Helmikuu 1999
...hänen henkensä
hänessä kiivastui...
(Apt.17:16)
Tuskin on
milloinkaan mikään kirja tehnyt minuun niin suurta vaikutusta kuin hiljattain
erään veljen minulle ojentama kuvaus siitä, mitä tapahtui tämän vuosisadan
alussa Los Angelesissa, Yhdysvalloissa. On mahdollista, että olen lukenut tuon
kirjan tai sen sisältämät asiat aikaisemminkin, vuosikymmeniä sitten. Mutta
nyt, siinä hengellisessä valossa, josta Jumalan armosta olen tullut osalliseksi
tässä ajassa, eivät tuon kirjan sisältämät ajatukset voi olla puhuttelematta
aivan erikoisella tavalla.
Me olemme
monessa suhteessa luoneet itsellemme väärän kuvan useista hengelliseen elämään
ja Jumalan pelastushistoriaan liittyvistä asioista. Syynä tähän eivät ole sen
paremmin opetus tai sen puute, vaan omat, perinnäiset tottumuksemme, joista
meidän on niin vaikea päästä eroon. Me olemme vastaanottaneet liian paljon
asioita ikään kuin perinnäisten, värillisten silmälasien lävitse, jotka suovat
meidän nähdä vain sen, mikä meitä miellyttää ja mikä meille sopii.
Jumala on
puhunut tässä ajassa sellaisella tavalla kuin ei milloinkaan aikaisemmin.
Siihen Hän käytti vaatimatonta ja nöyrää palvelijaansa, jonka suun kautta
olemme saaneet kuulla Hänen Sanansa julistettuna alkuperäisen tarkoituksen ja
päämäärän mukaisesti, ilman inhimillisiä korostuksia ja selityksiä. Mutta
kuinka moni todellisuudessa on käsittänyt, mistä pohjimmaltaan on kysymys?
Yksi
suurimmista erheellisistä väittämistä tämän ajan "todellisten uskovaisten"
keskuudessa on eittämättä se, että vain sillä on jotakin merkitystä tämän ajan
uskovaiselle, mitä meille tässä ajassa on julistettu. Tämä erheellinen väittämä
ei perustu missään suhteessa Jumalan Sanaan eikä myöskään julistukseemme, vaan
yksinomaan inhimillisen mielen alati toistuvaan ajatuskulkuun, joka aivan
jumalallisen etsikonajan hetkellä on halukas seuraamaan aitoa Jumalan Hengen
johdatusta, mutta sitten kokiessaan inhimillisen minänsä joutuvan tuliseen
ahjoon, etsii pakotietä tästä puhdistavasta koettelemuksesta.
Ihminen on
aina ollut samanlainen: hän haluaisi kaiken mukavaksi ja hyväksi kokemansa,
mutta ei ole valmis maksamaan siitä mitään. Mutta tämä ei onnistu Jumalan
asioiden suhteen, sillä kaikella on hintansa, vaikka Golgatalla maksettiinkin
täysi hinta meidän pelastukseksemme. Vastaanottaaksemme Jumalan lahjan, meidän
on tehtävä sille tilaa itsessämme, olemuksessamme. Ja juuri tähän siivoamiseen,
tyhjentämiseen, perustuu meidän tuskamme ja ahdinkomme.
Me olemme
tottuneet tietynlaisiin ajatuskulkuihin tarkistamatta niitä Jumalan Sanasta.
Itse asiassa riittää aiheeseemme liittyvän toteamiseen yksinomaan tarkkaavainen
ja avomielinen julkaisemiemme saarnojen lukeminen tai kuuleminen.
Jumalan neuvopäätös ja pelastussuunnitelma
eivät perustu johonkin sellaiseen, mikä olisi saanut alkunsa vasta meidän
aikanamme, vaan Hän on tehnyt kaiken valmiiksi jumalallisessa
viisaudessansa ja ennalta tietämisessänsä jo ennen maailman perustamista.
Jumala tiesi ihmisen lankeavan, ja sen tähden Hänellä oli jo valmiina tiensä
tämän johtamiseksi takaisin luoksensa, alkuperäiseen tilaan. Vihollisen,
langettajan, kukistamiseksi laadittu jumalallinen suunnitelma tuotiin julki jo
Eedenin puutarhassa: "Minä panen
vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille;
se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän." (1.
Moos. 3: 15).
Ennen kuin
Jumalalla oli mitään kansaa tai ryhmää, Hän ilmestyi inhimillisesti katsoen
sattumanvaraiselle miehelle sattumanvaraisessa paikassa, Harranissa, ja teki
liiton tämän kanssa. Inhimillisesti katsoen ja ajatellen todella mitättömän
tuntuinen tapahtuma, mutta se kuitenkin merkitsi perustaa niin Israelin kansalle
kuin Uuden Testamentin seurakunnallekin!
Jumalan
lupaukset nimenomaan meitä pakanakansoja kohtaan perustuvat jo aikaan ennen
Mooseksen syntymää ja lain antamista. "Minä
tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen
vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen
mitättömäksi. " (Gal. 3: 17). Me tiedämme, että me Kristuksen kautta
olemme tulleet Aabrahamin siemeneksi ja siten olemme osallisia kaikista niistä
siunauksista, mitkä Aabrahamille luvattiin.
Minä uskon
itse kullekin olevan selvää sen, että Uuden Testamentin seurakunnan syntyminen
helluntaina on perusta meidän hengelliselle elämällemme yhteisönä, hengellisenä
ruumiina. Kuitenkin tämä täydellinen harmonia kesti vain lyhyen aikaa, ja
pimeys valtasi vähitellen alaa siinä määrin, että puhutaan pimeästä
keskiajasta, jona tosin ei puuttunut uskonnollisuutta, mutta todellinen usko
rajoittui harvoihin valittuihin.
Saamastamme
opetuksesta käy mitä selvimmin esiin Jumalan pelastushistorian kulku, ja meidän
tulee olla todella tarkkaavaisia, ettemme kulje tärkeiden asioiden ohitse. Itse
asiassa minä uskon meidän syyllistyneen juuri tähän mitä kohtalokkaimpaan
laiminlyöntiin, niin että olemme kadottaneet kokonaisnäkemyksen Jumalan
toiminnan suhteen. Hebrealaiskirjeessä meillä on mitä vakavin varoitus: "Sentähden tulee meidän sitä tarkemmin
ottaa vaari siitä, mitä olemme kuulleet, ettemme vain kulkeutuisi sen
ohitse." (2:1). Juuri samasta asiasta puhutaan meille siinä, että jos
me emme osu maaliin, on meidän palattava takaisin ja yritettävä uudelleen. Eikö
juuri meidän keskuudessamme ole tapahtunut niin, että me kaikesta ponnistelustamme
huolimatta emme olekaan saavuttaneet sitä, mihin niin voimakkaasti olemme pyrkineet,
ainakin omasta mielestämme?
Onkohan niin,
että meidän tulee todellisessa sydämen hädässä palata takaisin löytääksemme
jotakin sellaista, minkä ohitse me olemme kulkeneet, arvostamatta sitä
kylliksi? Hengellisessä elämässä ei ole todellista kasvua ja kehitystä, jos me
emme huomioi kaikkea sitä, mitä Jumala meille on säätänyt ja määrännyt!
Todellinen
valo siis painui käytännöllisesti katsoen piiloon pimeiden vuosisatojen aikana,
mutta alkoi sitten kuitenkin Jumalan lupausten mukaisesti tulla esiin tiettynä
ajankohtana. Niin saamamme opetus kuin kirkkohistoriakin todistavat sen, että
tämä kaikki alkoi, sanokaamme nimenomaan näillä sanoilla: Pyhän Hengen alkaessa
toimintansa veljemme Martti Lutherin kautta. Me saatamme ajatella, että mitä
hyötyä on tällaisesta ajattelusta, sillä olemmehan me nyt osallisia jostakin
paljon suuremmasta ja täydellisemmästä. Mutta juuri tässä kohden me olemme
vähintään yhtä suuressa määrin väärässä, kuin mitä saatamme olla oikeassa.
Olemmeko milloinkaan tulleet ajatelleeksi asiaa todella sellaisena kuin se on?
Käsitämmekö, että tuona aikana ei ollut kysymys jonkun kirkon perustamisesta
tai jonkun suuren miehen jalustalle nostamisesta, vaan aidosta Jumalan Hengen työstä seurakuntansa keskellä! Vaikka Luther
oli hyvin vajavainen näkemyksissänsä ja sai tietyssä määrin vähän aikaan,
pysyen monessa suhteessa väärissä käsityksissä ja opetuksissa, oli siitä huolimatta
kysymys aidosta Pyhän Hengen toiminnasta, vaikka valon määrä ei ollutkaan vielä
kovin suuri. Mutta tärkeintä kaikessa oli se, että tehtiin uusi alku: ihminen
ei pelastukaan hyvien tekojensa ja ansioidensa perusteella, vaan hänet vanhurskautetaan
uskon kautta. Ottaen huomioon sen hetkisen kirkollisen ja maallisen tilanteen,
tämä alku oli todellisuudessa, Jumalan näkökulmasta, valtava askel kohti alkuperäistä
raamatullista opetusta!
Pankaamme
merkille yksi seikka: Luther oli todellisuudessa paljon pidemmällä
ymmärryksensä suhteen kuin monet tänä päivänä! Hän jopa tiesi, kuka on
antikristus, vaikka hänen nimeensä vannovat kirkolliset seuraajat eivät sitä
käsitä, vaan ovat täyttä vauhtia menossa takaisin kaikkien kirkkojen äidin helmaan,
eli suoraan paavin hallintaan. Hän lausui asiat oikealta nimeltään sellaisella
rohkeudella, mikä puuttuu kaikilta hänen nimeään kantavilta kirkkoisiltä. Ja
mikä meidän kannaltamme on tärkeintä ymmärtää, on seuraava, mitä jokaisen tulee
tarkata todella täydellä huomiokyvyllänsä:
Todellisuudessa
ei ole lainkaan kysymys siitä, miten me asian tänään näemme. Me katsomme
itsemme ulkopuoliseksi kaiken sen suhteen, mitä tuona aikana 1500-luvulla
tapahtui. Totunnaiset ajatuksemme ovat harhauttaneet meidät pahemman kerran,
niin että me yhdistämme Lutherin ja tuona aikana tapahtuneen vain luterilaiseen
kirkkoon ja protestanttiseen liikkeeseen. Huomatkaamme
kertakaikkisesti se, että tuona aikana todellakin oli kysymys aidosta Jumalan
Hengen työstä, Jumalan puheesta uskovaisillensa sen ajan valossa. Itse asiassa
Lutherilla ja tuon ajan tapahtumilla ei Jumalan silmissä ole mitään tekemistä
jonkin ennemmin tai myöhemmin perustetun kirkon kanssa. On suuri vääryys
Jumalan suunnitelmaa ja pelastushistoriaa kohtaan, jos me katselemme kaikkea
tuota vain kirkollisesta ja kirkkokunnallisesta näkökulmasta, jättäen itsemme
täysin sen ulkopuolelle. Todellisuudessa tämä kaikki tuona aikana tapahtunut on
osa todellisen seurakunnan historiaa, osa tuossa ajassa eläneiden veljiemme ja
sisartemme hengellistä elämää. Todellisuudessa se on osa meidänkin hengellistä
elämäämme, sillä Jumalan suunnitelma ja Valon eteneminen liittyvät mitä
olennaisimmin näihin tapahtumiin. Se, mistä me olemme osallisia tässä ajassa,
tässä hetkessä, perustuu toki ensisijaisesti Golgatan lunastustyöhön, meidän
Herramme Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan, mutta seurakuntana meidän tulee
nähdä se tosiasia, että tämä Kaita Tie kulkee tuonkin ajanjakson lävitse, ollen
sitova ja velvoittava jokaista uskovaista kohtaan tässäkin ajassa!
Kaikki mitä
Jumala on puhunut ja tehnyt, on sitovaa ja velvoittavaa jokaiselle Hänelle
kuuluvalle. Moni ei tätä käsitä, ja siksi onkin päässyt vallalle sellainen
käsitys, etteivät tuona aikana polttavana olleet asiat merkitsekään mitään
tämän ajan uskovaiselle. Mutta toistakaamme vielä kerran painokkaasti se, mitä
jo olemme useaan kertaan julki tuoneet: Kysymys
ei ollut Lutherin tekemisistä tai opetuksista, vaan aidosta Pyhän Hengen
vaikutuksesta tuossa ajassa! Niinpä se, mikä Hengen vaikutuksesta tuossa ajassa
kirkastui Herran omille, on velvoittavaa meitäkin kohtaan tässä ajassa, koska
se on Jumalan Sanaa! On suuri vääryys korostaa kaikkea sitä, mikä vielä jäi
korjaamatta ja palauttamatta ennalleen, puhdistamatta. Luther saattoi tehdä
vain sen, mikä oli säädetty tuota aikaa varten, sillä hän ei voinut edetä sen
pidemmälle kuin mitä Pyhä Henki tuossa ajassa vaikutti!
Miksi aivan
yhtäkkiä minut kuin temmataan Saksan maaperälle, ja näen Lutherin astelevan
mahtavan kirkon edessä olevalla torilla, kirkonkellojen kumistessa
"lakiansa"? Miksi samanaikaisesti ajattelen sitä lakihenkistä julistusta,
joka on tullut meidänkin keskuuteemme? Miksi yhtäkkiä mielessäni yhdistyvät
nämä kaksi asiaa, ikään kuin ilkkuen meitä tässä ajassa: ”Te ette ole päässeet
edes siihen, minkä Luther aikanaan saavutti! Hän sentään käsitti, että ihminen
vanhurskautetaan uskosta, mutta te...! Te luulette yhä vielä miellyttävänne Jumalaa
tiettyjen asioiden tekemisellä tai tekemättä jättämisellä!"
Se, että
nykyinen luterilainen kirkko on ominut Lutherin itselleen, ei missään määrin
tee vähempiarvoiseksi sitä, mitä Jumala Pyhän Henkensä kautta toi esiin tuossa
ajassa, ei ainoastaan sen ajan ihmisiä
varten, vaan myöskin meitä varten! Kaikki se, mikä on julistettu ja tuotu
esiin Jumalan Sanasta Pyhän Hengen vaikutuksesta, on ainaisesti sitovaa Hänen
omiansa kohtaan! Ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ja se meidän tulee
käsittää tässäkin ajassa; sitä meidän tulee opettaa kaikessa olemuksessansa.
Miksi
sitten ei meille enemmän puhuttu vanhurskauttamisesta ja siihen liittyvistä
asioista? Minun mielestäni niistä on puhuttu aivan kylliksi, jos vain
tahdomme kuunnella ja vastaanottaa. Mutta käsitämmekö vieläkään, mikä oli
Jumalan tälle ajalle lähettämän profeetan tehtävä? Hän itse jatkuvasti viittasi
puheissaan Lutheriin, Wesleyhin, vuosisadan alun Pyhän Hengen vuodatukseen, ja
todellisuudessa perusti suuren osan opetuksiansa näihin tapahtumiin, tuoden
esiin Jumalan Hengen liikkeen ja Valon vähittäisen lisääntymisen. Miksi nyt
sitten niin sanotut aidot uskovaiset lähes täysin kieltävät kaiken sen, mitä
Jumala teki muina aikoina, ennen veljemme esiin astumista? Eikö kaikessa ollutkin
kysymys aidosta Pyhän Hengen liikehdinnästä? Jos tiettyjä sanankohtia ei ole
mainittu saarnoissa, ovatko ne silloin käytännössä merkityksettömiä meille
tässä ajassa, vaikka entisten aikojen veljemme niistä saarnasivat Pyhän Hengen
voitelussa? Onko Jumalan Sanalla eri merkitys kunkin ajan uskovaisille? Onko
Jumalan Sana eriarvoinen ja ‑ merkityksinen eri aikoina, niin että kerran
taivaassa voimme todeta, että itse kukin on saapunut sinne erilaisten vaatimusten
ja velvoitteiden perusteella? Emmekö olekaan samanarvoisia ja -veroisia
kaikkien todellisten uskovaisten kanssa? Onko meidät nyt vapautettu kaikesta
siitä Sanan opetuksesta, mistä veljemme ja sisaremme olivat osallisia menneinä
aikoina, ja mikä velvoitti heitä? Eikö jokaista tuomitakaan saman Jumalan Sanan
perusteella, niin kuin veljemme toistuvasti todisti?
Rakkaat
veljeni ja sisareni, käsittäkäämme vihdoinkin, ennen kuin on liian myöhä, että
joka ikinen Jumalan Sanan sisältämä opetus ja sana on velvoittava kaikkina
aikoina, kaikkia uskovaisia kohtaan! Me emme voi hylätä Sanan opetusta
vanhurskauttamisesta uskon kautta sillä perusteella, että Lutherin jälkeen
perustettiin luterilainen kirkko ilman hänen myötävaikutustansa. Ihmisten teot
eivät voi tehdä tyhjäksi Jumalan tekoja, Pyhän Hengen vaikutusta!
Me emme voi
hylätä Sanan opetusta pyhityksen suhteen vain sillä perusteella, että ilman
Wesleyn vaikutusta ja tahtoa hänen toimintansa perusteella on syntynyt
lukematon määrä erilaisia uskonyhteisöjä, jotka kaikki opettavat eri tavalla
näistä asioista. Samoin me emme voi hylätä Sanan opetusta Pyhästä Hengestä ja
armolahjoista ja Pyhän Hengen täyteydestä sillä perusteella, että nykyinen
helluntaiherätys on organisoitunut ja käytännössä hylännyt kaiken entisen
voimansa ja palavuutensa.
Tämä juuri tuo
meidät tuohon veljeni antamaan kirjaseen, joka kertoo Pyhän Hengen
vaikutuksesta tämän vuosisadan alussa. Ja muistakaamme vielä kerran: Vaikka
koko maailma pitää noita tapahtumia, erikoisesti Los Angelesissa, nykyisen
helluntaiherätyksen perustana ja juurina, on todellisuus Jumalan silmissä
jotakin aivan muuta. Pyhän Hengen vuodatus ja Jumalan ihmeelliset teot tuona
aikana ovat sitä mitä nämä sanat jo julkituovat. Kysymys oli aidosta Jumalan
toiminnasta ja Pyhän Hengen vuodatuksesta, eikä kukaan voi omia niitä itselleen
yksinoikeudella. Todellisuudessa on kysymys Jumalan pelastushistorian yhdestä
vaiheesta, mistä ihmiset itse ovat ajautuneet oman sydämensä vääryyden
perusteella kaikkiin ilmansuuntiin.
Veljemme
toiminta alkoi vasta paljon myöhemmin, eikä tee missään suhteessa tyhjäksi
kaikkea sitä, mitä Jumalan Henki aikaisemmin oli tehnyt. Päinvastoin, tämä
valtava Jumalan toiminta oli jatkoa
kaikelle sille, mitä Henki aikaisemmin oli tehnyt. Valo oli alkanut loistaa
Lutherin aikana ja lisääntyi koko ajan. Aikamme jumalanmiehen esiin astuminen ei katkaissut kaikkea pelastushistoriallista
tapahtumaa, vaan oli jatkoa aikaisemmin tapahtuneelle, perustuen kaikkeen
siihen, mitä jo aikaisemmin Pyhän Hengen vaikutuksesta oli julki tuotu. Mikään
Pyhän Hengen toiminta ei tee tyhjäksi jo tapahtunutta aitoa vaikutusta, vaan
kaikki Jumalan puhe jo Vanhassa Testamentissa perustui siihen, että jokainen
todellinen profeetta puhui sanottavansa sopusoinnussa sen kanssa, mitä joku
toinen profeetta jo aikaisemmin oli puhunut Herran nimessä.
Jumalan Henki
lankesi voimallisena tämän vuosisadan alussa. Inhimillisesti voitaisiin tänä
päivänä arvostella sitä, että tämä pelastushistoriallinen tapahtuma alkoi
paikkakunnalta, jonka ylle on langetettu jumalallinen tuomio. Mutta eikö kaikki
tämä olekin mitä suurimmassa määrin jumalallisen esikuvan mukaista? Los Angeles
oli suuren jumalallisen etsikonajan keskipisteenä, mutta koska Jumalan armo hylättiin,
muodostui kaupungista, josta koko maailmaa koskettava Hengen liikehdintä
levisi, todellinen jumalattomuuden ja paheiden keskittymä, joka erikoisesti
Hollywoodin välityksellä on levittänyt saastutuksensa koko maailmaan. Koko alue
filmistudioineen ja piilaaksoineen on San Franciscoa myöten syöksyvä meren
syvyyteen. Tämä ei ole ainoastaan veljemme ennustus, vaan koko tieteellinen
maailma tunnustaa sen todellisuuden.
Jatkuu osalla 2…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti