Kohtaan ajoittain ihmisiä,
joilla on hymy kasvoilla ja pelkkää hyvää mielessänsä. He toteuttavat
kirjaimellisesti kehotusta: ”Älkää
entisiä muistelko, älkää menneistä välittäkö. Katso, minä teen uutta; nyt se
puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa?” (Jes.43). Kun sitten kerron jollakin
veljellä olevan ongelmia, kehotetaan puhumaan mieluumminkin hyvistä asioista
hänen kohdallaan. Tulee ajatella ainoastaan positiivisia ja hyviä asioita! Tämä
ei ole mitään uutta, mutta sitä kohtaa tänä päivänä entistäkin enemmän. Mutta
onko meidät kutsuttu seuraamaan vain joitakin tiettyjä, ihmisvalintaisia
sanankohtia, jotka omalla tavallaan irrotetaan jopa asiayhteydestänsä? Mistä
todella on kysymys?
”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun
perhekuntasi!” (Apt. 16) on varmastikin kaikkein petollisimmin käytetty sanankohta
lukemattomissa tilanteissa. Nämä sanat lausuttiin tietyssä ajankohdassa
tietyille ihmisille, mutta raamatullisesta totuudesta on tullut valkoinen valhe
väärin käytettynä. Kuinka montaa ihmistä olemmekaan pettäneet perättömällä
lupauksella, joka perustuu vain tiettyyn piiriin ja tiettyyn ajankohtaan!
Herramme ei tullut omien sanojensa mukaan tuomaan rauhaa, vaan miekan.
Evankeliumi on suuri lupaus, mutta aiheuttaa kuitenkin ristiriitoja henkivaltojen
välillä. Meidän ei tarvitse lainata kuin vain yksi sanankohta osoittaaksemme, että
on myöskin kirjoitettu: ”Älkää
luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan
rauhaa, vaan miekan. Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä
vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisen
vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.” (Matt.10)
Me luemme hyvin mielellämme:
”Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä
vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen
aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.” (Room.8) Mutta luemmeko Sanaa väärän
vaikutuksen alla, aivan kuten sielunvihollinen siteerasi eri sanankohtia
Herrallemme erämaassa? On myöskin kirjoitettu!
Olen kautta elämäni tuntenut
ne henkivallat, jotka nuhtelevat minua kirjoitusteni ja puheideni johdosta.
Ylitseni on vuodatettu suoranainen virta julistusta: ”Rauha, rauha, ei hätää
mitään! Odota, Markku, Jumalan aikaa! Puhu vain hyvistä asioista äläkä kiinnitä
huomiotasi ihmisten vajavaisuuteen ja ongelmiin, ei edes vääriin oppeihin! Puhu
vain kauniita asioita ja sano loppuun aamen!” Tähän minua aikanaan kehotti
merkittävinkin julistaja, aikaansaaden vieläkin sisäistä levottomuutta, ei oman
itseni puolesta, vaan hänen puolestaan!
Minua on hiukan vaivannut
tämä asia, etenkin kun en itsekään ole oikein ollut selvillä ns. negatiivisten
ja positiivisten asioiden keskinäisestä suhteesta etenkin Uudessa
Testamentissa. Olenko minä väärässä asenteessa, kiinnittäen niin paljon
huomiota ihmisten mielestä negatiivisiin asioihin? Itse asiassa koko Raamatussa
ei ole mitään negatiivista, mutta puhummekin nyt ihmiskäsityksistä! Jos halusin
ystävälleni kertoa veljemme ongelmista, joita seurakunta hänelle tuotti,
katsottiin asia negatiiviseksi, josta tuli täysin vaieta. Ei tule ajatella
mitään negatiivista eikä antaa ajatuksissa sijaa ikäville asioille! Ikäviä asioita
keskustelun perusteella ovat siis kaikki sanankohdat, jotka lyhyesti sanottuna
edellyttävät jonkinlaista korjaamista ja muutosta ihmiselämässä! Juuri siksi
ei parannuksesta puhuta tänään juuri ollenkaan! Parannuksesta puhuminen
osoittaa, ettei vielä ollakaan siinä, mihin meidät on tarkoitettu, ja se on
negatiivista!
Olenko siis väärämielinen
etenkin blogissani olevien kirjoitusten suhteen, kun olen paljastanut vääryydet
sellaisessa määrin? Eikö olisi pitänyt puhua vain hyvistä ja kauniista
asioista? Enkö ole ollenkaan Herran Hengen vaikutuksen alaisena, korostaessani
sydämelläni kaikuvaa ja suorastaan pauhaavaa ääntä: ”Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut,
on juurineen revittävä pois.” (Matt.15) ”Jo on myös kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee
hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.” (Luuk.3).
Emmekö enää ollenkaan odota
Herraamme palaavaksi sydämessämme huuto: ”Tule Herra Jeesus! Tule pian!”
Edessäni on kirpputorilta
ostettu Uusi Testamentti. Minulla on niitä kymmenkunta, joihin kuhunkin olen
alleviivannut tiettyihin alueisiin liittyviä jakeita. Tuohon kappaleeseen olen
nyt alkanut alleviivata kaikki kohdat, jotka ihmismielen mukaisesti eivät ole
pelkästään miellyttäviä, lupauksia paremmasta, hyvää mieltä herättäviä.
Arvioiminen on joidenkin kirjeiden kohdalla hyvin vaikeaa, koska jotkin kohdat
on hyvin vaikea sijoittaa omaan kategoriaansa. Jumalallisessa mielessä
tällainen tutkistelu ei ole edes tarpeen, mutta mielenrauhan saamiseksi voimme
kerran suorittaa tällaisenkin vertailun, vajavaisena ja puutteellisena.
Tiedoksemme tutkistelun
tässä vaiheessa:
Matteuksen evankeliumi,
noin 1070 jaetta
- 483 ihmismielen mukaan negatiivista jaetta
Jaakobin kirje,
108 jaetta – 72 ihmismielen mukaan negatiivista jaetta
Juudan kirje,
25 jaetta – 17 ihmismielen mukaan negatiivista jaetta
1. Timoteuskirje,
113 jaetta – 48 ihmismielen
mukaan negatiivista jaetta
2. Timoteuskirje
83
jaetta – 31 ihmismielen mukaan negatiivista jaetta
Tiituskirje,
46
jaetta – 15 ihmismielen mukaan negatiivista jaetta
Miten on
Vanhan Testamentin suhteen? Jo ensimmäisistä uskon tien päivistämme muistamme,
että hyvien asioiden jakeita sai etsiä aika kauan, eikä alleviivauksia syntynyt
ollenkaan samassa suhteessa kuin Uuden Testamentin kohdalla.
Korostakaamme
vielä, että negatiivisilla jakeilla tarkoitamme jakeita, jotka eivät sisällä
ihmismieltä miellyttäviä lupauksia ja hyviä odotuksia, vaan pikemminkin ovat
tarkoitetut herättämään itsetutkistelua ja mielenmuutosta.
”Sillä vaikka murehutinkin teitä kirjeelläni, en
sitä kadu, ja jos kaduinkin, niin minä - kun näen, että tuo kirje on, vaikkapa
vain vähäksi aikaa, murehuttanut teitä - nyt iloitsen, en siitä, että tulitte
murheellisiksi, vaan siitä, että murheenne oli teille parannukseksi; sillä te
tulitte murheellisiksi Jumalan mielen mukaan, ettei teillä olisi mitään
vahinkoa meistä. Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen,
joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa
kuoleman.”
(2.Kor.7)
Koituuko murheen pelkomme sielumme vahingoksi?
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti