KIERTOKIRJE
HELMIKUU 2010
”Kun he niin kulkivat
ja puhelivat, niin katso, äkkiä ilmestyivät tuliset vaunut ja tuliset hevoset,
ja ne erottivat heidät toisistansa, ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen.
Kun Elisa sen näki,
huusi hän: "Isäni, isäni! Israelin sotavaunut ja ratsumiehet!" Sitten
hän ei enää nähnyt häntä. Ja hän tarttui vaatteisiinsa ja repäisi ne kahdeksi
kappaleeksi.
Sitten hän otti maasta
Elian vaipan, joka oli pudonnut hänen päältään, palasi takaisin ja pysähtyi
Jordanin rannalle.
Ja hän otti Elian
vaipan, joka oli pudonnut tämän päältä, löi veteen ja sanoi: "Missä on
Herra, Elian Jumala?" Kun hän siis löi veteen, jakaantui se kummallekin
puolelle, ja Elisa kävi virran yli.
Kun Jerikosta tulleet
profeetanoppilaat syrjästä näkivät sen, sanoivat he: "Elian henki on
laskeutunut Elisaan." Niin he tulivat häntä vastaan ja kumartuivat hänen
edessään maahan.” (2. Kun. 2)
”Kuulkaa Herran sana,
Jaakobin heimo ja kaikki Israelin heimon sukukunnat.
Näin sanoo Herra: Mitä
vääryyttä teidän isänne minusta löysivät, koska he erkanivat kauas minusta ja
lähtivät seuraamaan turhia jumalia ja turhanpäiväisiksi tulivat.
He eivät kysyneet:
'Missä on Herra, joka
toi meidät pois Egyptin maasta, joka johdatti meitä erämaassa, arojen ja
kuilujen maassa, kuivuuden ja synkeyden maassa, maassa, jossa ei kukaan kulje
eikä yksikään ihminen asu?'
Minä toin teidät
hedelmätarhojen maahan syömään sen hedelmää ja hyvyyttä, mutta sinne tultuanne
te saastutitte minun maani ja teitte minun perintöosani kauhistukseksi.
Papit eivät
kysyneet: 'Missä on Herra?'
Lainkäyttäjät eivät minua tunteneet, ja paimenet luopuivat minusta; profeetat
ennustivat Baalin nimessä ja seurasivat niitä, joista ei apua ole.
Sentähden minä vielä
käyn oikeutta teidän kanssanne, sanoo Herra, ja teidän lastenne lasten kanssa
minä käyn oikeutta.” (Jer.2)
”Myöskin muutamat
kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä
niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: "Minä vannotan teitä
sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa."
Ja niiden joukossa,
jotka näin tekivät, oli myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan, seitsemän
poikaa;
mutta paha henki
vastasi heille sanoen: "Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän,
mutta keitä te olette?"
Ja se mies, jossa paha
henki oli, karkasi heidän kimppuunsa, voitti heidät toisen toisensa perästä ja
runteli heitä, niin että he alastomina ja haavoitettuina pakenivat siitä huoneesta.
Ja tämän saivat tietää
kaikki Efeson asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset; ja heidät kaikki
valtasi pelko, ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti.” (Apt. 19)
”Minä
sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele - sen todistaa minulle omatuntoni
Pyhässä Hengessä - että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni”
(Room. 9).
Rakkaat
veljeni ja sisareni Herrassa. Rauhantervehdys teille täältä Heinolasta.
Sisäisiä tuntemuksiani kuvannee selvimmin tämä Paavalin ilmaisu, joka uskoakseni
kumpuaa sisäisestä tyytymättömyydestä sen suhteen, mitä voidaan nähdä
tapahtuvan hengellisessä elämässä. Paavali toi rehellisesti julki tuntemuksensa,
ja hänen kohdallaan on kautta aikojen hyväksytty ilmaisuja, joita toisten
kohdalla paheksutaan.
Olen pitkään
miettinyt ja huokaillut Herran puoleen, että tuleeko minun kirjoittaa
ylipäätään mitään, koska jollakin tavoin olen joutunut kokemaan lyöväni päätäni
seinään kerta toisensa jälkeen. Yhä uudelleen olen saanut kuulla tyynnyttelyä,
että minun tulee odottaa Herran aikaa. Yleisesti tuntuu olevan vallalla
ajattelu, vielä kaikkien näiden vuosikymmenienkin jälkeen, että meidän tulee
odottaa Herran aikaa ja Hänen asioihin puuttumistansa. Yleismaailmallisesti, ja
erikoisesti omassa maassamme olemme olleet todistamassa ennennäkemätöntä lamaa
ja laskusuhdannetta. Tässä suhteessa olemme kaikki yksimielisiä.
Joudumme
kouriintuntuvasti kokemaan kaiken todellisuuden taloudessamme ja koko
elämässämme, sillä hyvin vähän toteutuu mielemme mukaisesti. Joudumme
ponnistelemaan yhä enemmän päivittäisessä olemassaolossamme, etenkin kun
heikko-osaisempien asema tuottaa entistä suurempaa murhetta.
Aikanaan
Herramme totesi: ”Kun näette pilven
nousevan lännestä, sanotte kohta: 'Tulee sade'; ja niin tuleekin. Ja kun näette
etelätuulen puhaltavan, sanotte: 'Tulee helle'; ja niin tuleekin. Te ulkokullatut,
maan ja taivaan muodon te osaatte arvioida; mutta kuinka ette arvioitse tätä
aikaa? Miksi ette jo itsestänne päätä, mikä oikeata on?” (Luuk. 12) Mihin
olemme hengellisesti päätyneet kaiken kuulemamme julistuksen jälkeen, kun
näemme ensisijaisesti vain kaiken maailmallisen kehityksen, mutta meillä ei
ole, näin sanoo Herran Henki, todellista näkemystä ja Jumalan mielen mukaista
murhetta Hänen seurakuntansa tilasta? Miten voi olla mahdollista, että niin
totaalisella tavalla suljemme silmämme kaikelta keskuudessamme tilan
vallanneelta kielteisyydeltä ja vääryydeltä?
”…mutta
kuinka ette arvioitse tätä aikaa? Miksi ette jo itsestänne päätä, mikä oikeata
on?” Herramme ei puhu mitään Jumalan ajasta tai edes oikeastaan meidänkään
ajastamme, jota meidän tulisi odottaa, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Jos
meillä on hiukankaan hengellistä näkökykyä, emme voi olla näkemättä todellista
tilannetta. Lähtökohtamme oli usko hengelliseen ruokaan, joka aikaansaa
todellisten jumalanlasten yhteyden ja tuo keskuuteemme todellisen Jumalan
rakkauden. Ilman sarvia ja hampaita voimme todeta, että olemme kohdanneet
kaiken tämän sijasta mitä suurimman määrän henkistä väkivaltaisuutta ja toinen
toisensa alas painamista siinä määrin, että on todella toteutunut mitä on
kirjoitettu 1.Kor. 11: ”Sentähden, joka kelvottomasti
syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen
ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon
tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö
ja juo tuomioksensa. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja
sairaita, ja moni on nukkunut pois. Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä
tuomittaisi…”
Miksi me emme
jo aikaa sitten ole päättäneet mikä oikeata on? Todellisuus on huutanut silmiemme
edessä suureen ääneen useamman vuosikymmenen ajan, mutta me olemme vain
tähynneet pilviä ja taivaanrantaa haluamatta katsoa juuri sinne minne olisi
tullut suunnata huomiomme. Me olemme uskoneet eräänlaiseen voittokulkuun
kuulemamme palavan julistuksen johdosta, mutta ehkä suurin perusvirhe sisältyy
siihen suureen ristiriitaan, joka vallitsee eletyn elämän ja sanojemme suhteen.
Mihin me olemme panneet luottamuksemme? Mitä me todella uskomme, mikä on
todellisuutemme iankaikkisuuden näkökulmasta?
Omien sairauksieni
johdosta ja silmieni avauduttua näkemään oma vajavaisuuteni, puutteellisuuteni
ja haurauteni, olen joutunut itsellenikin uskomattomalla tavalla kohtaamaan
tämän olemassaoloni rajallisuuden. On mahdollista, että vakuutan itselleni
uskoni merkitystä ja pitäytymistäni Sanaan ja Jumalan lupauksiin,
osallisuuttani iankaikkiseen elämään, mutta mikä on iankaikkisuuden edessä
kestävä totuus minun elämässäni? Olen pakotettu tunnustamaan, että aivan liian
suuri määrä epäilyksiä ja epäuskoa tunkeutuu päivittäiseen olemassaolooni, niin
että on aivan pakko huutaa Herran puoleen ja sanoa Gideonin hengessä: ”Herra,
minä uskon Sinun Sanaasi ja uskon sen kautta tuntevani Sinut, mutta ajatellen
menneitä kolmeakymmentä vuotta ja työtäni Sinun elovainioillasi, joudun
vakavasti kysymään: mikä todistaa siitä, että Sinä todella olet keskellämme?
Jos kerran elämässämme on toteutunut Sinun tarkoituksesi, niin missä ovat
kaikki Sinun ihmetekosi, missä on kaikki se hyvä, mihin olemme halunneet uskoa
kaikkina näinä vuosikymmeninä? Missä ovat kaikki parantumisihmeet, missä on
kaikki henkinen hyvä, kun voin nähdä rehellisyyden nimessä vain toinen toisensa
henkistä syömistä ja hävittämistä? Sinun ja Pyhän Henkesi edessä joudun
kysymään, miksi on tapahtunut kaikki se, mikä on luonut suorastaan
vihollisuuden ilmapiirin minun ja saksassa kävijöiden, ja samalla Saksankin
välille? Elämässäni on paljon sellaista, mitä joudun häpeämään ja
kauhistumaankin, katumaan Jumalan edessä, mutta milloinkaan ei minua ole
syytetty jostakin sellaisesta, mitä todella olen tehnyt! Milloinkaan ei ole
minulle kerrottu, mitä pahaa olen tehnyt tai puhunut!
Onko tämä
asia, joka voidaan vain unohtaa ja jättää menneisyyteen? Veljeni, sisareni,
etkö voi nähdä suoranaista ivaa, joka kumpuaa itse kysymyksestä? Me emme selviä
Herran edessä näiden asioiden takia, koska ei ole kysymys vain minusta ja
minuun kohdistuvasta vihan hengestä. Itse asiassahan viimeisimmän kuulemani
saarnan perusteella minun tulisi olla yli kaiken kiitollinen siitä, että saan
kokea saman kuin Joosef, Mooses ja itse Jeesuskin, jotka tulivat omien veljien
hylkäämäksi. Kysymys ei ole jostakin menneisyyden asiasta, vaan tämän päivän
todellisuudesta! Tämä asia on rikkonut niin suuria ja merkittäviä tekijöitä
Jumalan valtakunnassa, että itsekin vasta viime päivinä olen alkanut käsittää
kaiken tuhoisuuden.
Itse
kamppailen päivittäin henkivaltoja vastaan, jotka syyttävät ja painavat alas,
kun taas samalla oma henkeni ja jumalallinen totuuskin tekevät ristiriidan
lähes kestämättömäksi. Jollakin tavoin olen kykenevä elämään tämän vääryyden
kanssa, mutta nähdessäni sen koko ajan tuhoavan aina vain lisää hengellisyyttä
ja ihmisiä, en tiedä mitä tulisi tehdä.
Israelin kansa
osoitti käsittämätöntä kärsimättömyyttä ja uskon puutetta Mooseksen noustua
vuorelle aivan valtavien kokemusten ja ihmeiden jälkeen. Pienessä hetkessä
kansa oli unohtanut kenen kanssa se todella oli tekemisissä, ja totesi olevansa
tietämätön sen suhteen, mitä tälle miehelle oli tapahtunut. Kun suuri
jumalanpalvelija oli toimessaan kansan näkymättömissä, teki kansa omat
johtopäätelmänsä ja langetti toiseksi suurimman jumalanpalvelijan mitä
törkeimpään jumalattomuuteen. Aaron ”heitti kultaa tuleen, ja siitä tuli
kultainen vasikka”!
Mitä on
tehnyt tämän ajan kansa, mitä olemme me tehneet? Jumalan palvelija on mennyt
Herransa luokse, ja kaikenlaisten luvatun maan tutkijoiden fanaattisten ja
epäuskoa synnyttävien esiintymisten ja tulkintojen johdosta mekin olemme
kauhistuneet kaikkien suunnattomien vaatimusten ja odotusten suhteen. Yksi ja
toinen on heittänyt kultaa tuleen ja synnyttänyt vasikoita, joiden on uskottu
johtavan kansa Luvattuun Maahan. Mutta kuka johtaa ja ketä? Kansa on täysin
hajallaan ja tuottaa valtavia ponnisteluja löytää edes kaksi tai kolme
samanmielistä!
”Ja hän otti Elian vaipan, joka oli
pudonnut tämän päältä, löi veteen ja sanoi: ’Missä on Herra, Elian Jumala?’ Kun
hän siis löi veteen, jakaantui se kummallekin puolelle, ja Elisa kävi virran
yli. Kun Jerikosta tulleet profeetanoppilaat syrjästä näkivät sen, sanoivat he:
’Elian henki on laskeutunut Elisaan.’ Niin he tulivat häntä vastaan ja
kumartuivat hänen edessään maahan.”
Me uskomme
olevamme osallisia johonkin erikoislaatuiseen Jumalan toimintaan, mutta
voisimmeko nyt kyseenalaistaa jotakin meissä perustavaa laatua olevaa, kun
vielä on armon aika ja Jumalan tuomio ei vielä Hänen puoleltaan ole alkanut.
Armo on mahdollista löytää silloin, kun Jumalan kansa itse haluaa tuomion
alkavan. Jumalan todellisessa valtakunnassa iankaikkisuuden ilmapiirissä on
kysymys hiuksenhienoista eroista, jotka merkitsevät joko siunausta tai
kirousta. Siunaus voi olla todella siunaus, mutta meidän mielipiteemme ei paina
paljonkaan, jos toimimme vastoin omaatuntoamme ja totuutta: ”Ja nyt teille tämä käsky, te papit! (Ja
muutkin tämän ajan uskovat!) ’Jos ette kuule ja paina sydämeenne, niin että annatte kunnian minun nimelleni,
sanoo Herra Sebaot, lähetän minä teitä vastaan kirouksen ja kiroan teille
suodut siunaukset. Minä olenkin ne jo kironnut, sillä te ette ole painaneet
tätä sydämeenne’.” (Mal. 1.)
Me olemme
todellakin olleet osallisia ennen näkemättömiin Jumalan siunauksiin, mutta
olisiko mahdollista, että koska kaikki ei ole tullut meissä todelliseksi
elämäksi, nämä siunaukset onkin muutettu kiroukseksi?
”Ja hän otti Elian vaipan, joka oli pudonnut
tämän päältä, löi veteen ja sanoi: ’Missä on Herra, Elian Jumala?’ Kun hän siis
löi veteen, jakaantui se kummallekin puolelle, ja Elisa kävi virran yli. Kun
Jerikosta tulleet profeetanoppilaat syrjästä näkivät sen, sanoivat he: ’Elian
henki on laskeutunut Elisaan.’ Niin he tulivat häntä vastaan ja kumartuivat hänen
edessään maahan.”
Tässä
lyhyessä lainauksessa on tiivistettynä koko meidän iankaikkinen onnemme tai
turmiomme. Tutkikaamme sitä hetkinen, ennen kaikkea nähdessämme tämän hetkisen
todellisuuden ns. omissa piireissämme. Rikottuina ja lyötyinä tuntemamme
ihmiset käyvät kamppailuaan päivästä toiseen, yksinäisinä ja onnettominakin,
koska ei ole oikeastaan minkäänlaista seurakunnallisuutta. On vain kultaisia
vasikoita siellä ja täällä.
Suuri jumalanpalvelija
lähti tulisissa vaunuissa Herransa luokse. Hänessä oleva henki oli siinä määrin
erikoislaatuinen, että Suuri Paimen näki hyväksi pitää sen maan päällä ja
käyttää sitä muissakin maan matkaajissa. Elisa oli esittänyt pyynnön, että hän
saisi kaksinkertaisen osan tätä henkeä, edellytyksenä vain oli että hän näki
Elian nousevan ylös.
”Missä on Herra, Elian Jumala?” Elia
oli tehnyt monia ihmeitä ja toiminut aivan erikoislaatuista rohkeutta
osoittaen. Elisa halusi nyt nähdä itse ja näyttää profeettaoppilaille, onko
Elian henki todella siirtynyt häneen. Hän otti maahan pudonneen viitan ja löi
sillä vettä. Mitä me olisimme tehneet vastaavassa tilanteessa, tai mitä me
olemme tehneet meidän aikanamme, kohdatessamme vastaavanlaiset olosuhteet? Mitä
olen joutunut kuulemaan ja kokemaan jo yli neljänkymmenen vuoden aikana
kiteytyy siihen kysymykseen, jonka ihmiset ovat esittäneet: ”Missä on suuri
profeetta? Missä on suuri profeetan seuraaja?”
Joudun joka
päivä ajattelemaan kuolemaa, en ehkä niinkään itsestäni lähtöisin olevista
syistä, vaan nimenomaan nähdessäni veljieni ja sisarteni kamppailut. Meistä
kukaan ei tiedä lähtönsä päivää tai hetkeä, joten ei ole mitään tärkeämpää kuin
se, että suhteemme Jumalaan on kunnossa. Meidän suhteemme saattaa olla kuin Skeuaan
seitsemällä pojalla, jotka näkivät suuria asioita ja osaltaan kokivatkin niitä.
Mutta mikä oli heidän ongelmansa?
”Myöskin
muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen
nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: ’Minä vannotan teitä sen
Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa.’
Ja niiden
joukossa, jotka näin tekivät, oli myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan,
seitsemän poikaa;
mutta paha
henki vastasi heille sanoen: ’Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä
tiedän, mutta keitä te olette?’
Ja se mies,
jossa paha henki oli, karkasi heidän kimppuunsa, voitti heidät toisen toisensa
perästä ja runteli heitä, niin että he alastomina ja haavoitettuina pakenivat
siitä huoneesta.
Ja tämän
saivat tietää kaikki Efeson asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset; ja
heidät kaikki valtasi pelko, ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti.”
(Apt. 19)
Tämä kaikki
kuulostaa jotenkin hyvin tutulta. ”Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä
tiedän, mutta keitä te olette?” Ei riitä se, että me tiedämme paljon, olemme
kokeneet paljon. Nämä juutalaiset onnistuivat varmaankin useamman kerran, mutta
eräänä päivänä he kohtasivat hengen, joka paljasti jotakin hyvin merkittävää
hengellisen elämän piiristä. Henki tunsi Jeesuksen ja tiesi tarkkaan kuka Hän
oli. Henki paljasti myös sen tosiasian, että näissä maailmoissa tunnetaan
todelliset uskovaiset ihmiset, joista yksi esimerkki oli Paavali. Mitä on se,
mitä me uskomme ja julistamme? ”Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota
Paavali julistaa!” Kenen julistuksen kautta me olemme vannottaneet ja
vannotamme ihmisiä ja pahoja henkiäkin? Mikä on tulos, kun nyt voimme katsella
historiaa yli neljäkymmentä vuotta taaksepäin? Mitä on meille tapahtunut? Eikö
suuri osa meistä olekin joutunut pahojen henkien voittamaksi ja runtelemaksi,
niin että he kulkevat nyt alastomina ja haavoitettuina? Nyt on vain surullista
se, että me kuulutamme uskoteltua voittoamme, eikä ketään ole vallannut pelko,
ja Herran Jeesuksen nimi on kokenut ennennäkemättömän häpeän ns. meidän
toimintamme kautta.
Missä on
Herra, Elian Jumala? Me voimme hakata profeetan viitalla niin vettä kuin
kalliotakin, eikä mitään iankaikkisesti merkittävää tapahdu, jos huutomme
kuuluu: Missä on Elia, missä on Elisa, missä on suuri profeetta! ”
”Jos ette kuule ja paina sydämeenne, niin
että annatte kunnian minun nimelleni, sanoo Herra Sebaot, lähetän minä teitä
vastaan kirouksen ja kiroan teille suodut siunaukset. Minä olenkin ne jo kironnut,
sillä te ette ole painaneet tätä sydämeenne.” Itkuni kuului kautta
vuosikymmenien: ”Miksi aina vain puhutaan suurista jumalanpalvelijoista, ja
Jeesus-nimeä mainitaan niin harvoin? Miksi jonkun sairastuessa aina sanottiin,
että täytyy soittaa Saksaan, miksi kaikissa kysymyksissä etsittiin vastausta
Saksasta, miksi kukaan ei uskonut Jumalan toimivan myöskin Suomessa, eikä vain
yhden ainoan julistajan kautta?”
”Jos ette
kuule ja paina sydämeenne... sillä te ette ole painaneet tätä sydämeenne!”
Oikeastaan mikään ei painu sydämeemme asti ilman ristin tietä. Jokainen
todellinen jumalanlapsi joutuu astumaan tielle, joka tarkoittaa prosessia,
jossa oma minämme painetaan taustalle ja Kristuksen elämä tulee meidän
olevaisuudeksemme. Kukaan, joka jatkuvasti vetoaa johonkin suureen
jumalanpalvelijaan, ei vielä ole antanut tämän prosessin tapahtua sisimmässään.
Ainoa kysymyksemme tänäkin päivänä kuuluu
Elisan tavoin: ”Missä on Elisan Jumala?” Tämä kysymys ei ole tänä päivänä
suosittu, mutta se on ainoa mahdollisuutemme voittoisaan uskonelämään.
Koska emme
tiedä kuolinhetkeämme, emme voi tilata ketään suurta jumalanmiestä vuoteemme
äärelle, sillä lähtömme saattaa tapahtua milloin tahansa, missä tahansa. Siksi
kysymyksemme ei voi milloinkaan kuulua: ”Missä on suuri julistajamme, missä on
tärkein opettajamme”, vaan Sanan täytyy olla meissä itsessämme!
Emme voi
kyllin korostaa sitä, että kaikki kuulemamme todellinen Jumalan Sana on meidän
omaisuuttamme jo ennen kuin sen kuulemmekaan, koska Pyhä Henki ottaa Jeesuksen
omasta ja jakaa meille. Kukaan julistaja ei voi vaatia kiitollisuutta itseään
kohtaan, kuten ei Johannes Kastajakaan tehnyt, sillä hän tuli Eliaan hengessä
ja sanoi: ”Ihminen ei voi ottaa mitään,
ellei hänelle anneta ylhäältä! Minun tulee vähetä, mutta Hänen kasvaa!”
”Kuulkaa
Herran sana, Jaakobin heimo ja kaikki Israelin heimon sukukunnat.
Näin sanoo
Herra: Mitä vääryyttä teidän isänne minusta löysivät, koska he erkanivat kauas
minusta ja lähtivät seuraamaan turhia jumalia ja turhanpäiväisiksi tulivat.
He eivät
kysyneet: 'Missä on Herra, joka toi meidät pois Egyptin maasta, joka johdatti
meitä erämaassa, arojen ja kuilujen maassa, kuivuuden ja synkeyden maassa,
maassa, jossa ei kukaan kulje eikä yksikään ihminen asu?'
Minä toin
teidät hedelmätarhojen maahan syömään sen hedelmää ja hyvyyttä, mutta sinne
tultuanne te saastutitte minun maani ja teitte minun perintöosani
kauhistukseksi.
Papit eivät
kysyneet: 'Missä on Herra?' Lainkäyttäjät eivät minua tunteneet, ja paimenet luopuivat
minusta; profeetat ennustivat Baalin nimessä ja seurasivat niitä, joista ei
apua ole.
Sentähden
minä vielä käyn oikeutta teidän kanssanne, sanoo Herra, ja teidän lastenne
lasten kanssa minä käyn oikeutta.” (Jer.2)
He eivät
kysyneet: 'Missä on Herra, joka toi meidät pois Egyptin maasta, joka johdatti
meitä erämaassa, arojen ja kuilujen maassa, kuivuuden ja synkeyden maassa,
maassa, jossa ei kukaan kulje eikä yksikään ihminen asu?
Papit eivät
kysyneet: 'Missä on Herra?
Eikö juuri
nyt ole viimeinen hetki meidänkin kysyä, missä on Herra? Nyt on meidän aikamme
lähestyä Herraa ja huutaa Hänen puoleensa koko sydämestämme ja mielestämme,
ennen kuin kaikki ystävämme ovat kaatuneet yksinäisyydessään ja
turvattomuudessaan. Lue Esra ja Nehemia, lue Danielista, joka tunnusti
omansa ja koko kansan synnit. Muutos on kiinni myös meidän asenteestamme ja
odotuksistamme. Joka on tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, on todellisuudessa
hyvin vaarallisella tiellä, joka yhä uudelleen saattaa vaaraan itsensä ja läheisensä.
Mitä me
sitten voimme muuttaa? Miten me voimme saattaa alkuunsa jotakin todellista,
Jumalasta tulevaa? Tuomitsemalla ankaralla tavalla sen, mikä on ollut ja on
edelleenkin väärää keskuudessamme! Me emme tuomitse ihmisiä, vaan asioita,
vaikka vastoin yleistä luuloamme jopa Paavali mainitsee nimeltä useita ihmisiä,
jotka tuottivat hänelle ongelmia. Aleksander, Hymeneus, Filetus jne. Hän jopa
julkitoi, että Herra on tuomitseva nämä ihmiset.
”Rakkaani, älä seuraa pahaa, vaan hyvää.
Joka hyvin tekee, se on Jumalasta; joka pahoin tekee, se ei ole Jumalaa nähnyt”
(3.Joh.1)
”Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo
mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä
tervetulleeksi; sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen
pahoihin tekoihinsa” (2.Joh.1).
”Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala.
’Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha’." (1.Kor.5).
”…mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä
hyvää on; karttakaa kaikenlaista pahaa” (1.Tess. 5).
”Sillä: ’joka tahtoo rakastaa elämää ja
nähdä hyviä päiviä, varjelkoon kielensä pahasta ja huulensa vilppiä puhumasta, kääntyköön
pois pahasta ja tehköön hyvää, etsiköön rauhaa ja pyrkiköön siihen”
(1.Piet.3).
Kautta
koko Vanhan Testamentin kaikuu viesti: ”Poista paha keskuudestasi!” Mikään
tämän asian suhteen ei ole muuttunut meidänkään aikanamme.
Me olemme
tulleet osallisiksi monen ihmisen pahoihin tekoihin, koska emme ole tuominneet
niitä vain sen tähden, että meiltä on puuttunut rohkeus, tai on ollut kysymys
läheisistä ihmisistä. Nykyinen tilanne perustuu täysin siihen, että liian moni
ihminen on esittänyt kautta vuosikymmenien valheita, jotka sitten on uskottu
yli maan rajojen. Jumalallinen rakkaus vaatii meitä huutamaan asiaan muutosta,
sillä yhä vielä pätee ja iankaikkisesti se, mitä sanotaan Ilmestyskirjassakin:
”Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja
saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja
epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä,
joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."
”Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää
eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka
ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan” (Ilm. 21).
Näistä
asioista puhuminen oli ymmärrettävästi turhaa joskus menneisyydessä, mutta nyt
todellisuus huutaa niin suurella äänellä, ettei sitä voi enää vaientaa. Kautta
aikojen on jouduttu odottamaan Jumalan aikaa, mutta Jeesuskin sanoi ympärillään
oleville, ettei Hänen aikansa ollut vielä tullut, mutta näiden aika oli koko
ajan. Meillä on nyt mitä suurin hätätilanne, niin kuin sanoin parissa viimeisimmässä
tapaamisessamme, ettei meillä kellään oikeastaan ole oikeutta hymyillä
kokouksissa, niin kauan kuin tämä katastrofitilanne vallitsee. Jumala kuulee
rukouksia, jos me rukoilemme Hengessä ja totuudessa. Emme voi enää pettää
itseämme omilla lupauksillamme ja näkemyksillämme. ”Missä on Elian Jumala?” ”Missä on meidän Jumalamme?” ”Missä on
Herra Jeesus Kristus?”
Me emme voi
vedota joihinkin saarnaajiin tai profeettoihin tai opetuksiin. Kaikella on
merkityksensä elämässämme vain, jos se on muuttunut eläväksi todellisuudeksi.
Kaikki tapahtuu yksinkertaisuudessa ja vaatimattomuudessa, mutta ei
suoranaisessa mielenelämän sairaudessa ja järjettömässä käytöksessä. Uskovaiset
ovat todellakin käyttäytyneet kuin hullut. Tässä suhteessa maailma on aivan
oikeassa. Nyt on aika meidän itsestämme käsittää, mikä on oikein, ja mitä on
tehtävä.
Veljenne
Herrassa
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti