Meillä on
vielä todella paljon oppimista, ei niinkään opillisesti, vaan asenteissamme ja
hengessämme. Nimenomaan sillä perusteella, ettemme ole oikealla tavalla
arvostaneet ja käsittäneet Jumalan toimintaa menneisyydessä, emme me pysty
näkemään kaikkea lähimenneisyydessämme ja nykyhetkellä tapahtuvaa oikeassa
valossa, oikealla tavalla. Sen tähden me olemme ajautuneet juuri siihen, mistä
meitä Jumalan Henki tahtoo viedä pois! Eikö tämä ole mitä järkyttävintä ja
toisaalta ironisinta? Hurskaassa uskomuksessa me olemme kulkeneet sen ohitse,
mihin Jumala on tahtonut meidät viedä, ja olemme menneet ehkä vieläkin
syvemmälle siihen sekoitukseen ja Baabelin pakkosiirtolaisuuteen, joka tuhoaa
kaiken todellisen Hengen vaikutuksen. Missä on todellakin aito helluntain,
alun mukainen seurakunta, joka on kuin yksi sydän ja yksi sielu? Herää ja
katso Sanan peiliin, sinä unentokkurainen kanssamatkaajani. Mitä näet? Katso
peilistä silmiäsi, mitä niistä heijastuu? Katso kireätä ilmettäsi, katso
olemustasi. Mitä siitä heijastuu? Jumalallinen, syvä rakkaus veljiä ja sisaria
kohtaan? Eikö ehkä sittenkin enemmänkin vihaa ja väärämielisyyttä, tuomitsemisen
ja ahdasmielisyyden henkeä!
Jälleen
kerran, tämänkin tutkistelun yhteydessä, palaa mieleeni tuo ohje, jonka vanha
saarnamies antoi pojallensa: "Sinä et saa kulkukoirasta ystävääsi
ottamalla siltä pois vanhan, likaisen luun, vaan heittämällä sen eteen mehevän
paistin!" Paavali todistaa omasta, Jumalan antamasta
palvelustehtävästänsä: "Sillä
vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien
palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin, ja olen ollut juutalaisille
ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain
alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset; ilman
lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan
lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut
kaikkea, pelastaakseni edes muutamia. Mutta kaiken minä teen evankeliumin
tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi." (1. Kor. 9).
Olemmeko
todella koskaan käsittäneet, mitä Paavali tarkoittaa sanoillansa? Hän oli Pyhän
Hengen voitelun alla puhuessansa tämän, sillä se on tallennettu Kirjoituksiin.
Hän ei puhu tyhjiä ja merkityksettömiä sanoja, vaan jotakin sellaista, millä
juuri tänä päivänä on mitä suurin merkitys jokaiselle meistä. Hän oli tietoinen
Jumalan antamasta tehtävästänsä, ja hänen kirjeistänsä käy mitä selvimmin esiin
se, että hän käsitti Jumalan pelastussuunnitelman mitä kirkkaimmalla tavalla,
tiedostaen kaiken menneisyydessäkin tapahtuneen Jumalan aidon toiminnan
merkityksen. Kuinka usein viittaakaan hän Vanhaan Testamenttiin ja aikaisemmin
tapahtuneeseen! Hän ymmärsi mihin juutalaisuus perustui, hän ymmärsi kuinka
vaikeata on juutalaiselle nähdä juuri sillä hetkellä tapahtuva oikeassa
valossa. Hän käsitti, mitä juutalaiselle tuli puhua ja tuoda esiin, jotta tämä
voisi nähdä yhteyden jo puhutun ja muistiin kirjoitetun ja sen välillä, mitä
Jumalan Henki juuri sillä hetkellä teki. Lyhyesti sanottuna: Paavali,
Jumalan Hengen antaman viisauden perusteella oli kykenevä näkemään kunkin
ihmisen hänen omassa, sen hetkisessä tilassansa, ja siten jumalallisessa
viisaudessa ja ymmärryksessä lähestymään tätä juuri oikeilla sanoilla ja
oikealla tavalla. Hän tiesi mitä lain alla vuosikymmeniä ollut ihminen ajatteli,
hän tunsi ihmisen heikkoudet ja vajavaisuudet. Hän asettui näiden ihmisten
tasolle, ajatellen heidän näkökulmastansa. Siten hän oli kykenevä tuomaan esiin
juuri oikeat asiat ja puhumaan ihmisen sydämelle.
Kaikki tämä ei
merkinnyt sitä, että hänen olisi tarvinnut tinkiä periaatteistaan tai oikeasta
asiasta. Hän ei tehnyt kompromisseja Sanan kanssa, vaan toimi nimenomaan Sanan
hengessä: "...kaiken minä teen evankeliumin tähden!" Hänen
sydämessänsä oli ensimmäisellä sijalla Herra Jeesus ja Hänen rakkautensa, joka
ymmärsi syntistä ihmistä. Tarkatkaamme todella, miten meidän Herramme lähestyi
kaipaavia ja odottavia ihmissydämiä. Kääntäkäämme edes hetkeksi katseemme pois
siitä, miten Hän puhutteli kirjanoppineita ja fariseuksia, jotka kaikessa
olivat Hänen toimintansa estäjinä ja tien tukkijoina. Se miten Hän heihin
asennoitui, ei sovi meille esimerkiksi suhteessamme kanssamatkaajiimme.
Toisaalta... kuinka usein onkaan totta se, että Hänen nuhtelevat ja kovat
sanansa sopivat ennemminkin meihin, kovasydämisiin "vanhempiin
veljiin", jotka ajattelevat vain itseään ja omaa parastaan!
Aivan
erikoisella tavalla tämän kirjoittamisen yhteydessä Herran Henki toi
sydämelleni sen tapauksen, mistä kerrotaan Apostolien tekojen 17. luvussa.
Aluksi en lainkaan käsittänyt sen yhteyttä tähän tutkisteluun, mutta se on mitä
suurin selvennys kaikelle sille, mistä me nyt puhumme ja olemme puhuneet
kiertokirjeessämme.
Ihminen on
alkanut yhä enemmän ja enemmän tuomita ja arvostella kanssamatkaajaansa, kuka
milläkin perusteella. Mutta jos kaikelta tekemiseltämme puuttuu raamatullinen
perusta, niin mikä on silloin meidän motiivimme ja tavoitteemme
tuomitsemisessamme? Aivan ilmiselvästi se ei ole Jumalasta, sillä kaiken
tahtonsa Jumala on tuonut julki Sanassansa!
Koska me emme
näe Jumalan teitä menneisyydessä, emme me pysty näkemään Hänen täydellistä
tietään tässäkään ajassa. Jumalan mieli, Hänen Henkensä, näki kunkin ajan
ihmisen sellaisena kuin hän oli, ja lähestyi tätä sellaiselta tasolta, millä
tämän oli mahdollista lähestyä Jumalaa. Tässä kohden meidän tulee oppia
kertakaikkisesti yksi perusasia Jumalan valtakunnasta: Jumalan puhe, kaikki
mitä Hän tuo julki, mitä Hän odottaa uskovaiseltansa, on realistista!
Jumala ei vaadi meiltä mitään sellaista, mikä olisi täysi mahdottomuus!
Kaikessa siinä, mitä Jumala on osoittanut ihmiskuntaa kohtaan, on motiivina
Rakkaus, joka tuntee ja ymmärtää, tahtoo auttaa. Rakkaus on voima, joka tekee
hyvää, nostaa. Rakkaus vie eteenpäin, parantaa, tekee terveeksi, kokonaiseksi.
Meidän Herrassamme, Jeesuksessa Kristuksessa, Jumala paljasti Itsensä,
todellisen olemuksensa, niin että käytännössä voimme ymmärtää, mitä Herra
tarkoitti sanoessansa: "Joka on
nähnyt Minut, on nähnyt Isän!"
Jeesuksen
Kristuksen toiminta, Hänen koko olemuksensa, tahtoo viestittää meille:
"Jumalan Rakkaus, Jumalan koko olemus ja tahto merkitsevät todelliselle
uskovaiselle jotakin sellaista, mikä on mahdollista, sillä Se on Itse Mahdollisuus!
Jumala ei odota meiltä mitään sellaista, mikä olisi mahdotonta, sillä Hän
tuntee meidät ja tietää mitä me olemme. "Tulkaa
minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille
levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen
hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun
ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä." (Matt. 11: 29-30).
Kuinka
toisenlainen onkaan ihmisen ajatus kaikesta tästä! "He
sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne
ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellakaan
liikuttaa." (Matt. 23: 4). "Miksi
te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen,
jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?" (Apt.
15: 10).
Ihmisen väärä
asenne saattaa hänet tekemään ja sanomaan jotakin sellaista, mikä ei palvele
Jumalan todellista tahtoa. Jos ei haluta nähdä Jumalan teitä menneisyydessä,
ei ymmärretä olla oikeassa asenteessa sen hetken kanssamatkaajia kohtaan.
Se, että tiedetään ja ymmärretään enemmän Jumalan teistä ja Hänestä itsestänsä,
ei ole mikään peruste ylpeilylle ja itsensä korottamiselle, vaan päinvastoin.
Jokaisen tulisi sen sijaan nöyrtyä entisestänsä ja olla kiitollinen koko
sydämestänsä sen johdosta, että on päässyt näkemään sen minkä on nähnyt.
Todellinen Jumalan Rakkaus uskovaisen sydämessä toimii juuri siten kuin mitä
Paavalin esimerkki meille näyttää: Uskovainen ei tee kompromisseja maailman ja
sen asioiden kanssa, mutta ymmärtää itsekin kerran olleensa osaton Jumalasta ja
Hänen valtakunnastansa. Hän on kiitollinen siitä, että joku tuli hänen
luoksensa hänen tietämättömyyden tilassansa ja avasi hänen ymmärryksensä
totuudelle. Miksi ei hänkin nyt näkisi lähimmäisensä tilaa ja toimisi sen
pohjalta?
Apostolien
tekojen 17. luku on mitä suurin nuhde meille tämän ajan uskovaisille, ja se
liittyy mitä selvimmin Paavalin toteamukseen kaikille kaikkea olemisesta. Hänen
saattajansa olivat vieneet hänet Ateenaan, ja odotellessansa siellä Timoteuksen
saapumista, hän kierteli kaupungilla katsellen "nähtävyyksiä". Ja
tässä kohden tulemme johonkin sellaiseen, mikä on meille suuri vaikeus!
Paavalista sanotaan, että hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän näki, että
kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia. Mitä hän nyt siis teki tämän kiivauden
velloessa hänen sisimmässänsä? Mitä hän teki, ja mitä tekevät meidän aikamme
hurskaat sananpalvelijat?
Minut viedään
jälleen kerran hengessä jonnekin.
Temppelin
kulman takaa kuuluu raivoisaa murinaa ja ärinää, jota säestää rauhoitteleva ja
kehotteleva miesääni. Ihmiset kääntyvät katsomaan metelin suuntaan, ja hetkessä
on paikalle kokoontunut suuri määrä ihmisiä. Minäkin olen utelias ja
juoksujalkaa riennän paikalle. Minua kohtaa hurja näky. Mustassa viitassaan
tukka sekaisin tempoilee aivan ilmeinen saarnamies tai pappi kiinni suuressa,
likaisen näköisessä luussa, jonka jatkeena on suuri ja takkuinen, kurjan
näköinen koira. "Irti, heti irti,
etkö kuule minua!" Pappi tempoilee kaikkine voiminensa, toisessa
kädessänsä vankka kävelykeppi. "Irti,
senkin pahainen rakki! Päästä irti siitä saastaisesta luusta!"
Väkijoukko lisääntyy koko ajan ja ihmettely on suuri. Mitä kummallista täällä
oikein tapahtuu? Mikä on tämän ohjelmanumeron tarkoitus?
Minua alkaa
toisaalta naurattaa, toisaalta kauhistuttaa. Mitä jos tuo vihainen koira puree
tuota kiivasluonteista pappia? Mutta niin kauan kuin se terävillä hampaillaan
pitää kiinni luusta ja murisee ja ärisee, ei se pysty puremaan. Mutta tassuillaan
ja kynsillään se silloin tällöin kaapaisee sellaisella voimalla papin kylkeä ja
vatsaa, että tämä päästää vihaisen murahduksen, aivan kuten kamppailutoverinsa.
"Irti, senkin kapinen rakki! Irti,
irti!" Papin ääni kuvastaa entistä suurempaa vihastusta ja ärtymystä.
Jostakin kummallisesta syystä olen kuulevinani lähes manauksia vihaisen miehen
suusta!
Väkijoukko on
jo sankka, ja taaempana olevat joutuvat kurkottelemaan ja tungettelemaan
päästäkseen osalliseksi tästä mitä mielenkiintoisimmasta kaksinkamppailusta.
Monenlaisia kommentteja voidaan kuulla ympärillä seisovien suista. Osa
kasvoista on totisia, osa naurua pidätteleviä. "Mitä kummaa tuo hurskas mies oikein meinaa?", kuuluu yhä
useamman kysymys. Koska papilla ei ole mitään talutushihnaa, alkaa yhä useampi
ihmetellä tätä näytelmää. Jotkut toteavatkin jo, että takkuinen ja kurjan
näköinen koira on juoksennellut vapaana vuosikausia, eikä kukaan tiedä kenelle
se todella kuuluu. Nyt ihmiset alkavat jo puolin ja toisin ihmetellä ja lausua
arvosteluakin. Miksi tämä pappi riepottelee tuollaisella tavalla vierasta
koiraa? Vai onko tämä haukku varastanut papin päivällisen? "Hah, haa! Onpa pappi joutunut kurjaan asemaan, kun ei ole
syötäväksi muuta kuin kurja luu, jonka papin matkatessa tämä nälkäinen koira on
napannut tämän laukusta, joka avoimena makaa maassa! Hah, haa!"
Väkijoukko alkaa naureskella ja huudella suorastaan hävyttömyyksiä papille.
"Sinä jumalaton, viheliäinen rakki,
kulkukoira, irrota heti hampaasi siitä saastaisesta luusta! Anna se
tänne!" Väkijoukko on osittain riemuissaan, osittain vihainen tämän
näytelmän johdosta. Papin musta viitta alkaa olla harmaa ilmaan nousseesta
pölystä ja liasta, ja koiran tassut ja kynnet ovat aikaansaaneet useita
repeämiä tämän pyhään vaatteeseen. Koira on paljon pienempi kuin mies, mutta
suhteessa vähintään yhtä voimakas, vaikka onkin hyljeksityn näköinen. Se
puolustaa ilmiselvästi omaisuuttaan, sillä vaikka ympäröivä ja riemuitseva
joukko huutaakin pilkkaansa papin hillittömästä nälästä ja kurjasta luusta,
tietää jo jokainen koiran löytäneen sen jostakin takapihalta.
"Sinä kirottu otus, sinä perkeleen
sikiö! Irti ja heti, Jumalan ja Hänen seurakuntansa nimessä! Irti, irti, irti,
sinä kirottu, sinä helvetin lapsi!" Väkijoukko astuu jo vaistomaisesti
muutaman askeleen taaksepäin ja riemulliset pilkkahuudot vaikenevat hetkeksi.
Tällaista puhetta he eivät ole tottuneet kuulemaan "hengen miehen"
suusta. Mutta tämä on nyt sellaisen kiivauden ja vimman vallassa, että koko
olemus puhuu siitä. Punakat kasvot kuvastavat sellaista vihaa, että keppi
heiluu hurjasti papin kourassa. Ikään kuin havahtuen toteamaan tämän tilanteen,
osuvat papin silmät mustaan ryhmysauvaan. Nyt ensimmäistä kertaa kumahtaa tuo
pelottava keppi koiran selkään, niin että luun ympärille puristuneiden leukojen
takaa kuuluu kimeä vinkaisu.
Vaikka
paikalla on suuri joukko papin omia seurakuntalaisia, on ilmiselvää kenen
puolella enemmistö on. "Sinä
kirottu, sinä kirottu, päästä irti, tai minä hakkaan sinut ruvelle!"
Sauva alkaa iskeä entistä suuremmalla voimalla koiran selkään, mutta se ei
päästä irti luustansa. Väkijoukko alkaa murahdella vihaisena, ja joku on jo
aikeissa tarttua kiinni papin mustaan kaapuun vetääkseen tämän irti koirasta.
Huomatessansa tämän pappi kiljaisee suurella äänellä: "Auttakaa hyvät ihmiset, auttakaa! Pitäkää kiinni tästä kirotusta,
että saamme likaisen luun pois siltä!" Väkijoukko on taas kummissansa
ja ymmällänsä, kunnes joku rohkaisee itsensä ja kysyy: "Miksi siltä pitää saada luu pois? Onko se todellakin herra papin
omaisuutta?"
"Hullujako te olette, koko joukko, mitä
tekemistä minulla olisi tällaisen saastaisen asian kanssa? Ettekö näe kuinka
likainen ja mätä koko luu on? Haiseekin niin hirvittävän pahalta!" Ja
jälleen sauva iskee koiraa selkään. Nyt jo yksi rotevimmista miehistä kuulijoiden
joukossa astuu esiin ja tarttuu pappia niskasta. "Onko tämä teidän koiranne?", kysyy ankara ääni. "Ei ihmeessä, eihän toki, enhän minä näin
saastaista ja takkuista koiraa huolisi! Näettehän aivan selvästi, että se on
kulkukoira!" Jälleen iskee keppi koiraa, koira murisee entistä
vihaisemmin ja suuremmassa tuskassa, ja sitä lujemmin pureutuu rotevan miehen
koura papin niskaan. "Eikö olisi
sitten jo syytä päästää irti koiran luusta ja lopettaa hakkaaminen!?"
Pappi on
kahden tulen välissä, ja jalat alkavat harata maassa niin että pölypilvi nousee
ilmaan. Hän on osaltaan entistä vihaisempi ja julmempi, mutta osaltaan
neuvoton. Toinen käsi pitelee kiinni luusta, toisessa on vankka kävelykeppi.
Niskasta taas pitelee kiinni niin vahva käsi, että alkaa pelottaa. Neuvottomuus
alkaa olla sitä luokkaa, että ajoittain keppi iskee jo niskasta pitelevän
miehen jalkoihin. Nyt tarttuu jo toinenkin käsi papin kaapuun selästä sellaisella
voimalla, että mies voihkaisee. Hän ei enää tiedä kenelle huutaa ja karjua määräyksiänsä,
niin että suusta alkaa tulla sekalainen komennusten tulva: "Kirottu rakki, usko jo nyt ja päästä irti! Senkin jumalaton
lurjus, päästä irti minusta! (Takana seisovalle miehelle.) Irti, irti, jumalattomat, irti, irti!"
Väkijoukon riemulla ei ole nyt rajoja. Valtava huutomyrsky säestää näiden
kolmen kamppailua, ja tämä tullaan muistamaan lopun ikäänsä. Jotakin tällaista
ei yksinkertaisesti voi unohtaa!
Koira vikisee
ja murisee, pitäen itsepintaisesti kiinni luustansa, pappi ähkyy ja voihkii,
melkein kiroilee nyt kiinni pitävälle miehelle. Jotakin tällaista ei
todellakaan ole vielä milloinkaan nähty! Yhtäkkiä väkijoukko jakaantuu ja
paikalle saapuu paikkakunnan poliisipäällikkö. "Mitä täällä oikein on tekeillä?", kuuluu ankara komento,
ja kaikki hiljenevät. Pappi ryhdistäytyy niin paljon kuin kykenee tiukassa
otteessansa ja koiran vedossa, ja kummallista kyllä, koirakin lakkaa
murisemasta ja vikisemästä. Kuka vastaa, keneltä kysytään? "Putkaan tuo ilkeä pappi", kuuluu väkijoukosta lapsen
ääni, "se rääkkää ihan kilttiä
koiraa ja yrittää varastaa sen luun!" "Joo, joo, kaltereiden taakse tuollainen mies, sehän on vaaraksi
kaikille!" kuuluu römeä miehen ääni, ja kimakka naisen huuto säestää
tätä tuomiota.
Ikään kuin
koira olisi tajunnut nämä mielipiteenilmaisut, riuhtaisee se entistä
suuremmalla voimalla omaisuuttansa irti ahnaasta kädestä, ja aivan kuin
vaistomaisesti iskee papin ryhmysauva koiraa sellaisella voimalla päähän, että
se ulvahtaen päästää lopultakin irti ja pakenee poliisin jalkojen juureen, jääden
siihen makaamaan, sillä ihmisjoukko ympärillä on niin suuri, ettei ole mitään
mahdollisuutta paeta.
Kepin iskiessä
koiran päähän, antaa pappia kiinni pidellyt mies tälle sellaisen korvapuustin,
että tämä lentää maahan pitkälleen, päästäen raivoisan huudon. "Pidättäkää, pidättäkää, tämä
pahoinpitelijä! Minä nostan häntä vastaan syytteen, rautoihin tämä jumalaton
pahoinpitelijä!" Pappi kiljuu ja huutaa tuomiotansa, siteeraten
lukuisia raamatunkohtia ja opinkappaleita.
Voidaan sanoa,
että jokainen on ymmällänsä. Tilanne on niin sekava, että ei tiedä nauraako
vaiko itkeä, pilkatako vaiko kysyä selitystä. Koko tilanne on johtanut siihen,
että pappi on mitä surkeimmassa tilassa ainakin ulkonaisesti. Hän on ryvettänyt
itsensä siinä määrin, että on jo surkeamman näköinen kuin tuo kulkukoira, sillä
kamppailun tiimellyksen voimasta on sen takkuinen turkkikin ikään kuin
selvinnyt ja lika irronnut.
"Mitä ihmettä tämä kaikki
tarkoittaa?" tivaa poliisi papilta sellaisella äänensävyllä, että tämä
ryhdistäytyy ja alkaa ikään kuin itsekin nyt vasta ajatella. Niin, mitä onkaan
oikein tapahtunut? Hölmistynyt ilme papin kasvoilla kertoo siitä, ettei tämä
itsekään oikein tiedä mistä on kysymys. Käsi haroo vaistomaisesti takkuista
tukkaa ja katse osuu toiseen käteen, joka krampinomaisesti puristaa todella
rumaa ja likaista luuta, jonka haju nyt taistelun tauottua kantautuu
ympäröivään väkijoukkoonkin, niin että kaikkialla nyrpistellään nenää. Pappi on
nyt saavuttanut päämääränsä, voitonmerkki on hänen kädessänsä. Mutta millaisen
voiton hän on saavuttanut?
"Mistä on kysymys, hengen mies?"
tivaa ääni uudelleen. Väkijoukko pidättää hengitystänsä, ja papin suu alkaa
vapista. Katse on pitkään kiinnitettynä likaiseen luuhun ja siihen ikään kuin
liimautuneeseen, likaiseen ja pölyiseen käteen. Sitten katse muuttaa suuntaa,
kohdistuu maassa makaavaan, läähättävään ja surkeasti tuijottavaan koiraan,
seuraavaksi mieheen, joka oli häntä kiinni pidellyt, sitten likaiseen
vaatteeseensa, ja ikään kuin salaisesti hän luo nopean silmäyksen ympärillä
virnistelevään väkijoukkoon. Tilanne on todella kiusallinen ja jostakin syystä
häpeällinen! Tästä on päästävä eroon niin pian kuin mahdollista.
"Tuleeko sitä selitystä vai ei!?"
kysyy entistä tiukempi ääni ja luja koura puristaa papin käsivartta sellaisella
tavalla, että tämä havahtuu kipuun. Tämä kipu saa hänet heräämään
todellisuuteen, joka hänen on muutettava eduksensa hintaan mihin tahansa.
Maahan painunut katse muuttuu itsetietoiseksi ja viralliseksi, ja ikään kuin
kokien olevansa Messias väkijoukon tuomitsemana, hän alkaa saarnata melkein
samanlaisessa vihassa kuin millä oli koiraa komentanut päästämään irti
luustansa.
"Te jumalattomat ja kadotetut syntiset
ja pilkkaajat! Te ette tiedä mitä teette! Minä olen jumalanpalvelija ja minulla
on suuri kutsumus! Ette ymmärrä mitä teette! Te olette matkalla kadotukseen
aivan niin kuin tämä koirakin likaisen luunsa kanssa. Te nautitte maailman
liasta ja saastaisista asioista, aivan niin kuin tämä koirakin tästä likaisesta
ja saastaisesta luusta! Hyi, mitä saastaisuutta ja likaa!"
Sen sijaan
että tulisi synnintuntoon ja hartaaseen mielialaan, alkaa väkijoukko purskua
entistä suuremmasta naurusta ja pilkasta. Ja voidaanko sitä syyttää siitä,
sillä kuka pystyisi ajattelemaan hullumpaa näkyä kuin tämä pappi läpikotaisin
likaisessa viitassansa, tavattomassa kiihkossansa ja suuri, likainen, haiseva
luu kädessään! Mutta tämä ei tajua mitään siitä, mitä ihmiset näkevät ja
kokevat, vaan korottaa ääntänsä entisestään ja tuomitsee jokaisen kuulijan
syvimpään helvettiin. Hän on jumalansa asialla, hän on pyhä mies, jolle on
uskottu mitä suurin tehtävä ja sanoma!
Kenelläkään ei
ole nyt kiirettä mihinkään, ja väkijoukko kasvaa kasvamistaan. Tästä
innostuneena pappi saarnaa ja saarnaa, ja poliisikin katselee pää kallellaan, mutristellen
suutansa. Totisesti, tämä on ennennäkemätön, ennen kokematon ohjelmanumero!
Pappi on täynnä pyhää kiivautta, poissa todellisuudesta, tästä maailmasta.
Väkijoukko tuskin pysy nahoissaan.
"Te syntiset ja saastaiset ihmiset, te
ette auttaneet minua saamaan tätä saastaista luuta tämän luontokappaleen
suusta. Ettekö käsitä, että tällainen likainen luu on vaaraksi sen
terveydelle?" Väkijoukko nauraa ja pyrskii, sillä tietäähän jokainen,
ettei mikään likainen luu tapa vanhaa kulkukoiraa, joka on tottunut
kaikenlaisiin bakteereihin ja likoihin. Mutta pappi ei sitä käsitä. Hän ei
käsitä loppujen lopuksi juuri mitään, jatkaa vain saarnaansa. Hän ilmoittaa
rakastavansa tuota surkeata koiraa, ja hän rakastaa myöskin tätä kadotukseen
matkalla olevaa joukkoa, pilkkaavaa ihmisraunioiden joukkoa. Mutta miksi kukaan
ei usko, mitä hän sanoo? Miksi kukaan ei koe myötätuntoa tämän papin kanssa?
Miksi pappi todellakin on menettänyt uskottavuutensa? Miksi hänen rakkauteensa
ei uskota?
Veljemme
Paavali totisesti ei sovi tähän kuvaan! Hän jos kuka tiesi, ettei kulkukoirasta
saa ystävää ottamalla pois siltä sen vanhan luun. Me emme myöskään saa
kirkkokunnallisilta ihmisiltä tunnustusta ja uskottavuutta esittämäämme
kohtaan, vaikka kuinka vakuuttaisimme rakkauttamme, jos me vain olemme koko
ajan repimässä alas jotakin sellaista, mitä he itse eivät ymmärrä vääräksi,
vaan päinvastoin uskovat elämänsä perustaksi.
Jatkuu osassa
3
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti