”Älkää entisiä muistelko, älkää menneistä
välittäkö. Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa?
Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.” (Jes.43).
Me
kaikki olemme varmaankin yksimielisiä tämän sanankohdan kanssa, mutta miten on,
kun luemme mitä myöskin on kirjoitettuna, varmastikin ajatellen juuri meidän
aikaamme, sitä hetkeä, jossa nyt elämme?:
”Joka käskyn pitää, ei tiedä pahasta
asiasta; ja viisaan sydän tietää ajan ja tuomion. Sillä itsekullakin asialla
on aikansa ja tuomionsa; ihmistä näet painaa raskaasti hänen pahuutensa.
Hän ei tiedä, mitä tuleva on; sillä kuka ilmaisee hänelle, miten se on tuleva?”
(Saarn.8).
Olemme
useita kertoja lukeneet myöskin:
”Aika on heitellä kiviä ja aika kerätä
kivet…” (Saaarn.3).
Kuinka
voisimme koota heittämämme kivet, jos ei ole lupa ajatella ollenkaan menneitä
asioita, joiden vaikutusta emme pääse pakoon edes unohduksen voimalla?
”…viisaan sydän tietää ajan ja tuomion.
Sillä itsekullakin asialla on aikansa ja tuomionsa; ihmistä näet painaa
raskaasti hänen pahuutensa.”
Itse
asiassa ajatus, jonka kanssa heräsin tänä aamuna, on seuraava:
”Mutta Jeesus itse ei uskonut itseänsä
heille, sentähden että hän tunsi kaikki eikä tarvinnut kenenkään todistusta
ihmisestä, sillä hän tiesi itse, mitä ihmisessä on.” (Joh.2).
Kuinka
tärkeätä onkaan olla tietoinen siitä, mitä itsessänsä on, mutta kenen
todistusta ja mitä todistusta olemme valmiit kuuntelemaan ja uskomaan? Herramme
tiesi tarkkaakin tarkemmin mitä ihmisen omassa olemuksessa on, ja se selittää
sen, miksi Hän aivan omalla tavallaan pysyttelee Kätkettynä Jumalana!
Mikä
minua nyt tänä aamuna hämmästyttää on se seikka, että inventaarioni yli
viideltäkymmeneltä seurakunnalliselta vuodelta sisältää valtavan määrän iloa ja
riemua, tanssimista ja hyppelemistä pelastuksen johdosta, mutta miten on
mahdollista, että kokemuspiiriini ei kuulu hetkiä, jolloin uskovaiset olisivat
langenneet polvilleen ja itkeneet katumuksen kyyneleitä, anoen anteeksiantamusta
lähimmäisiltään ja Herralta? Eikö ihminen todellakaan ole selvillä siitä, millainen
hän omassa itsessään on, ja kieltää kaikenlaisen kivien heittelemisen
menneisyydessä ja siten nykyhetkessäkin? Mitä mielessäni on kirjoittaessani
tällaista?
”Kun Simon Pietari sen näki, lankesi hän
Jeesuksen polvien eteen ja sanoi: ’Mene pois minun tyköäni, Herra, sillä minä
olen syntinen ihminen.’ Sillä kalansaaliin tähden, jonka he olivat saaneet,
oli hämmästys vallannut hänet ja kaikki ne, jotka olivat hänen kanssaan, ja
samoin myös Simonin kalastuskumppanit, Jaakobin ja Johanneksen, Sebedeuksen
pojat.” (Luuk.5).
Miksihän
niin voimakkaasti samaistun, aivan hengellisestä pakosta, Pietariin juuri
tuossa hetkessä, yhtenä veneessä olleena ja kaiken nähneenä? Hämmästys ei
sinänsä ole ollenkaan rinnastettavissa jumalanpelkoon, ja siksi kai ajatuksemme
aivan liian vähän menevät tälle alueelle! Ilolla ja riemulla on oma paikkansa,
mutta eläminen hetkessä jossa on syytä tehdä todella tarkka inventaario, ei
kivien kerääminen jatkuvine kumartumisinensa ole mikään ilon ja riemun
synnyttäjä!
Kuinka
oikeassa Paavali onkaan halutessaan asettaa sanansa meidänkin suuhumme!:
”Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on
minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa
hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan
sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.” (Room.7).
Miten
siis todella on, onko meillä syytä pomppimiseen vai polvillemme lankeamiseen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti