Mihin olemme todellisuudessa
pettyneet? Olemme varmastikin kaikki yksimielisiä sen suhteen, ettei juuri
mikään ole mennyt entisten näkemystemme ja odotustemme mukaisesti. Olemmeko
vain tietynlaisten kehitysten tuulten ja aaltojen vietävänä, vai olemmeko mahdollisesti
itse jollakin tavoin asettaneet peräsimen tai ruorin omavalintaiseen asentoon,
joutuen siten pois siitä suunnasta, joka olisi mahdollistanut jotakin aivan
muuta elämäämme? Onko kaikki todellakin tapahtunut täysin meistä
riippumattomista seikoista johtuen?
Olemme nyt ehkä karuimman
todellisuuden keskellä, mitä koskaan olemme osanneet odottaa tai kuvitella.
Tietynlainen toivottomuus tunkee lävitse joidenkin ihmisten ilmaisuista ja
suoranaisesta elämästäkin. Kolme suurinta asiaa ovat yhä edelleen usko, toivo
ja rakkaus. Uskoa näyttää ainakin jossakin määrin olevan jopa ylitse Herramme
oman arvion, rakkaudesta puhutaan yhä vielä todellisena ja olemassa olevana.
Mutta miten on toivon suhteen? Ilman toivoa emme osaa odottaa tulevia asioita
oikealla tavalla. Toivo ei ole samaa kuin haaveileminen tai unelmoiminen, mutta
ne kuuluvat aika tavalla samalle alueelle. Ihmisen mieli tarvitsee oikeanlaisen
inspiraation ja sytykkeen, voidakseen työskennellä hyväksemme oikeiden asioiden
saavuttamiseksi. Jos ihminen ei toivo, ei odota mitään, tapahtuu omanlaisensa
pysähtyminen, joka keskeyttää oikeanlaisen eteenpäin pyrkimisen. Oikeanlainen
haaveileminen on terveenä ilmiönä kuin ankkurin heittäminen siihen suuntaan,
missä toivottujen asioiden uskotaan olevan. Oikea haaveilu ei ole sinänsä
mikään itsenäinen tekijä, vaan tarpeellisen suunnan määrittely.
Pettymykset kuuluvat
ihmiselämään, mutta hengellisellä alueella ne eivät ole suinkaan vaarattomia ja
merkityksettömiä. Me petymme ensin toisiin ihmisiin, sitten itseemme, kun
olemme lukeneet Paavalin kirjeitä ja toteamuksia. Ihmisessä ei itsessään ole
mitään hyvää, ei mitään mihin voisimme sitoa luottamuksemme. Me petymme
jokaiseen ihmiseen jossakin vaiheessa, ihmisenä. Mutta mitä tulee erilaisiin
virkoihin seurakunnan keskellä, etenkin Jumalan asettamina, niin niiden
aiheuttamat pettymykset ovat suorastaan traagillisia, perustaakin ravistelevia.
Olemme kuulleet totuuden, Jumalan Sanan ihmisen huulilta, mutta sitten tämän
teot ja ratkaisut puhuvatkin aivan jotakin muuta kieltä. Me uskoimme ja
toivoimme juuri sen mukaan, mitä kuulimme, mutta silmämme eivät olekaan
valmiita uskomaan näkemäämme. Todellisuus suorastaan huutaa, hukuttaen alleen
kaiken entisen luottamuksen ja toivon. Meidät on hylätty, heitetty ulos
piiristä, josta uskoimme olevamme erottamaton osa!
Me olemme kirjaimellisesti
ulkopuolella leirin, kaikkien leirien. Emmekö juuri sitä aina odottaneet, siitä
puhuneet? Me vain odotimme jotakin muuta, emme sitä, minkä nyt olemme
kohdanneet. ”Mutta usko on luja luottamus
siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy. Sillä sen
kautta saivat vanhat todistuksen. Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on
rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt
näkyväisestä.” (Hebr.11).
Koko mediamaailma, itse
asiassa koko maailma, kuuluttaa nyt koko voimallaan evoluutiota ja
miljoonavuotista kehitystä. Kaikki maailman voimavarat on keskitetty tähän
julistukseen ja todisteluun, pyrkien tekemään tyhjäksi kaiken jumalallisen ja
hengellisen. Olemme siis todella uskomattomassa määrin puun ja kuoren välissä.
Pettymyksemme pyrkivät masentamaan meidät ja saamaan meidät unohtamaan uskomme
perustan ja alkulähteen. Me olemme perustaneet luottamuksemme ja toivomme
alusta pitäen oikeisiin asioihin, mutta olemme erehtyneet katselemaan liiaksi
ihmisiin, unohtaen mitä Herramme aikanaan sanoi: ”Kun Pietari hänet näki, sanoi hän Jeesukselle: ’Herra, kuinka sitten
tämän käy?’ Jeesus sanoi hänelle: ’Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne
siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee? Seuraa sinä minua.’ Niin
semmoinen puhe levisi veljien keskuuteen, ettei se opetuslapsi kuole; mutta ei
Jeesus sanonut hänelle, ettei hän kuole, vaan: ’Jos minä tahtoisin, että hän
jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee?’ Tämä on se
opetuslapsi, joka todistaa näistä ja on nämä kirjoittanut; ja me tiedämme, että
hänen todistuksensa on tosi.” (Joh.21)
Kaikki kohtaamamme kertoo
meille siitä, että meidän tulee keskittyä yksinomaan niihin todistuksiin, jotka
meille on tallennettu ja jotka ovat tosia. Pietarilla ei ollut huoli tietyn
veljen sielunelämästä, vaan yleensä ottaen hän kiinnitti huomionsa seikkoihin,
joilla ei tullut olla vaikutusta hänen henkilökohtaiseen elämäänsä. Aivan liian
monenlaista puhetta on levinnyt veljien keskuuteen ohitse meidän Herramme
selvän todistuksen. Ei missään muussa ajassa ole niin selvästi ymmärretty
väärin Herran Jeesuksen tarkoitusta ja puhetta. Mikään seikka ei viittaa
siihen, että meidän tulisi olla pettynyt johonkin meidän Herramme sanomaan,
vaan kaikki pettymyksemme perustuvat inhimillisiin ajatuksiin ja odotuksiin,
selityksiin. Meidän asiamme ei selvän todistuksen mukaan ole asettaa aikoja ja
päivämääriä, vaan meidän tulee kaikessa keskittyä henkilökohtaiseen Herran seuraamiseen,
varoen yli kaiken sydämemme, sisäisen ihmisemme, sillä sieltä elämä lähtee.
Kaikki uskonelämässämme perustuu Jumalan luomiseen ja Hänen suunnitelmaansa
ihmiskuntaa kohtaan. Luomakunnan Alku ja Lähde on yhä vielä Herra Jeesus,
vaikka emme vielä näekään kaikkea sellaisena kuin sen tulisi olla.
Kaksi hyvin tuntemaani
veljeä on jättänyt aivan hiljattain tämän ajan. Mitä heille tapahtui, on
yksinomaan Jumalan asia. Miten on minun itseni suhteen? Näissä tilanteissa
ensimmäisen kysymykseni tulee olla: ”Mitä minulle tapahtuu? Seuraanko Herraa
kaikesta huolimatta entistä suuremmalla antaumuksella?” Vain täten voin olla
paikalla, missä Herramme voi minua käyttää. Mitä välitän siitä, mitä muut
ihmiset tekevät ja sanovat? Uskon kaiken kuulemani ja lukemani, minkä voin
sijoittaa Jumalan Sanan todistuksen sisälle, riippumatta siitä keneltä olen sen
kuullut. Uskon Jumalan luoneen niin maailman kuin minutkin, ja itse olen
antanut Hänelle luvan ja valtuudet tehdä elämälleni mitä Hän tahtoo.
Meidät on vyöttänyt Hän,
joka aikanaan sai kätemme ojentautumaan iankaikkisuuden puoleen. ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit; mutta kun
vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne
et tahdo.”
”Ja autuas on se, joka ei loukkaannu Minuun.”
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti