"ÄLKÄÄ TEHKÖ, NIINKUIN ME TÄSSÄ
TÄNÄ PÄIVÄNÄ TEEMME, JOKAINEN SITÄ, MIKÄ HÄNEN OMASTA MIELESTÄÄN ON
OIKEIN!"
Anteeksiantamuksesta
lokakuussa 1995
"Siihen
aikaan ei ollut kuningasta Israelissa, ja JOKAINEN TEKI SITÄ, MIKÄ HÄNEN OMASTA
MIELESTÄÄN OLI OIKEIN." (Tuom. 17:6;21:25).
"Mutta
kun kansa näki, että Mooses viipyi eikä tullut alas vuorelta, kokoontui kansa
Aaronin ympärille ja sanoi hänelle: 'Nouse, tee meille jumala, joka käy meidän
edellämme. Sillä me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, TÄLLE MIEHELLE,
JOKA JOHDATTI MEIDÄT EGYPTIN MAASTA." (2.Moos. 32:1)
"Mooses
puhui israelilaisille kaiken, MITÄ HERRA OLI KÄSKENYT HÄNEN HEILLE PUHUA."
(5.Moos. 1:3).
"Niin
minä vastasin teille: 'Älkää säikähtykö älkääkä peljätkö heitä. HERRA, TEIDÄN
JUMALANNE, JOKA KÄY TEIDÄN EDELLÄNNE, taistelee itse teidän puolestanne, aivan
niinkuin hän teki teille Egyptissä teidän silmienne edessä ja erämaassa, jossa
sinä olet nähnyt, kuinka HERRA, SINUN JUMALASI, ON KANTANUT SINUA, NIINKUIN
MIES KANTAA POIKAANSA, koko sen matkan, jonka te olette kulkeneet, kunnes
tulitte tähän paikkaan. MUTTA SITTENKÄÄN TE ETTE USKONEET HERRAAN, TEIDÄN
JUMALAANNE, JOKA KÄVI TEIDÄN EDELLÄNNE TIELLÄ katsoakseen teille leiripaikat:
yöllä tulessa, valaistakseen teille tien, jota teidän oli kuljettava, ja
päivällä pilvessä." 5.Moos. 1:29-33)
"Ja
silloin minä käskin Joosuaa ja sanoin: 'Sinä olet omin silmin nähnyt kaiken,
mitä Herra, teidän Jumalanne, on tehnyt näille kahdelle kuninkaalle. SAMALLA
TAVALLA HERRA ON TEKEVÄ KAIKILLE VALTAKUNNILLE, JOIHIN SINÄ MENET. Älkää niitä
peljätkö, sillä Herra, teidän Jumalanne, sotii itse teidän puolestanne.'
Ja silloin minä anoin Herralta armoa sanoen: 'Herra, Herra, sinä olet
alkanut näyttää palvelijallesi valtasuuruuttasi ja väkevää kättäsi; sillä kuka
on se JUMALA TAIVAASSA TAI MAASSA, joka voi tehdä sellaisia töitä ja niin
voimallisia tekoja kuin sinä?'" (5.Moos.3:21-24).
5. Moos. 12 toistuvasti varoitetaan Jumalan
kansaa ja korostaen käsketään: "Hävittäkää
perin pohjin kaikki ne paikat, missä karkoittamanne kansat ovat jumaliansa
palvelleet... kukistakaa heidän alttarinsa, murskatkaa heidän patsaansa,
polttakaa tulessa... ja hakatkaa maahan heidän jumaliensa kuvat ja hävittäkää
heidän nimensä niistä paikoista." Miksi näin jyrkkä käsky, miksi
tällainen kovuus? "Älä tee liittoa
heidän äläkä heidän jumaliensa kanssa. Älkööt he jääkö asumaan sinun maahasi,
etteivät saattaisi sinua tekemään syntiä minua vastaan; sillä jos sinä palvelet
heidän jumaliansa, on se sinulle paulaksi" (2.Moos.23:32-33). "...vaan vihi ne tuhon omiksi:
heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja
jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, ETTEIVÄT HE
OPETTAISI TEITÄ TEKEMÄÄN KAIKKIA NIITÄ KAUHISTAVIA TEKOJA, JOITA HE OVAT
TEHNEET PALVELLESSAAN JUMALIANSA, JA ETTETTE TE RIKKOISI HERRAA, TEIDÄN
JUMALAANNE, VASTAAN" (5.Moos.20:17-18).
Kaikki pakanakansat ovat kautta koko
ihmiskunnan historian tehneet kaiken siten, kuin ovat itse parhaaksi nähneet.
He ovat valinneet itsellensä niin jumalat kuin jumalanpalveluspaikatkin. He
eivät ole antaneet Kaikkivaltiaan Jumalan koko luomakunnassa näkyvän
todistuksen sitoa itseään, vaan ovat oman mielensä kuvitelmien ja halujen
mukaan luoneet oman jumalakuvansa ja antautuneet riivaajahenkien palvontaan.
Kaikesta huolimatta Jumala on antanut kullekin kansalle etsikkoajan ja
parannuksen mahdollisuuden, ja kun siitä huolimatta kansat ovat jatkaneet
jumalankielteistä tietänsä, on Jumala ollut pakotettu oman kunniansa tähden
puuttumaan asioihin. Inhimilliselle järjelle on käsittämätöntä se kovuus, miten
Jumala salli israelilaisten hävittää kansat tieltänsä; jumalallinen ymmärrys
kuitenkin käsittää, että kaikki jumalaton on kuin oljet tulessa.
Jumala on kautta aikojen tuonut esiin
tahtonsa, tahtonsa, joka on luonnollisesti ristiriidassa inhimillisen tahdon ja
ajattelun kanssa, mutta jolle kuitenkin on valmistettu sija niissä sydämissä,
jotka ovat halukkaita seuraamaan sitä. Jumalallinen siemen yksilön sisimmässä,
joka jumalallisen valon kohdatessaan alkaa kasvaa!
"Nämä ovat ne käskyt ja oikeudet, joita teidän on tarkoin
noudatettava siinä maassa, jonka Herra, sinun isiesi Jumala, sinulle antaa,
että ottaisit sen omaksesi - noudatettava niin kauan kuin elätte maan päällä.
Hävittäkää perin pohjin kaikki ne paikat, missä karkoittamanne kansat ovat
jumaliansa palvelleet, korkeilla vuorilla, kukkuloilla tai viheriäin puiden
alla.
Kukistakaa heidän alttarinsa, murskatkaa heidän patsaansa, polttakaa
tulessa heidän asera-karsikkonsa ja hakatkaa maahan heidän jumaliensa kuvat ja
hävittäkää heidän nimensä niistä paikoista.
Palvellessanne Herraa, teidän Jumalaanne, ÄLKÄÄ TEHKÖ NIINKUIN HE, vaan
se paikka, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee teidän sukukuntienne alueelta
ja johon hän asettaa nimensä asuaksensa siellä, se etsikää, ja mene sinne.
Ja sinne viekää polttouhrinne ja teurasuhrinne, kymmenyksenne, kätenne
anti, lupausuhrinne ja vapaaehtoiset uhrit sekä raavaittenne ja lampaittenne
esikoiset.
Ja siellä syökää Herran, teidän Jumalanne, edessä, ja iloitkaa
perheinenne kaikesta, mitä kätenne on hankkinut, millä Herra, sinun Jumalasi,
on sinua siunannut.
ÄLKÄÄ TEHKÖ, NIINKUIN ME TÄSSÄ TÄNÄ PÄIVÄNÄ TEEMME, JOKAINEN SITÄ, MIKÄ
HÄNEN OMASTA MIELESTÄÄN ON OIKEIN, sillä te ette vielä ole päässeet lepoon
ettekä siihen perintömaahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, on sinulle
antava." (5.Moos.12:1-9).
Meitä varoitetaan vakavasti: "ÄLKÄÄ TEHKÖ NIINKUIN HE!" Tämän
varoituksen tulisi olla jokaiselle vähänkin hengellisistä asioista perillä
olevalle selvääkin selvempi asia. Mutta nyt me elämme koko ihmiskunnan
historian eksyttävimmässä ajassa, jossa, jos mahdollista, valitutkin
eksytetään. Kukaan itseänsä hengellisenä ihmisenä pitävä tuskin aivan
tietoisesti lankeaisi johonkin selvästi väärään ja synnilliseen, pakanalliseen
tekoon. Langettamiseen tarvitaan eksytys, petos, väärä käsitys.
Katsellessani ja nähdessäni (voimatta sulkea
silmiäni tietyiltä asioilta, vaikka mieluummin sen tekisinkin) seurakunnan
todellisen tilan tässä ajassa, eivät edellisen lainauksen viimeisen jakeen
sanat voi olla tekemättä hyvin vakavaa ja tuskallista vaikutusta minuun. Jo
aikoinaan Mooses, suuri jumalanmies, joutui näkemään sen aikaisen seurakunnan
todellisen tilan ja sydämensä tuskassa oli pakotettu huudahtamaan: "ÄLKÄÄ TEHKÖ, NIINKUIN ME TÄSSÄ TÄNÄ
PÄIVÄNÄ TEEMME, JOKAINEN SITÄ, MIKÄ HÄNEN OMASTA MIELESTÄÄN ON OIKEIN!"
Tämä ajatus vie meidät automaattisesti
Tuomarien Kirjaan, missä sanotaan: "Siihen
aikaan ei ollut kuningasta Israelissa, ja JOKAINEN TEKI SITÄ, MIKÄ HÄNEN OMASTA
MIELESTÄÄN OLI OIKEIN." (Tuom.17:6;21:25).
Kysymys kuuluukin nyt, kahdennenkymmenennen
vuosisadan lopulla, sen jälkeen kun Jumalan lähettämä mies on julistanut
sanomansa tälle viimeiselle ajalle: "EIKÖ
TÄMÄN AJAN SEURAKUNNALLA OLE KUNINGASTA, KUN JOKAINEN TEKEE SITÄ, MIKÄ HÄNEN
OMASTA MIELESTÄNSÄ ON OIKEIN?"
Olemmeko ollenkaan käsittäneet, mistä on
kysymys? Tutkikaamme itseämme ja asettukaamme Jumalan Hengen läpivalaistaviksi,
jotta voisimme nähdä totuuden ja löytää armon avuksemme oikeaan aikaan! Enkö
minä voisi Mooseksen tavoin huudahtaa tässä ajassa, todellisen Jumalan palvelijan
mentyä Herransa ja Luojansa luokse, saman, mitä tuo ensimmäisen exoduksen
jumalanmies toi sen ajan Israelin silmien eteen luvatun maan porteilla: "ÄLKÄÄMME TEHKÖ, NIINKUIN ME TÄSSÄ
TÄNÄ PÄIVÄNÄ TEEMME, JOKAINEN SITÄ, MIKÄ HÄNEN OMASTA MIELESTÄÄN ON OIKEIN,
SILLÄ ME EMME VIELÄ OLE PÄÄSSEET LEPOON, EMMEKÄ SIIHEN PERINTÖMAAHAN, JONKA
HERRA, MEIDÄN JUMALAMME ON MEILLE ANTAVA!"
Kukaan ei ole sen sokeampi, kuin
näkökyvyn omaava, joka haluaa sulkea silmänsä ja kieltäytyy näkemästä loistavaa
valoa. Jos me emme kykene näkemään tämän
hetken todellisuutta, on järjessämme ja hengellisessä ymmärryksessämme pahasti
vikaa! Lähes jokainen mukaan tunnustautuva on astunut oman tahdon tielle ja
tekee sitä, mikä hänen omasta mielestänsä on oikein! Kuka suuremmassa, kuka
pienemmässä mittakaavassa. Miksi Tuomarien aikana voitiin todeta, että kansa
teki sitä, mikä kunkin mielestä oli oikein? Koska Israelissa ei ollut
kuningasta! Haluan esittää nyt jokaiselle kysymyksen: "EIKÖ TÄSSÄ AJASSA
OLE JULISTETUN SANAN KAUTTA KAIKKIVALTIAS, VALTAVA JUMALA, PALJASTETTU JUMALAN
KANSALLE ENNENÄKEMÄTTÖMÄLLÄ TAVALLA? EIKÖ MEILLE OLE PASUUNAN LAILLA KUULUTETTU:
KUULE ISRAEL, HERRA ON SINUN JUMALASI, SINUN KUNINKAASI! EIKÖ JEESUS-NIMEN
VOIMA OLE TUOTU ESIIN SEURAKUNNAN EDESSÄ SELLAISELLA TAVALLA, ETTEI KENELLÄKÄÄN
TULISI OLLA EPÄILYKSIÄ SEN SUHTEEN, ETTÄ JEESUS KRISTUS ON SAMA EILEN JA TÄNÄÄN
JA IANKAIKKISESTI!?"
Kuka saa ja on saanut kaiken
kunnian tässä ajassa? Kenen nimi on useimpien huulilla, kenen nimeä mainitaan
ylistäen ja korostaen lähes kaikissa kokouksissa ja tilanteissa? Kenen nimessä
hyväksytään tai hylätään veljet ja sisaret, opit ja opetukset, kenen nimessä
vannotaan oikeaoppisuutta ja vanhurskautta? Mikä erotti aikanaan katolisen
kirkon ja protestanttiset toisistaan? Katolisen kirkon ja sen liittolaisten
ylistäessä Isää ja Poikaa ja Pyhää Henkeä, protestanttiset rohkeasti ja
voimallisesti tunnustivat niin huulillaan kuin sydämellään Jeesus- nimeä.
Penseyden hengen saatua vallan tässä viimeisessä ajassa, on vapaissakin
suunnissa mieluummin valittu sanonta Isä ja Poika ja Pyhä Henki, kuin että
olisi rohjettu lausua ääneen Jeesus-nimi, koska sydämessä oli tapahtunut
kuolema; Jeesus-nimi ei ollut enää voimana sisimmässä. Tosin kyllä lauluissa
ylistetään Jeesus-nimeä karismaattisessa hengessä, mutta saarnoissa sitä kuulee
yhä vähemmän.
Kuka saa ja on saanut kaiken kunnian tässä
ajassa? Maailma ylistää tietämättään tai tietoisesti paavillista
Jeesus-käsitystä, jossa ylistys kimpoaa ristiinnaulitun kuvapatsaista ja
kohdistuu todellisuudessa antikristukseen. Onko tuntemiemme uskovaisten suhteen
toisin? Kaiken järjen mukaan tulisi olla, mutta kenen nimi on kaiken yllä
viirinä ja tunnustuksen lippuna? Sen sijaan, että todellisen Valon
tunnustuksensa mukaisesti vastaanottanut seurakunta kantaisi Kuninkaansa ja
Jumalansa lippua, on se antanut kirjoittaa Jeesus-nimen sijaan toisen nimen,
nimen, jolla ei ole mitään pelastavaa vaikutusta -"... ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on
vapahtava kansansa heidän synneistänsä" (Luuk.1). "Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan
alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman"
(Apt.4).
Painukoot nämä sanat tulikirjaimin jokaisen
sydämeen, ennen kuin on liian myöhä: Iankaikkinen
ja muuttumaton Jumalan Sana sanoo vielä tänäänkin: EIKÄ OLE PELASTUSTA
YHDESSÄKÄÄN TOISESSA; SILLÄ EI OLE TAIVAAN ALLA MUUTA NIMEÄ IHMISILLE ANNETTU,
JOSSA MEIDÄN PITÄISI PELASTUMAN!" Jumala voi käyttää ja käyttääkin
ihmisiä välikappaleinansa. Jumala voi tehdä heidän välityksellään (huom.
välityksellään) suuria tekoja, pelastushistoriallisia tekoja, mutta ei milloinkaan Hän ole antanut kunniaansa
ihmiselle!
"Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle,
enkä ylistystäni epäjumalille" (Jes.42:8). "Itseni, itseni tähden minä sen teen; sillä kuinka onkaan minun
nimeäni häväisty! KUNNIAANI EN MINÄ TOISELLE ANNA. Kuule minua, Jaakob, ja sinä
Israel, jonka minä olen kutsunut: MINÄ OLEN AINA SAMA, MINÄ OLEN ENSIMMÄINEN,
MINÄ OLEN MYÖS VIIMEINEN" (Jes.48:11-12). Kuulkaamme tässä viimeisessä
hetkessä, mitä Herra Henkensä kautta meille sanoo! Hän, joka on aina sama, ENSIMMÄINEN JA VIIMEINEN! Jumalan Henki
huutaa meille tässä ajassa, meille, jotka uskomme vastaanottaneemme todellisen
Valon: "Kuulkaa, ottakaa korviinne,
älkää ylpeilkö, sillä Herra on puhunut. ANTAKAA HERRALLE, TEIDÄN JUMALALLENNE,
KUNNIA, ENNENKUIN TULEE PIMEÄ JA JALKANNE LOUKKAANTUVAT VUORIIN HÄMÄRISSÄ.
SILLOIN TE ODOTATTE VALOA, MUTTA HÄN MUUTTAA SEN PILKKOPIMEÄKSI, TEKEE SEN
SYNKEYDEKSI" (Jer.13:15-17).
Rakkaat veljeni ja sisareni, jotka olette
korottaneet ihmisen nimen sille paikalle, minne ainoastaan kuuluu tuo Nimi,
joka on ylitse kaiken, Jeesus-nimi. Te ette ehkä itse tiedosta sitä, mitä
kaikki todellisuudessa merkitsee, mutta te olette tehneet jotakin sellaista,
mistä Jumalan Sana puhuu: "Sillä
minun kansani on tehnyt kaksinkertaisen synnin: MINUT, ELÄVÄN VEDEN LÄHTEEN, HE
OVAT HYLJÄNNEET, JA OVAT HAKANNEET ITSELLEEN VESISÄILIÖITÄ, SÄRKYVIÄ SÄILIÖITÄ,
JOTKA EIVÄT VETTÄ PIDÄ." Tässä ajassa, jossa koko Jumalan Sana on
paljastettu meille, ja meillä sen johdosta tulisi olla yksi sydän ja yksi
mieli, yksi tie, kulkevat nyt nämä ihmiset satoja eri teitä ja suuntia, ja
siitä huolimatta uskovat olevansa oikeassa. Jos Israelin synti tuossa ajassa,
jossa tieto Jumalasta ja Hänen Sanastansa oli niin vajavaista vielä, katsottiin
kaksinkertaiseksi, niin kuinka moninkertainen se onkaan nyt niiden kohdalla,
jotka tunnustavat näkevänsä, kuulevansa, toteuttavansa Jumalan tahtoa?
Miten tämä kaikki voi olla mahdollista?
Alussa itse kukin ilolla vastaanotti kuulemansa Sanan ja uskoi Jumalan tälle
viimeiselle ajalle antamiin lupauksiin. Ihmismieli ajatteli kaikelle oman
aikansa, ja kun kaikki ei toteutunutkaan odotusten mukaisesti, loppui itse kultakin
kärsivällisyys jossakin vaiheessa. Ei käsitetty, että Jumala koettelee
lapsiansa ja aivan käytännön ahdistusten ja koettelemusten kautta kasvattaa
meitä jumalisuuteen. Kaikki ei tapahtunut niin nopeasti kuin toivottiin, ja
kärsimätön ihmismieli tarvitsi korvikkeeksi jotakin. Astuttiin edelle Jumalan
aikaa ja tarkoitusta, ja niin syntyi harhaoppi toisensa jälkeen. Kun itse
Jumalan Sana ja sen saarna ei riittänyt, tai se kosketti liian ankarasti ja
leikkaavasti, käännyttiin mieluummin niiden puoleen, jotka saarnasivat
"salaisuuksista", käsittämättä lainkaan sitä, että Jumalan salaisuus paljastettuna
on Jeesus Kristus!
On myös toteutunut se sana, joka sanoo: "Mutta jos paha palvelija sanoo
sydämessään: 'Minun herrani viipyy', ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja
syö ja juo juopuneiden kanssa..." (Matt.24:48-). Kaiken
tietämättömyyden ja vajavaisuuden nimissä voidaan ymmärtää se, jos menneinä
aikoina, kun Jumalan Sanaa ei vielä ollut paljastettu, sananpalvelijat
keskenään kävivät paremmuuskilpailua ja jopa panettelivat toisiansa oman aseman
parantamiseksi. Mutta on aivan käsittämätöntä se, kun tässä ajassa veli
taistelee veljeä vastaan ja sisar sisarta. Sille ei ole mitään puolustelua eikä
mitään hyväksyntää.
Kuka ei olisi kuullut: "Älkää huokailko veljet, toisianne vastaan, ettei teitä
tuomittaisi; katso, tuomari seisoo ovella" (Jaak.5:9). "Jos joku sanoo: 'Minä rakastan Jumalaa',
mutta vihaa veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota
hän ei ole nähnyt" (1.Joh.4:20).
Jos maallisessa elämässä joku ei halua nähdä
luonnollista veljeänsä tai sisartansa ja kaikin tavoin karttelee tämän
näkemistä, on jokainen valmis sanomaan: "Tämä ihminen ei lainkaan rakasta
veljeänsä, vaan päinvastoin hänen täytyy vihata tätä suuresti!" Tähän ei
tarvita minkäänlaista erikoista ymmärrystä tai viisautta, normaali terve järki
antaa siitä arvionsa ja tuomionsa.
Me saatamme sanoa, ettemme tiedä rikkoneemme
missään kohden. ME VAIN EMME HALUA NÄHDÄ JA TUNNUSTAA VÄÄRYYTTÄMME! Jos sisar
asuu paikkakunnalla, jossa jumalanpalvelija perheineen asuu noin puolen
kilometrin päässä, ja tämän vaimo näkee sisaren kaksi tai kolme kertaa vuodessa,
palvelijan nähdessä tämän kerran vuodessa, täytyy jossakin olla hirvittävästi
vikaa. Miten ylipäätään on mahdollista pienellä paikkakunnalla vältellä toista
tällaisessa määrin? Voiko sisar sanoa: "Minä rakastan tätä veljeä ja hänen
vaimoansa, mutta en missään tapauksessa halua tavata häntä; kokouksiin
matkustaessa toivon, ettei hän ja hänen vaimonsa matkustaisi samalla
junalla."
ME OLEMME NIIN VÄÄRÄSSÄ KUIN OLLA VOI; ME
OLEMME TOTTUNEET VIHAAMME JA RAKKAUDETTOMUUTEEMME SIINÄ MÄÄRIN, ETTEMME KÄSITÄ
SUORANAISESTI TAISTELEVAMME ITSE JUMALAA VASTAAN, JOKA JOPA HUOKAUKSET KATSOO
NIIN PAHAKSI, ETTÄ SANA SANOO TUOMARIN SEISOVAN OVELLA!
Kun itse Herramme Jeesus Kristus opetti
meitä rukoilemaan, sisällytti Hän kaiken olennaisen muutamaan lauseeseen, ja jokainen
meistä on lukuisia kertoja rukoillut "Isä
meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi... anna meille... anna
meille... "Meidän elämämme on täynnä tarpeita, ja onko siis ihme, jos
rukouksemme enimmäkseen onkin jonkin tarpeellisen pyytämistä. "Rakas
Herra, tarvitsen sitä ja sitä, anna minulle sitä ja sitä. Suo tälle sisarelle
ja veljelle se, mitä hän pyytää!" Mutta käsitämmekö lainkaan, mistä on
kysymys? Kenelle me kohdistamme rukouksemme? Ristiinnaulitun kuvalleko, joka ei
kuule eikä näe mitään? Vai puhummeko todellisuudessa vain itsellemme itsemme
sisällä? Voivatko rukouksemme tulla kuulluiksi? Kuuleeko Jumala rukouksemme, ja
jos kuulee, niin miksi?
Miten alkaa tuo rakas rukous, rakas siksi,
että Herramme itse opetti sen meille? Isä
meidän, joka olet taivaissa! Isämme, joka on Kaikkivaltias Jumala, joka
kuulee ja näkee kaiken! Jonka nimi on yli kaiken! Siksi sanomme heti perään: Pyhitetty olkoon sinun nimesi! Jokainen
todellinen jumalanlapsi käsittää ja tuntee luissansa ja ytimissänsä, että tämä
Isämme, Jumala, on Pyhä Jumala, jonka tahdon tulee olla jokaisen ihmisen laki.
Sen tähden rukoilemme koko sydämestämme: "...tulkoon
sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin
taivaassa..." Tähän kaikkeen on jokainen sanova aamen, aamen! Me
haluamme Jumalan tahdon toteutuvan myös omassa elämässämme eikä yksin
taivaassa. Rukoilemme suullamme ja sydämellämme ja todistuksemme on totinen. "...anna meille tänä päivänä meidän
jokapäiväinen leipämme!" Aamen, halleluja! Ylistetty olkoon Jumala
taivaassa, joka ruokkii meitä niin maallisella leivällä kuin Sanallansakin!
Todistuksemme on totinen.
Mutta veljeni, sisareni, kuinka totinen on
todistuksemme käytännössä, todellisuudessa? Nyt en puhu minä, vaan Jumalan
Henki Pyhän Sanan kautta. Onko todistuksesi totinen, oletko totinen Jumalan
lapsi, joka on uudestisyntynyt mielensä uudistuksen kautta? "...ja anna meille meidän velkamme
anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme!" Sinä
et ole voinut pettää minua, sinä et ole voinut pettää monia silmät auki
kulkevia veljiä ja sisaria - kuinka sinä saattaisit voida ajatella pettäväsi
Kaikkivaltiasta Jumalaa, jonka silmät ovat kuin tulen liekki??!!
Sinä sanot rakastavasi kaikkia veljiä ja
sisaria. Miksi kuitenkin sinä vuodesta toiseen todistat veljeäsi vastaan ja
ikään kuin pidät hänen syntiänsä voimassa? Veli on itkenyt ja pyytänyt
anteeksiantamusta, itkenyt, pyytänyt anteeksiantamusta... ja siitä huolimatta
sinä kymmenenkin vuoden jälkeen vielä todistat veljeäsi vastaan ja haluat tehdä
hänen palvelustehtävästänsä mitättömän? Siitä huolimatta, että Herra on
erikoisella tavalla siunannut häntä ja käyttänyt häntä siunaukseksi
lukemattomille! Sinä saatat olla veli tai sisar, palvelustehtävässä tai et.
Sinä saatat todistaa siitä, kuinka Jumala siunaa sinua, ja on paljastanut
sinulle sanansa. Sinä olet saattanut saada erikoisia kokemuksia. Sinulla
saattaa olla suurikin ryhmä ihmisiä ympärilläsi, veljiä ja sisaria, jotka
kuuntelevat sinua.
Kaikkivaltiaan Jumalan edessä minun on
kuitenkin julistettava sinulle, veljeni, sisareni - ei vihassa, ei
rakkaudettomuudessa, vaan Jumalan Rakkauden tähden, jotta voisit tehdä
parannuksen ja korjata asian - "Sentähden
sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka
tuomitset... Sillä Jumala ei katso henkilöön.” Olitpa kuka tahansa, veljeni,
sisareni, saarnaaja tai rivimies, asutpa missä tahansa, JOS SINÄ ET VOI KOKO
SYDÄMESTÄSI ANTAA ANTEEKSI KENELLE TAHANSA VELJELLESI TAI SISARELLESI,
(YLIPÄÄNSÄ ONKO JOLLAKULLA SINULTA ANTEEKSISAATAVAA TAI ANTEEKSIPYYDETTÄVÄÄ??)
OLI KYSYMYS SUURESTA TAI PIENESTÄ RIKKOMUKSESTA, NIIN EIVÄT MYÖSKÄÄN SINUN
SYNTISI JA RIKKOMUKSESI OLE ANTEEKSIANNETUT! SINUN SYNTISI JA RIKKOMUKSESI
PYSYVÄT, JA SINÄ ET VOI OLLA OSALLINEN ENSIMMÄISEEN YLÖSNOUSEMUKSEEN, OLI
TODISTUKSESI MIKÄ TAHANSA!
TÄMÄ ON NÄIN SANOO HERRA!
Sinä
saatat saarnata veljillesi ja sisarillesi sanomaa ja pitää hurskaita ja
siunatun tuntuisia kokouksia, mutta siitä huolimatta Herran ääni todistaa sinua
vastaan: "Mitä olet tehnyt? Kuule,
veljesi veri huutaa minulle maasta!" Veljemme henkilökohtaisesti sanoi,
että olisi parempi, että ampuisit veljesi, kuin että pilaisit puheillasi hänen
maineensa. Sinä et ainoastaan ole itse puhunut pahaa, vaan olet saattanut laumasi
tekemään saman. Sinä olet veljesi murhaaja, mutta mikä pahinta, sinä olet
tehnyt kanssarikollisiksesi ne, joita sinun olisi tullut varjella kaikelta
pahalta, niin kuin lammaspaimen suojelee laumaansa. Sinun syntisi pysyy,
haluatko veljiesi ja sisartesikin kaatuvan Herran edessä oman syntisi tähden?
Kuinka tarkoin tunsikaan Herra Jeesus tämän
ajan, kun Hän sanoi: "Te olette
kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'. Mutta minä
sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka
teitä vainoavat, että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän
antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin
väärille kuin vanhurskaillekin. SILLÄ JOS TE RAKASTATTE NIITÄ, JOTKA TEITÄ
RAKASTAVAT, MIKÄ PALKKA TEILLE SIITÄ ON TULEVA? EIVÄTKÖ PUBLIKAANITKIN TEE
SAMOIN? JA JOS TE OSOITATTE YSTÄVÄLLISYYTTÄ AINOASTAAN VELJILLENNE, MITÄ
ERINOMAISTA TE SIINÄ TEETTE? EIVÄTKÖ PAKANATKIN TEE SAMOIN?" (Matt.5)
Minä olen täysin tietoinen tämän kirjoitukseni
seuraamuksista ja kerron kaiken siten kuin sydämelläni koen. Koko viime kesän
olin pakotettu olemaan Heinolan torilla, jotta tulisin taloudellisesti toimeen.
Keväällä hankin kirjapainolaitteita ja äänityslaitteita suurella summalla,
koska eräs veli lahjoitti suuren summan tälle työlle. Aivan paikkakunnalta oli
saatavissa enemmänkin tarvittavia laitteita hyvin edullisesti, joten vastoin
ohjeita tein jonkin verran velkaa, koska tilaisuus tuntui todella edulliselta.
Rehellisesti sanottuna tuntui mielettömältä
joutua olemaan torilla myymässä lahja- ja matkamuistoesineitä, kun kotona on
kaikki tarvittava tehokkaan paino- ja julkaisutyön tekemiseksi. Mutta mitä
hyödyttävät kaikki laitteet, jollei ole taloudellista mahdollisuutta
toimintaan? "Jumala ei ole varmastikaan tarkoittanut sinua tähän työhön,
koska varojen suhteen on puutetta", on useampikin sanonut, kenen suulla,
sitä en mene takaamaan.
Nyt pääasiaan. Kesän aikana muutama veli
vieraili luonani ja kävin joitakin keskusteluja puhelimessakin. Tuomitkaa
minut, ampukaa, tehkää mitä tahansa, mutta teidän on pakko kuulla totuus, joka
ei ole yksinomaan minun sydämelläni, vaan mistä ovat todistaneet monet muutkin.
Jeesus sanoi tuossa kohdassa: "Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä
ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin
tee samoin?" Missä tilassa me olemme todellisuudessa tänä päivänä, jos
joku veli soittaa minulle ja sanoo: "Minä en mitenkään ole kiinnostunut
maailman ihmisistä, mutta mitä ajattelet siitä, kun luin lehdestä, että Irwin
Goodmanin leskelle kerättiin talorahat; jumalattomat ihmiset keräsivät rahaa
toiselle. Jos meidän joukossamme joku on hädässä, ei tehdä muuta kuin potkitaan
päähän. Maailmassa on enemmän rakkautta toisiansa kohtaan kuin
seurakunnassa!" Mitä sanomme tähän? Onko tuo veli sekopää? Onko hän
luopio? Onko hän ymmärtänyt mitään?
Mitä kertovat minulle sisaret, mitä kertovat
veljet? Kaikki todistavat samasta asiasta! MAAILMAN IHMISTEN KESKUUDESSA
NÄYTTÄÄ TÄSSÄ MAASSA OLEVAN ENEMMÄN RAKKAUTTA KUIN USKOVAISTEN KESKUUDESSA!
MITÄ SE TODISTAA MEISTÄ JA MEIDÄN USKOSTAMME?
Minä arvostan jokaista veljeäni ja sisartani
ja jokaista rakkaudenosoitusta. Kaikkivaltias Jumala on tuomarini ja
todistajani, etten puhu näistä asioista itseni tähden. Niin kuin Paavali
aikanaan, minä odotan näkeväni Rakkauden kantavan hedelmää veljissäni ja
sisarissani. Jumala on todistajani, että tuon hedelmän näkeminen tuottaa
minulle suuremman sisäisen ilon kuin mitkään maalliset aarteet tai muu omalle
kohdalleni tuleva ilo. Tämä on jokaisen todellisen Jumalan palvelijan todistus.
Miksi minä joudun todistamaan näiden veljien
ja sisarten kanssa samaa? Miksi torilla olo koituu häpeäksi veljille ja
sisarille, "seurakunnalle"? Miten kauaksi oikein olemme poikenneet
todelliselta tieltä? Oikea oppi on tappanut kaiken rakkaudellisuuden ja
armahtavaisuuden. Onko parempi olla oikea opilta ja väärä sydämeltä, vai oikea
sydämeltä ja väärä opilta?
Kuinka monta Saksanmatkaa olemmekaan
tehneet, kuinka monta ateriaa olenkaan tilannut matkan aikana
kielitaidottomille, johdatellut oudoissa paikoissa, ilman että yksikään olisi
kysynyt: "Veli Markku, saatko sinä jotakin syötävää? Voisinko minä tarjota
sinulle vaikka kupillisen kahvia?" Viimeisimmän matkan aikana, kun
runsaammalla joukolla olimme liikkeellä, yksi veli esitti tämän kysymyksen! "Suumme on auennut puhumaan teille,
korinttolaiset, sydämemme on avartunut. Ei ole teillä ahdasta meidän
sydämessämme, mutta ahdas on teidän oma sydämenne. Antakaa verta verrasta -
puhun kuin lapsilleni - avartukaa tekin." (2.Kor.6).
Minulle tarjottiin Heinolan torilla kesän
aikana enemmän kahvikupillisia kuin mitä olen elämäni aikana kotien
ulkopuolella saanut nauttia. Kuinka monta kertaa kutsuikaan viereisessä
ruudussa koreja myyvä kauppias minut kahville torikahvilaan, vaikka hän ei
tiedä uskonasioista mitään! Oli todistukseni huono tai hyvä, puutteellinen
varmastikin, mutta hän tiesi kuka olen ja mitä olen. Jopa leirintäalueelta
oleva henkilökin tarjosi pariinkin kertaan minulle kahvit. "Joka tarjoaa vaikkapa vain lasillisen vettä...!" Ei vain
kahvia, vaan ystävällisyyttä, hyviä sanoja, luottamusta ylitse kaikkien
odotusten!
"Antakaa
meille tilaa sydämessänne..." (2.Kor.7:2). Kenelle minä olen tehnyt
todellista vääryyttä, kenelle olen ollut turmioksi, kenelle olen tuottanut
vahinkoa? Miksi rehellisyyden nimissä joudun yhtymään tuon veljen todistukseen,
että meidän silmissämme maailman ihmiset, jumalattomat, osoittavat meille
enemmän rakkautta ja ystävällisyyttä kuin uskonveljet ja sisaret, aivan harvoja
lukuun ottamatta? Miksi joudumme tuntemaan saavamme enemmän tilaa niiden
sydämissä, jotka eivät niin sanotusti usko?
Olemmeko täynnä uskontoa uskon sijasta?
Toteutuuko tai onko jo toteutunut meidän keskuudessamme se, mitä Marx sanoi:
"Uskonto on oopiumia kansalle!" Oletko koskaan nähnyt oopiumin orjaa;
ihmistä, joka vuosikausia on nauttinut tuota ainetta? Hän on ulkonaisesti kuin
muumioitunut luuranko! Mitä tämä sanoo meille hengellisesti? Uskonnollisuus
ilman todellista uskoa vie meidät tilaan, jossa jokainen kauhistuu jo
ulkonaista olemustamme. Meissä ei ole todellista elinvoimaa, ei todellista
elämää, vaan ainoastaan uskonnollisuus, joka kauhistuttaa ketä tahansa ja karkottaa
janoavat sielut. Jos pakanat pystyvät osoittamaan enemmän rakkautta toisiansa
kohtaan ja jumalanlapsia kohtaan, kuin mitä seurakunnan sisällä on mahdollista,
tulisi sen herättää meidät todelliseen Jumalan mielen mukaiseen murheeseen!
Anteeksiantamattomuus tappaa kaiken
todellisen elämän ja voiman uskovaisesta. Ulkonaisesti saattaa näyttää hyvältä,
mutta Jeesus itse sanoo: "Sillä jos
te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen
Isänne myös antaa teille anteeksi; MUTTA JOS TE ETTE ANNA IHMISILLE ANTEEKSI,
NIIN EI MYÖSKÄÄN TEIDÄN ISÄNNE ANNA ANTEEKSI TEIDÄN RIKKOMUKSIANNE" (Matt.6).
"Niin kyllä, mutta jos joku veli
opillisesti rikkoo!" Eikö silloin tarvitse antaa anteeksi? Ei, hyvin monen
mielestä! Mutta sanooko Jumalan Sana niin? "Pitäkää
itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos
hän katuu, anna hänelle anteeksi." Eritteleekö Jumalan Sana
erilaatuiset synnit? Tämän synnin voit antaa anteeksi, mutta tätä et! On kyllä
yksi kohta, jota voidaan käyttää veljen lyömiseen. "Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jotka kutsutaan
veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai
juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen
kanssa" (1.Kor.5:11). Keneen veljeen todella voisit kohdistaa
tämän? Jos joku on rikkonut ja katuu,
eikö meidän tule antaa anteeksi? Tämä raamatunkohta ei koske ketään katuvaa,
vaan ihmisiä, jotka katumatta jatkavat entisenlaista langennutta elämäänsä.
Kuka meistä voisi määritellä, mikä on synnin mitta itse kunkin kohdalla?
"Se veli teki sitä ja sitä niin monta
vuotta! Siksi se on anteeksiantamatonta!" Jos joku veli on vaikka kymmenen
vuoden ajan rikkonut jossakin kohden, mutta sitten katunut ja pyytänyt itkien
anteeksi, niin Veri peittää hänen rikkomuksensa. Mutta jos sinä veljeni, sisareni,
vielä nyt kymmenenkin vuoden kuluttua asioiden selvittämisestä huudat tuomiota
hänen yllensä, olet sinä se, joka olet rikkonut satakertaisesti häneen
verrattuna. Jumalan Sanan mukaisesti sinun
syntisi pysyvät, eikä Taivaallinen Isä voi antaa niitä anteeksi, ennen kuin
sinä kadut. Veli on saattanut tehdä huorin sinun mielestäsi, mutta Jumalan
silmissä sinä olet veljesi murhaaja. Jos minun pitäisi valita, olisin sata
kertaa mieluummin syyllinen haureuteen, kuin veljen murhaan! Jos sinä kaiken
lisäksi olet saarnaaja, ja kuulijoitasikin (vaikka kokousten ulkopuolella)
yllyttänyt samaan, olet sinä johtajan osallisena ja vastuussa muidenkin
asennoitumisesta!
Aivan
tarkoituksellisesti pysähdyin lainaten vain yhden jakeen. "Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin
nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi." Jos Sanassa
lukisi vain näin vähän, olisi ehkä mahdollisuus jonkinlaiseen
väärinymmärrykseen. Mutta mitä Jeesus sanoo heti perään? "Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan
ja seitsemän kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: 'Minä kadun', niin anna
hänelle anteeksi." Tulisiko
meidän huudahtaa samalla tavoin kuin apostolit tuona aikana: "Lisää meille uskoa!" (Luuk.17).
Meidän epäuskomme tähden me olemme niin armottomia ja laupeudettomia!
Aivan saman voimme lukea Matt.18:21-. "Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja
sanoi hänelle: 'Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi
veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?' Jeesus vastasi
hänelle: 'Minä sanon sinulle (NÄIN SANOO HERRA): ei seitsemän kertaa, vaan
seitsemänkymmentä kertaa seitsemän." Näiden sanojen tulisi tuoda
häpeän puna poskillemme, sillä tässä kohden rikkomuksemme ja syntimme huutaa
taivaaseen asti. Jo 3.Moos.19 sanotaan: "Älä
liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaani lähimmäisesi verta. MINÄ OLEN
HERRA. Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet
joutuisi hänen tähtensä syynalaiseksi. Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi
lapsia vastaan, VAAN RAKASTA LÄHIMMÄISTÄSI NIINKUIN ITSEÄSI. MINÄ OLEN
HERRA." (jakeet 16-18).
Erittäin huomionarvoinen on seikka, joka
mainitaan kummassakin lainauksessa: "...joka
rikkoo MINUA vastaan!" Kuinka paljon onkaan ihmisiä, jotka katsovat
jopa toisessa valtiossa tapahtuneen rikkomukseksi itseänsä vastaan, ja kantavat
syytöstä Herran edessä toista vastaan vuosikausia.
Kuinka totta onkaan tänä päivänä Miika 7:2: "Poissa ovat hurskaat maasta, eikä
oikeamielistä ole ihmisten seassa. Kaikki he väijyvät verta, pyydystävät
verkolla toinen toistansa." Samasta asiasta puhuu Jer.5:26: "Sillä minun kansassani on
jumalattomia; he väijyvät, niinkuin linnunpyytäjät kyykistyvät, he asettavat
ansoja, pyydystävät ihmisiä."
Kuinka
totta onkaan myös se, mitä Herramme jatkaa. Ensin Hän sanoo: "Minä sanon sinulle; ei seitsemän
kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän. Sentähden taivasten valtakunta
on verrattava kuninkaaseen, joka vaati palvelijoitansa tilille..." Tänä
päivänä näyttää enemmänkin siltä, että tilille vaatijat ovat enemmänkin
tavallisia kansalaisia - aivan kuten tuonakin aikana. Kuningas armollisesti
antoi anteeksi velan alamaisellensa, joka oli velkaa kymmenentuhatta leiviskää
(yksi leiviskä noin 5600 mk). Mutta päästyänsä juuri pälkähästä tämä kohtasi
erään kanssapalvelijoistaan, joka oli hänelle velkaa sata denaria (yksi denari
noin 40 penniä) ja tarttui häneen, kuristi häntä kurkusta ja sanoi: 'Maksa,
minkä olet velkaa'. Minkäänlainen anelu, ei edes maahan lankeaminen auttanut.
Hänet heitettiin vankeuteen, kunnes maksaisi velkansa. Miksi tämä kaikki tuntuu
niin tutulta?
Jumala armahtakoon meitä kaikkia tässä
ajassa! Veljeni, sisareni, kuka tahansa oletkin. Sinäkin, joka välttelet
seuraani sen tähden, että olen pyytänyt anteeksiantamusta veljelleni! Eikö
meille aivan kuin huuda Herran Sanat Pyhien Kirjoitusten sivuilta: "Sinä paha palvelija! Minä annoin
sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit; EIKÖ SINUNKIN
OLISI PITÄNYT ARMAHTAA KANSSAPALVELIJAASI, NIINKUIN MINÄKIN SINUA ARMAHDIN?"
Tuon
palvelijan sydämettömyys ja toisen kurja kohtalo eivät siis jääneet salaan,
vaan asia kantautui kuninkaan korviin. Mitä sanotaan sitten tuosta herrasta?
Jos jo jonkun maallisen herran vihastuminen saa kylmät väreet kulkemaan
selkäpiitä pitkin, niin mitä meidän tulisikaan ajatella siitä, että tässä itse
asiassa puhutaan Taivaallisesta Isästämme, Herrastamme!! "Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin,
kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa. NÄIN MYÖS MINUN TAIVAALLINEN
ISÄNI TEKEE TEILLE, ELLETTE ANNA KUKIN VELJELLENNE SYDÄMESTÄNNE ANTEEKSI."
Veljeni, sisareni, menkäämme Jumalan armoistuimen luokse niin kauan kuin
vielä on aikaa! Jos on yksikin veli tai sisar, jolle et koko sydämestäsi voi
antaa anteeksi sitä, mitä hän on rikkonut sinua vastaan, eivät myöskään sinun
rikkomuksesi ole anteeksiannetut. Mitä joku on omakohtaisessa elämässänsä
rikkonut, se ei ole rikkomus sinua kohtaan, eikä siinä ole mitään, mitä sinun
tarvitsisi antaa anteeksi! On aivan samantekevää, kuinka paljon tiedät
lopunajalle annetusta sanomasta ja kuinka pitkälle luulet ehtineesi; jos
sinulla tässä kohden on vaikeuksia, sinun on lähdettävä liikkeelle aivan
alusta, alkeista.
Veljeni, sisareni, jos voit todeta, että sydämessäsi on hallinnut viha
jotakuta veljeä tai sisarta kohtaan vuosikausia - Jumalan valtakunnassa kaikki,
mikä ei ole rakkautta, on vihaa - tai ylipäänsä koet vihaa ja koet vaikeaksi
rakastaa veljiäsi ja sisariasi, et sinä ole vielä todellisesti uudestisyntynyt,
vaikka olisitkin ollut uskovaisen kirjoilla vuosikausia, sillä kukaan
uudestisyntynyt ei voi vihata veljeänsä. Jumala kutsuu sinua nyt: Antaudu
Hänelle uudestaan ja kokonaisesti, niin hän poistaa kaiken vihan ja antaa
sinulle todellisen uudestisyntymisen.
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti