En ole kai milloinkaan kuullut jonkun uskovaisen vannovan
jotakin, mutta sitäkin useammin olen kuullut jopa äärimmäisen vakuuttavaa ja
erityisellä painotuksella esitettyä puhetta, jota voidaan hyvällä syyllä pitää
eräänlaisena vannottamisena, vakuuttamisena. Onko tällainen puhe ja esittäminen
tarpeen hengellisen elämän piirissä? Siihen antaa lainauksemme selvääkin
selvemmän vastauksen. Aina kun vannotetaan jotakin, useimmiten kätketyllä
tavalla, ollaan alueella, jolle Herramme ei meidän halua menevän, ei edes
lähestyvän sitä. Miksi? Miten alkaa lainauksemme teksti?
”Olkaa tekin
kärsivällisiä, vahvistakaa sydämenne, sillä Herran tulemus on lähellä. Älkää
huokailko, veljet, toisianne vastaan, ettei teitä tuomittaisi; katso,
tuomari seisoo ovella.”
Viimeksi kirjoitimme oman sydämen ajatusten esittämisestä
Jumalan tahtona, Sanana.
”Valhenäkyjä,
turhia ennustuksia ja oman sydämensä petosta he ennustavat teille.
Sentähden, näin sanoo Herra profeetoista, jotka ennustavat minun nimessäni,
vaikka minä en ole heitä lähettänyt, ja jotka sanovat, että miekka ja nälkä ei
tule tähän maahan: miekkaan ja nälkään hukkuvat nämä profeetat.’” (Jer.14).
Tämä oman sydämen petos ei rajaudu vain selvästi vääriin
profeettoihin, vaan se on meitä jokaista lähempänä kuin mitä uskommekaan! Elämme
todella vakavassa ja vaarallisessa ajassa, jossa kohtaamme kärsivällisyyttämme
koettelevia asioita, jotka eivät totisesti miellytä meitä. Jos jokin
mielessämme alkaa kapinoida kaikkea kokemaamme vastaan, menestysteologian
hengessä ja innoittamana, alkaa huomaamattamme meissä itsessämme muotoutua
eräänlainen väärä profeetallisuus, joka saa meidät vieraantumaan siitä, mitä
juuri luimme!:
”vaan ’on’ olkoon
teillä ’on’, ja ’ei’ olkoon teillä ’ei’, ettette joutuisi tuomion alle.”
”…vaan olkoon teidän
puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei.' Mitä siihen lisätään, se on pahasta.” (Matt.5).
Kysymys ei siis ole meidän ajatuksistamme ja
näkemyksistämme, jotka ovat kaikenlaisten vaihteluiden alaisia, vaan meidän
tehtävämme on yksinomaan pitäytyä Jumalan Sanaan ja Hänen ajatuksiinsa, jotka
ovat kaiken vannottamisen ulkopuolella! Huomaammeko, että voimme syyllistyä
Sanaan lisäämiseen alueilla, joita emme ehkä koskaan ole tulleet ajatelleeksi? Ja
mikä pahinta kaikessa, kaikenlaisen vannottamisen ja vannomisen takana on
useimmiten ollut ja on edelleenkin väärä henkivalta, joka perustuu
lähimmäiseemme kohdistuvaan huokailuun! (Veljien syyttäjä!)
”Älkää huokailko,
veljet, toisianne vastaan, ettei teitä tuomittaisi; katso, tuomari seisoo
ovella.”
Kuinka ajankohtainen onkaan Herramme varoitus!:
”Autuas se palvelija,
jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän! Totisesti minä sanon
teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi. Mutta jos paha
palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy', ja rupeaa lyömään
kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa, niin sen palvelijan
herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa…” (Matt.24).
Mikään lyönti ei ole satuttavampi kuin kielellä suoritettu lyöminen!
Tältä kaikelta Herramme haluaa varjella meidät kokemusten välityksellä, jotka
eivät meitä miellytä. Kuinka tärkeän ohjeen sisältävätkään veljemme Paavalin
muutamat sanat:
”…että minä
julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti
alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä…” (Gal.1).
Lihan ja veren neuvot ovat kaiken syyttelyn ja huokailun
takana!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti