”Sentähden
hän maailmaan tullessaan sanoo: ’Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin
sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et
mielistynyt. Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on
minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala.'’ Kun hän ensin sanoo: ’Uhreja
ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin
mielistynyt’, vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, sanoo hän sitten: ’Katso,
minä tulen tekemään sinun tahtosi.’” (Hebr.10).
Mekin olemme tulleet tähän maailmaan
aivan tiettyä tarkoitusta varten! Me jokainen olemme tietyn tarkoituksen
välikappaleita, astioita joko hyvää tai pahaa varten.
”Niinpä
niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi
tehty sano tekijälleen: ’Miksi minusta tällaisen teit?’ Vai eikö savenvalajalla
ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa
käyttöä varten? Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä
voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka
olivat valmiit häviöön, ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden
ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen? Ja
sellaisiksi hän myös on kutsunut meidät, ei ainoastaan juutalaisista, vaan myös
pakanoista…” (Room.9).
Tänään tekstistämme nousevat aivan
erikoisella tavalla esiin sanat:
”saattaakseen
kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on
edeltävalmistanut kirkkauteen? Ja sellaisiksi hän myös on kutsunut meidät…”
”Laupeuden astiat!” Kertomuksessaan
laupiaasta samarialaisesta Herramme tuo selvästi esiin, etteivät kauniit
ajatukset ja kauniit sanat vielä ratkaise yhtään mitään! Laupeus ja rakkaus
tulevat esiin vasta käytännön asioissa. Pappi ja leeviläinen varmaankin kokivat
melkoisia tunnekuohuja nähdessään runnellun ja puolikuolleen ”veljensä” tien
laidassa. On aivan uskottavaa että kummankin sisimmässä soi vakava huokaus ja
tuskallinen huuto Jumalansa puoleen, mutta ”terve järki” sai heti ylivallan
määräten jalat puolijuoksuun! Kuka takasi, etteivät rosvot vielä olisi
pensaiden tai suurten kivien takana! Niin tragikoomista kuin se onkin, valtasi
heidät aivan omanlaisensa lähimmäisen rakkaus ohitse kiiruhtaessaan! Heille tärkeintä
oli oman parhaan ajatteleminen, joten he ohitse rientäessään viskoivat
Jumalansa puoleen todella vakavia rukouksia kärsivän puolesta, aivan kuten
luimme edellisellä kerralla:
”Jos
veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla ja joku teistä
sanoo heille: ’Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne’, mutta
ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on? Samoin
uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. Joku ehkä sanoo: ’Sinulla
on usko, ja minulla on teot’; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä
teoistani näytän sinulle uskon. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet
oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat. Mutta tahdotko tietää, sinä
turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?” (Jaak.2).
Mitä varten siis meille on annettu
astia, jossa tulee asua kaikenlaista hyvää lähimmäisemme rakastamiseksi? Mikä ohittaa
kaikenlaiset uskonnolliset ja ”hengelliset” näkemykset ja aikomukset,
hätärukoukset ja siunauksen toivotukset?
”Kuule
neuvoa, ota kuritus varteen, että olisit vasta viisaampi. Monet ovat miehen
mielessä aivoitukset, mutta Herran neuvo on pysyväinen. Ihaninta ihmisessä
on hänen laupeutensa…” (Snl.19).
Mitä todellakin oli niin papin kuin
leeviläisenkin aivoituksissa heidän kohdatessaan inhimillisen ahdistuksen, joka
oli tullut tuntemattoman matkaajan osaksi? Mitä on tämän ajan ihmisten mielessä
vastaavanlaisissa tilanteissa, mitä ajattelevat päättäjämme ja johtajamme
tehdessään koko kansaa koskevia ratkaisuja? Kuka on todella meidän
lähimmäisemme?
”Mutta
kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja
näki hänet, niin hän armahti häntä. Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi
hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään
ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä. Ja seuraavana aamuna hän otti esiin
kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä
sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan.' Kuka näistä kolmesta
sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien
käsiin?’ Hän sanoi: ’Se, joka osoitti hänelle laupeutta.’ Niin Jeesus
sanoi hänelle: ’Mene ja tee sinä samoin.’” (Luuk.10).
Miten siis osoitamme
lähimmäisyytemme? Miksi jopa suorastaan pelkäämme käsitettä ”laupeus”?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti