Kuinka syvällisen ajatuksen
kanssa olemmekaan tekemisissä! Ei ole varmastikaan Herra ainoa, joka esittää
tällaisen kysymyksen. Jokainen meistä, jolla on edes hiukan tervettä mieltä,
kysyy samaa jollakin tavoin, sanoitta tai sanojen kanssa. Totisesti pitää
paikkansa sekin, että rakastaa voi vain sellainen ihminen, jota on rakastettu
tai rakastetaan. Kuinka voisi joku rakastaa, jos ei lainkaan tiedä mitä tällä
ajatuksella tarkoitetaan?
Millaisiin pohdintoihin johtavatkaan
kirjoittajan itse kirjoittamat sanat? Mitä on todellinen rakkaus, pienellä tai
suurella kirjoitettuna? On kysymys jostakin niin merkittävästä tekijästä
Todellisen Rakkauden kohdalla, että sen kutsuminen vain ajatukseksi on yhtä
kaukana totuudesta kuin on taivas maasta! Kenelläkään ei ole vaikeuksia
rakastaa ajatuksissaan, ilman että se ulkonaisesti tulisi jotenkin esiin. Tässä
juuri on ongelmamme kaikkina aikoina ja aikakausina!
”Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
Joka sanoo: ’Minä tunnen hänet’, eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija,
ja totuus ei ole hänessä. Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan
rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä
olemme. Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän
vaelsi.” (1.Joh.2).
Koko Raamattu, Jumalan Sana,
todistaa meille mitä Todellinen Rakkaus on ja mistä se on lähtöisin! On olemassa
Herramme sanojen mukaisesti vain Yksi Hyvä ja Yksi Todellinen Rakkaus, mistä
pääsemme osalliseksi vain olemalla Hänessä, jotta Hän voisi olla meissä! Omalla
tavallaan me olemme kaikki samanarvoisia Hänen edessänsä, mutta oletko koskaan
tullut ajatelleeksi, mitä sanotaan:
”Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on
taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten. Toinen on auringon kirkkaus ja
toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa
toisen kirkkaudessa. Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään
katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa; kylvetään alhaisuudessa, nousee
kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa; kylvetään sielullinen
ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on
myös hengellinen.” 1.Kor.15).
Tässä kohden muistakaamme tekstit
Herran Ruumiista ja sen jäsenten erilaisesta asemasta. Jokaisella jäsenellä on
oma, Herran edessä pätevä asemansa kutsumuksensa mukaisesti. On omalla
tavallaan eriarvoisia asemia, joita ei milloinkaan tule arvioida inhimillisesti
ja puolueellisesti, kaikkein vähiten kateudella. Mitä meidän nyt tulee ajatella
siitä, kuinka Herramme vierellä istuneesta opetuslapsesta annetaan ymmärtää,
että Herramme erikoisesti rakasti häntä?
”Niin Pietari kääntyi ja näki sen opetuslapsen seuraavan, jota Jeesus
rakasti ja joka myös oli aterioitaessa nojannut hänen rintaansa vasten…” (Joh.21).
Tältä pohjalta voimme myöskin
kysyä, mitä käytännössä merkitsee Herramme ensimmäinen kysymys Pietarille:
”Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: ’Simon,
Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?’”
Kysymyksemme eivät aseta Herramme
sanoja inhimillisen järkeilyn ja arvoasteikon tuomittaviksi, vaan niillä tahdomme
saada itse kunkin arvioimaan omaa asennettaan ja rakkauttaan Herraa kohtaan. Haluaisimmeko
mekin nojata Herraamme vasten, ilman ylpeyttä erityisasemastamme? Emmekö todella
haluaisi kuulla jonkun sanovan, että me olemme erityisen rakkaita Herrallemme? Emmekö
mekin halua kuulla kysymyksen: ”Olenko MINÄ sinulle rakas?”
Emmekö mekin halua kuulua
taidollisiin?
”Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa
tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka
olivat valmiit häviöön, ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden
ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?” (Room.9).
”Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne,
jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.”
(Dan.12).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti