”Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja
siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi
siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten
uhraamaan lahjasi. Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin
vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin
eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi
vankeuteen.” (Matt.5)
”…niin
kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä…” Tämä ajatus on useamman päivän
ajan soinut toistuvasti mielessäni. Tarkistin sanankohdan parista eri
käännöksestä, ja niissä tuodaan aivan sama ajatus esiin, joskin Raamattu
Kansalle käännös puhuu ”matkalla olemisesta”.
Lainauksemme
selvästikin kohdistaa sanomansa meidän parhaaseemme, ei niinkään rikkomuksemme
kohteen oikeuden saavuttamiseen. Jumalamme ajatukset meitä kohtaan ovat
pelkästään hyvät ja oikeudenmukaiset. Hän tietää miten omaatuntoamme vastaan
rikkominen vaikuttaa koko elämäämme – eikä vain meidän, vaan kaikkien niiden
elämään, joiden kanssa olemme tekemisissä! Kaikesta tästä olemme monella tapaa
puhuneet jo vuosien ajan. Millainen omatunto on ns. seurakunnalla, kun
ajattelemme kaikkea ristiriitaisuutta ja jopa toisten uskovaisten kohtaamisen
välttelemistä?
Kuinka
toisin kaikki olisikaan, jos oikealla ajalla olisimme selvittäneet tietyt
veljien ja sisarien väliset asiat! Ns. uhripalveluksemme alttarin ääressä on
yksi vakavimmista meitä vastaan olevista asioista, jos olemme tuudittaneet
omantuntomme hurskaaseen uneen. On Eräs, joka aina on nähnyt kaiken, ja näkee
nytkin salaisimmatkin rikkomuksemme!
Mieleeni
tulee pakostakin toinen sanankohta:
”Te olette koonneet aarteita viimeisinä päivinä.
Katso, työmiesten palkka, jonka te vainioittenne niittäjiltä olette
pidättäneet, huutaa, ja leikkuumiesten valitukset ovat tulleet Herran Sebaotin
korviin.” (Jaak.5).
Aika
erikoinen sanoma tällä sanankohdalla! Työmiehet ovat kokeneet kovia kautta aikojen
ns. seurakunnassa. Mieleeni tulee vanha kertomus lähetystyöstä. Seurakunta
muisti rukouksissa lähettiläitään ja saarnamiehiään aivan erikoisessa hengessä,
mikä on tuttu kirjoittajallekin. Rukousten ensisijainen sisältö voidaan
julkituoda muutamalla sanalla:
”Herra,
muista sananpalvelijoitasi. Pidä heidät nöyrinä, niin me pidämme heidät
köyhinä!”
Pankaamme
merkille, etteivät työntekijät huuda, vaan heidän palkkansa huutaa sellaisella
tavalla, että se kuullaan Korkeudessa. Leikkuumiehet näkevät toimintansa
rajallisuuden varojen puutteessa ja huokaavat murheellisina Herran puoleen.
”…niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan
tiellä…”
Viimeisimmän
lainauksen pohjalta voimme selvästi nähdä asioiden todellisen laidan.
Rikkomuksemme ei ole vain lähimmäisemme, vaan itse Herrammekin edessä, joten
asia on tuomioistuimen edessä ilman rikkomuksemme kohteen kannetta!
”Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon,
ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä. Sillä
Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen
miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä
ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; eikä mikään luotu
ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen
silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.” (Hebr.4)
Ketä
kohtaan olemme siis ensisijaisesti tilivelvollisia?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti