Kuinka elävä kuvaus tämä onkaan juuri tästä ajasta, jossa
aivan konkreettisesti kohtaamme todellisuuden:
”Ja rankkasade
lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta
vastaan…”
Hengellinen ja maallinen ovat aina omalla tavallaan
tapahtuneet ja toteutuneet rinnakkain. Jos milloinkaan, niin juuri nyt saamme
aivan konkreettisen oppitunnin ja kuvainnollisen esimerkin siitä, mitä tulva ja
rankkasateet todella merkitsevät. Ei tarvita paljonkaan hengellisyyttä
käsittääksensä, että sama tapahtuu vähintään samassa määrin kristillisellä
alueella. Me emme ole fanaatikkoja eikä hurmahenkisiä nostaessamme näitä
asioita esiin. Jo aivan maallisella alueella, median välityksellä, korostaen ja
ikään kuin hekumoiden käytetään sanoja ja ilmaisuja, jotka kärjistyvät sanassa ”ääri-ilmiö”.
Olemme aivan käytännössä saavuttaneet historian kohdan, jossa äärimmäisyydet
toteutuvat aivan silmiemme edessä, jalkojemme alla ja korvissamme, jos emme
vain ole täysin sokeita ja kuuroja. Kuinka totta onkaan sanankohta!:
”…ja ne, jotka tätä
maailmaa hyödyksensä käyttävät, niinkuin eivät sitä käyttäisi; sillä tämän
maailman muoto on katoamassa.” (1.Kor.7).
Rakentamisen aika ei ole ohitse, kaikesta huolimatta, mutta
koskaan aikaisemmin ei tarkkaavaisuus ole ollut sellaisessa määrin tarpeen kuin
juuri nyt! Kuinka järjettömässä määrin onkaan unohdettu kaikki entinen ja
turvalliseksi todistettu tässä hometalojen ja keinoaineiden ajassa! Kuinka moni
uskookaan rakentavansa kalliolle, mutta mille kalliolle? Ja mistä aineista? Tätä
on syytä tarkastella aivan uudelta pohjalta! Seuraavat lainauksemme puhuvat
aivan omaa kieltään!
”Sillä me olemme
Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan
rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille
rakentaa. Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu
on, ja se on Jeesus Kristus. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle,
rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, niin
kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka
tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on. Jos jonkun
tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan; mutta jos jonkun tekemä palaa,
joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen
läpi. Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu
teissä? Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä
Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.” (1.Kor.3).
Jumalallinen rakentaminen on siis selvästikin yhdistynyt
jumalalliseen yhteisöllisyyteen kaiken persoonallisen ohella! Ajattele sitä,
sillä emme totisesti ole itsemme omia, kuten jo monesti olemme todenneet! Kalliolle
rakentamisella on myöskin näkökanta, joka useimmilta on jäänyt huomioimatta:
”Sillä minä en tahdo,
veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla
ja kulkivat kaikki meren läpi ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja
meressä ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa ja joivat kaikki samaa
hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä
seurasi; ja se kallio oli Kristus. Mutta useimpiin heistä Jumala ei
mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa. Tämä tapahtui varoittavaksi
esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.”
(1.Kor.10).
Meidän Kalliomme on siis Mobiilikallio, liikkuva Kallio! Pankaamme
siis merkille kaikki tämä jotta Jumalamme mieltymys voi levätä yllämme!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti