Social Icons

Pages

torstai 5. heinäkuuta 2018

Jumalan viljelysmaa! 1

Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois. Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat.” (Matt.15).

Mikä sai Herramme sanomaan nämä sanat? Hän oli juuri julistanut kuulijoillensa totuuden, jota nämä eivät olisi halunneet kuulla:

”Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.”

Mitä tekemistä on sokeudella kaiken tämän kanssa? Jo pelkän Herramme näkemisen, Hänen tekemistensä ja opetustensa, olisi luullut avaavan jokaisen silmät sille Totuudelle, jota Hän Valkeutena toi kansallensa, Itse Totuutena. Miten luonnehtisimme tätä Totuutta tämänpäiväisten tekstiemme valossa? Ihmiset voivat hengellisessä sokeudessaan kuvitella olevansa osa Jumalan viljelysmaata, mutta kasvavat ja kasvattavat kaikkea muuta kuin sitä, mikä jumalallinen tarkoitus on, eli kaikki heidän toimintansa on turhaa!

”Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.” (1.Kor.3).

Tarvitaan totisesti Pyhän Hengen apua näkemään oikealla tavalla Jumalan maailman asiat kaikessa monipuolisuudessaan, mutta samalla yksinkertaisuudessaan! Sama asia on kuin viljelysmaa ja rakennus! Kaikkein tärkeintä on kuitenkin nähdä kaikessa vallitseva tärkeysjärjestys. Painopiste on selvästikin sanalla ”Jumalan”, minkä siirtäminen jonnekin muualle tekee kaikesta tekemisestä ja toiminnasta turhan, niin kuin Herramme toteaa ihmisten sydänten todellisesta asenteesta:

”Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.”

Me emme siis Jumalan Valtakunnan alueella voi olla mitään pienpalstaviljelijöitä, jotka itseään ja ajatuksiaan toteuttaen kasvattavat kaikkea mahdollista kaalinpäistä ohdakkeisiin, jotka nekin omalla tavallaan ovat hyvin näyttäviä. Tässä ei auta luja usko ja luottamuskaan Jumalan olemassaoloon ja Hänen palvelemiseensa, jos motiivit eivät ole oikeat ja sisälly Jumalan suunnitelmiin. Vain Hän tietää ja voi meille kertoa meille kaiken tarvittavan Taivaaseen tähtäävän viljelemisen suhteen!

”Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.” (Joh.15).

Mikä on tässä sanankohdassa aina noussut ylimmäiseksi ajatukseksi kuin tulisin kirjaimin silmieni ja sisimpäni edessä?

”Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.”

Onko ns. seurakunta milloinkaan ollut tehokkaampi ja omalla tavallaan toimivampi kuin juuri tässä viimeisessä ajassa, kuuluttaen erinomaisuuttaan kaiken tekemänsä ja toimittamansa suhteen, aivan kuten on kirjoitettuna Laodikean seurakunnasta Ilmestyskirja 3 ?

Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.”

Ihminen ja seurakunta voivat kumpikin tehdä kaikenlaista mielestään suurtakin, korostaen tekevänsä kaiken Herran nimessä, mutta kaikella tällä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä sen kanssa, mitä Herra häneltä odottaa!

”Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.”

Ratkaisevaa ei ole vain jonkinlainen kasvu, vaan jumalallisen hedelmän kantaminen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text