”Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden
edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa,
että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut
lähettänyt.” (Joh.17).
Kuinka
tärkeätä onkaan olla varma siitä, että emme edusta vain jotakin omaa
näkemystämme ja totuuttamme! Tässäkin kohden pätee erityisesti se, että ei
alkua, ei välivaihetta, vaan loppu kruunataan!
Kaiken
kaikkiaan ei ole kysymys vain pelkistä sanomisistamme, vaan jumalallisesta
vastavuoroisuudesta! Mitä sanoi Herramme aikanaan voimakkaalla painotuksella?:
”Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää
uskoko minua. Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan
minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte
Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä.’ Niin he taas tahtoivat ottaa
hänet kiinni, mutta hän lähti pois heidän käsistänsä.” (Joh.10).
Mitä
sanoisimme tässä yhteydessä? Millaisia ja mitä tekoja meidän elämämme sisältää
ihmisten vakuuttamiseksi ja opetuslapseuteen saattamiseksi?
”…että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin
sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin
että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.” (Joh.17).
Miksihän
näyttää siltä, että jo pelkkä yhtä oleminen on vaikein tekijä kristillisessä elämässä,
vaikka Herramme on niin selvästi sitonut sen menestykselliseen Evankeliumin työn
tekemiseen? Mihin liittyy ehkä yleisimmin kuulemamme argumentti ns. ”maailman
ihmisten” suusta ja varmastikin vilpittömästä sydämestä? ”Kuinka voisin uskoa
jotakin niin ristiriitaista, mitä uskovaiset esittävät ollen ristiriidassa
keskenäänkin! Mihin voin luottaa kaiken tämän hajaannuksen keskellä, kun jopa
saman uskonsuunnan jäsenet taistelevat keskenään?
Millaisen
häpeän tunteen kaiken tämän olisikaan pitänyt tuoda ns. kristillisen väestön
keskuuteen jo aikoja sitten! Kaikesta huolimatta jatkamme ikään kuin mitään
sopimatonta ei olisi koskaan tapahtunutkaan! Me kylläkin väitämme rakastavamme
veljeämme ja sisartamme koko sydämestämme, samoin kuin kaikkia ihmisiä, mutta
olemmeko varmoja, ettei meihin sovellu lainaus, jota käyttäessämme olemme aina
viitanneet, ei vain sormella, vaan koko käsivarrellamme osoittaen!:
”He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta
teoillaan he hänet kieltävät, sille he ovat inhottavia ja tottelemattomia
ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia.” (Tiit.1).
Mitä
siis todistavat aivan käytännön asenteemme ja tekomme meidän uskostamme? Suullinen
todistuksemme voi kylläkin olla aivan ok., mutta mitä jos luemme vielä siitäkin,
kuinka usko ilman tekoja on hiukan vajavainen, puutteellinen, mutta aivan
kelvollinen! Ei, ei ja ei! Sana sanoo selvääkin selvemmin:
”Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on
kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.” (Jaak.2).
Raamattu
ei tunne sanaa ”vastavuoroisuus” mutta on kuitenkin koko todistuksellaan
korostamassa meille vastavuoroisuuden merkitystä! Mitä Jumalamme on meille
uskonut ja tehnyt, saa aidossa uskossa meidät muuttumaan sen mukaiseksi ja
toimimaan Hänen edustajinaan kanssamatkaajiamme varten!
”Joku ehkä sanoo: ’Sinulla on usko, ja
minulla on teot’; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä
teoistani näytän sinulle uskon. Sinä
uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja
vapisevat. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja
on voimaton?” (Jaak.2).
Tekomme
ja jo pelkät salaiset ajatuksemmekin todistavat meitä vastaan tai puolestamme,
ei vain näkymättömissä maailmoissa, vaan ne tulevat todellisuudeksi
suhteessamme lähimmäisiimme!
Onko
Herran Sana todellakin meissä Totuutena ja todistaako käytäntömme siitä?:
”Ja Elia otti pojan ja toi hänet
yliskammiosta alas huoneeseen ja antoi hänet hänen äidillensä. Ja Elia sanoi: ’Katso,
poikasi elää.’ Niin vaimo sanoi Elialle: ’Nyt minä tiedän, että sinä olet
Jumalan mies ja että Herran sana sinun suussasi on tosi’.” (1.Kun.17).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti