Oikeaoppisuuden
puolustajat
Mihin pyrin
tämän luvun kirjoittamisella? Haluaisin näyttää meille kaikille jotakin
sellaista, mitä tuskin olemme tulleet omatoimisesti ajatelleeksi. Olen jo
useaan kertaan tuonut julki sen, että olen ollut kristillisen elämän piirissä
melkein neljänkymmenen vuoden ajan. On ollut lukuisia asioita, joita en hyvästä
tahdostanikaan ole pystynyt mieltämään kristilliseen yhteisöön kuuluvaksi,
vaikka niitä minulle on yritetty selvittää ja puolustella. Olemme jo puhuneet
toisen ihmisen hallitsemisesta ja vallitsemisesta. Tämä on yksi osa-alue
vallankäytön toteuttamisessa.
Alkakaamme
aivan viime vuosien tapahtumista, koska ne ovat polttavimmillaan mielessäni
juuri nyt.
Pari vuotta
sitten koin mahdottomaksi jatkaa siinä hengellisessä työssä ja yhteisössä,
josta olin ollut osa yli kolmenkymmenen vuoden ajan. Luterilaisilla on Luther,
adventisteilla Ellen White, Jehovan todistajilla ja kaikilla muilla omat
perustajahahmonsa. Olen kuitenkin kuullut kirkossa hyvin harvoin mainittavan
Lutherin nimen, vaikka koko laitos hänen toimintaansa ja opetuksiinsa
perustuukin, joskin ehkä nykyään vain nimellisesti. Olen vieraillut adventtiseurakunnan
kokouksissa noin vuoden ajan, ja yhden ainoan kerran olen kuullut mainittavan
Ellen Whiten.
On kuitenkin
maassamme ryhmiä, joissa uskotaan seurattavan sellaista, mikä tekee näistä
ihmisistä jotakin aivan erikoista juuri tässä ajassa. Hämmentävintä on vain se,
etteivät nämä ihmiset juurikaan mainitse Herran Jeesuksen nimeä, vaan puhuvat
koko ajan niistä henkilöistä, jotka heille ovat Sanaa julistaneet. Niinpä
saattaa jonkin ryhmän vuosijuhla koostua useammasta kokouksesta, joiden aikana
luetaan ehkä kaksi tai kolme raamatunlausetta, mutta kaikki muu on heidän
korkeasti arvostamansa julistajan lainauksia.
Jonkin ryhmän
kokoukset muodostuvat alkurukouksesta, suuresti arvostetun julistajan saarnan
kuuntelemisesta nauhalta sekä loppurukouksesta. Tämä julistaja osaltaan
mainitsee jonkun toisen julistajan nimen ja tämän merkityksen jokaisessa
saarnassaan, ja kuulijoille muodostuu vähitellen vaikutelma, ettei mitään
todellista voikaan olla ilman tätä julistajaa, sitä, joka mainitaan, ja
toisaalta… Eli lopputuloksena on se, että on maassamme ryhmä, joka nyt uskoo
tässä maailmassa olevan vain yhden ainoan todellisen sananjulistajan, jolla on
oikeus tuoda julki totuus!
Nämä ihmiset
vakuuttavat intohimoisesti, että jokaisen muun puhuminen on suorastaan
kiellettyä ja vahingollista, samoista asioistakin, koska vääränlainen
sanavalinta johtaa väärinkäsityksiin ja koko asian turmeltumiseen. Uskomatonta,
käsittämätöntä, koska jopa katolisella kirkollakin on kardinaalinsa, piispansa
ja pappinsa, jotka julistavat sen totuuksia yksimielisesti!
Miten ihmiset
voivat ajautua tällaisiin näkemyksiin ja ajatuksiin, opetuksiin? Oppi saattaa
sinänsä olla aivan totuudellinen, mutta käytännön totuus ontuu sellaisella
tavalla, että sen katselemisestakin tulee paha olo!
Tämä on yksi
äärilaita, mutta tietynlaista ihmisten korottamista on ollut havaittavissa
kautta koko kirkkohistorian, kristillisen maailman laidasta toiseen. Tiettyjen
oppien suhteen on vannottu jonkun armoitetun julistajan nimeen, painaen alas
jonkun toisen näkemyksiä ja opetuksia. Oikeaoppisuus on ollut tärkeintä, ohitse
rakkauden kehotuksienkin.
Ovatko sitten
nämä tiettyjen oppien ja julistajien korostajat ja palvojat jossakin määrin
parempia ja hurskaampia kuin muut? Ovatko taivaan portit aivan erikoisella
tavalla apposen auki juuri heitä varten, erikoisesti kun uskotaan jopa, että
suuri edesmennyt julistaja on portilla varmistamassa juuri näiden ihmisten sisäänpääsyn?
Minua tämä
kysymys on vaivannut kautta kaikkien vuosikymmenien, koska silmäni ovat olleet
avoimina muullekin kuin hurskaalle julistukselle ja oppien korostukselle. Olen
pakostakin joutunut kaiken keskellä katsomaan myös näiden hurskaiden
vaellukseen ja suhtautumiseen kanssamatkaajiin. Ristiriita opetetun ja
käytännön elämän välillä on ollut ajoittain murskaavan konkreettinen!
Eräs
mielestäni todella viisas sananjulistaja sanoi elämänsä aikana useita kertoja
todella sydämelleni jääneen ajatuksen, jota en kyllä yhden ainoankaan opettajan
ole kuullut siteeraavan meidän maassamme, siitä huolimatta että tuhansia muita
sitaatteja on lausuttu julki korvien puutumukseen asti. ”Parempi olla oikea
sydämeltä ja väärä opilta, kuin oikea opilta ja väärä sydämeltä!” Millaisia
kristittyjä me oikein olemme tässä ajassa? Olemmeko todellakin niin typeriä ja
suorastaan idiootteja, että kuvittelemme Jumalan tulleen kuuroksi ja sokeaksi,
niin ettei Hän kuule ja näe muuta kuin sen, minkä täyteen ääneen huudamme
suoraan Häntä kohti? Kuinka voimme olla niin naiiveja, ettemme käsitä Hänen
kuulevan ajatuksemme kovempina kuin suurimmankaan julistuksemme?
Istuin pari
vuotta sitten Tampereella sinisessä bussissa kotimatkalla, kun kysymys tältä
alueelta oli polttavana mielessäni, ja viimeinkin sain vastauksen siihen, mitä
vuosikausia olin pohtinut. Miksi nämä ihmiset sellaisella tavalla… miksi kaikki
ihmiset sellaisella tavalla etsivät itselleen jotakuta, johon voisi koko ajan
katsoa ja johon voisi vedota kaikilla elämän alueilla? Miksi ihmisillä on
sellainen tarve korottaa joku ihminen toisten yläpuolelle, ja henkeen ja vereen
puolustaa hänen kunniaansa ja mainettansa, ylivertaisuuttaan muihin nähden?
Onko kaikki vain sitä, että halutaan palvoa ihmistä ja etsiä kunniaa vain
hänelle?
Tuossa
linja-autossa istuessa kaikki selveni minulle kuin salamana kirkkaalta
taivaalta! Ei yksikään näistä ihmisistä todellisuudessa etsi kunniaa toiselle
ihmiselle! Ei yksikään arvosta suurta saarnamiestä jonakin ylivertaisena! Ei
yksikään halua olla nöyränä ja alamaisena seuraajana! Oli tyrmistyttävää
käsittää tämä todellisuus! Olin etsinyt vastausta oikeasta suunnasta, mutta
aivan väärästä kohtaa. Mikä oli avainsana kaikkeen ongelmaan? Se, ettei yksikään
näistä ihmisistä todellisuudessa noudata mitään siitä, mitä tuo kulloinenkin
julistaja opettaa! Ei yhtäkään positiivista asiaa!
Kuinka ovelan
naamion taakse kaikki kätkeytyikään, kuin hurskaan sumuverhon taakse! Miten
vasta nyt olen kykenevä näkemään tämän kaiken koko laajuudessaan? Sumu on
häipynyt silmistäni, ja näen kirkkaasti näennäisen lävitse. Suurin osa
rakkaudellisuudesta ja hyvyydestä olikin vain hurskaita eleitä, hetkellisiä ja
lyhytaikaisia väläyksiä, jotka olisi tullut nähdä vain sellaisina, mutta
kirkkaudellaan ne polttivat hyvältä näyttävän kuvan silmiemme verkkokalvoon,
emmekä käsittäneet todellisuuden jatkuvan jonakin aivan muuna!
Miksi ihmiset
korottavat toisia muiden yläpuolelle? Ollakseen alamaisia, nöyriä seuraajia?
Höpönlöpöt! Todellisuus on taruakin ihmeellisempi. Koska ihminen pelkää kohdata
itsensä juuri sellaisena kuin on, katsoo hän mielellään johonkin sellaiseen,
joka näyttää juuri sellaiselta mikä vastaa hänen ihannettaan. Hänen ei tarvitse
nähdä todellisuutta tai kokonaisuutta, vaan riittää tietynlaisen illuusion
luominen.
Miksi ihminen
katsoo mielellään johonkin mielestään vahvaan ihmiseen? Koska haluaa itse olla
vahva, peläten heikkoutensa näkyvän. Miksi ihminen valitsee jonkun
esikuvaksensa, vaikka ei missään suhteessa halua alistua tämän auktoriteetin
alle? Hän pelkää kohdata jokaisen ihmisen edessä olevat kasvukivut,
kehittymiseen tarvittavan tuskan ja vaikeuksien kasvattavan vaikutuksen säryt!
Jos ihminen ei
halua kohdata todellisuutta, aitoa yksilöllisyyttä niin ihmisten kuin
Jumalankin edessä, on hänen turvauduttava tällaiseen petolliseen, valheelliseen
”jumaluuden” luomiseen. Vastuuta ei todellisuudessa voi paeta yksikään ihminen,
mutta hän voi pettää itseään ja muita ihmisiä rakentelemalla pilvilinnoja ja
kuninkuuksia, joita todellisuudessa ei kuitenkaan ole, vain ”keisarin uusia
vaatteita”!
On helppoa
vedota päivästä toiseen ja saarnasta toiseen johonkin toiseen ihmiseen ja hänen
näkemyksiinsä ja elämäänsä, mutta jos oma elämä jää elämättä ja kaikki
henkiseen ja hengelliseen kasvuun auttava jää kokematta, on selvääkin selvempää
se, mikä niin suurta murhetta on tuottanut kirjoittajalle.
Olen aina
ihmetellyt sitä, että suurin osa tuntemistani ihmisistä, veljistä ja sisarista,
on tänä päivänä täsmälleen samanlaisia kuin kymmenen, kaksikymmentä,
kolmekymmentä ja neljäkymmentäkin vuotta sitten. Mikään heissä ei ole
muuttunut, mitään uutta ei ole tullut, ainoastaan ruumis ikääntynyt ja ryppyyntynyt,
uskonkiihko vain yltynyt!
Henkinen ja
hengellinen kasvu on totaalisen riippuvainen eteenpäin kulkemisesta ja kaikesta
tiellemme tulevasta, haavoittavastakin. Joka pelkää tehdä virheitä, ei
todellisuudessa opi mitään, sillä epäonnistuminen ja virheiden tekeminen on
perustavaa laatua oleva tekijä kasvussamme. Virheitä pelkäävä ei todellisuudessa
vaella ollenkaan, vaan hän on varmistanut elämänsä onnistumisen
linnoittautumalla varmistettuihin asemiin, käsittämättä kieltäytyneensä
elämästä. Hän ei vaella, ei kulje eteenpäin, vaan hän on kuin kuvapatsas ilman
henkisyyttä.
Meitä ei ole
tarkoitettu hurskaiksi kivipaasiksi tai jumalankuviksi, vaan inhimillisiksi,
puutteellisiksi, vajavaisiksi, epäonnistuviksi ihmisiksi. Enkelitkin ovat
vajavaisia Jumalan silmissä, mutta siitä huolimatta heprealaiskirjeen
kirjoittaja toteaa, ettei Hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen.
Se, mikä Jumalan silmissä on kallista, on Hänen meihin laittamaa. Se on Hänen
täydellisyytensä meissä, vajavaisissa ja puutteellisissa ihmisissä.
Keskuudessamme
on ihmisiä, jotka uskovat tulleensa täydellisiksi, niin täydellisiksi, että
heidän on suorastaan pakko erottautua kaikista muista ihmisistä. Mikähän lienee
pääsyy todellisuudessa? Ovatko he niin erinomaisia, että se suorastaan murskaa
lähelle tulevat? Jotkut väittävät, että heidän rakkautensa ylittää senkin, mistä
Paavali kirjoittaa 1. Kor. 13, vaikka selän takana nyrkkiin puristuneissa
käsissä on eri suuruisia kiviä ja suupielet ovat tiukassa vihan virneessä!
Tuskin on
yletön hurskaus syynä tähän erottautumiseen ja pelkoon muiden murskautumisesta
omaan puutteellisuuteensa – taitaa takana olla pelko oman illuusion paljastumisesta!
Korotetut
ihmiset ovatkin jumala-aseman sijasta sijaiskärsijöitä, joiden syytä sitten on
kaikki pettymys ja epäonnistuminen sinä hetkenä, kun illuusio särkyy ja katoaa.
Korotetut ihmiset ovat elääksensä sen osuuden, mitä itse kukin omassa
elämässään kammoaa ja välttelee viimeiseen asti. Minua alkaa kaikki tämä
kauhistuttaa, kun se näin selvänä silmieni eteen asetetaan. Minut valtaa pelko
ja kauhistus tämän petoksen edessä!
Jos kristillisyys
keskuudessamme on vain sanahelinää ja kylmiä, hetkellisiä halauksia, niin mikä
merkitys on elämällämme? Jos meillä ei ole lämmintä syliä ja rakkaudellista,
parantavaa, eheyttävää ilmapiiriä, niin olemmeko ollenkaan seurakunta? Emme,
totisesti emme!
Armottomuus on
totuutemme enemmän kuin rakkaudellisuus!
Mitä nämä
ihmiset palvovat ja kunnioittavat? Eivät korottamiaan sankarihahmoja, vaan… ei
jää jäljelle muuta mahdollisuutta kuin että he kaikesta näennäisestä huolimatta kunnioittavat ja palvovat itseään
näissä valitsemissaan auktoriteeteissa! Uskomatonta, mutta ainoa
mahdollinen ratkaisu kysymyksiimme! Psykopaattista mitä suurimmassa määrin!
Onko tällainen
tervettä ja normaaliksi luokiteltavaa? Tiettyyn rajaan asti tavallisten,
maallisten ihmisten keskuudessa, sillä me kaikki tavalla tai toisella pakenemme
vastuutamme niin maallisesti kuin hengellisestikin. Mutta hengellisen elämän
alueella, äärimmäisyyteen vietynä, kohtaamme jälleen kerran yhden
luonnehäiriöisyyden peruspiirteen: hyvien asioiden projisointi itseensä,
huonojen asioiden projisointi toiseen ihmiseen. Eli kaikki hyvä ja hyväksyttävä
on omassa itsessä, kaikki väärä ja paheksuttava toisessa ihmisessä!
Sanotaan,
ettei kukaan luonnehäiriöinen hyväksy yläpuolelleen minkäänlaista
auktoriteettia. Kaikki toisten korottaminen on siis vain silmänlumetta, mitä
petollisimman vallankäytön sumuverho! Näennäinen alistuminen ja nöyryys onkin
siis vain toisten hallitsemista äärimmäisellä julmuudella!
Me emme ole
oppineet katselemaan hengellistä julmuutta oikealla tavalla. Meiltä puuttuu
kyky nähdä se tosiasia, että mikä saattaa naurattaa ja huvittaa toista, voi
lähimmäisen särkeä totaalisesti!
Minua on
suorastaan alkanut raivostuttaa kaikki hengellinen leikittely uskonnollisilla
asioilla. Uskovaisuutemme on enemmänkin leikkiä kuin vakavaa elämää. Ihmiset
ovat meille kuin leikkikaluja, joille saamme tehdä mitä mieleen juolahtaa. Me
kuvittelemme olevamme asetettuja toinen toisemme kasvattajiksi, neuvojiksi,
tuomareiksi.
On olemassa
vain Yksi, joka näkee meidän sydämeemme. Siksi meitä kielletään tuomitsemasta.
Me katselemme vain ulkonaisia tekijöitä, joista suuri osa on väärien impulssien
esiin kutsumia, väärien tekojemme toisissa aikaansaamia reaktioita. Jumala
armahtakoon meitä, että näkisimme sen todellisuuden, että omat asenteemme, tekomme, vaikuttimemme, suoranaiset yllyttämisemme
ovat aikaansaaneet valtaosan niistä negatiivisista asioista, joita näemme
toisissa ihmisissä! Me itse olemme saattaneet lähimmäisemme kiusaukseen, me
itse olemme olleet loukkaukseksi niille vähäisille veljille ja sisarille, jotka
olemme tuominneet Jumalan Sanan rikkojiksi!
Me olemme
kadottaneet uskomme johonkin parempaan, emmekä soisi toiselle sitä, mitä itse
emme pysty saavuttamaan. Jälleen yksi luonnehäiriöisyyden piirre! Ei suoda toiselle
sitä, mitä itsellä ei ole! Ei kyetä iloitsemaan toisen onnesta tai
onnistumisesta, koska me emme ole uskaltaneet elää omaa elämäämme!
Tässä on
perusongelmamme. Me emme elä sitä elämää, johon meidät on asetettu harmoniaan
muiden kanssa. Me emme elä elämää, me
suoritamme sitä! Suoritettu elämä on teatteria, vailla todellisuutta,
totuutta, luonnehäiriöistä illuusion maailmaa.
Koko maailma
on pahan vallassa, todistaa Sana. Tulisiko meidän siksi antaa periksi ja lähteä
virran mukana uimaan? Ei todellakaan. Meidän tehtävämme on pitää kiinni siitä,
minkä tiedämme hyväksi ja todeksi. Virran mukana ajelehtiva on kieltäytynyt
olemasta yksilö, taistelija. Elämä on loppujen lopuksi jatkuvaa kamppailua
olemassaolosta, meidän tulee luottaa Jumalaan, mutta siitä huolimatta jatkaa
soutamista. Aivan kuten ilman harjoitusta ruumiimme toiminnat heikentyvät,
aivan samoin paikalleen jääminen tai virran mukana ajelehtiminen merkitsee
elämästä kieltäytymistä. Jatkuvassa levossa oleva ei ymmärrä mitään siitä
mielihyvästä, mikä seuraa päivittäisten ponnistelujen jälkeen hiljaisuuden
hetkinä.
Me olemme
sidottuja tiettyihin elämän lakeihin. Lepoon heittäytyminen merkitsee
voimavarojen loppumista. Voimamme kasvavat vain eteenpäin kulkemisessa, itsemme
kuluttamisessa niissä asioissa, mitkä palvelevat ihmisyyttä kokonaisuutena, ei
vain omalla kohdallamme. ”Joka itsensä lepohon heittää, on kuollut jo
eläessään”, sanoo jo kansanviisauskin.
Me emme siis
voi antaa muiden elää puolestamme. Kukaan ei voi tehdä sitä. Se on vain
illuusiotamme, jonka viimeistään iankaikkisuus paljastaa. Rohkenemmeko odottaa
siihen asti? Kukaan viisas ei tee sitä!
Markku Vuori
Jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti