Mielikuvituksen
mahti – kiusaajamme vai auttajamme?
Osa 1
30.05. 2011
Miksi
toimimme juuri siten kuin toimimme? Elämme eräänlaista fantasian kulta-aikaa,
ainakin mitä tulee erilaisiin median välittämiin kuviin ja teksteihin. Joudumme
pakostakin esittämään kysymyksiä, joihin meillä kenelläkään ei tunnu olevan
vastauksia, vaan ainoastaan täydentäviä fantasiakuvia. Kuinka moni meistä elää
todellisuudessa juuri tätä elämää, joka jokaiselle meille on ainutlaatuinen ja
ainutkertainen? Kuinka moni meistä ylipäätään pysähtyy miettimään elämänsä
hyviä ja pahoja asioita, kun jokaisella näyttää olevan entistä kiireempi
kohtaamaan seuraava elämänsä vaihe? Kiire on tämän ajan iskulause, niin
negatiivinen sisältö kuin sillä onkin. Kiire ei lopu edes eläkkeellä, vaan itsekin
koen olevani aktiivisempi kuin koskaan aikaisemmin elämässäni.
Jos ulkona ei
sataisi, olisin jo menossa jonnekin, ettei tarvitsisi olla aivan yksin, vaikka
pari viime päivää olen viettänyt sukulaisten parissa pihatöitä tehden. Sade on
kai yksi vähäpätöisimmistä pysäyttävistä tekijöistä, mutta jollakin
merkittävämmällä tavalla meitä itse kutakin pysäytellään ja pakotetaan
hiljentämään vauhtia. Merkittävimpiä näistä epämieluisista kohdallemme
tulevista asioista on varmaankin jonkinlainen sairaus, joko mielen tai kehon
alueella. Elämämme on niin arvokas, että sitä ei tule viedä eteenpäin sille
vieraassa ja vihamielisessä ilmapiirissä. Kiire ja harkitsematon eteenpäin rientäminen
eivät ole mitään harmittomia tekijöitä elämässämme, vaan aiheuttavat mahdollisesti
suuriakin ongelmia, ilman että ajoissa huomioimme niitä.
Tämä aika
tarjoaa kaikkine tekijöineen ja mahdollisuuksineen tien, jolla huristamme
eteenpäin ajattelematta oikeastaan mitään todella vakavasti. Me olemme tulleet
hetken lapsiksi, jotka haluavat unohtaa kaiken takana olevan ikävän ja
luottavat käsin kosketeltavaan nykyhetkeen jonakin paljon pysyvämpänä kuin mitä
se voi koskaan olla. Me emme halua maalata mustia pilviä tulevaisuuden ylle,
koska ne jo aivan itsestään ovat havaittavissa, jos ei aivan yllämme, niin
kuitenkin horisontissa häämöttävinä uhkaavina varjoina.
Emme voi
kaikesta panna syytä nopealle tiedottamiselle, vaan oma elämän asenteemme ja
toimintamme myrkyttävät niin oman elinalueemme kuin koko maapallomme siinä
määrin, että voimme avoimesti ja suureen ääneen kuuluttaa, että me itse olemme
luoneet lähes kaikki uhkakuvamme. Syytä ei voi vierittää sen paremmin kanssamatkaajallemme
kuin Jumalallekaan, vaan itse päivästä toiseen kehitämme yllemme, emme Jumalan
tuomioita, vaan oman tuomiomme kestämättömien tekojemme ja asenteidemme
johdosta.
Ei oikeastaan
koskaan aikaisemmin ihminen ole ollut niin haluton näkemään todellisuutta
millään alueella. Uhkakuvat eivät saa meitä oikeanlaiseen itsetutkisteluun ja
asioiden mieltämiseen, vaan entistä enemmän pyrimme pakenemaan kaikkea
epämieluista, kaikesta tietoisuuteemme tunkeutuvasta oikeasta informaatiosta
huolimatta. Me emme suoranaisesti kiellä todellisuutta, mutta peitämme sen
kaiken mahdollisen ja mahdottoman alle tai taakse. Siksi käydään juuri nyt
paikallislehdessä keskustelua nuorten ja vanhempien ihmisten käyttäytymisestä.
Nuoret eivät haluaisi tiettyyn aikaan nähdä vanhoja ihmisiä, eivätkä nämä
nuoria. Kaikki epämieluisa haluttaisiin saattaa kokemuksemme ja päivittäisen
elämämme ulkopuolelle. Vammainen tai sairas ihminen tuottaa suoranaista
henkistä ahdistusta monelle, ja siksi näiden ei suotaisi tulla näkyville
kauppamatkamme tai lenkkimme aikana.
Ihminen
pakenee ajatusta sairaudesta ja kuolemasta aivan uskomattomassa määrin, vaikka
tästä ei kai kukaan ole halukas tekemään gallupia tai tutkimusta. Jos en näe
sairautta ja vanhuutta, en itsekään sairastu tai vanhene, on aivan liian monen
mielen kiemuroissa, vaikka se kuulostaakin uskomattomalta. Tämän tunteen
merkittävyys riippuu toki hyvin monenlaisista asioista, eikä ehkä kosketa
ollenkaan henkisesti tasapainoista ihmistä.
Jos me emme
kykene hyväksymään elämää sellaisena kuin se todellisuudessa on, ajaudumme
pakostakin ajatuskuvioihin ja näkemyksiin, jotka eivät vahingoita vain meitä
itseämme, vaan tuottavat ongelmia kaikessa kanssakäymisessämme toisten ihmisten
kanssa. Uskallamme väittää, että kaikki totuuden ja todellisuuden pakeneminen
on ihmiselle tavalla tai toisella vahingollista, jos se jatkuu kohtuuttoman
pitkän aikaa.
Ajoittain
itse kukin meistä on lohduttanut itseään erilaisilla mielikuvilla ja
haavemaailmoilla, mikä on luonnollinen suojakeino elämän säilymiseksi ylivoimaisissa
kamppailuissa. Nämä mielikuvat vain niin helposti sekoittuvat todellisuuden
kanssa, koska se on meidän inhimillinen ominaisuutemme. Siksi meidän ei tule ihmetellä
kaikkia niitä koettelemuksia ja vastoinkäymisiä, mitkä joskus saattavat tuntua
aivan ylimitoitetuilta ja kohtuuttomilta. Oikeastaan ne ovat ainoa työväline
elämässämme, mikä pyrkii rakkaudellisella, joskin käsittämättömällä tavalla,
palauttamaan meitä siihen, mikä on tärkeintä ihmiselämässä: elämän eläminen sen
säännöillä ja ehdoilla. Aivan liian moni meistä elää jotakin aivan muuta kuin
todellista elämää, ja jää siten osattomaksi niistä henkisistä ja ulkonaisistakin
rikkauksista, jotka on tarkoitettu tekemään olemisestamme miellyttävä ja
rikastuttava kokemus.
Juuri tässä
ajassa on erikoisen tärkeää muistuttaa meitä siitä, että voimme elää ainoastaan
tässä ajassa, juuri nyt. Me voimme elää vain tässä olotilassa, jota kutsutaan
nykyisyydeksi. Mainitsimme aikaisemmin hetken lapset, jotka ajattelevat vain
tätä hetkeä, mutta tässä kohden on eräänlainen elämän paradoksi. Tänään voi
elää ainoastaan sellainen ihminen, joka rehellisesti ja totuudenmukaisesti näkee
takanaan olevan elämän ja oikealla tavalla odottaa tulevaisuutta. Niin
menneisyydellä kuin tulevaisuudellakin on mitä suurin merkitys elämällemme,
mutta vain tasapaino kaiken välillä suo mahdollisuuden kokonaisvaltaiseen
elämään. Menneisyyttämme emme pääse pakoon, mutta voimme työstää sitä
mielessämme, hahmottaaksemme keitä todella olemme, mitä olemme. Menneisyys
sisältää asioita, jotka määrittävät sen, mitä nyt olemme, mistä tulemme, minne
menemme, mutta koska elämämme jatkuu tänään ja mahdollisesti huomennakin, ei
menneisyys täydellisesti ratkaise elämämme suuntaa.
Onneton
lapsuus ja nuoruus vaikuttavat syvällisesti elämäämme, ja vastoinkäymisemme
menneisyydessä on osa nykyisyyttämmekin, mutta osaltaan vain siinä määrin miten
olemme mielessämme työstäneet kokemuksemme. Ikävät asiat eivät muutu hyviksi
eivätkä edes siunaukseksi, mutta niistä voi oikealla työstämisellä tulla
siunauksen välineitä kaiken oppimamme johdosta. Siunaus ei siis ole ikävissä
asioissa, vaan siinä, mitä me niistä olemme oppineet osataksemme suhtautua
oikealla tavalla kohtaamiimme toisiin ihmisiin. Tämä kaikki edellyttää kuitenkin
rehellistä suhtautumista niin itseemme kuin kokemuksiimmekin. Jos
vastoinkäymisemme ovat johtaneet meidät tietynlaiseen itsepetokseen ja
fantasiamaailmaan, eivät persoonamme ja olemuksemme ole kykenevä kohtaamaan sen
paremmin itsemme kuin kanssamatkaajammekaan todellisuutta ja mahdollisia
ongelmia.
Tämä seikka
on ehkä kaikkein surullisin ns. hengellisillä alueilla, jotka niin suuressa
määrin perustuvat näkymättömään maailmaan. Näkymätön maailma ei perustu
fantasioihin eikä kuvitelmiin, vaan itse elämää suurempaan todellisuuteen, joka
ei itsessään sisällä mitään niistä elementeistä, mitä tänään näemme
hengellisyyden piirissä. Uskonnollinen maailma on omassa mahdottomuudessaan
ajanut meidät siihen tilanteeseen jossa juuri olemme entistäkin kielteisemmän
maailman keskellä. Uskovaisuus on itse tuonut tuomion pilvet oman asiansa
ylle omilla fantasioillaan ja ihmiskeskeisillä näkemyksillä ja rakenteilla.
Todellinen usko on kadonnut perinteisten ja uusideologisten näkemysten
johdosta. Ihmiset ovat kadottaneet luottamuksensa hengellisyyteen, koska
uskonnollinen maailma on antanut niin väärän kuvan alkuperäisestä
kristillisyydestä!
Ihmisillä on
omia fantasiamaailmojaan ilman meidän uskonnollisia, totuudellisuuteen
perustautumattomia oppeja. Ainoa mikä etsivää ihmistä todella kiinnostaa on
esimerkki, joka perustuu lähimmäisenrakkauteen ja todelliseen toisesta
välittämiseen. Suurin osa uskovaisista ei todellisuudessa elä todellisen
kristityn elämää, vaan suorittaa jonkinlaista uskonnollista rituaalia, jota ei
huomioida sen paremmin ihmisten keskuudessa kuin ei myöskään tulevassa ajassa.
Lukemattomat ovat panneet merkille oman toimintansa, joka yllättävästi on
tapahtunut jopa siinä ainoassa Nimessä, jossa meillä on pelastus, mutta siitä
huolimatta tuon Nimen Omistaja on eräänä päivänä toteava, että nämä ihmiset
ovat Hänelle täysin tuntemattomia!
Siis suuret
teotkaan Jeesus - nimessä eivät merkitse mitään hyvää, jos Sana ei ole tullut
meissä lihaksi, niin että olemme, emme tehneet suurta määrää hyviä tekoja, vaan
eläneet sitä samaa Elämää, jota Herrammekin eli maan päällä ollessaan. Hän teki
vain sitä, mitä näki Isän tekevän. Tämä on ainoa mahdollisuus meidänkin
kohdallamme, joten meillä on oltava elävä yhteys Taivaaseen, missä koko ajan
ohjataan meitä sille tielle, joka meille on valmistettu ennen maailman
perustamista. Meidän nimemme täytyy olla kirjoitettuna Karitsan Elämän Kirjaan
jo ennen maailman perustamista. Vain siten me voimme välittää sitä Elämää,
jonka Sanat meille on uskottu. Siis Elämä, Elämä, Elämä! Millään muulla ei ole
todellista ja kestävää merkitystä!
Markku Vuori
Jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti