”Näin
sanoo Pyhä, Totinen, jolla on Daavidin avain, hän, joka avaa, eikä kukaan
sulje, ja joka sulkee, eikä kukaan avaa: Minä tiedän sinun tekosi. Katso,
minä olen avannut sinun eteesi oven, eikä kukaan voi sitä sulkea; sillä
tosin on sinun voimasi vähäinen, mutta sinä olet ottanut vaarin minun sanastani
etkä ole minun nimeäni kieltänyt.” (Ilm.3).
Mitä olemme lukeneet Pyhän Hengen
veljemme Paavalin kynään asettamana?:
”Ja
hän sanoi minulle: ’Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani
tulee täydelliseksi heikkoudessa.’ Sentähden minä mieluimmin kerskaan
heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä
olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin,
ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen
väkevä.” (2.Kor.12).
Jatkakaamme näiden sanankohtien pohjalta.
Kuinka vieras onkaan näiden kohtien sanoma kirkollisen loiston häikäisemälle
mielelle! Mitä näemme pääasiallisesti median meille välittämänä? Suuria, ei
vaan valtavia lasiseinäisiä temppeleitä, loistavapukuisia kuoroja, joiden
kanssa yleisö kilpailee näyttävyydestä ja huomiosta! Loistokkuutta,
kaikenlaista kauneutta, niin alttarilla kuin pehmustetuilla istuimillakin! Kun kamera
kohdistuu kuulijakuntaan, valikoi sen takana oleva toimitsija kaikkein
näyttävimmät ja hyvännäköisimmät kohteet! Miten oikein onkaan, olemmeko jo
saavuttaneet kirkkauden ja tuonpuoleisen tässä kauneutta palvovassa ajassa?
Kuuntelin herättyäni Markuksen
Evankeliumia ja sieltä jäi mieleeni erikoisella tavalla kohta:
”’Opettaja,
me tahtoisimme, että tekisit meille, mitä sinulta anomme.’ Hän sanoi heille: ’Mitä
tahdotte, että minä teille tekisin?’ Niin he sanoivat hänelle: ’Anna meidän
istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi, sinun kirkkaudessasi.’
Mutta Jeesus sanoi heille: ’Te ette tiedä, mitä anotte… mutta minun
oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan
se annetaan niille, joille se on valmistettu.’ Kun ne kymmenen sen kuulivat,
alkoivat he närkästyä Jaakobiin ja Johannekseen.” (Mark.10).
Jollakin tavoin tämä kohta liittyy
mielessäni aiheeseemme vähäisestä voimasta ja heikkoudesta! Me kuulumme varmaan
melkein jokainen siihen joukkoon, joka tällaista kuullessaan närkästyy
tällaisella tavalla omaa paikkaansa etsiviin, mutta eikö meissä jokaisessa ole
kuitenkin jotakin samankaltaista? Eikö todella lukuisa joukko temppeleissä
parhaita paikkoja valitseva ole jo istuutunut yhtä hyvin niin oikealle kuin
vasemmallekin puolelle, suuressa itsetietoisuudessa? Mutta eikö kaikki olekin
jotakin ennenaikaista ja Sanan hengelle vierasta, itsepetosta?
”Veljeni,
älköön teidän uskonne meidän kirkastettuun Herraamme, Jeesukseen Kristukseen,
olko sellainen, joka katsoo henkilöön. Sillä jos kokoukseenne tulee mies,
kultasormus sormessa ja loistavassa puvussa, ja tulee myös köyhä ryysyissä, ja
te katsotte loistavapukuisen puoleen ja sanotte: ’Istu sinä tähän mukavasti’, ja
köyhälle sanotte: ’Seiso sinä tuossa’, tahi: ’Istu tähän jalkajakkarani viereen’,
niin ettekö ole joutuneet ristiriitaan itsenne kanssa, ja eikö teistä ole tullut
väärämielisiä tuomareita? Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut
niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen
valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat?
Mutta te olette häväisseet köyhän.” (Jaak.2).
Voisiko löytyä sattuvampaa kuvausta
sille ajalle, jossa juuri elämme, tai oikeastaan olemme jo eläneet kauemmin
kuin osaamme ajatellakaan! Taivaallinen loisto on kurottamalla kurottaen,
inhimillisin keinoin, venytetty maan päälle pilkaten jumalallista järjestystä. Emme
kyllin usein voi korostaa usein lainaamaamme ajatusta: ”Ei alkua, eikä
puoliväliäkään kruunata, vaan loppu!” Jos kieltäydymme Korkeudessa asetetusta
hiljaisuudesta, nöyryydestä ja heikkoudesta, olemme toki väkeviä ja
voimallisiakin, mutta emme Hengen vaikutuspiirissä! Mitä vielä voisimme tähän
sanoa?:
”Sillä
Jumala, joka sanoi: ’Loistakoon valkeus pimeydestä’, on se, joka loisti
sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa
Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa. Mutta tämä aarre on meillä
saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi
tulevan meistä. Me olemme kaikin tavoin ahdingossa, mutta emme umpikujassa,
neuvottomat, mutta emme toivottomat, vainotut, mutta emme hyljätyt, maahan kukistetut,
mutta emme tuhotut. Me kuljemme, aina kantaen Jeesuksen kuolemaa ruumiissamme, että
Jeesuksen elämäkin tulisi meidän ruumiissamme näkyviin.” (2.Kor.4).
Aamen, aamen, aamen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti