaisi ollenkaan Raamatun
lehdille:
”Mutta hän vastasi hänelle: ’Sinä puhut
niinkuin mikäkin houkka nainen. Otammehan vastaan Jumalalta hyvää, emmekö
ottaisi vastaan pahaakin?’ Kaikessa tässä Job ei tehnyt syntiä huulillansa.” (Job.2).
Jouduimmepa
aika kauaksi veneestä, mutta taas kerran tulee lähelle ajatus paikallisen
myrskyn tyyntymisestä. Omalla ajallaan Job koki Herran asiaan puuttumisen ja
elämän aallokon asettumisen.
”Silloin hän nousi ja nuhteli tuulia ja
järveä, ja tuli aivan tyven.”
Niin
Jobin kuin meidänkin on käytävä lävitse korkeuksissa hyväksi nähty määrä
epämieluisia asioita ja aallokoita. Parasta vaieta, kuin kuulla Herramme ankara
nuhtelu, joka ei tarkoittanut Pietaria, vaan häntä innoittanutta Pahaa. Kuinka
oikeassa onkaan Jobkin toteamuksessaan houkasta naisesta. Tässä yhteydessä ei
voi olla ajattelematta menestysteologiaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti