"Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta;
me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava,
jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään
pitäneet. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme
hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja
vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu
meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä
rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.” (Jes.53).
Mitä me
haluamme nähdä, mihin kiinnittää katseemme ja huomiomme? Mieltämme innoittaa
ensisijaisesti kaikki kaunis ja miellyttävä, aivan esi-isiemme esikuvan
mukaisesti. Mutta minkä näkee Jumala suureksi ja arvokkaaksi? Kun Hän saapui
keskellemme oman mielisuosionsa mukaisesti, annetaan Hänestä jo Vanhassa
Testamentissa todistus:
”Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me
näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava,
jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään
pitäneet.”
Me emme
minäkään pitäneet! Me, minäkin! Koko todellinen kristillinen elämä on
jumalallisen todellisuuden mukaisesti tämän otsikon alla. Siitä paras esimerkki
on aivan ihmiskunnan alussa, Kainissa ja Aabelissa.
”Ja jonkun ajan kuluttua tapahtui, että
Kain toi maan hedelmistä uhrilahjan Herralle; ja myöskin Aabel toi uhrilahjan
laumansa esikoisista, niiden rasvoista. Ja Herra katsoi Aabelin ja hänen uhrilahjansa
puoleen; mutta Kainin ja hänen uhrilahjansa puoleen hän ei katsonut.”
(1.Moos.4).
Mikä oli
merkittävintä Kainin uhrissa? Kauneus, silmän ilo! Hänellä ei ollut sitä
yhteyttä Luojaansa, joka aivan selvästi kertoi jo Aabelille siitä, että jonkin
on kuoltava sovitukseksi. Uhraaminen merkitsi jo tuolloin jotakin sellaista,
mikä ihmismielen mukaan ei ollut kaunista ja miellyttävää. Sama inhimillinen
ajattelu on elossa vielä tänäänkin, ainakin päätellen jo siitä, kuinka kaikki
vanhat, ”veriset” laulut ovat jääneet ”kukkaisten ja hedelmällisten” laulujen
varjoon. Mieleeni tulee eräs hevosrakas naapuri, joka omasi todella kielteisen
asenteen Jumalaan, joka salli eläinten tappamisen! Sama hengellinen ilmapiiri
valtaa alaa entistä enemmän, käsittämättä Golgatan tien karuutta ja
todellisuutta. Ihminen säälii enemmän eläintä kuin Herraamme! Millainen
paradoksi, millainen ristiriita! Todellisuudessa me jokainen, minäkin, omilla
rikkomuksillani ja asenteillani olin mukana tuossa kansanjoukossa, joka aivan
kuin eilen karjui ääni käheänä: ”Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti