”Kun Simon Pietari sen näki, lankesi hän
Jeesuksen polvien eteen ja sanoi: ’Mene pois minun tyköäni, Herra, sillä minä
olen syntinen ihminen.’ Sillä kalansaaliin tähden, jonka he olivat saaneet,
oli hämmästys vallannut hänet ja kaikki ne, jotka olivat hänen kanssaan, ja
samoin myös Simonin kalastuskumppanit, Jaakobin ja Johanneksen, Sebedeuksen
pojat.” (Luuk.5).
Miksi
elämme monessa suhteessa jonkinlaisessa alennustilassa kaikesta hengellisestä
toiminnasta huolimatta? Ainakin näennäisesti suurin osa kristillisiä ihmisiä on
hyvinkin tyytyväisiä vallitsevaan tilanteeseen, eikä voi välttyä tuntumalta,
että lähes kaikissa seurakunnissa aivan varomalla varotaan puheita, jotka
tavalla tai toisella ravistelisivat ihmisten (väärää) itseluottamusta. Voisiko olla
sittenkin totta, nimenomaan seurakunnallisissa piireissä, ettei lainkaan ole
olemassa sitä, mistä ei puhuta? Onko kaikki sen mukaista, mistä rohjetaan
puhua, ja kaikki muu voidaan unohtaa, jotta ihminen voisi levätä, itse kukin omassa
uskomuksessaan ja näkemyksessään? Mieleeni palaa aina vain uudelleen ajatus
ensimmäisen helluntain ajalta:
”Kun he tämän kuulivat, saivat he piston
sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ’Miehet, veljet, mitä
meidän pitää tekemän?’” (Apt.2).
Johdantolainauksessamme
Pietari saa todella syvällisen ja satuttavan piston sydämeensä, joka aikaansaa
todellisen jumalanpelon ja näkemyksen todelliseen omaan itseensä. Hän polvistuu
Herransa eteen ja kokee oman avuttomuutensa ja syntisyytensä! Miten on meidän
suhteemme, jotka niin usein nostamme esiin elämämme kohokohtia ja riemuitsemme
uudesta Elämästä, josta olemme tulleet osalliseksi. Me korostamme ja olemme kai
aina korostaneet sitä, kuinka lähellä Herraa olemme, mutta mitä nämä kaikki
esimerkkimme vaikuttavat kuulijoissamme, jos meillä ei ole mitään kerrottavaa
kyynelistämme ja synnintunnostamme? Mitä odotamme puhumamme ja esittämämme
vaikuttavan etenkin niissä lähimmäisissämme, jotka eivät vielä tiedä mitään
näistä ”riemumme aiheista”? Saako heidän kuulemansa heidät samaan tilaan kuin
minkä ensimmäisen helluntain osallistujat kohtasivat? Joudumme pakostakin
esittämään kysymyksen: ”Mikä on tärkeintä todistuksissamme ja saarnoissamme?”
Olen
jo kertonut siitä, kuinka melko usein osallistun, säännöllisesti, eri
seurakuntien tarjoamiin aterioihin nimenomaan sosiaalisina kohtaamisina. Kaikki
alkavat hartaushetkellä, jonka pituus vaihtelee suuresti eri seurakuntien
kesken. Kuulijoista, eli ruokailijoista, suurin osa on kadun miehiä ja naisia,
vain pieni osa seurakuntalaisia. Siksi kaikki kuulemamme on ”Evankeliumin
julistusta”.
Kun
nämä ilmaisateriat (joista joka kerta maksan sitä varten varattuun
vapaaehtoislaatikkoon) alkoivat, kestivät nämä alkupuheet noin neljännestunnin,
mutta ajan mittaan innostus on kasvanut ja hiljattain saatiin kuulla ”evankeliointia”
kolmen vartin ajan! Mitä liikkuu tällöin nälkäisenä paikalle saapuneen
mielessä, kun toistetaan samoja asioita suurella paatoksella eri sanakääntein? Kuka
ja mikä täyttää puhujan suun ja mielen näissä tilaisuuksissa, ja mikä on kaiken
syvällisin tarkoitus, jos puheemme ei aikaansaakaan todellista pistoa kuulijan
sydämessä, vaan hän jatkuvasti siirtelee tuskastuneena jalkojaan mahan
kurniessa nälkäisenä? Jos jo kirjoittaja tuskastuu niin omasta kuin toistenkin
puolesta, niin mitä liikkuukaan kadun miehen ja naisen sisimmässä? Mitä
olemmekaan kirjoittaneet monisanaisuudesta?
Mieleeni
palaa koko kansalle rakkaan evankelistan sydämen toivomus ”aidosta
itkuherätyksestä”, joka kuitenkin jäi häneltä näkemättä! Me emme voi käyttää
kuulijoitamme jonkinlaisina hengellisinä koekaniineina, vaan kuinka
tarpeellinen meille olisikaan edes jonkinlainen kalamatka Herramme kanssa,
Hänen osoittamassaan paikassa? Aika on todella vakava ja sen tulisi herättää
meissä aivan erikoislaatuinen tarve kohdata Herra tavalla, joka saa meidät
polvistumaan pomppimisen sijasta ja luomaan katse siihen, mitä olemme ilman Häntä
ja Hänen Henkensä vaikutusta! Meidän ei ole tarpeen odottaa yleistä
itkuherätystä, vaan kysymys on ennen kaikkea Pietarin esikuvasta, joka asettaa
kaiken oikealle paikalleen ja oikeaan asemaansa:
”Kuule, kansani, minä varoitan sinua;
Israel, jospa sinä minua kuulisit! Älköön sinulla olko muukalaista jumalaa,
äläkä kumarra vierasta jumalaa. Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka toin
sinut Egyptin maasta; avaa suusi, niin minä sen täytän. Mutta minun
kansani ei kuullut minun ääntäni, eikä Israel noudattanut minun mieltäni. Niin
minä annoin heidän mennä pois sydämensä paatumuksessa, he saivat vaeltaa omien
neuvojensa mukaan. Oi, jospa minun kansani minua kuulisi ja Israel vaeltaisi
minun teilläni, niin minä pian masentaisin heidän vihollisensa ja kääntäisin
käteni heidän vihamiehiänsä vastaan.” (Ps.81).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti