”Niin Herra sanoi Kainille: ’Missä on veljesi Aabel?’ Hän vastasi: ’En tiedä; olenko minä veljeni vartija?’ Ja hän sanoi: ’Mitä olet tehnyt? Kuule…’” (1.Moos.4).
Kysyneekö
Herra meiltä tänään jotakin? Onko kaikki niin selvää, ettei mitään kysymyksiä
tarvita? Olisiko meillä jotakin kuulemisen arvoista, kun emme mielestämme ole
syyllistyneet mihinkään kovin vakavaan rikkomukseen? Aikanaan oli maan päällä
vain neljä ihmistä, joten olisi luullut olevan hyvin selvää missä jokainen oli,
eikö vain? Kuitenkin Herra joutuu esittämään luomalleen olennolle kysymyksen:
”Missä on veljesi, ainoa veljesi?”
Nyt
tilanne on aivan toisenlainen, kun lähimmäisiämme on miljardeja, jakaantuneena
koko maan piirin alueelle. Voisimmeko todella kohdata tilanteen, jossa Herra
kysyy meiltä, sinulta, minulta, missä on veljeni, sisareni? Emmehän me ole
ainakaan tarkoituksella tehneet mitään pahaa kenellekään! Ehkä ratkaisu onkin
sanoissa: tehneet mitään! Koko maailmasta puhuminen on kai liian laaja-alaista
ja vaikeasti käsitettävää. Mutta puhukaamme siitä pienestä piiristä, johon
meidät on asetettu. Ei ehkä niinkään ole kysymys tekemisistämme ja tekemättä
jättämisistämme, kuin asenteistamme!
Uskon
että tänäkin päivänä Korkeimmalta tulee meitä kohti monenlaisia kysymyksiä,
joista yksi vieläkin kuuluu: ”Missä on veljesi, lähimmäisesi?” Me emme vain
useimmiten havaitse tätä lähestymistä ja kuvittelemme kaiken kuulemamme
koskevan jotakuta toista, jonka on tarkoitus kuulla se, mikä sisintämme
puhuttelee. Mistä tällainen ristiriita, että kuulemamme ei pääse tietynlaisen
henkisen ja hengellisen panssarimme lävitse? Kuulemme kaikenlaista
puhuttelevaa, mutta jos se ei oikein ole mieleemme, sisäinen
äänentoistolaitteemme tallentaa sen kyllä, mutta toistaa sen suurella ämyrillä
kohti jotakuta toista matkaajaa!
Toistakaamme
jälleen kerran tosiasia:
”Pahan valtaan pääsemiseksi ei tarvita
muuta, kuin että hyvät eivät tee mitään!”
Olemme
sitten tehneet jotakin lähimmäistämme vahingoittavaa tai emme, on koko ajan
kysymys sisäisestä asenteestamme, jonka emme missään suhteessa toivo
muistuttavan sitä, mitä ihmiskunnan alusta voimme lukea. Kain oli tehnyt
jotakin todella pahaa ja rangaistuksen ansaitsevaa, ja olemmekin aina lukeneet
tämän kohdan rinta hieman koholla, etenkin kuullessamme Herran kysymyksen:
”Missä on veljesi?” Olemme aina paheksuneet Kainin uhmaa itse Herraa kohtaan,
mutta olemmeko me sen parempia pohjimmiltaan? Millaisella asenteella elämme
kunkin päivämme kohdatessamme toisia ihmisiä? Voimmeko tällaisessa ajassa olla
veljemme tai sisaremme vartijoita, kun juuri ja juuri selviämme itse
päivittäisistä haasteistamme? Mehän toivomme kaikille vain parasta, eikö vain?
Mutta mikä on todellinen asenteemme tämän näkyvän ja havaittavan asenteen alla,
se, mihin korkeuksista painetaan näkymätön sormi:
”Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä
tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet
oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja
äitini on minut synnissä siittänyt. Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan
saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden. Puhdista minut…” (Ps.51).
Kuka on
siis rikkomuksemme todellinen kohde ja miksi joku esittää meille kysymyksiä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti