Social Icons

Pages

lauantai 5. maaliskuuta 2016

Yksi vähimmistä!



”'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.” (Matt.25).

Herramme puhuu paljonkin siitä miten Hänen kansansa on suhtautunut Hänen lähettiläisiinsä, ennen kaikkea profeettoihin, jotka toivat julki Hänen tahtonsa ja suunnitelmansa.

”Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin;  että teidän päällenne tulisi kaikki se vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu vanhurskaan Aabelin verestä Sakariaan, Barakiaan pojan, vereen asti, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välillä. Totisesti minä sanon teille: tämä kaikki on tuleva tämän sukupolven päälle. Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet. Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi'.” (Matt.23).

Herramme selvästi tuo esiin sen, ettei kukaan pääse pakoon asenteitansa ja suoranaisia tekoja, jotka ovat kohdistuneet Hänen palvelijoihinsa ja sanansaattajiinsa. Hän lausui selvän tuomionsa tuon ajan sukupolven ylle, joten vanhurskaana Tuomarina Hänen on asennoiduttava samoin kaikkiin sukupolviin. Me emme ehkä ole edes hengellisesti tappaneet ketään, mutta mitä kertoo meille viimeisen tuomion tapahtuma?

”'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.”

Heräämmekö vihdoinkin huomaamaan, että olemme kiinnittäneet aivan liian paljon huomiota seurakunnallisiin ja kirkollisiin auktoriteetteihin ja asioihin kaiken sen kustannuksella, mikä kuitenkin on kaikkein merkittävintä hengellisissä maailmoissa ja ilmapiireissä? Paavali tuo aivan selvästi esiin sen, kuinka meidän tässäkin ajassa tulee arvostaa ja kunnioittaa Jumalan palvelijoita, mutta joilla kuitenkin on vain kanssatyöläisen asema. He ovat ansiottomia palvelijoita jokaisen aidon kristityn tavoin, mutta siitä huolimatta ovat jumalallisen suojelun ja arvovallan alaisia. Meidät kaikki on kutsuttu palvelemaan toinen toistamme niillä lahjoilla, jotka Kaikkivaltias Viisaus on uskonut haltuumme, lainana, ei niinkään omaisuutena!

Kenelle tehdyt palvelukset huomioidaan Korkeuksissa ja mihin meidän tulee kiinnittää huomiomme? Siihen antaa selvän vastauksen tämänpäiväinen lainauksemme:

”'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.”

Valtava Jumala kätkettynä yksinkertaisuuteen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text