"Mutta Paavalin odottaessa heitä
Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän näki, että kaupunki oli
täynnä epäjumalankuvia." Paavalin sisin kiehui aidosta jumalallisesta kiivaudesta
hänen katsellessaan kaikkea näkemäänsä Ateenassa. Mutta millä tavoin hän toi
julki tämän kiivautensa?
"Niin hän keskusteli synagoogassa
juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden
kanssa, joita hän siellä tapasi." (17: 7). Paavalista ei kerrota,
että hän olisi suin päin rynnännyt noiden epäjumalanpalvelijoiden luokse ja
alkanut sättiä heitä, ja mahdollisesti yrittänyt kaataa jonkun patsaan. Hän
käyttäytyi aivan normaalisti ja keskusteli ihmisten kanssa. Eräänä päivänä
sitten hänen luoksensa tuli näiden uskontojen edustajia väittelemään hänen
kanssansa. Paavalin henki oli kiivastunut lukuisten epäjumalankuvien johdosta,
mutta mitä ajattelivat puolestaan nämä ihmiset hänestä?: "Näkyy olevan vieraiden jumalien edustaja!" (18). Ihmiset
arvioivat Paavalia sen näkemyksen mukaan, mikä heillä oli. Mitä muutakaan he
olisivat voineet tehdä, sillä eihän heillä ollut tietoa niistä asioista, mitä
Paavali edusti?!
Paavalilla oli
Jumalan antama viisaus tehtävänsä suorittamista varten. Niinpä hän odotti
oikeaa hetkeä tuodakseen julki ajatuksensa. Hän ei tungetellut näiden ihmisten
seuraan, mutta tuli sitten hetki, josta kerrotaan (19): "Ja he ottivat hänet ja veivät Areiopagille ja sanoivat:
"Voimmeko saada tietää, mikä se uusi oppi on, jota sinä ilmoitat?"
Moni tämän
päivän julistaja olisi käyttäytynyt aivan toisin kuin Paavali tuossa hetkessä.
Mistä johtunee se, että tämänkaltaisissa tilanteissa useat julistajat ottavat
esikuvakseen sen, mitä meidän Herramme Jeesus Kristus teki temppelissä,
ajaessaan ulos myyjät ja kaupustelijat? Miksi ruoska tuntuu istuvan niin sopivasti
useiden julistajien kouraan?
Meidän
Herramme toimi täysin Jumalan tahdon ja ajatuksen mukaisesti tuossa
tilanteessa. Hän teki kaiken oikealla ajalla ja oikeassa paikassa, mitä ei taas
voida sanoa meistä tässä ajassa. Inhimillinen ajatus näkee Herran kiivauden
ja suoran toiminnan niin esikuvallisena, että haluaisi toteuttaa sitä kaikissa
tilanteissa. Jumalallinen kiivaus nähdään jonakin hyvänä, otollisena, mutta
kaikella on oma paikkansa.
Aikanaan Kansanlähetyksen
alkuhetkinä kirjoittajakin oli tietynlaisen vaikutuksen alla, ja tuolloin
katsottiin suoranaiseksi velvollisuudeksi asioiden julkituominen mahdollisimman
kärjistetyllä tavalla. Uskovainen oli maailman vihan kohde, väärinymmärretty,
liian hurskas elämään tämän maan päällä. Niinpä kaikkea toimintaa leimasi aivan
käytännössä ajatuskaava: Kuka tietää, vaikka tämä olisi viimeinen mahdollisuus
todistaa näille ihmisille; niinpä oli helvetti maalattava mahdollisimman
todelliseksi jokaiselle kuulijalle. Mutta vaikka tämä ajattelutapa osaltaan
olikin todellisuuteen perustuva, niin saavutettiinko kuitenkaan tällaisella
asennoitumisella Evankeliumin todellinen tarkoitusperä? Eivätkö ihmiset
kuitenkin suurimmalta osaltaan ennemminkin loukkaantuneet, ei niinkään itse
asiaan, vaan siihen tapaan, miten se esitettiin?
Ihminen on
rajoittunut niin monessa suhteessa, ja ainoastaan jumalallinen viisaus antaa
oikean toimintamallin. En voi olla ajattelematta Afrikan matkaani ja vierailuja
erilaisissa seurakunnissa. Eräänlainen kohokohta ja erikoisuus koko elämässäni
oli osallistuminen erään katolisen kirkon kokoukseen. Niin minulle kuin
kanssani matkustavalle veljellekin oli varattu tilaisuus puhumiseen, ja
jossakin määrin olimme jopa pääpuhujien asemassa. Tuossa seurakunnassa oli
eurooppalaisittain katsoen hyvin vapaahenkinen ilmapiiri, niin että muutamat
tuntemamme saarnaajaveljet olivat vierailleet siellä useampaankin kertaan.
Minä koin
englanninkielen taitoni sen verran vajavaiseksi, että vaikka muuten saarnasin
melkein joka päivä, ajattelin olevan parempi antaa vain todistus, ja veljeni
saisi pitää varsinaisen "saarnan". Käsittikö hän lainkaan missä
olimme ja missä puhuimme? Mielestäni oli kyllin selvästi tuotu julki, että tämä
oli katolinen seurakunta, mutta kun kuuntelin veljeni saarnaa todistukseni jälkeen,
kulkivat kylmät väreet selkäpiitäni pitkin. Jos milloinkaan elämäni aikana,
niin tuolloin oli yksi niistä hetkistä, jolloin olisin halunnut olla näkymätön
tai painua maan alle! Kaikin mahdollisin tavoin ja sanakääntein tuo veli
julisti julki kaikki katolisen kirkon vääryydet ja väärät opetukset, juuri
siinä hengessä, missä koen tuon papin vääntäneen likaista luuta kulkukoiran
suusta. Aikaisemmin tässä seurakunnassa vierailleet veljeni olivat luoneet
meille perustan kutsulle ja tervetuliaistoivotuksille, ja nyt tuntui siltä,
kuin kaikki portit olisivat ikuisiksi ajoiksi suljetut niin meiltä kuin
veljiltänikin.
"Miksi
ihmeessä sinä saarnasit sellaisella tavalla?", kysyin veljeltäni kokouksen
jälkeen. En tarkoita sitä, että meidän tulisi tehdä kompromisseja totuuden
kanssa, mutta oli sentään liian paksua tuoda julki yhdellä kertaa kaikki
sellainen, mikä oli väärää. Hän vastasi melkoisella ylimielisyydellä:
"Totuus on julistettava totuudeksi, sillä kuka tietää vaikka tämä olisi
viimeinen kerta, kun MINÄ vierailen tässä seurakunnassa!" Tässä juuri on
koko asian ydin ja tuhoisuus! Me ajattelemme niin itsekeskeisesti ja omalta
kannaltamme, näkemättä Jumalan valtakunnan asioiden jatkuvuutta ja
laajakantoisuutta. Saarnaajaveljemme olivat vierailleet tuossa seurakunnassa
useampaankin otteeseen, julistaen totuutta vähän kerrallaan sen mukaisesti,
mitä ihmiset olivat kykeneviä vastaanottamaan. Aivan erikoisella tavalla
sydämet olivat olleet avoimia kaikelle julistetulle, sillä olihan kysymys
Jumalan Sanan totuudesta. Julistajat olivat käsittäneet, etteivät he voineet
täällä tuoda julki kaikkea sitä, mitä voidaan julistaa omissa seurakunnissa ja
siellä, missä ihmiset tiedostavat enemmän kuin täällä, missä vuosikymmenien
ajan vain katoliset papit olivat toimineet. Mutta nyt veljeni
"räjäytti" kaiken tämän kuulijakunnan edessä, ajatellen vain:
"Tämä voi olla viimeinen kerta kun MINÄ
saarnaan näille ihmisille!" Mutta hän ei ajatellut yhtään sitä, että
mahdollisesti muutaman viikon kuluttua eräs veljistämme haluaisi puhua tämän
seurakunnan edessä, jatkaen siitä, mihin viimeksi oli päästy. Hän ei lainkaan
ajatellut sitä, että mahdollisesti ovet eivät enää avautuisikaan seuraavalle
tulijalle, vain yksinkertaisesti siitä syystä, että hän oli halunnut repiä
pohjan pois kaikelta siltä hengellisyydeltä, mihin nämä ihmiset olivat
tottuneet. Hän oli vain yksi vierailijoista, yhden sunnuntain julistaja!
Mitä hyötyä on
repimisestä, hajottamisesta, jos mitään ei pystytä rakentamaan? Milloin me
käsitämme sen, että kristillisyys, todellinen usko, ei niinkään perustu vanhan
repimiselle, kuin uuden rakentamiselle? Mitä hyödyttää repiä pois vanha
rakennus, jos ei kyetä rakentamaan uutta sen tilalle? Kuinka moni onkaan valmis
hajottamaan jotakin vanhaa, ajattelematta ollenkaan, että ihmiset jäävät
taivasalle, ilman suojaa? Mitä hyödyttää ottaa kulkukoiralta pois sen vanha,
likainen luu, jos ei ole antaa tilalle mehevää paistia? Jos koira ei saakaan
kylläistä tunnetta tuosta likaisesta luustansa, niin ei se kuitenkaan jää aivan
tyhjävatsaiseksi, mikä on tulos "eläinrakkaan" luunrepijän toiminnasta.
Paavalin ei
siis oma-aloitteisesti tarvinnut puuttua havaitsemaansa epäjumalanpalvelukseen,
vaan hänet aivan kuin automaattisesti vietiin sinne, missä tuo väärä palvelus
tapahtui. "Voimmeko saada tietää,
mikä se uusi oppi on, jota sinä ilmoitat?" Ihmiset olivat siis
kiinnostuneita Paavalin opetuksesta. He eivät ymmärtäneet kaikkea, mutta heidän
sydämensä oli tullut joka tapauksessa ainakin jossakin määrin puhutelluksi. "Sillä outoja asioita sinä tuot meidän
korvaimme kuulla. Me siis tahdomme tietää, mitä ne oikein ovat." (20).
Yksi
perusasioista tämän tutkistelumme puitteissa on nähdä se, että Paavali tarkoin
tiesi asemansa ja sen paikan, missä hän oli. Kiivaus oli vallannut hänen
sydämensä, mutta tämän kiivauden esikuvana ei ollut tuo tapahtuma temppelissä,
kun Herramme ruoskan kanssa ajoi ulos kauppiaat. Huomatkaamme kertakaikkisesti
yksi asia. Kun meidän Herramme kiivauden täyttämänä tyhjensi temppelin
kauppiaista, oli Hän omalla maaperällänsä! Tämä oli Hänen Isänsä temppeli,
jumalankansan palvontapaikka, ja Hänen kiivautensa oli omalla paikallansa
tuossa hetkessä. Mutta nyt Paavali oli Areiopagilla, vieraalla maaperällä;
hän oli vieras! Kuinka suuri ero näillä kahdella tapahtumalla onkaan!
Kuinka harva ”palava” saarnamies todella käsittääkään yhtään mitään näistä
asioista!
Paavali
käsitti asemansa ja tehtävänsä. Hänen tuli tehdä Evankeliumin tähden kaikkensa,
voittaaksensa edes muutamia. Niinpä hän ei alkanut repimään maahan
epäjumalankuvia eikä näiden ihmisten epäjumalanpalvelusta, vaan hän
ennemminkin halusi asettaa näiden ihmisten eteen jotakin parempaa,
houkuttelevampaa. Hän näki kaiken ympärillänsä olevan vääryyden, mutta
aloitti oikeasta kohdasta, veti oikeasta narusta. Negatiivinen suhtautuminen ja
asenne eivät olleet nyt paikallaan, vaan nyt tuli lähestyä näitä ihmisiä
oikealla tavalla. "Kulkukoira", vääräuskoinen, ei luopuisi luustansa,
ellei saisi jotakin parempaa tilalle!
Paavali puhui
nyt tavalla, mitä moni saarnamies tänä päivänä pitää maailman mielistelemisenä
ja pehmoiluna. Mutta eikö kaikki tämä ole tallennettuna Jumalan Sanaan
esikuvaksi ja esimerkiksi meille? "Ateenan
miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. Sillä
kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne..."
Miten kuuluu tämä sama saarna tämän ajan julistajan julkituomana? "Te
Ateenan jumalattomat syntiset! Minä näen kaikesta, että te olette mitä
suurimpia syntisiä ja saatanan palvojia! Sillä kävellessäni ympäri minä
jatkuvasti jouduin kauhistelemaan teidän kuvottavia
epäjumalanpalveluspaikkojanne, joiden yllä on Jumalan kirous..." Mitä
olisi Paavali aikoinaan saavuttanut tällaisella puheen avauksella? Hänet ehkä
olisi ajettu pois häpeällisesti tai jopa tapettu. Hurskas mieli olisi ehkä
ajatellut kärsivänsä marttyyrin kuoleman, mutta muistakaamme, mitä Sana myöskin
sanoo: "Sillä mitä kiitettävää
siinä on, jos te olette kärsivällisiä silloin, kun teitä syntienne tähden
piestään? Mutta jos olette kärsivällisiä, kun hyvien tekojenne tähden saatte
kärsiä, niin se on Jumalan armoa." (1. Piet. 2: 20).
Todellinen
jumalanpalvelija kunnioittaa toisen ihmisen vakaumusta, vaikka se olisikin
vastoin omia näkemyksiä. Kukaan apostoleista ei hyökännyt toisuskoisia
vastaan, vaan he toivat julki sitä Evankeliumia, joka oli julistettavaksi
annettu.
Paavali seisoi
keskellä kreikkalaisten tuomioistuinpaikkaa, missä normaalisti luettiin ankaraa
oikeutta. Hän ei tehnyt kompromisseja uskonsa kanssa, vaikka ei tuonutkaan
julki ajatuksiansa sellaisella tavalla, mitä moni tänä päivänä pitäisi
sopivampana. Hän käsitti, että kunnioittava asenne saavuttaa paljon enemmän
kuin "tuomitseva jyrähteleminen". Hän otti aiheensa siitä, mikä
kiinnosti näitä ihmisiä. "Ateenan
miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. Sillä
kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös
alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis
tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan." (22-23).
Kunnioittava
asenne toisten pyhiä asioita kohtaan tuotti huomattavasti paljon paremman
hedelmän kuin mitä vastakkainen asenne olisi aikaansaanut. Aivan kuten Herramme
kaivolla lähestyi syntistä naista tämän tasolta ja tätä koskettavista asioista,
siten Paavalikin nyt pitää puheen, saarnan, joka sisältää jotakin todella
merkittävää. Tuo puhe on liian pitkä otettavaksi tähän, mutta lukekoon jokainen
sen Raamatustansa. Merkille pantavaa on kuitenkin se, että nimenomaan oikealla
paikalla oikealla tavalla pidetyn puheensa johdosta Paavalin kautta toteutuu
Evankeliumin julistuksen tarkoitus: "Kuullessaan
kuolleitten ylösnousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: 'Me tahdomme
kuulla sinulta tästä vielä toistekin." (32). Tuskin me olisimme saaneet
kuulla näitä tervetulon toivotuksia omavalintaisen julistuksemme jälkeen.
Paavalin julistuksen johdosta ei koko Ateenan väestö tullut kristityiksi, mutta
muutamat liittyivät hänen seuraansa ja uskoivat, jopa yksi tuon suuren tuomioistuimen
jäsen ja eräs nainen, sekä joitakin heidän ohellansa.
Yksi suurimmista
sekaannusta ja hajotusta aikaansaavista vääristä asenteista uskovaisten
keskuudessa perustuu siihen uskomukseen, että kokonaiset kansat voisivat tulla
uskovaisiksi. Tämä toki olisi Jumalan tahto, sillä Hän ei haluaisi kenenkään
tulevan kadotetuksi. Hän haluaisi kaikkien pelastuvan, ja sen tähden
Evankeliumia tulee julistaa kaikille kansoille. Mutta Sanan todistuksen
perusteella voimme nähdä, ettei milloinkaan mikään kansa, Israelia lukuun ottamatta,
voi tulla kokonaisuudessansa pelastetuksi, kansana.
Moni julistaja
tänä päivänä osoittaa tietämättömyytensä Jumalan pelastussuunnitelmaa kohtaan
tuomalla esiin ajatuksia koko kansojen kristillistämisestä. Itse asiassa koko
Jumalan Sana tuo julki kansankirkon ja valtionkirkon mahdottomuuden. Vaikka
Jeesus näyttääkin tarkoittaneen jotakin sen suuntaista, että kokonaiset kansat
voisivat tulla Hänen opetuslapsiksensa, ei kuitenkaan ole kysymys
"kaikkien kansojen tekemisestä Hänen opetuslapsiksensa", vaan
lähetyskäsky sisältää yksinomaan sen ajatuksen, että Evankeliumia todellakin on
julistettava kaikille, koska kukaan ihminen ei voi suorittaa erottelua lampaiden
ja vuohien välillä!
Juuri tässä
kohden näemme todellakin sen välttämättömyyden, että luemme kaikki samaa
aihetta koskevat kohdat Raamatusta. Vain yhden tai kahden kohdan huomioiminen
johtaa väistämättä vääriin korostuksiin ja käsityksiin. Matteuksen evankeliumin
lopussa Herramme sanoo, että meidän tulee tehdä kaikki kansat Hänen
opetuslapsiksensa, kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jokainen
ajatteleva ihminen käsittää, ettei kukaan tule uskovaiseksi kastamalla, vaan
jotakin muutakin täytyy tapahtua. Jumala on kuitenkin antanut kirjoittaa
Sanansa muistiin sellaisella tavalla, että nämä asiat ovat salattuja
sellaisilta, jotka eivät tahdo uskoa koko Sanaa.
Markuksen
Evankeliumin kohta tuo mitä selvimmin esiin sen, mistä todella on kysymys:
"Menkää
kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille
luoduille." Ensin siis tulee saarnata Evankeliumia, jotta voitaisiin
siirtyä seuraavaan askeleeseen: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Usko on siis ehdoton
edellytys kastamiselle! Pelkkä kastaminen ilman uskoa perustuu katolisen kirkon
oppeihin, ja siten esimerkiksi luterilaisen kirkon perustana oleva
kastekäytäntö ei perustu Jumalan Sanaan, vaan inhimillisiin perinnäissääntöihin.
Näin on syntynyt käsite kansankirkosta ja valtionkirkosta. Mutta tämä on täysin
epäraamatullista ja Sanan vastaista: "Nyt
minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön, vaan että jokaisessa
kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskauden, on hänelle
otollinen." (Apt. 10: 34-35) Usko on välttämätön jumalayhteydelle. "Mutta ilman uskoa on mahdoton olla
otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja
että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät." (Hebr. 11: 6).
Onko nyt
sitten jokainen, joka väittää uskovansa, todellinen uskovainen, joka kestää
Jumalan edessä? "Samoin uskokin,
jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
Joku ehkä sanoo: 'Sinulla on usko, ja minulla on teot '; näytä sinä
minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon. Sinä
uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja
vapisevat. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on
voimaton?" (Jaak. 2).
Todellinen
uskovaisuus perustuu siis johonkin muuhunkin, kuin vain uskontunnustukseen,
jolla ei ole pohjaa yksityisen sydämessä. Uskontunnustuksella voidaan kyllä
perustaa kansankirkko, mutta voisiko usko hallita jokaisen sydämessä? "...ja että me pelastuisimme nurjista
ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen." (2. Tess. 3:
2).
Vaikka emme
voikaan hyväksyä ns. luterilaisen kirkon opetuksia siltä osin, mitä ne eivät
perustu Jumalan Sanaan, emme silti suhtaudu halveksivasti niihin ihmisiin,
jotka pitävät luterilaista kirkkoa pyhänä asiana. Samoin on kaikkien muiden
uskonnäkemysten suhteen. Meidän tehtävämme on pitää esillä totuuden Sanaa ja
jättää loppu Kaikkivaltiaan Jumalan käsiin, joka tuntee jokaisen todellisen
sisimmän.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti