Social Icons

Pages

perjantai 22. tammikuuta 2016

…ellette usko Minua siksi joka Minä olen… 2




"’Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne.’ Niin he sanoivat hänelle: ’Kuka sinä olet?’ Jeesus sanoi heille: ’Juuri se, mitä minä puhunkin teille’...” (Joh.8).

Millaista Jeesusta me tarjoamme ihmisille elämämme ja olemuksemme, puheidemme kautta? Meneillään on aivan ainutlaatuinen säästölinja, koko hengellisessä näkemysmaailmassa. Rima on asetettu niin alas, että jokainen omalla tavallaan on kykenevä ylittämään sen. Enää ei myöskään haluta kumartua, joten ns. limbo-rimakin on nostettu sellaiseen korkeuteen, että sen alitse mennessä ei tarvitse edes niskaa taivuttaa. Mutta mikä on Jumalan näkemys kaiken tämän suhteen, mikä riittää Hänelle ja mikä ei? Hän on selvästi tuonut kaiken esiin kirjoitetussa Sanassaan, joka ei ole vain kirjaimia, vaan Henki ja Elämä, lihaan tulleena!

Koko ns. hengellisen elämän yllä on aivan uudella tavalla kiveen kaiverrettu teksti:

”…sinut on vaa'alla punnittu ja köykäiseksi havaittu.” (Dan.5).

”Mutta sinä, hänen poikansa Belsassar, et ole nöyryyttänyt sydäntäsi, vaikka tämän kaiken tiesit; vaan sinä olet korottanut itsesi taivaan Herraa vastaan: hänen huoneensa astiat on tuotu sinun eteesi, ja sinä ja sinun ylimyksesi, sinun puolisosi ja sivuvaimosi olette juoneet niistä viiniä, ja sinä olet ylistänyt hopeisia ja kultaisia, vaskisia, rautaisia, puisia ja kivisiä jumalia, jotka eivät näe, eivät kuule eivätkä mitään tiedä. Mutta sitä Jumalaa, jonka kädessä on sinun henkesi ja kaikki sinun tiesi, sinä et ole kunnioittanut. Sentähden on tämä käsi lähetetty hänen tyköänsä ja tämä kirjoitus kirjoitettu.”

Baabelin henki ja hengellisyys eivät ole jossakin menneisyydessä tai eri ulottuvaisuudessa. Kun ihminen ei halua nöyrtyä Jumalan edessä, uskoo hän saavuttaneensa jotakin jo pelkästään sen perusteella, että juo Herran huoneen astioista ja ylistää kaikenlaista ”hengellisyyttä”, millä ei ole mitään tekemistä todellisen Jumalan kanssa. Inhimillisen jumalanpalveluksen toteuttaminen on ainoastaan eksyttävää ja Jumalan kutsua halveksivaa. Nämä jumaluudet eivät näe, kuule eivätkä tiedä mitään muuta kuin sen, minkä ihmiset niiden suuhun panevat. Yhä vielä pätee iankaikkisessa voimassaan Sana:

”Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne. Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.” (Jes.55).

Mitä voimme siis tästäkin päätellä? Lukekaamme Sanaa, Jumalan ajatuksia entistä suuremmalla vakavuudella ja koko sielustamme ja koko voimastamme, koko mielestämme!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text