Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: ’Simon,
Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?’ Hän vastasi
hänelle: ’Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas’. Hän sanoi
hänelle: ’Ruoki minun karitsoitani’. Hän sanoi hänelle taas toistamiseen:
"Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" Hän vastasi hänelle:
"Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi
hänelle: "Kaitse minun lampaitani". Hän sanoi hänelle kolmannen
kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?"
Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle:
"Olenko minä sinulle rakas?" ja vastasi hänelle: "Herra, sinä
tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Jeesus sanoi
hänelle: "Ruoki minun lampaitani. (Joh. 21)
Tämä on varmastikin yksi
luetuimmista ja lainatuimmista sanankohdista. Se on puhutellut meitä kautta
vuosikymmenien ja rohkaissut suhteessamme Herraan, sillä jokainen mielellämme
samaistumme Pietarin kanssa, ainakin viimeiseen lainaamaamme jakeeseen asti.
Kuinka innokkaita olemme samaistumaan seuraavaan jakeeseen, onkin hiukan
ongelmallisempi kysymys: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit; mutta kun
vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne
et tahdo.”
Koska elämme ajassa, jossa
me joudumme katsomaan tosiasioita silmiin, emme voi nyt olla ottamatta esiin
sitä puolta kertomuksemme sisällöstä, mikä useimmiten on jäänyt huomioimatta.
Eikö olekin niin, että ensisijaisesti olemme tämän kertomuksen kohdalla
punninneet eri ihmisten asennetta Herraamme Jeesukseen, omamme ohella? Mielemme
on pääasiassa askarrellut Jeesuksen halussa tietää suhteemme Häneen.
Me elämme ajassa, jossa ehkä
enemmän kuin milloinkaan aikaisemmin kuuluu kysymys seurakunnallisissa
piireissä: ”Olenko minä veljeni vartija?” Mikä oli Herramme viimeinen
yksittäisiin ihmisiin kohdistuva rakkaudenilmaisu ristillään? ”Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat
hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria
Magdaleena. Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti,
seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso,
poikasi!" Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja
siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.”
”Olenko minä veljeni
vartija?”
Oliko Pietari veljiensä
vartija, sisartensa vartija? Jeesus tiesi Johanneksen rakastavan Häntä, sillä
Hän itse oli jumalallisuudessaan asettanut tähän jotakin muista erottavaa. Tämä
ylhäältä tullut ominaisuus sai Jeesuksen luovuttamaan äitinsä Johanneksen
hoivaan, Herransa sijaisena. Johanneksesta tuli paljon vartija!
Jeesus kysyi Pietarilta
kolmeen eri kertaan rakkaudesta itseään kohtaan. Mikä oli kaiken tämän syvin
tarkoitus, josta en varmaankaan koskaan ole kuullut kenenkään saarnaavan.
”Olenko minä veljeni vartija?” Sitä ei Pietarin tarvinnut kysyä, sillä Herramme
vastaus oli ilman muuta selvä. Aivan kuten Hän Johannekselle uskoi vastuun
äidistään, nyt Hän omalla tavallaan uskoi vastuun seuraajistaan Pietarille.
Rakkaus Jeesukseen merkitsi rakkautta Hänen omiansa kohtaan, huolenpitoa ja
vartijana olemista, ei kuitenkaan siten kuin useat ymmärtävät!
Herramme asetti omia
ominaisuuksiaan, omia piirteitään, niin Pietariin kuin Johannekseenkin - unohtamatta
kaikkia todellisia seuraajiaan, meitäkin!
Mitä kerrotaan tähän
aiheeseen liittyen meidän Herrastamme?
”Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Viheriäisille
niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut
johdattaa.”
(Ps. 2).
Aivan liian moni meistä ajattelee kovin
länsimaalaisesti näiden Herramme sanojen yhteydessä, jonkinlaisena utukuvana
mielessään paavillinen viitta tai papillinen asu yleensä.
”Ruoki minun karitsoitani.”
”Ruoki minun lampaitani.”
”Kaitse minun lampaitani.”
Mutta mitä tarkoittavat nämä
sanat todellisuudessa? Ei alkuunkaan sitä, mitä mielessämme ajattelemme niinä
harvoina kertoina, kun pääsemme lampolaan tai laitumen äärelle. Kysymys ei ole
syöttökaukaloista tai heinäkasoista aidan vieressä. Lampaat tuskin innolla
saapuvat vieraan ihmisen luokse aidan äärellä, vaikka tällä olisi kädessään
kuinka rehevä kourallinen tuoretta heinää. Jeesuksen tarkoituksen voimme
ymmärtää vain tuomalla silmiemme eteen itämaisen esimerkin laitumesta ja
paimenesta. On sitten aitauksia tai ei, kysymys ei ole lainkaan siitä että
paimen kädestään ruokkisi lampaita, saati sitten joku ventovieras.
Lyhykäisyydessään selvimmän vastauksen antaa ruotsinkielinen raamatunkäännös,
joka toteaa: ”Johda minun lampaani laitumelle!”
”Olenko minä veljeni
vartija?” Mikä on meidän tehtävämme riippumatta iästä tai uskonvaelluksemme
pituudesta? Kysyessään meiltä rakkauttamme Häntä kohtaan, Herramme ei ajattele
nytkään itseänsä, vaan omia lampaitaan, jotka Hän haluaa uskoa rakkaudelliseen
hoitoon. Se ei tarkoita narun solmimista lampaan kaulaan, ei irtoruohon
tunkemista sen suuhun, vaan lauman edellä kulkemista sinne, missä ruoho on
tuoreinta ja vehreintä, missä lähellä on virvoittavaa vettä janon sammuttamiseen.
Kuinka ihana kuva siitä, kuinka itse kukin lammas saa astella vapaasti, valiten
itse paikkansa ja ruokansa, ei mistä tahansa, vaan sieltä, minne se on
johdatettu! Kuinka valtavasti tämä poikkeaakaan kaikesta siitä hengellisestä
hallinnasta ja ylivallasta, herroina hallitsemisesta, mitä olemme joutuneet
seuraamaan vuosikymmenien ajan!
”Olenko minä veljeni
vartija?” Onko väliä sillä minne kuljen ja miten? Katsommeko taaksemme
päivittäisessä vaelluksessamme, varoen kenenkään näkevän suuntaamme ja
valintojamme? Olemmeko niin piilossa kuin itsellemme uskottelemme? Jos ei
kukaan lampaista jatkuvasti seuraa vaellustamme, niin on kuitenkin Silmä joka
näkee, Korva joka kuulee! Rakastatko sinä Minua! Jos rakastat, tiedät vastuusi
veljesi vartijana, sisaresi vartijana. Sinä olet Minun sijaiseni,
sijaispaimenena, sijaisisänä, sijaisäitinä, sijaispoikana, sijaistyttärenä.
Minä en kysy rakkauttasi omiin tarpeisiini, vaan omieni tarpeisiin!
Tämä aika ehkä tuntuu siltä,
mitä emme mielellämme lukisi Johanneksen Evankeliumin viimeisestä luvusta. Me
tunnemme olevamme ajassa, jossa toinen on vyöttänyt meidät ja vie meitä sinne
minne emme haluaisi. Meitä ei miellytä se, mitä joudumme kokemaan, kuka
mistäkin syystä. Emme itsekään ole aivan osattomia siihen, mikä ei meitä
miellytä. Omat valintamme pysyvät hyvästä unohtamisen halustamme huolimatta. ”Olenko
minä veljeni vartija?” Olen, riippumatta ajanhengestä, yleisestä asenteesta,
omastanikin. Olen ilmoittanut rakastavani Herraani, ja siksi en pysty
pakenemaan vastuutani elämästäni, joka vaikuttaa omalla tavallaan jokaiseen
kohtaamaani ihmiseen!
Jatkuu…
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti