Mitä
liikkunee eri ihmisten mielessä tänään? Olen vuosien mittaan sanonut moneen
kertaan, ettei meillä kenelläkään ole syytä suureen iloon ja riemuun niin kauan
kuin seurakunnassa vallitsee nykyinen tilanne.
”Ja minä kyselin heiltä juutalaisista,
siitä pelastuneesta joukosta, joka vankeudesta palanneena oli jäljellä, ja
Jerusalemista. Ja he sanoivat minulle: ’Jotka vankeudesta palanneina ovat
jäljellä siinä maakunnassa, ne ovat suuressa kurjuudessa ja häväistyksen
alaisina; ja Jerusalemin muuri on revitty maahan, ja sen portit ovat tulella
poltetut’. Tämän kuultuani minä istuin monta päivää itkien ja murehtien, ja
minä paastosin ja rukoilin taivaan Jumalan edessä.” (Neh.1)
Olen viime
aikoina lukenut Nehemian kirjan useampaan kertaan eri kielillä. Se on verraton
kuva nykytilanteessa olevasta seurakunnasta. Jokaisen tulisi lukea se ainakin
kerran vuodessa. En tunne yhtään ystävää tai tuttua, jolla ei olisi suuriakin
vaikeuksia elämässään. Kaikki kokemamme sisältää jonkin merkityksen, josta emme
juuri nyt ole selvillä.
Me olemme
aivan erikoisella tavalla ratkaisun paikalla. Ei niinkään ole kysymys erilaisista
vaihtoehdoista maallisen elämämme suhteen, tai ratkaisuista, jotka vaikuttavat
erilaisiin ihmissuhteisiin. Kysymys kaiken keskellä on asenteestamme kaikkeen
kokemaamme, ja näkemyksestämme, joka suuntaa katseemme tiettyyn suuntaan.
Monet käyvät
lävitse aivan kestämättömältä tuntuvia ongelmia, ja kokevat ehkä Jumalan
vetäytyneen niin kauaksi, että jo aivan epätoivo valtaa mielen. Aika on todella
paha, ja näemme pääosin vain vaikeita tilanteita ja asioita. Niiden keskellä
teemme sisäisiä ratkaisuja, jotka hyvinkin suuresti vaikuttavat elämäämme ja
olotilamme.
Ihmisluonteeseen
kuuluu syyn ja syyllisen löytäminen siinä määrin, että pidämme joitakin asioita
jo ratkaistuina sen perusteella, että olemme mielestämme löytäneet syyn tai
syyllisen. On itsestään selvää, että jos emme lue Raamattua ja alamme kuunnella
päällimmäistä ääntä, olemme sielunvihollisen aaltopituudella. Nyt meitä
kiinnostaa ennen kaikkea se syyllisyys, jota julistetaan tuolla taajuudella
aivan erikoisella tavalla juuri tässä ajassa.
Nukuin viime
yönä melko huonosti ja unen saaminen oli hankalaa. Illalla viimeksi kävin
puhelinkeskustelun erään ahdistuneen ihmisen kanssa, ja puhe meni joihinkin
tuntemiimme ihmisiin. Tällä hetkellä itse koen ahdistusta ajatellessani
ihmisiä, jotka tietyllä aaltopituudella viipyen ovat tulleet päätelmään, että
he itse ovat syyllisiä kaikkeen. He suorastaan ahdistavat itseään
syyllisyydellään, joka perustuu elämän pettymyksiin, joiden kantaminen tuntuu
mahdottomalta. Olen tietoinen näistä asioista, ja itse en ole milloinkaan
kokenut aivan sellaista epätoivoa. Aikanaan minua syytettiin kaikista
epäkohdista seurakunnan alueella ja uskoin syyllisyyteeni vuosikausien ajan.
Tämä on kuitenkin pidemmällä tähtäimellä suoranaisen tuhon tie. Syyllisyys
lamaannuttaa ihmisen ja saattaa vääränlaisiin asenteisiin ja suhtautumisiin
koko elämän alueella. Kohtalokkainta se on hengellisen elämän puolella, koska
erottamisen lahja tai kyky heikkenee ja saa vääränlaisia perusteita.
Asia on hyvin
laaja, mutta juuri nyt haluan ajatella yhtä selviytymiskeinoa, jonka aika moni herkkä
sielu valitsee syyllisyytensä keskellä. Kompensoimiseen käytetään positiivista
asennetta, joka ei kaiken keskellä voi perustua totuuteen ja totuudellisuuteen,
vaan joka kumpuaa sisäisestä puolustusmekanismistamme, joka turvautuu jokaiseen
mahdolliseen torjuntakeinoon. Koska syyllisyys saa itsensä tuntumaan arvottomalta
ja jopa hylätyltä, pyritään näkemään jotakin positiivista. Kun sitä ei
juurikaan ole itsessä, voi sitä löytää kanssamatkaajista, jotka todellisuudessa
eivät ole sen paremmassa tilassa. Kysymys on siis todellisuudessa
omalaatuisesta elämänvalheesta, joka vallitsee todella monen vilpittömyyteen
pyrkivän nykyseurakuntalaisen elämässä. Positiivisuuden keskellä katoaa kyky
nähdä todellisuus, jolloin muotoutuu valkoisen valheen seurakuntaelämä, joka on
petollisimpia asioita tässä ajassa. Ristiriidat ja suoranainen syntikin
katoavat näiden selittelyjen alle siinä määrin, ettei todellista parannussaarnaa
kuule oikeastaan missään, koska kaikessa halutaan nähdä jotakin hyvää. Ei ole
mitään pahaa siinä, jos halutaan nähdä jotakin hyvää jokaisessa ihmisessä, mutta
jos tilanne seurakunnassa on juuri sama kuin mistä Nehemia kertoo, on hymymme ja
naurumme hyvin kyseenalaista!
Arkkipiispa
vastasi aikanaan kysymykseen luterilaisen kirkon selviämisestä nykyisessä
ajassa: ”Luterilainen kirkko on aina mukautunut vallitsevien olosuhteiden
mukaisesti!” Ei siis ole mitään tarvetta Nehemian kertomalle surulle ja
valvomiselle ja itkulle, kun kaikki on hyvin ”vallitsevien olosuhteiden
mukaisesti”! Saman vastauksen tavalla tai toisella kuulee kaikissa eri
hengellisissä suunnissa, vain toisenlaisin sanakääntein. Siten vääränlainen
positiivisuus ei ole vain negatiivista, vaan suorastaan pelottavaa ja
vaarallista!
Olen
kirjoittanut paljon siitä, kuinka aikanaan vuosikausia uskoimme olevamme
velvollisia suhtautumaan myönteisesti jokaiseen veljeen ja sisareen riippumatta
siitä mitä nämä julkitoivat elämällään ja opetuksellaan. Tuloksen näemme päivä
päivältä entistä selvemmin. Sama eksytyksen henki lähestyy meitä tässäkin
ajassa, joskin nyt eri ihmisten taholta. Jonkun ihmisen mukavuus ja aivan
ihailtavuus uskovaisena valtaavat mielemme, niin että suorastaan rakastumme
tähän ihmiseen. Siinä ei ole mitään väärää, mutta meillä on oikeus ja
suoranainen velvollisuus valvoa oman sielumme parasta, ja siten meidän on
tutkittava kaikki kuulemamme ja kokemamme. Ihminen kuuluu rakkautemme piiriin,
mutta ei välttämättä hänen näkemyksensä ja uskomuksensa. Suuren ahdistuksen
keskellä etenkin tässä ajassa ihmiselle kelpaa mikä tahansa positiiviselta
vaikuttava siinä määrin, että totuus tulee haudatuksi syvälle tämän suoranaisen
sallivuuden hengen alle.
Tällaiselle
ihmiselle on tärkeintä vaikka kuinka vähäiset ihmissuhteet ja mikä tahansa
opetus, joka tuntuu sillä hetkellä hyvältä. Tämä ei kuitenkaan ole Jumalan
Sanan tie. Vääränlainen positiivisuus siis sulkee suojelukseensa valtavan
määrän suorastaan tuomittavaa ainesta. Jonkin ajan kuluttua mikään ei sinänsä
ole väärää, kukaan ei tee mitään pahaa, ei ole tarpeen puuttua jonkun
kauhistuttaviinkaan tekemisiin, koska rakkaus ja myönteisyys valtaavat olemuksen.
Katoaa Nehemian kohtaama todellisuus seurakunnan suhteen, ja tilalle tulee
itsemme sitä käsittämättä Laodikean ajan henki, joka tyytyy ajatukseen kaiken
sittenkin hyvin olemisesta!
Markku Vuori
Jatketaan
myöhemmin…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti