Social Icons

Pages

lauantai 17. marraskuuta 2018

Rakkaus ei tee mitään pahaa 3

Kiertokirje maaliskuu 1991

RAKKAUS EI TEE
LÄHIMMÄISELLEEN
MITÄÄN PAHAA



 "JA TÄMÄ VALTAKUNNAN EVANKELIUMI PITÄÄ SAARNATTAMAN KAIKESSA MAAILMASSA, TODISTUKSEKSI KAIKILLE KANSOILLE; JA SITTEN TULEE LOPPU" (Matt. 24: 14).

Halleluja, halleluja, halleluja! Kunpa todella voisin kaiken ahdistuksen ja painostuksen alla olla julistamassa todellista ilosanomaa ja Evankeliumia kaikille kahlituille ja sidotuille! Aivan samat henget sitoivat ihmisiä tuona aikana, kun nämä sanat kirjattiin Pyhiin Kirjoituksiin. Juutalaisuus sisälsi valtavan määrän käskyjä ja säädöksiä. Osa oli Jumalan antamia, suurin osa vuosisatojen saatossa inhimillisen järjen sanelemia säädöksiä, jotka peittivät allensa todellisen Jumalan Sanan. Mieleni tekisi jossakin vaiheessa julkaista kuva niinsanotusta juutalaisten Talmudista, jossa itse Vanhan Testamentin tekstiä ympäröivät monenkertaiset selitykset. Israelissa vierailleet saattavat ihailla juutalaisten harrasta "Sanan lukua", mutta mitä he todella lukevat? Haluan lainata tähän pieniä katkelmia Aapeli Saarisalon Raamatun Sanakirjasta sivu 1063-1064:

"Talmud (hepr. oppiminen), kaksi isokokoista kokoelmaa eri juutalaisten rabbiinien opetuksia ajanlaskumme kuudelta alkuvuosisadalta; toinen niistä on syntynyt Palestinassa (Palestinan Talmud) ja toinen Baabelissa (Baabelin Talmud). Jälkimmäisestä, joka on kooltaan edellistä laajempi, on vähitellen tullut juutalaisuuden tärkein ohjekirja. Molemmissa on kaksi pääosaa: Mishna (hepr. toistaminen), kokoelma sääntöjä kaikkia elämän tilanteita varten esitettynä systemaattisessa järjestyksessä, sääntöjä, jotka olivat laatineet varsinkin farisealaiset kirjanoppineet (lihavoitus allekirjoittaneen). Tällainen Mishna oli olemassa jo Jeesuksen aikana, UT:ssä sitä mainitaan nimellä "vanhinten perinnäissääntö" (Matt.15:2; Mark.7:3), "isien perinnäissäännöt" (Gal.1:14, vrt. Apt.28:17). Kummassakin Talmudissa esiintyvän Mishnan on lopulliseen muotoonsa saattanut Jehuda ha-Nasi (enimmäkseen mainittu nimellä Rabbi), n.200 j.Kr. Koska farisealaiset pyrkivät saattamaan kaikki elämän tilanteet Jumalan tahdon hallittaviksi, sisältää Mishna sekä uskonnollisia määräyksiä että siviili- ja rikosoikeuden alaan kuuluvien tapausten käsittelyä...
Talmudin toinen osa Gemara (hepr. täydennys) on edellistä paljon laajempi ja sisältää eri rabbiinien keskusteluja ja lausuntoja Mishnan säädöksistä, niiden tulkintaa ja sovellutuksia. (Lihavoitus allekirjoittaneen) ...Mishna ja Gemara on siten yhdistetty, että aluksi esitetään pala Mishnasta (5-20 riviä) ja sitten seuraa monta foliosivua Gemaraa. Sitten esitetään uusi kappale Mishnaa ja uusi osa Gemaraa. Täten Gemarakin jakaantuu samanlaisiin osiin ja traktaatteihin kuin Mishna. Baabelin Talmud (josta apostolitkin keskustelussaan olivat tietoisia, allekirj. huomautus) käsittää 6000 isokokoista sivua enemmän kuin 2000 rabbiinin lausuntoja. (!!!) Midrashit ovat T:in kaltaisia sisällöltään ja eroavat niistä oikeastaan vain aineistonsa järjestyksessä, sillä niissä rabbiinien lausunnot liittyvät Raamatun teksteihin, etenkin Mooseksen kirjoihin, yhtäjaksoisina selityksinä. (!!!)"

Eikö kaikki tämä ole kuin yhtäjaksoista ilmestystä kaikelle sille inhimilliselle opetukselle ja niille perinnäissäänöille, jotka vallitsevat tänäänkin meidän keskuudessamme! Täsmälleen sama voitaisiin sanoa saarnaajiemme ja julistajiemme näkemyksistä, jotka näennäisesti perustuvat Jumalan Sanaan.
Ei ole ihme, että Jumalan Sana kertoo meille:
"Ja juudeasta tuli sinne muutamia, jotka opettivat veljiä: 'Ellette ympärileikkauta itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua'." (Apt. 15: 1). Kuinka tuttua tekstiä! "Jos et tee sitä ja sitä, et voi pelastua! Jos et tee juuri niin kuin me teemme, et voi pelastua! Jos et usko samoja asioita, kuin me uskomme, et voi kuulua Morsiusseurakuntaan!"
"Kun siitä syntyi riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät heitä vastaan, niin päätettiin, että Paavalin ja Barnabaan ja muutamien muiden heistä tuli mennä tämän riitakysymyksen tähden apostolien ja vanhinten tykö Jerusalemiin. Niin seurakunta varusti heidät matkalle..." Meidän ei tarvitse Jumalan seurakuntana varustaa ketään matkalle tänä päivänä tietääksemme totuuden, vaan kääntykäämme isiemme apostolien puoleen ja lukekaamme Jumalan Sanasta, mitä meidän tulee tehdä.
"Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: 'Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia'. Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa. Ja kun oli paljon väitelty (Rakas veljeni, sisareni, emmekö ole jo väitelleet kylliksi!) nousi Pietari ja sanoi heille: 'Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin, eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla. Miksi te nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin.' Niin koko joukko vaikeni..."
Oi Herra, suo meidänkin vaieta ja kuunnella, mitä Sinä haluat kertoa meille! Kuinka oletkaan tullut kiusatuksi, kun me olemme halunneet sitoa kuormia toistemme ylle, vaikka emme itsekään ole olleet kykeneviä niitä kantamaan! Kuinka paljon tarpeettomia kuormia me olemmekaan kasanneet nääntyvien väsyneille hartioille, katsoen sen hyväksi heille! Me olemme tahtoneet heidän nöyrtyvän, alistuvan, vaeltavan polvillaan raskaan kuormansa alla, vaikka jo lähes kaksi vuosituhatta on ollut kirjoitettuna: "...että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee, mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'. Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen, vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta. Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa, luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina. Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi..."
Kuinka ihanalla tavalla todellinen Jumalan johdatus tuleekaan esiin tässä asiassa! Minkä apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi, siitä rohkenevat apostolit ja vanhimmat sanoa suoraan: "Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi..." Halleluja! Aamen! Asia oli ratkaistu, se oli sinetöity! Riitakysymyksestä oli tullut NÄIN SANOO HERRA! Eikö minullakin olisi tässä ajassa oikeus toistaa nuo sanat, jotka aikoinaan osoitettiin eri seurakunnille:
"Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin... Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät..."
En voi olla ajattelematta sitä, mitä Herramme sanoi sisarellemme Martalle: "Martta, Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet, mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois." (Luuk. 10: 41-42).
Suokoon Herramme meille sen armon, että voisimme kaiken lävitse nähdä elämän pääasian. Kaikki sisältyy itse asiassa sanoihin: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys."

jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text