”Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen
Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden
mukainen, niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja
sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja
epäluuloja, alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat
turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta
keinona voiton saamiseen. Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä
tyytyväisyyden kanssa. Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös
voi täältä mitään viedä; mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme
niihin. Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan
ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset
turmioon ja kadotukseen.” (1.Tim.6).
Mitä me tahdomme voittaa ja minkä
puolesta toimimme? Lainauksemme perusteella on selvästikin erilaisia voittoja,
mutta onko tavoittelemamme voitto suuri vain pieni? Niin maallinen maailma kuin
uskonnollinen maailmakin ovat saman hengen vallassa, joka saa ihmiset
tavoittelemaan aina vain parempaa elämää. Ja mikä hämmästyttävintä, mitä
enemmän ihmisellä on kaikenlaista maalliseksi hyväksi määriteltävää, sitä
tyytymättömämpi hän on sen hetkiseen tilaansa! Mitä on siis tehtävissä kaiken
tämän ”voitollisuuden” keskellä, juuri nyt, tässä vihoviimeisessä ajassa?
Miten voimme suojella itsemme
kaikelta edellä mainitulta turmeltuneisuudelta ollaksemme osallisia siihen
voittoon ja tyytyväisyyteen, mistä lainauksemme puhuu? Kaiken turmeltuneisuuden
takana on luopumus jumalayhteydestä ja Sanan kieltäminen niin hengessä kuin
käytännössäkin. Hämäävintä tässä ajassa on jumalisuuden ulkokuori, joka sekin
koostuu suuressa määrin tahdosta rikastua maallisesti. Missä on tämän maailman
varallisuus, taloudellinen valta? Kirkollisessa hierarkiassa! Kaikki on niin
lähellä meitä jokaista, että tarvitsemme aivan erikoislaatuiset lukulasit
nähdäksemme todellisuuden! Raha ratkaisee kaiken tässäkin ajassa sellaisella
tavalla, että koko olemassaolomme on sen johdosta uhattuna ja tulemme vielä näkemään
suuren määrän sellaista, mistä emme pidä ja mitä koko maailma vielä tulee
kauhistumaan!
Ensimmäistä kertaa olemme parin
päivän ajan kuulleet virallisen tahon puhuvan ihmiskuntaa kohtaavasta katastrofista,
joka väistämättä seuraa ilman todella merkittäviä toimenpiteitä ja muutoksia
ihmisen asenteissa. Kun näin korkeat tahot puhuvat ihmiskuntaa kohtaavasta
katastrofista, luulisi tämän ravistelevan ns. hengellisiä piirejäkin ja
vähentävän tällaisten ilmaisujen tuottamaa pahennusta.
Mutta jos ja kun Jumalan Sanakin
tuo esiin kaiken taustalla olevat tekijät, niin onko todellinen muutos
mahdollinen, vaikka se ei kuulemma olekaan suoranainen taloudellinen ongelma? Vaikka
ei olekaan kysymys suurista rahallisista summista, säilyy ihmisen pohjimmainen
olemus sellaisenaan: hän ei halua luopua pienestäkään taloudellisesta edusta,
rahan himon asuessa hänen olemuksessaan! Hänelle elämä on vain se, minkä hän
maallisilla aisteillaan pystyy havaitsemaan! Miten on minun kohdallani, sinun
kohdallasi tässä viimeisessä hetkessä? Mitä me odotamme, mihin me pyrimme,
mihin on katseemme luotu?
”Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi täältä
mitään viedä; mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.”
Kuinka selvää kaikki olisikaan,
ellei uskonnollisuus ja maallisuus olisi sellaisella tavalla kietoutuneet
toisiinsa! Mikä todistaa tämän? Koko Raamattu, mutta erikoisella tavalla tulee
mieleen kohta:
”Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän
ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat. Mutta nytpä
Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. Sillä koska
kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus
tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös
kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena
Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun
hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen
ja kaiken vallan ja voiman.” (1.Kor.15).
On siis mahdollista olla
kristitty vain tämän elämän ajan, ilman jumalallista jatkuvuutta Hänen
lapsenaan! Siksi kai moni on sitä mieltä, ettei ketään tule murehduttaa
ikävillä asioilla, ja siksi ei enää juurikaan lauleta lauluja, joissa mainitaan
Veri, tuomio ja kuolema!
Paras mahdollinen ohje
iankaikkista elämäämme ajatellen on siis:
”Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi täältä
mitään viedä; mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti