RAKKAUS EI TEE
LÄHIMMÄISELLEEN
MITÄÄN PAHAA
"JA
TÄMÄ VALTAKUNNAN EVANKELIUMI PITÄÄ SAARNATTAMAN KAIKESSA MAAILMASSA,
TODISTUKSEKSI KAIKILLE KANSOILLE; JA SITTEN TULEE LOPPU" (Matt. 24: 14).
Halleluja, halleluja, halleluja! Kunpa todella
voisin kaiken ahdistuksen ja painostuksen alla olla julistamassa todellista
ilosanomaa ja Evankeliumia kaikille kahlituille ja sidotuille! Aivan samat
henget sitoivat ihmisiä tuona aikana, kun nämä sanat kirjattiin Pyhiin
Kirjoituksiin. Juutalaisuus sisälsi valtavan määrän käskyjä ja säädöksiä. Osa
oli Jumalan antamia, suurin osa vuosisatojen saatossa inhimillisen järjen
sanelemia säädöksiä, jotka peittivät allensa todellisen Jumalan Sanan. Mieleni
tekisi jossakin vaiheessa julkaista kuva niinsanotusta juutalaisten Talmudista,
jossa itse Vanhan Testamentin tekstiä ympäröivät monenkertaiset selitykset.
Israelissa vierailleet saattavat ihailla juutalaisten harrasta "Sanan
lukua", mutta mitä he todella lukevat? Haluan lainata tähän pieniä
katkelmia Aapeli Saarisalon Raamatun Sanakirjasta sivu 1063-1064:
"Talmud
(hepr. oppiminen), kaksi isokokoista kokoelmaa eri juutalaisten rabbiinien
opetuksia ajanlaskumme kuudelta alkuvuosisadalta; toinen niistä on syntynyt
Palestinassa (Palestinan Talmud) ja toinen Baabelissa (Baabelin Talmud).
Jälkimmäisestä, joka on kooltaan edellistä laajempi, on vähitellen tullut
juutalaisuuden tärkein ohjekirja. Molemmissa on kaksi pääosaa: Mishna (hepr.
toistaminen), kokoelma sääntöjä kaikkia elämän tilanteita varten esitettynä
systemaattisessa järjestyksessä, sääntöjä, jotka olivat laatineet varsinkin farisealaiset kirjanoppineet (lihavoitus allekirjoittaneen). Tällainen Mishna oli olemassa jo Jeesuksen aikana,
UT:ssä sitä mainitaan nimellä "vanhinten perinnäissääntö" (Matt.15:2;
Mark.7:3), "isien perinnäissäännöt" (Gal.1:14, vrt. Apt.28:17).
Kummassakin Talmudissa esiintyvän Mishnan on lopulliseen muotoonsa saattanut
Jehuda ha-Nasi (enimmäkseen mainittu nimellä Rabbi), n.200 j.Kr. Koska
farisealaiset pyrkivät saattamaan kaikki elämän tilanteet Jumalan tahdon
hallittaviksi, sisältää Mishna sekä uskonnollisia määräyksiä että siviili- ja
rikosoikeuden alaan kuuluvien tapausten käsittelyä...
Talmudin toinen osa Gemara (hepr. täydennys) on
edellistä paljon laajempi ja sisältää
eri rabbiinien keskusteluja ja lausuntoja Mishnan säädöksistä, niiden tulkintaa
ja sovellutuksia. (Lihavoitus
allekirjoittaneen) ...Mishna ja
Gemara on siten yhdistetty, että aluksi esitetään pala Mishnasta (5-20 riviä)
ja sitten seuraa monta foliosivua Gemaraa. Sitten esitetään uusi kappale
Mishnaa ja uusi osa Gemaraa. Täten Gemarakin jakaantuu samanlaisiin osiin ja
traktaatteihin kuin Mishna. Baabelin Talmud (josta apostolitkin keskustelussaan
olivat tietoisia, allekirj. huomautus) käsittää 6000 isokokoista sivua enemmän
kuin 2000 rabbiinin lausuntoja.
(!!!) Midrashit ovat T:in kaltaisia sisällöltään ja eroavat niistä oikeastaan
vain aineistonsa järjestyksessä, sillä niissä rabbiinien lausunnot liittyvät Raamatun teksteihin, etenkin Mooseksen
kirjoihin, yhtäjaksoisina selityksinä. (!!!)"
Eikö kaikki tämä ole kuin yhtäjaksoista
ilmestystä kaikelle sille inhimilliselle opetukselle ja niille
perinnäissäänöille, jotka vallitsevat tänäänkin meidän keskuudessamme!
Täsmälleen sama voitaisiin sanoa saarnaajiemme ja julistajiemme näkemyksistä,
jotka näennäisesti perustuvat Jumalan Sanaan.
Ei ole ihme, että Jumalan Sana kertoo meille:
"Ja
juudeasta tuli sinne muutamia, jotka opettivat veljiä: 'Ellette ympärileikkauta
itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua'." (Apt. 15: 1). Kuinka tuttua tekstiä! "Jos
et tee sitä ja sitä, et voi pelastua! Jos et tee juuri niin kuin me teemme, et
voi pelastua! Jos et usko samoja asioita, kuin me uskomme, et voi kuulua
Morsiusseurakuntaan!"
"Kun
siitä syntyi riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät heitä
vastaan, niin päätettiin, että Paavalin ja Barnabaan ja muutamien muiden heistä
tuli mennä tämän riitakysymyksen tähden apostolien ja vanhinten tykö
Jerusalemiin. Niin seurakunta varusti heidät matkalle..." Meidän ei tarvitse Jumalan seurakuntana
varustaa ketään matkalle tänä päivänä tietääksemme totuuden, vaan kääntykäämme
isiemme apostolien puoleen ja lukekaamme Jumalan Sanasta, mitä meidän tulee
tehdä.
"Mutta
fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja
sanoivat: 'Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan
Mooseksen lakia'. Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat
tutkimaan tätä asiaa. Ja kun oli paljon väitelty (Rakas veljeni, sisareni,
emmekö ole jo väitelleet kylliksi!) nousi
Pietari ja sanoi heille: 'Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan
aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun
suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon. Ja Jumala,
sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen
samoinkuin meillekin, eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken,
sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
Miksi te nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen,
jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? Mutta me uskomme
Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin.' Niin
koko joukko vaikeni..."
Oi Herra, suo meidänkin vaieta ja kuunnella,
mitä Sinä haluat kertoa meille! Kuinka oletkaan tullut kiusatuksi, kun me
olemme halunneet sitoa kuormia toistemme ylle, vaikka emme itsekään ole olleet
kykeneviä niitä kantamaan! Kuinka paljon tarpeettomia kuormia me olemmekaan
kasanneet nääntyvien väsyneille hartioille, katsoen sen hyväksi heille! Me
olemme tahtoneet heidän nöyrtyvän, alistuvan, vaeltavan polvillaan raskaan
kuormansa alla, vaikka jo lähes kaksi vuosituhatta on ollut kirjoitettuna: "...että jäljelle jääneet ihmiset
etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo
Herra, joka tämän tekee, mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'. Sentähden
minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät
Jumalan puoleen, vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien
saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa,
luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina. Silloin apostolit ja
vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi..."
Kuinka ihanalla tavalla todellinen Jumalan
johdatus tuleekaan esiin tässä asiassa! Minkä apostolit ja vanhimmat ja koko
seurakunta näkivät hyväksi, siitä rohkenevat apostolit ja vanhimmat sanoa
suoraan: "Sillä Pyhä Henki ja me
olemme nähneet hyväksi..." Halleluja! Aamen! Asia oli ratkaistu, se
oli sinetöity! Riitakysymyksestä oli tullut NÄIN SANOO HERRA! Eikö minullakin
olisi tässä ajassa oikeus toistaa nuo sanat, jotka aikoinaan osoitettiin eri
seurakunnille:
"Koska
olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä
antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän
sielunne hämmennyksiin... Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei
teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät..."
En voi olla ajattelematta sitä, mitä Herramme
sanoi sisarellemme Martalle: "Martta,
Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet, mutta tarpeellisia on vähän,
tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta
pois." (Luuk. 10: 41-42).
Suokoon Herramme meille sen armon, että
voisimme kaiken lävitse nähdä elämän pääasian. Kaikki sisältyy itse asiassa
sanoihin: "Rakasta lähimmäistäsi
niinkuin itseäsi. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus
lain täyttämys."
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti