Missä on veljesi?
Olenko minä veljeni vartija?
”Ja Kain sanoi veljellensä Aabelille: ’Menkäämme
kedolle’. Ja heidän kedolla ollessansa Kain karkasi veljensä Aabelin kimppuun
ja tappoi hänet. Niin Herra sanoi Kainille: ’Missä on veljesi Aabel?’ Hän vastasi:
’En tiedä; olenko minä veljeni vartija?’ Ja hän sanoi: ’Mitä olet tehnyt?
Kuule, veljesi veri huutaa minulle maasta’.”
”Missä on veljesi…?” Me emme
ole kai tappaneet ketään, mutta tiedämmekö kysyttäessä missä veljemme,
sisaremme on? Tiedämmekö, mitä veljellemme ja sisarellemme kuuluu? Vai olemmeko
ehkä sittenkin syyllistyneet jopa jonkun lähimmäisemme kuolemantuottamukseen? ”Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa.
Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään
murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi.” (1.Joh. 3)
”Jos joku sanoo: ’Minä rakastan Jumalaa’, mutta vihaa veljeänsä, niin
hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se
ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt. Ja tämä käsky meillä on
häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.” (1.Joh.4)
Mikä oli perimmäisenä syynä Kainin kokemalle halulle
ja tarpeelle toimia Aabelia vastaan? Kainin toiminnan takana olivat
jumalanpalvelukselliset syyt! Kumpikin veli oli uskonnollinen ja halusi
suorittaa jumalanpalvelusta omien näkemystensä mukaisesti. Olemmeko ajatelleet
sitä, että Jumala puhui Kainin kanssa korvin kuultavalla äänellä, keskustellen
hänen kanssansa?
”Ja jonkun
ajan kuluttua tapahtui, että Kain toi maan hedelmistä uhrilahjan Herralle; ja
myöskin Aabel toi uhrilahjan laumansa esikoisista, niiden rasvoista. Ja Herra
katsoi Aabelin ja hänen uhrilahjansa puoleen; mutta Kainin ja hänen
uhrilahjansa puoleen hän ei katsonut. Silloin Kain vihastui kovin, ja hänen
hahmonsa synkistyi. Ja Herra sanoi Kainille: ’Miksi olet vihastunut, ja miksi
hahmosi synkistyy? Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos
et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse
sinä sitä!’"
Olemmeko panneet merkille sitä, että ensimmäiseksi
kerrotaan Kainin uhrilahjan tuomisesta? Jokin kuitenkin erotti nämä eri
veljesten uhrilahjojen tuomiset toisistaan, niin että selvästi voitiin havaita
Jumalan mieltymys toista uhria ja uhraajaa kohtaan. Tapahtuiko vastaavaa kuin
Elian ja Baalin profeettojen välisessä selvittelyssä? Vastasiko Jumala tulella
vai jollakin toisella tapaa, sitä ei meille ole kerrottu. Kuitenkin tällä
jumalanpalvelustapahtumalla oli traagiset ja koko ihmiskuntaan vaikuttavat
seuraamukset. Tämä esikuva pätee vielä tänäkin päivänä kaikissa vastaavissa
tilanteissa. Miksi ihmiset vihastuvat, hahmot synkistyvät? Miksi eivät monet
kykene kohottamaan katsettaan veljien ja sisarten sekä Jumalan edessä? Ihminen
ei tässä kohden ole täysin avuton ja neuvoton, sen paljastaa Jumalan ilmaisu: ”Eikö
niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin
väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!"
Kainilla oli siis mahdollisuutensa, jonka hän käytti väärin, koska Paha oli
hänen sydämessään!
Me olemme samojen valintojen keskellä myös tässä
ajassa. Meillekin esitetään kysymyksiä eri elämämme tilanteissa. Jos
jumalanpalveluksemme ei tuota sitä, mitä odotamme, vaan Herra näyttää kuulevan
veljeämme ja sisartamme paremmin, ei ole paikka vihalle ja kateudelle, vaan
sisäiselle korjaamiselle ja ojentautumiselle. Kateus alkoi jo ensimmäisten
ihmisten kohdalla, johtaen veljesvihaan ja kuolemantuottamukseen, harkittuun
murhaan. Tämä viha ja kateus tulivat julki meidän Herramme elämässä, vaikka Hän
teki pelkkää hyvää. Uskonnolliset johtajat, ei tavallinen kansa, tunsivat pahan
piston sydämessään ja halusivat eroon tästä vaatimattomasta Miehestä, jonka
elämässä toteutui kaikki se, mitä johtajat olisivat halunneet omalla kohdallaan.
Sama jatkui pelastushistoriassa, yhä uudelleen kaikuessa huudon: ”Pois
tuollainen, ei tuollainen saa elää!”
Kuka meistä on suurin? Kuka on tärkein? Kenellä on
merkittävin tehtävä seurakunnan keskuudessa? Tietynlainen oikeaoppisuus valtasi
Kainin mielen oikeutukseksi tuleville asenteille ja teoille. Hän ei suorittanut
tekoaan äkillisestä mielijohteesta, vaan Jumalan Sanan mukaisesti hänellä on
harkinnan paikka. ”Menkäämme kedolle!” Paha väijyi hänen elämänsä ovella, mutta
hän ei halunnut hallita sitä. Hänen uhrilahjansa kauneus oli lumonnut hänet, ja
hän oli erittäin itsetyytyväinen varmaankin vielä sillä hetkellä, kun hänen
kätensä kohosi lopettamaan veljensä elämän. Mitä hän ajatteli
tulevaisuudestaan, jäljellä olevista päivistään, kun tekoa ei seurannutkaan
jopa hänen itsensä odottama tuomio? Mitä ajattelemme me, tämän ajan
jumalankansa tästä seikasta?
”’Syyllisyyteni on suurempi, kuin että sen
kantaa voisin. Katso, sinä karkoitat minut nyt pois vainiolta, ja minun täytyy
lymytä sinun kasvojesi edestä ja olla kulkija ja pakolainen maan päällä; ja
kuka ikinä minut kohtaa, se tappaa minut.’ Mutta Herra sanoi hänelle:
’Sentähden, kuka ikinä tappaa Kainin, hänelle se pitää seitsenkertaisesti
kostettaman’. Ja Herra pani Kainiin merkin, ettei kukaan, joka hänet kohtaisi,
tappaisi häntä. Niin Kain poistui Herran kasvojen edestä…”
Mihin perustui Kainin merkki, sitä ei meille ole
kerrottu, mutta monikin ihminen tekee tästä ilmaisusta vääriä johtopäätelmiä,
luoden sisimmässään puolustelevia seikkoja mahdollisille omille rikkomuksilleen
ja pahoille aikomuksilleen. Ei ollut tarkoitus ihmisen käden kautta kostaa
Kainin teko, vaan jokaisen ihmisen tavoin hänen olisi kerran astuttava saman
tuomioistuimen eteen jokaisen ihmisen kanssa. Rangaistus oli jo tässä elämässä:
”Niin Kain poistui Herran kasvojen edestä…”
”Nämä
sitävastoin herjaavat sitä, mitä eivät tunne; mutta minkä he järjettömäin
eläinten tavoin luonnostaan ymmärtävät, sillä he turmelevat itsensä. Voi heitä,
sillä he kulkevat Kainin tietä ja heittäytyvät palkan tähden Bileamin
eksytykseen ja hukkuvat niskoitteluunsa niinkuin Koora!” (Juuda) Kaikki
nämä esimerkit perustuvat ns. jumalanpalvelukseen, jota ei nähdä oikealla
tavalla. Elämme juuri nyt ajassa, jossa kaikki edellisen lauseen henget
valtaavat entistäkin enemmän alaa. Kain ei ole vain yksittäinen henkilö
ihmiskunnan alussa, vaan hänen nimeään kantaa henkivalta, joka erikoisella
tavalla jopa näennäisesti nousee toisia henkivaltoja vastaan, antaen meille
petollisen kuvan todellisesta henkien taistelusta. Tähän kohtaan tulee lukea
Roomalaiskirjeen 1.luku!
Meille luodaan kaikin mahdollisin tavoin vääriä
mielikuvia henkivalloista. Herramme aikanaan syytösten keskellä totesi, että
kuinka vihollisen voimat voisivat kestää keskinäisiä ristiriitaisuuksia. Vika
ja virhe eivät olleet missään muualla kuin kateuden valtaamien oppineiden
sielunelämässä. Vihollisen voimat ovat yhteisessä rintamassa, vaikka usein
näyttäisikin valheellisesti toisenlaiselta. Ei ole olemassa hyviä pahoja
henkivaltoja, jotka taistelisivat pahoja valtoja vastaan. Kiistämättömästi
tapahtuu omaa laatuaan olevia ns. parantumisia, joiden kohdalla ei näytä olevan
mitään tekemistä aidoilla hengellisillä elementeillä. Me emme pyri kieltämään
näitä parantumisia, joiden puolesta puhuu moni tekijä, vaan puhumme
mieluumminkin näkymättömästä petoksesta, joka perustuu siihen, että pienempi henkivalta
jättää ihmisen ja tilalle tulee suurempi henkivalta. Ruumis saattaa joltakin
osin parantua, mutta sairauden hengen tilalle tulee sielua sitova henkivalta,
jonka vaikutus on moninkertaisesti pahempi, vaikka kaikki kätkeytyy
vääränlaiseen valkeuteen ja näennäiseen pahojen henkien poistumiseen!
Nykyinen maailma on täynnä Bileamin hengen valtaamia
julistajia ja johtajia, joiden sydämen alttarilla ei hallitse Herran Henki,
vaan itserakkaus ja oman edun tavoittelu. Bileam on käsitetty aivan väärin
kautta kirkkohistorian. Hänen vääryytensä ei ensisijaisesti perustunut
rikkauden ja palkkion tavoitteluun, vaan siihen, että hänelle ei kelvannut
Jumalan ensimmäinen tahto, vaan hän halusi neuvotella Herran kanssa! Se ei
kuitenkaan ole mahdollista ilman todella vakavia hengellisiä vahinkoja. Vaikka
hän siunasikin Israelin kansaa, ei hän tehnyt sitä sydämen vakuuttuneisuudessa,
vaan pakon edessä. Hänen todellinen kieroutuneisuutensa kätkeytyi vääränlaiseen
hengellisyyteen, joka kautta aikojen on eksyttänyt jopa hyvin vilpittömältäkin
tuntuvia ihmisiä.
Missä on veljeni, olenko minä veljeni vartija? Tätä
kysyy moni uskovainen hyvin vanhurskas ilme kasvoillaan, ei itsestään, vaan
tietynlaisen velvollisuudentunteen vaikutuksesta. Kuka tietää mitä minulle
kuuluu, kun ei yli kahteentoista vuoteen ole pidetty minkäänlaista yhteyttä?
Mitä kuuluu lukuisille ystävilleni, joista emme ole kuulleet yli kymmeneen
vuoteen? Haluaako yleensä joku tietää toisesta jumalanlapsesta, joka ehkä on
aikanaan antanut sellaisen kuvan, että näkee asioita hieman eri tavoin kuin me?
Missä on veljeni, missä on sisareni?
Herramme etsii yhä vielä lampaitaan, karitsoitaan.
Tähän Hän tarvitsee maallisia paimenia, joita Hän voi johtaa kadonneiden
luokse.
”Ihmislapsi,
ennusta Israelin paimenia vastaan, ennusta ja sano heille - paimenille: Näin
sanoo Herra, Herra: Voi Israelin paimenia, jotka ovat itseänsä kainneet! Eikö
paimenten ole kaittava lampaita? Te olette syöneet rasvat, pukeneet päällenne
villat, teurastaneet lihavat; mutta ette ole kainneet laumaa, ette ole
vahvistaneet heikkoja, ette ole parantaneet sairaita, sitoneet haavoittuneita,
tuoneet takaisin eksyneitä, etsineet kadonneita, vaan te olette vallinneet
niitä tylysti ja väkivaltaisesti. Ja niin ne ovat hajaantuneet paimenta vailla
ja joutuneet kaikkien metsän petojen syötäviksi - hajaantuneet ne ovat. Minun
lampaani harhailevat kaikilla vuorilla ja kaikilla korkeilla kukkuloilla;
pitkin koko maata ovat minun lampaani hajallaan, eikä kenkään niistä välitä
eikä niitä etsi. Sentähden, paimenet, kuulkaa Herran sana: Niin totta kuin minä
elän, sanoo Herra, Herra, totisesti, koska minun lampaani ovat ryöstettävinä ja
koska minun lampaani ovat kaikkien metsän petojen syötävinä, kun paimenta ei
ole ja kun minun paimeneni eivät välitä minun lampaistani, vaan minun paimeneni
kaitsevat itseänsä, eivätkä kaitse minun lampaitani, sentähden, paimenet,
kuulkaa Herran sana: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn paimenten
kimppuun, vaadin lampaani heidän kädestänsä ja teen lopun heidän
lammasten-kaitsennastaan, eivätkä paimenet saa enää kaita itseänsä. Minä
pelastan lampaani heidän kidastansa, eivätkä ne sitten enää ole heidän
syötävinänsä. Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja
pidän niistä huolen. Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on
lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani,
ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja
pimeänä päivänä.” (Hes.34)
jatkuu…
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti