”Sillä
Jumala, joka sanoi: ’Loistakoon valkeus pimeydestä’, on se, joka loisti
sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa
Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa. Mutta tämä aarre on meillä
saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi
tulevan meistä. Me olemme kaikin tavoin ahdingossa, mutta emme umpikujassa,
neuvottomat, mutta emme toivottomat, vainotut, mutta emme hyljätyt, maahan
kukistetut, mutta emme tuhotut. Me kuljemme, aina kantaen Jeesuksen kuolemaa
ruumiissamme, että Jeesuksen elämäkin tulisi meidän ruumiissamme näkyviin.”
(2.Kor.4).
Olemme kirjoittaneet heikkoudesta,
joka on väkevyyttä:
”Sentähden
minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin,
ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen
väkevä.” (2.Kor.12).
Olisiko Paavali ainoa, joka esittää
tällaisia ajatuksia ja näkemyksiä? Jos luemme Jumalan Pyhää Sanaa oikealla
mielellä, Pyhän Hengen avustuksella, voimme todeta koko Kirjoitusten puhuvan
siitä heikkoudesta, joka Jumalan silmissä on väkevyyttä. Miten Henki kuvaa
Jumalan Sanan todellista luonnetta?:
”Sillä
Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei
puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. Sillä sana
rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka
pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu: ’Minä hävitän viisasten
viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi.’ Missä ovat
viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole
tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta,
maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi
saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,” (1.Kor.1).
Ei puheen viisaudella! Mitä arvostettiin
tuohon aikaan ehkä ylitse kaiken muun? Ketä suorastaan palvottiin ”jumalallisella”
pelolla hänen suustaan kaikuvien sanojen perusteella? Kenen sana määritti koko
kansan kohtalon ja keneen katsottiin kaikissa elämän tilanteissa? Kenen puheen
halveksiminen tuona aikana saattoi johtaa kivittämiseen? Niin, niin, oli yksi
ihmisryhmä, jolla yksinomaan katsottiin olevan jumalallinen viisaus siinä
määrin, että koko kansalta odotettiin kuuliaisuutta ja tottelevaisuutta jopa
kuolemaan asti! Tämä ihmisryhmä itsekin pelkäsi omia puheitaan ja näkemyksiään
kansan edessä!
”Hän
vastasi ja sanoi heille: ’Minä myös teen teille kysymyksen; sanokaa minulle:
oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä?’ Niin he neuvottelivat
keskenänsä sanoen: ’Jos sanomme: 'Taivaasta', niin hän sanoo: 'Miksi ette siis
uskoneet häntä?' Mutta jos sanomme: 'Ihmisistä', niin kaikki kansa kivittää
meidät, sillä se uskoo vahvasti, että Johannes oli profeetta.”
(Luuk.20).
Tällainen siis oli tuon ajan uskonnollinen
johto! Pätivätkö vastaavanlaiset ajatukset vain tuona aikana, vai kohtaisimmeko
jotakin vastaavaa omassakin ajassamme? Millaista kieroutta ja silmänpalvontaa
sisältääkään uskonnollinen maailma! Miksi? Kätketyn mammonan ja väärien
kohteiden palvonnan vuoksi! Vääränlaisen väkevyyden johdosta, hallitsemisen
halun johdosta, joka kohtelee alaisiaan halveksivasti, vaikuttaen näiden
onnettomuudeksi, ei parhaaksi!
Kuka jo ennen veljeämme Paavalia vie
ajatuksemme Jumalan tien ja kutsumuksen yksinkertaisuuteen, pois puheen
viisaudesta ja ihmiskorostuksesta? Mihin halusi Herramme vastauksen aikansa
uskonnolliselta johdolta?:
”Minä
myös teen teille kysymyksen; sanokaa minulle: oliko Johanneksen kaste taivaasta
vai ihmisistä?”
Mikä oli ylipäätänsä Herramme arvio
ensimmäisen tulemuksensa edelläkävijästä?:
”Totisesti
minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa
kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin
hän.” (Matt.11).
Mikä oli Johanneksen oma arvio
itsestänsä, esikuvana meille jokaiselle tässäkin ajassa?:
”Jolla
on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä,
iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
Hänen
tulee kasvaa, mutta minun vähetä.” (Joh.3).
Eikö tämä olekin mitä elävin kuva
heikkoudesta, joka on väkevyyttä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti