Social Icons

Pages

keskiviikko 24. heinäkuuta 2019

Mitä Jeesus tekisi? 2


”Herra, sinun kätesi on kohotettu, mutta he eivät sitä näe. He saakoot häpeäksensä nähdä sinun kiivautesi kansan puolesta; kuluttakoon heidät tuli, joka sinun vihollisesi kuluttaa. Herra, sinä saatat meille rauhan, sillä myös kaikki meidän tekomme olet sinä tehnyt.” (Jes.26).

Luin aikanaan kirjan nimeltään ”Mitä Jeesus tekisi?” En enää lainkaan muista mitä siinä sanottiin, mutta joka tapauksessa se halusi kiinnittää huomiomme asioihin, joita meidän on tarkoitus tehdä erilaisissa tilanteissa, eli mitä Herramme Jeesus Kristus haluaa tehdä meidän kauttamme, meidän välityksellämme. Meidän kohdallamme tulisi nyt tässä ajassa toistua Hänen antamansa esikuva:

”Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee. Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.” (Joh.5).

On siis olemassa periaatteessa kahdenlaisia tekoja: ihmisen omat teot, ja Jumalan teot ihmisen kautta, välityksellä. Jälkimmäisellä ei ole mitään tekemistä uskonnollisten tekojen ja käytäntöjen kanssa, mikä selviää täydellisesti niin usein lainaamamme sanankohdan perusteella. Herramme itse sanoo:

”Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.' Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.” (Matt.7).

Ei siis ole lainkaan kysymys siitä mitä me näemme hyväksi tehdä, vaan siitä, mitä Jeesus tekisi, tahtoo tehdä meidän välityksellämme, meissä olevan Hänen Elämänsä kautta. Me emme ole itsemme omat, eikä meillä todellisuudessa ole mitään omaa:

”Me siis kiitämme sinua, meidän Jumalaamme; me ylistämme sinun ihanaa nimeäsi. Sillä mitä olen minä, ja mitä on minun kansani, kyetäksemme antamaan tällaisia vapaaehtoisia lahjoja? Vaan kaikki tulee sinulta, ja omasta kädestäsi olemme sen sinulle antaneet. Sillä me olemme muukalaisia ja vieraita sinun edessäsi, niinkuin kaikki meidän isämmekin; niinkuin varjo ovat meidän päivämme maan päällä eikä ole, mihin toivonsa panna. Herra, meidän Jumalamme, kaikki tämä runsaus, jonka me olemme hankkineet rakentaaksemme temppelin sinulle, sinun pyhälle nimellesi, on sinun kädestäsi, ja sinun on kaikki tyynni.” (1.Aik.29). (Kannattaa lukea koko luku!)

Elämme ajassa, jossa ihminen aivan erikoisella tavalla pyrkii ottamaan itsellensä kaiken kunnian tieteensä ja saavutustensa välityksellä, uskotellen itselleen ja meillekin kaiken olevan aivan päinvastoin kuin edellisessä lainauksessamme meille vakuutetaan!

Yksi suurimmista ongelmistamme tässä ajassa on kaiken yllä leijuva vanhurskauden, jumalisuuden, ulkokuori, jolle riittää kaikenlainen itsepetos ja uskonnolliset kuvitelmat. Suurten herätysten aika on auttamattomasti ohitse, mutta juuri tässä ajassa Herramme kokoaa itselleen Morsianta, joten rukoilkaamme ennen näkemättömällä tavalla maailmanlaajuista, lempeän tuulen omaista hiljaisen herätyksen aikaa etsivien sielujen hengellisten silmien avautumiseksi ja aivan uudenlaisen yhteyden muodostumiseksi Korkeuden kanssa!

”Joka sanoo: ’Minä tunnen hänet’, eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä. Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme. Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.” (1.Joh.2).

”Hän, joka näitä todistaa, sanoo: ’Totisesti, minä tulen pian.’ Amen, tule, Herra Jeesus! Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.” (Ilm.22).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text