”Mutta
Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän
näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia. Niin hän keskusteli
synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä
niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.” (Apt.17).
Millaista inventaariota olenkaan
joutunut tekemään elämässäni viime aikoina! Jos olisin itse saanut päättää
elämäni tapahtumista ja suunnista, olisin tuskin valinnut juuri mitään siitä
minkä lävitse olen joutunut käymään. Puhumme usein aika paljonkin pimeästä
keskiajasta ja sen mukanaan tuomista ongelmista. Olemme kuitenkin erikoisesti
viimeisten vuosikymmenten aikana joutuneet mitä erilaisimpien pimeyksien
keskelle siinä määrin, että kirjoittaja on joutunut hämmästelemään hämmästelyn
jälkeen. Pimeyttä ei ole ollut vain keskiajalla, vaan kirjoittaja on ollut
todistamassa sellaista määrää pakanallisia käsityksiä ja asenteita, jotka
saavat kirjoittajankin samoihin tunnelmiin veljemme Paavalin kanssa:
”Mutta
Paavalin (kirjoittajan) odottaessa
heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän näki, että kaupunki
oli täynnä epäjumalankuvia.”
Millainen määrä suorastaan
pakanallisuuteen perustuneita asenteita ja inhimillisiä käsityksiä onkaan
tunkeutunut seurakunnan keskuuteen ilman että niitä olisi sellaisiksi havaittu!
Valon sijasta suuri määrä pimeyttä on aikaansaanut tavatonta tuhoa
seurakunnallisessa työssä ja hengellisessä yhteydessä! Aivan liian usein on
toistunut keskuudessamme jo Apostolien tekojen alkuvaiheissa tutuksi tullut
tekijä:
”Ja
Juudeasta tuli sinne muutamia, jotka opettivat veljiä: ’Ellette ympärileikkauta
itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua.’ Kun siitä syntyi
riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät heitä vastaan, niin
päätettiin, että Paavalin ja Barnabaan ja muutamien muiden heistä tuli mennä tämän
riitakysymyksen tähden apostolien ja vanhinten tykö Jerusalemiin.”
(Apt.15).
Kirjoittaja on joutunut koko
elämänsä ajan ihmettelemään ja kummastelemaan kaikkia kohtaamiaan
riitakysymyksiä, joita on ollut siinä määrin että usein on tullut tunne, että
seurakunnassa ei muuta olekaan! Tulos koko asiasta näyttää johtaneen siihen,
että jopa ”Jerusalemissa” on tultu siihen päätelmään, että kirjoittaja on
kaiken aikaansaanut julkistamalla kaikki riitakysymykset! Aikanaan mentiin
apostolien ja vanhinten luokse Jerusalemiin asioiden selvittämiseksi. Lopputulos
tämän ajan tutkimuksista johtaa selvästikin päätelmään, että mitään varsinaisia
ongelmia ei ole ollut edes olemassa. Mihin on joutunut aito lähimmäisenrakkaus
ja toinen toisensa kuormien kantaminen? Miksi tuottaa suorastaan vaikeuksia
jostakin todella hyvästä kertominen seurakunnallisella alueella?
Kirjoittajan sydämellä on palanut
parin päivän ajan sanankohta:
”Monet
ovat miehen mielessä aivoitukset, mutta Herran neuvo on pysyväinen. Ihaninta
ihmisessä on hänen laupeutensa, ja köyhä on parempi kuin valhettelija.
Herran pelko on elämäksi…” (Snl.19).
”Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa!”
Miettikäämme todella näiden sanojen
sanomaa! Eikö tässä ole muutamalla sanalla julkituotu se, millainen seurakunta
on kokonaisuudessaan, sen sijaan että on vuosikausia ollut totuus:
”…ja
te tulette tietämään, että minä olen Herra. Koska olette valheella
murehduttaneet vanhurskaan sydämen, vaikka minä en tahtonut häntä murehduttaa,
ja olette vahvistaneet jumalattoman käsiä, ettei hän kääntyisi pahalta tieltänsä
ja saisi elää, sentähden ette enää saa petosnäkyjä nähdä ettekä ennustella
ennustelujanne, vaan minä pelastan kansani teidän käsistänne; ja te tulette tietämään,
että minä olen Herra.” (Hes.13).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti