”Niin
Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: ’Ateenan miehet, minä näen
kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. Sillä kävellessäni ympäri ja
katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli
kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Mitä te siis tuntemattanne
palvelette, sen minä teille ilmoitan. Jumala, joka on tehnyt maailman ja
kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä
tehdyissä temppeleissä, eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin
hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja
kaiken.’” (Apt.17).
Elämme ajassa, jossa kaikenlainen
uskonnollisuus on aivan erikoisella tavalla alkanut versoilla kaikkialla. Herramme
Jeesus Kristus totesi aikanaan:
”’Kuitenkin,
kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?’ Niin hän puhui
vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja
ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen: ’Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön
rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani…’” (Luuk.18).
Luulevaisuus ei siis ole
uskovaisuutta!
Olen aina aikaisemmin lukenut
lainauksen alkuosan ajattelematta lainkaan asiayhteyttä. ”Löytäneekö Ihmisen
Poika tullessaan uskoa maan päältä?” Herramme tarkoittaa todella kaikkea, mitä
Hän sanoo! Me kirjoitimme viimeksi epäjumalanpalveluksesta ja siihen
kohdistuvista ihmisten ajatuksista. Meille tulisi olla selvääkin selvempää mitä
Jumalamme siitä ajattelee, mutta onko meille selvää se, mitä meidän on
tarkoitus tuoda julki suullamme? Paavalin Ateenan vierailu on mitä selkein
kuvaus siitä, kuinka tulisi olla meidänkin kohdallamme. Me emme voi osoittaa
hyväksyntäämme millekään sellaiselle, mille Jumalamme ei sitä osoita. Mutta käsitämmekö
ollenkaan millainen asenne meillä tulee olla toisiin ihmisiin, joiden
jumalakäsitys on katsottava omastamme niin paljon poikkeavaksi, että joudumme
yhtymään veljemme Paavalin sanoihin:
”Niin
Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: ’Ateenan miehet, minä näen
kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. Sillä kävellessäni ympäri ja
katsellessani teidän pyhiä paikkojanne…”
Mutta mikä on meidän asenteemme ja
sanojemme sävy samankaltaisissa tilanteissa? Käsitämmekö puhuvamme noille
jumalille vaiko ihmisille, jotka omaavat aivan erilaisen uskonnollisen
näkemyksen? Eikö sydämemme ja kutsumuksemme haluakaan toteuttaa sitä, minkä Pyhä
Henki selvästi oli asettanut Paavalin sydämelle?:
”Mitä
te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.”
Olisikohan meillä todella suuri
tarve selvittää itsellemme kutsumuksemme ja tehtävämme todellinen luonne? Meitä
ei ole kutsuttu halveksimaan ja tuomitsemaan lähimmäisiämme, vaikka sisimmässämme
kuohuisikin kohdatessamme Jumalallemme vieraita näkemyksiä. Eikö todellisuudessa
olekin kysymys jostakin tavattoman ainutlaatuisesta ja todellisesta,
jumalallisesta, hengellisestä rikkaudesta, mikä on meille Hyvänä Sanomana
uskottu Raamattumme lehdillä? Eikö se ole se, mitä meidät on kutsuttu viemään
eteenpäin raikkaana hengellisenä tuoksuna?
”Olkaa
siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset, ja vaeltakaa rakkaudessa,
niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja
uhriksi, Jumalalle ’suloiseksi tuoksuksi.’” (Ef.5).
Kuinka suuri ero onkaan sillä, mitä
ehkä sisimmässämme tunnemme, ja sillä mitä suumme tulee puhua ja ilmeemme
kertoa! Mieleeni tulee jälleen kerran ajatus, että ”uskovaisen” sijasta meidän
tulisi kutsua todella monia ”paheksujiksi”! Lukekaamme vielä yksi kohta
Paavalin Ateenan vierailun ajalta:
”Mutta
Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän
näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia. Niin hän keskusteli
synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä
niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.” (Apt.17).
Tämä kohta ei vaadi mitään
selittelyjä! Kiivastua voi, mutta mitä se vaikutti Paavalissa, mitä se
vaikuttaa meissä?
Samassa yhteydessä kertoo meille
jotakin seuraavakin sanankohta:
”Yhtäkaikki
nämä uneksijat samoin saastuttavat lihan; he halveksivat herrautta, herjaavat
kirkkauden henkiolentoja. Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja
väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa
tuomiota, vaan sanoi: ’Rangaiskoon sinua Herra!’ Nämä sitävastoin herjaavat
sitä, mitä eivät tunne…” (Juuda).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti