Kirjoitettu
kesäkuussa 1993.
Hajotammeko huomaamattamme?
"Ja
Besalel ja Oholiab ynnä kaikki taidolliset, joille Herra on antanut
taidollisuuden ja ymmärryksen tietää, miten mikin pyhäkössä tehtävä työ on
suoritettava, tehkööt kaikissa kohdin, niinkuin Herra on käskenyt.
Niin Mooses
kutsui luoksensa Besalelin ja Oholiabin ja kaikki taidolliset, joiden sydämeen
Herra oli antanut taidollisuuden, kaikki, joiden sydän vaati heitä ryhtymään
työhön suorittaaksensa sen" (2.Moos.36:1-2).
"Tarkkaa,
mitä minä sanon: Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen" (2.Tim.2:7).
Johanneksella ei ollut todellisuudessa mitään syytä
olla onneton tai masentunut, mutta siitä huolimatta hän tunsi raskaan taakan
sydämellänsä. Hän oli juuri palannut suorastaan ihastuttavalta matkalta
Alpeilta ja oli vieraillut useiden rakkaiden veljien ja sisarien luona. Häntä
oli ensimmäisen kerran elämässänsä todella hemmoteltu uskonystävien luona, niin
ettei hän voinut olla ajattelematta sitä ainoata lomamatkaa, jonka eräs veli
hänelle vuosia sitten oli järjestänyt. Matka oli suuntautunut eräälle kauniille
alppijärvelle, missä oli yhden tai kahden vuorokauden ajan kalastettu ja
puhuttu uskonasioista. Muutaman kuukauden kuluttua matkasta oli veli
yksioikoisesti tokaissut Johannekselle: "Käsitätkö sinä lainkaan, kuinka
kalliiksi tuo matka minulle tuli?"
Kaiken tällaisen keskellä ei ole mikään ihme, jos
positiivisestikin asennoitunut maan matkaaja pakostakin menettää luottamustansa
kanssaveljiänsä ja sisariansa kohtaan. Mutta nyt häntä oli pidetty kuin piispaa
pappilassa ja kuljetettu ympäriinsä vuorenhuipulta toiselle ja mitä runsaimmin
katetusta pöydästä toiseen, ilman pienintäkään pelkoa siitä, että jonakin
päivänä hänelle jälleen todettaisiin: "Käsitätkö, mitä kaikki tuli maksamaan
veljillesi ja sisarillesi?"
Johannes oli suurinpiirtein päässyt näkemään,
millaisessa ajassa nyt elettiin ja millaisia ihmiset olivat, niin uskovaiset
kuin uskosta osattomatkin, tavalliset maailman ihmiset. Kaikesta huolimatta
jokin osa häntä ei tahtonut millään pystyä hyväksymään sitä tosiasiaa, että
useimmat julistajat omalla toiminnallaan ja puheillaan kaikesta ulkonaisesta
hurskaudesta huolimatta rakentamisen sijasta hajottivat ja toivat uskovaisten
keskuuteen entistä suurempaa jakautuneisuutta.
Juuri ennen Uuden Testamentin seurakunnan syntyhetkeä
meidän Herramme sanoi usein toistetut sanat, joita ei kuitenkaan ole käsitetty
oikealla tavalla: "Ei ole teidän
asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
vaan kun Pyhä Henki tulee teihin, niin TE SAATTE VOIMAN, ja te tulette olemaan
minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina
maan ääriin saakka." (Apt.1:7-8).
Mitä useampi palavahenkinen julistaja astui esiin,
sitä enemmän tuli korostetuksi käsite 'voima', muttei niinkään seurakunnan
omistuksessa olevana, vaan pikemminkin julistajan saarnaamisessa. Yhä useampi
korosti kuulijoillensa julistuksensa voimallisuutta ja tärkeyttä, useaankin kertaan
korostaen: "Hetken kuluttua tulette kuulemaan jotakin todella merkittävää
ja tärkeää, mikä tulee suoraan Herralta!" Kun julistuksessa vielä aivan
alusta alkaen oli erinomaisen voimakas ja vakava painotus, riippumatta siitä
mitä sillä hetkellä sanottiin, sai kuulija pakostakin sellaisen käsityksen,
että nyt täytyi Jumalan aivan erikoisella tavalla olla mukana tässä asiassa.
Mutta miksi julistajan toistamiseen täytyi vakuuttaa kuulijoillensa, että juuri
nyt Jumala itse puhui kansallensa? Miksi eivät Raamatun lehdille tallennetut
apostolit käyttäneet tällaisia tehostekeinoja kuulijoiden täyden huomion
saadakseen? Eikö jokainen todellinen kuulija jo puhutun perusteella voinut
tuntea sydämessänsä Herran puhuvan hänelle, ilman että se hänelle varta vasten
ilmoitettiin?
Mitä ja mikä todella on se voima, josta Herramme
puhui? Useille se on sitä, mistä Markuksen Evankeliumin viimeisessä luvussa
puhutaan: riivaajien ulos ajamista, uusilla kielillä puhumista, sairaiden
parantamista. Mutta tässäkö olisi kaikki se, mitä todellisen sananjulistuksen
yhteyteen kuuluu? Mitä sanoo veljemme Paavali jumalallisen ilmestyksen kautta? "Ja ollessani teidän tykönänne minä
olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa, ja minun puheeni
ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja VOIMAN
osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan
VOIMAAN"(1.Kor.2:3-5).
Käsitteestä 'Jumalan voima' voitaisiin puhua ja
kirjoittaa useamman ihmisiän ajan ilman että aihetta olisi ammennettu tyhjiin,
mutta paljon lyhyemmässä ajassa voidaan muutamin sanoin todeta, mitä se ei
ainakaan ole.
Paavali oli käynyt
kovan Jumalan koulun lävitse ja saattoi omien kokemustensa ja oppimansa
perusteella sanoa läheisimmälle työtoverilleen Jumalan elovainioilla: "Tarkkaa, mitä sanon: Herra on antava
sinulle ymmärystä kaikkeen." Jumalan voimaa tarvitaan kaikilla
uskovaisen elämän alueilla, mutta on myöskin käsitettävä, mitä Jumalan voima on
ja mitä varten se on annettu. Herramme sanoi: "Te tulette olemaan Minun todistajani!" Mitä tämä
tarkoitti tässä ajassa ja kaiken sen julistuksen keskellä, mitä juuri nyt saatiin
kuulla? Oliko näillä julistajilla todellakin Jumalan voima ja puhuiko Jumala,
ja todistivatko nämä palavahenkiset saarnamiehet Herrasta Jeesuksesta? Mitä
varten oli sananpalvelustehtävät annettu Jumalan seurakunnalle? "Ja hän antoi muutamat apostoleiksi,
toiset profeetoiksi... tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön,
Kristuksen ruumiin rakentamiseen, kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa..."
(Ef.4:11-).
Jo Vanhan Testamentin
aikana rakennettaessa Herran huonetta, ilmestysmajaa, oli suunnattoman tärkeätä
jokaisen tehtävään osallistuvan kohdalla se, että tähän yhteiseen hankkeeseen
osallistuvat tiesivät, mistä oli kysymys. "...joille
Herra on antanut taidollisuuden ja ymmärryksen tietää, miten mikin pyhäkössä
tehtävä työ on suoritettava!" Tärkeintä ei ollut vain tehdä
innoituksessa jotakin oman käsityksen ja ymmärryksen mukaisesti, vain tekemisen
tähden, vaan ensisijaisen tärkeätä ja välttämätöntä oli käsittää, että kaikki
tuli tehdä kaikissa kohdin niinkuin
Herra on käskenyt. Tämä sama ajatus toistuu useaan kertaan ilmestysmajan
rakentamisen yhteydessä: "...niinkuin
Herra oli Moosekselle käskyn antanut."
Tässä ajassa ei
rakennettu temppeliä luonnon kivistä, vaan nyt oli toteutumisen aika sille,
mille kaikki Vanhan Testamentin tapahtumat olivat esikuvina. Kun Salomo rakensi
temppeliä Herralle, kerrotaan tästä suuresta hankkeesta seuraavaa: "Ja kun temppeli rakennettiin, tehtiin
se kivistä, jotka tulivat valmiina louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei
minkään rauta-aseen kalketta temppeliä rakennettaessa" (1.Kun.6:7).
Tämän esikuvan mukaisesti Pietari kirjoittaa seuraavasti: "Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin
ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis, ja rakentukaa
itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi..." (1.Piet.12:4-5).
Mutta mitä oli se,
mitä nyt voitiin todeta kaiken tämän rakennustoiminnan keskellä? Toteutuiko
kaiken julistuksen ja opetuksen kautta se, mitä itse Seurakunnan Herra oli
asettanut tavoitteeksi omillensa?
Johannes näki
henkensä silmillä millainen todellisen seurakunnan tuli olla ja miten sen oli
mahdollista saavuttaa kaikki luvattu. Mutta hän ei myöskään voinut olla
näkemättä kaikkea sitä, mitä juuri nyt tapahtui. Jos Herra todella oli mukana
kaikessa nyt havaittavassa julistuksessa ja toiminnassa, niin missä sitten
olivat Hengen hedelmät ja Hengen voima? Jos Jumalan Henki todella oli
vaikuttava tekijä, niin miksi ei sitten toteutunut se, mikä pakostakin on
tulosta Hengen vaikutuksesta? "Mutta
kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät KAIKKEEN TOTUUTEEN... HÄN
ON MINUT KIRKASTAVA!" (Joh.16:13). "...että he kaikki olisivat yhtä... että he olisivat täydellisesti
yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt..."
(Joh.17).
Mitä enemmän tietyt
saarnamiehet saarnasivat, sitä suuremmaksi tuli jakaantuneisuus uskovaisten
keskuudessa, vaikka Jumalan Sanan mukaisesti palvelustehtävät oli annettu
seurakunnalle sen rakentumiseksi ja todellisen yhteyden aikaansaamiseksi. Mutta
mistä sitten todellisuudessa oli kysymys, mikä kaikesta ulkonaisesta ja
tunteillakin koettavasta hurskaudesta huolimatta johti tähän nyt havaittavaan
lopputulokseen?
"Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee
puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta.
Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet
turhiin jaarituksiin, tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat
ja minkä varmaksi väittävät." (1.Tim.1:5-).
Tuskin oli
milloinkaan aikaisemmin ollut aikaa, jossa kaikesta hurskaudesta ja
ulkonaisesta jumalanpalveluksesta huolimatta olisi ollut niin suuri hajaannus
uskovaisten keskuudessa. Tänä päivänä oli niin totuttu heittämään kaikki hengellisyys
ja uskonnollisuus samaan pataan; kaikki missä mainittiin Jumalan tai Herran
Jeesuksen Kristuksen nimi. Mutta niin kuin on aina ollut, niin oli tässäkin
ajassa: Ulkonainen tunnustus ja Jumalan Sanan tai jonkun Hänen lähettämän profeettansa
julistuksen lainaaminen ei vielä merkinnyt alkuunkaan sitä, että Jumala olisi
ollut kaiken Hänen nimissänsä tehdyn takana. Juudas oli mukana alusta alkaen ja
ajoi ulos riivaajia siinä kuin muutkin opetuslapset, ollen yksi kahdestatoista.
Hänellä oli voimaa, arvovaltaa. Mutta siitä huolimatta hän oli väärä alusta
alkaen. Ei kerrota mitään hänen julistustoiminnastansa, mutta uskottavaa on se,
että hänkin puhui hurskaasti kuulijoidensa edessä.
Jos on hurskaita
julistajia, on myöskin hurskaita kuulijoita, joista Paavali kirjoittaa
Timoteukselle: "Sillä aika tulee,
jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan
korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois
totuudesta ja kääntyvät taruihin" (2.Tim.4:3-4). Mitä tämä kaikki
sitten todellisuudessa tarkoittaa? Eikö lähes kaikki julistus perustu siihen,
mitä Jumalan Sana puhuu? "Minua
kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät
Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin, joka kuitenkaan ei ole
mikään toinen; on vain eräitä, JOTKA HÄMMENTÄVÄT TEITÄ JA TAHTOVAT VÄÄRISTELLÄ
KRISTUKSEN EVANKELIUMIN"(Gal.1:6-7). "Heillä on intoa teidän hyväksenne, MUTTA EI OIKEATA; vaan he
tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä" (Gal.4:17).
Kaikki julistus,
jossa ei ole motiivina puhtaasta sydämestä tuleva rakkaus Kristusta ja Hänen seurakuntaansa
kohtaan, johtaa kaikesta ulkonaisesta hurskaudesta huolimatta jakaannukseen
todellisen rakentamisen sijasta. Mikä
sitten on se henki tai voima, joka tällaisia ihmisiä hallitsee, jos se ei
kerran ole puhdasta Pyhän Hengen vaikutusta? Mikä on se henki, joka on niin
lähellä todellisen Pyhän Hengen toimintaa, että useimpien ihmisten on vaikeata
erottaa ne toisistansa? Puhuuhan tämäkin henki niin hurskaasti ja Jumalaan ja
Hänen Sanaansa vedoten?
Eräänlainen avainsana
tällä alueella sisältyy siihen, mitä Juuda kirjoittaa: "Nämä saavat aikaan hajaannusta, HE OVAT SIELULLISIA, henkeä
heillä ei ole" (Juuda 19).
Me olemme puhuneet jo
Jumalan voimasta ja viisaudesta ja ymmärryksestä, mitä tarvitaan Jumalan
huoneen rakentamisessa. Lukekaamme nyt, mitä Jaakob kirjoittaa: "Kuka on siis viisas ja ymmärtäväinen
teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan
viisauden sävyisyydessä. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus
sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkö valhetelko tutuutta vastaan.
TÄMÄ EI OLE SE VIISAUS, JOKA YLHÄÄLTÄ TULEE, VAAN SE
ON MAALLISTA, SIELULLISTA, riivaajien viisautta..."
Johanneksen sisintä
olivat vuosikaudet kalvaneet nämä asiat, ja nähdessään nykyhetken todellisuuden,
ei hän voinut valhetella totuutta vastaan. Ihminen halusi olla hurskas ja hyvä,
Jumalalle kelvollinen, mutta hän oli kadottanut käsityksensä siitä, mitä
todella on vanhurskaus ja todellinen usko. Ihmiset istuivat viikosta toiseen,
kuukaudesta ja vuodesta toiseen tietynlaisissa kokouksissa, mitkä saattoivat
kestää jopa kuusikin tuntia, mutta siitä huolimatta jokapäiväisessä elämässänsä
eivät olleet Jumalan rakkauden valtaamia toisia uskovaisia tai uskosta
osattomia kohtaan, vaan paremminkin voitiin sanoa heistä, että he oikeaoppisuuden
ja hurskauden varjolla olivat mitä riitaisimpia ja katkerimpia niitä kohtaan,
jotka eivät uskoneet juuri sillä tavoin kuin he, eivät luopuneet samoista
asioista, pitäneet syntinä juuri sitä mitä hekin. He olivat sielullisia,
uskonnollishenkisiä, vailla sydämen rakkautta ja armahtavaa laupeutta! He olivat
lakihenkisiä, käsittämättä itsekään, mistä puhuivat ja mitä toisilta vaativat!
Koko Jumalan Sana on
tärkeä, eikä yksikään ilmaisu ole vähempiarvoinen kokonaisuuden puitteissa. On
kuitenkin tiettyjä kohtia, jotka aivan erikoisella tavalla tuovat esiin jonkin
asian merkittävyyden, erikoisesti tilanteissa, joissa on ajauduttu johonkin
väärään äärilaitaan. Paavali todellisessa sydämenhädässä ja vakuuttuneisuudessa
Herransa edessä korostaa Timoteukselle todellisen jumalanpalvelijan tehtävän
tärkeyttä: "Minä VANNOTAN sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä,
joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen
valtakuntansa kautta: SAARNAA SANAA!" (2.Tim.4:1-).
Jos jokainen julistaja todella saarnaa Sanaa,
niin miksi ei sitten tämän toiminnan kautta seurakunta ole saavuttanut sitä
tilaa, mitä Herra siltä odottaa? Jos kaikki kuulemamme todella on Jumalan
Sanaa, niin miksi se ei saa aikaan sitä, mitä Sen oman todistuksensa
perusteella tulisi vaikuttaa? Jumalan
Sana pysyy iankaikkisesti eikä voi muuttua. Yhä tänä päivänä se on kuin
kaksiteräinen miekka, joka tunkee lävitse ja erottaa sielun ja hengen ja on
sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija. Jos julistuksen tuloksena onkin
jotakin muuta kuin seurakunnan aito ja todellinen rakentuminen, Kristuksen
kirkastuminen omiensa keskellä, uskovaisten kokoontuminen ainoaan Jumalan
valitsemaan palvonnanpaikkaan kuin yhtenä sieluna ja yhtenä sydämenä, niin ei
jää muuta ratkaisua kuin että julistettu ei sittenkään ole Jumalan Sanaa, vaan
jotakin muuta!
Vanhan Testamentin
aikana rakennettiin Jumalalle temppeliä, ja koko tuo suuri prosessi oli mitä
elävin esikuva siitä, mitä tänä aikana tulee tapahtua, kun yksittäisten
uskovaisten joukosta muodostetaan Uuden Testamentin seurakuntaa, temppeliä,
jossa Herra itse voi asua Henkensä kautta. Salomon aikana jokaisen
rakentamiseen osallistuvan täytyi olla selvillä tietyistä perusasioista tämän
suuren hankkeen kohdalla, aivan kuten oli Mooseksen aikana ilmestysmajaa
rakennettaessa. Herra oli antanut taidollisuuden ja ymmärryksen tietää, miten
kukin työ tuli suorittaa. Mutta ei riittänyt ainoastaan jonkinlainen erikoinen
taito tai lahjakkuus, vaan vaadittiin jotakin todella paljon enemmän, minkä tuo
esiin 2.Moos.31. "Ja Herra puhui
Moosekselle sanoen: 'Katso, minä olen NIMELTÄÄN KUTSUNUT Besalelin, Uurin
pojan, Huurin pojanpojan, Juudan sukukunnasta; ja minä olen täyttänyt hänet
Jumalan hengellä, taidollisuudella, ymmärryksellä, tiedolla ja kaikkinaisella
kätevyydellä..."
"Minä olen nimeltään kutsunut... olen täyttänyt
hänet..." Kenet Jumala asettaa
johonkin tehtävään ja kenet Hän lähettää, tämän Hän itse täyttää kaikella sillä,
mitä tarvitaan tehtävän oikeaan suorittamiseen! Näin ei ole vain johtavassa
asemassa olevien suhteen, vaan Sana sanoo: "...Ja katso, minä olen antanut hänelle
apulaiseksi... ja olen antanut kaikkien taidollisten sydämeen taidollisuuden
tehdä kaikki, mitä minä olen sinun käskenyt teettää..." (2.Moos.31:6).
Kun Jumalan temppeliä
rakennettiin Salomon aikana, tuli kaikki suorittaa oikealla tavalla oikean
lopputuloksen aikaansaamiseksi. Jokainen ei voinut hyvästä halustansa ja
innostansa huolimatta toimia omien mielipiteidensä ja ajatustensa mukaisesti,
vaan tuli tarkoin noudattaa annettuja määräyksiä. Jokaisen yksittäisen
rakennuksen osasen tuli tarkoin asettua oikealle kohdallensa oikealla tavalla.
Tämä oli mahdollista vain sen kautta, että jokainen toimi täydellisessä
harmoniassa ohjeiden ja toinen toisensa kanssa.
Nyt tuli todellisen
seurakuntaruumiin tulla liitetyksi yhteen oikealla tavalla, niin että voisi
olla seurakunta niinkuin alussakin oli. Mutta miten kaikki toteutuisi, miten
tämä Jumalan rakennus hengessä voisi valmistua ajallansa ja säädettyjen
ohjeiden mukaisesti? Mitä tuli rakennusmiesten, sananjulistajien, tehdä ja
miten?
Salomon ajalta
kerrotaan: "Ja kun temppeli
rakennettiin, tehtiin se kivistä, jotka tulivat valmiina louhimosta, niin ettei
kuulunut vasaran, ei minkään rauta-aseen kalketta temppeliä
rakennettaessa." (1.Kun.6:7). Kuinka ihana kuva tämä onkaan siitä,
miten Jumala itse rakentaa seurakuntaansa! Mutta vain harvat ovat todella käsittäneet,
mitä se merkitsee, ainakin siitä vasaroiden ja suurten lekojen paukkeesta
päätellen, mikä kuuluu tämän ajan seurakunnan rakennustyömaalta. Kiven sirut
lentelevät ja satuttavat lähistöllä olevia, aikaansaaden verta vuotavia haavoja
ja sokeutuneita silmiä!
Timoteukselle Paavali
kirjoittaa: "...että tietäisit,
miten tulee olla Jumalan huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden
pylväs ja perustus" (1.Tim.3:15). Kuinka elintärkeätä onkaan todella
käsittää, miten kaiken tulee tapahtua todellisen seurakunnan keskuudessa! Mutta
kuinka moni sananpalvelijan nimellä kulkeva ei lainkaan käsitä, mistä on
kysymys, eikä siten tiedä miten Jumalan kansan keskellä tulee käyttäytyä ja
toimia!
Sana 'sielullinen' on
tullut jo useaan otteeseen esiin tämän tutkistelun yhteydessä. Herra itse sanoo
Sanastansa Jesaja 55:11: "...niin
on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee; ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee
sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen
lähetin." Samalla aukeamalla Hän sanoo: "Tehkää, tehkää tie, tasoittakaa tie, poistakaa kompastuskivet minun
kansani tieltä!" (Jes.57:14). Mitä selvimmin tämä sanankohta viittaa
juuri siihen aikaan, jossa nyt elämme. Juuri nyt tulee todellisen Jumalan
seurakunnan kokoontua yhteen Herran Jeesuksen Kristuksen nimen alla julistetun
Sanan kautta. Mutta mitä tarkoittaa se, kun Sana sanoo Hebr.4:12: "Sillä Jumalan Sana on elävä ja
voimallinen... se erottaa sielun ja hengen..."?
Mitä tarkoittaa tien
raivaaminen erämaahan, mitä tarkoittaa kompastuskivien poistaminen uskovaisten
tieltä? Mitä tarkoittaa todellinen uskovaisten yhteys, mikä vaikuttaa sen
parhaaksi ja mikä sitä rikkoo?
Kun Paavali korostaa
Timoteukselle Sanan saarnaamisen tärkeyttä, ja sen tiedon tärkeyttä, miten
tulee olla Jumalan huoneessa, sanoo hän heti perään: "Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat
luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä... ja JOTKA KIELTÄVÄT...
mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat
tulleet totuuden tuntemaan" (1.Tim.4:1-).
Mikä on aina ollut ja
on vielä tänäänkin se seikka, mikä rikkoo Jumalan lasten yhteyttä ja estää
todellisen yhteen tulemisen ja keskinäisen rakkauden? Mikä on aina aiheuttanut
riitaa ja erimielisyyttä uskovaisten keskuudessa? Mikä aiheutti tavatonta sekaannusta
jo alkuseurakunnan keskuudessa? "...tuli
sinne muutamia, jotka opettivat veljiä: 'Ellette ympärileikkauta itseänne,
niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua!" (Apt.15:1). Muuta ei
tarvittu kuin muutama kiertävä julistaja, jotka eivät tienneet miten tulee olla
Jumalan huoneessa. Tämän yhden ainoan vierailun johdosta syntyi riita ja kiivas
väittely!
Alkuajan seurakunnan
oli löydettävä tiensä Herran kanssa kaiken sen ajan juutalaisuuden ja
perinnäissääntöjen keskellä. Yhä vielä on monelle uskovaiselle tuntematon se
tosiasia, että meidän tuntemamme Vanha Testamentti todellisena Jumalan Sanana
on vain murto-osa kaikesta siitä kirjallisuudesta, mitä tämänkin ajan
juutalaisuus pitää Jumalan Sanana. Viisaat ja oppineet, hurskaat miehet, ovat
laatineet omat selvityksensä siitä, mitä Jumalan Sana heidän käsityksensä mukaan
tarkoittaa, ja niin ovat syntyneet perinnäissäännöt ikään kuin loputtomana
viidakkona, missä itse oppineetkin eksyvät kaikenlaisten kuin köynnöksinä
kiertävien selitysten keskellä, sillä todellisuudessa ei kukaan tiedä
kokonaisvaltaisesti, mitä tietyissä asioissa tulisi tehdä.
Vanhan Testamentin
juutalaisuus ei jätä ihmisille todellisuudessa mitään omantunnon vapautta, mikä
on mahdollista vain Kristuksen sovituskuoleman kautta, joten aivan
yksittäisissäkin asioissa säädetään miten tulee menetellä ja mikä on rikkomus
"Sanaa" kohtaan, perinnäissääntöjä kohtaan. Suuri osa tämänkin ajan
kristityistä on ehkä tiedostamattaankin omaksunut enemmän juutalaisuutta kuin
todellista ja aitoa kristillisyyttä, ja juuri siksi on mitä suurimmasta
merkityksestä niin tavalliselle uskovaiselle kuin saarnamiehellekin löytää
alkuperäinen ja aito uskontie, joka ei lepää lain teoissa, vaan Jumalan armon
ja Uuden Testamentin vapauden käsittämisessä. Mikään ei ole sen suurempi
kompastuskivi uskovaiselle kuin kaikki perinnäiset käsitykset ja opetukset.
Juuri siksi Paavali kirjoittaa kolossalaisille ja samalla meille tässä ajassa:
"Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen
järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, PITÄYTYEN IHMISTEN PERINNÄISSÄÄNTÖIHIN ja
maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen" (Kol.2:20).
Johannes oli kautta
aikojen saanut tuntea niin hengessänsä kuin lihassansakin sen kuinka häntä oli
arvosteltu siitä, ettei hän puuttunut kaikenlaisiin sellaisiin asioihin, mitä
itsekukin oli mieltänyt synniksi tai vääräksi. Yksi toisensa perään esitteli
hänelle joko uniansa tai 'lähes korvinkuultavalla äänellä' hänelle ilmoitettuja
asioita, joiden sanottiin olevan hänelle synniksi ja vahingoksi. "Sinunkin
tulee nyt alkaa julistaa näitä asioita, niin kuin ne on minulle
ilmoitettu!", vannotti häntä useampikin vakavailmeinen veli tai sisar.
Johannesta
vannotettiin tavalla ja toisella, mutta milloinkaan hän ei näiden
vannottamisten yhteydessä pystynyt näkemään yhteyttä siihen, mitä Paavali
Timoteukselle sanoi ja vannotti. "Saarnaa
Sanaa!" Ei, häntä vannotettiin asioissa, joilla ei ollut mitään
tekemistä sen kanssa, mistä apostoli puhui tässä yhteydessä, vaan ennemminkin
sen kanssa, mistä tämä puhuu Kol.2:16-. "Älköön
siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään
juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisuuden varjo,
mutta ruumis on Kristuksen.
Älköön
teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on MIELTYNYT NÖYRYYTEEN ja
enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on LIHALLISEN MIELENSÄ
turhaan paisuttama eikä pitäydy häneen, joka on pää, ja josta koko ruumis, nivelten
ja jänteiden avulla koossa pysyen, KASVAA JUMALAN ANTAMAA KASVUA" (Kol.2:16-).
Jälleen meillä on muutamassa jakeessa kaikki se, mistä
olemme näiden sivujen aikana puhuneet! Muistakaamme ne kohdat, joissa on
mainittu sielullisuus. Sielullisuuteen kuuluvat nimenomaan ne ominaisuudet,
mitä tässä mainitaan, ja mitkä ulkonaisesta hurskaudestansa huolimatta
aiheuttavat hajaannusta eikä rakentumista: ulkonaisesti hurskas nöyryys, joka
tosin voi olla niin kokonaisvaltaista, ettei asianomainen itse käsitä sen
merkitystä, sekä lihallinen mieli, joka sekin saattaa omata mitä
ulkokultaisimman ja hurskaimman leiman, mutta siitä huolimatta on vain
inhimillistä. "...kylvetään sielullinen ruumis, nousee
hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös
hengellinen" (1.Kor.15:44).
Jumalan Sanan tehtävä on erottaa sielullinen ja
hengellinen toisistansa, sillä sielullinen ei ole kestävä Herran edessä, sillä
se on katoavaista. "Mutta mikä on hengellistä, se ei ole
ensimmäinen, van se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on
hengellistä" (15:46).
Jokainen ihminen on perusolemukseltaan uskonnollinen
ja kaipaa tietynlaista täyttymystä elämäänsä niin nyt kuin kuolemansakin
jälkeen. Mutta jos ihminen ei halua etsiä ja löytää tätä täyttymystänsä
Jumalassa Herramme Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta, kuoleman kautta Hänessä,
elää hän omaa elämäänsä vaikka esiintyisi kuinka hengellisesti. "Mutta luonnollinen ihminen ei ota
vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän
voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti" (1.Kor.2:14).
Kaikkein hämäävintä kautta ihmiskunnan historian on
ollut se, että on ollut päälinjaltaan kahdenlaisia uskovaisia, jotka
ulkonaisesti ja näennäisesti ovat aina olleet hyvin samankaltaisia. Pintapuolisesti
tarkastellen niin todelliset uskovaiset kuin tekouskovaisetkin eivät juuri
poikkea toisistansa, ja niinpä asiaa tuntemattomalle kaikki on kuin samaan
pataan heitettyä, tasaharmaata soppaa. Mutta Jumalan ja todellisen uskovaisen
silmissä kaikki on aivan toisin: "Hengellinen
ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken..." (1.Kor.2:15).
Ulkonainen uskonnollisuus ja hengellisyys on kuin
hapatus taikinassa vallannut koko kristikunnan, eikä kaiken keskellä osata
arvostaa todellista, sydämen vakaumusta ja uskoa. Tärkeintä ei ole laatu, vaan
määrä ja yleensä se, että näkyvällä tavalla suoritetaan jotakin. Siksi
kaikenlainen perinnäinen ja ulkonainen valtaa alaa aivan käsittämättömällä
tavalla. Näin on Jumalan Sana ennalta puhunut ja niin on siis tapahduttava,
mutta näillä asioilla ei pitäisi olla mitään tekemistä todellisen seurakunnan
kanssa!
Vanhan Liiton temppeliä rakennettaessa ei yhtäkään
kiveä muokattu rakennuspaikalla, vaan ne tulivat valmiina louhimosta. Kuinka
ihana kuva tämä onkaan siitä, kuinka jokainen uskovainen osana suurta
kokonaisuutta muovataan kuin saviastia Jumalan koulussa, yksinäisyydessä, persoonallisuutena.
Kun sitten tällaiset yksilöt tulevat yhteen, muodostavat ne rakennuksen,
Jumalan huoneen, kasvaen Jumalan antamaa kasvua. Mutta todella harva julistaja
käsitti tässä ajassa tämän yksilöllisyyden jumalallisen merkityksen, sillä
lähes jokainen pyrki olemaan se tekijä, joka toi kasvun ja puhdistuksen ja
kaiken tarvittavan seurakuntaan oman toimintansa ja julistuksensa kautta. Tämä
tuotti mitä suurinta murhetta Johannekselle, joka ei milloinkaan ollut voinut
käsittää näitä pyrkimyksiä.
Johannes ei ollut lainkaan sellainen, kuin mitä suurin
osa ihmisiä odotti häneltä. Häneltä puuttuivat itseasiassa kaikki ne
ominaisuudet, mitä ulkonainen seurakunta arvosti julistajissansa. Hän ei
yksinkertaisesti osannut esittää jotakin sellaista, mitä niin moni toi julki
kokouksissansa. Kolossalaiskirje puhuu nöyryyteen mieltymisestä, mutta tuo
kuitenkin heti perään julki seikan, joka paljastaa mistä on kysymys: "...ja on lihallisen mielensä turhaan
paisuttama." Vääränlainen nöyryys ja lihallisuus kulkivat siis käsi
kädessä! Hän ei voinut olla ajattelematta erästä jo iäkkäämpää veljeä, joka
kerran oli tullut hänen luoksensa ja oli ensimmäiseksi sanonut hyvin hiljaisena
ja vakavana pää kallellaan: "Minulla on ollut hyvin vaikeata ja Herra on
nöyryyttänyt minua; nyt minä olen todella nöyrä!" Johannes ei oikein
tiennyt mitä ajatella ja mitä sanoa. Milloinkaan ei hän aikaisemmin ollut
kuullut vastaavaa suoraan jonkun omasta suusta. Mutta jälkeenpäin hänelle selvisi,
ettei ollut kysymys mistään muusta kuin samasta asiasta, mikä vallitsi niin
monen kohdalla, vaikka sitä ei tällä tavoin tuotukaan julki. Elämän todellisuus
paljasti sen, ettei sittenkään ollut kysymys todellisesta nöyryydestä Herran
edessä, vaan enemmänkin juuri siitä, mistä Paavali puhui. Mitä hyödytti
"nöyryys", mitä niin moni julkitoi eleillään ja puheillaan, joskin
peitellysti, jos se käytännössä johti turhaan lihalliseen pyöhkeyteen!
Johannes ei voinut eikä halunnut ajatella, että kaikki
hänen tuntemansa väärää esiin tuovat julistajat olisivat olleet täysin
lihallisia ja vääriä, mutta ei voinut mitään sille ajatukselle, että tämä fanaattinen,
sielullinen henki oli saanut valtaa niissäkin, joiden olisi luullut haluavan
puhdistautua sellaisesta.
Todellinen Jumalan Sanan julistus ei voi aikaansaada
sekaannusta tai erimielisyyttä, vaan kaikki syntyy sen kautta, että julistetaan
Jumalan Sanana jotakin sellaista, mikä on tarkoitettu ainoastaan yksilötasolle,
jos sinnekään. Hän ei voinut olla ajattelematta kaikkia niitä asioita, mitkä
olivat tulleet seurakunnan keskuuteen oppina, vaikka niillä ei voinut olla
mitään senkaltaista merkitystä. Alkuseurakunnan aikana todellisessa sielunhädässä
ja -janossa olevat ihmiset huusivat julistuksen vaikutuksesta: "Miehet, veljet, mitä MEIDÄN pitää
tekemän?" (Apt.2:37). Itsekukin oli rikkonut Jumalaa ja Hänen Sanaansa
vastaan mitä erilaisimmin tavoin, eikä tuskin ollut kahta henkilöä, jotka
olisivat rikkoneet samalla tavalla. Kukin halusi vastauksen omaan pulmaansa,
omaan asiaansa.
Mitä sitten on synti, mitä on todellinen rikkomus
Jumalaa vastaan, mistä itsekunkin tulee tehdä parannus? Mitä voidaan julistaa
Jumalan Sanana ja mitä ei? Miten tulee poistaa kompastuskivet Jumalan kansan
edestä, miten välttää uusien sellaisten asettaminen? Perusvastaus kaikkeen on
se, mitä Jumalan lähettämä sanansaattaja huudahti uskovaisille Herraa Jeesusta
Kristusta osoittaen: "Katso,
Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman SYNNIN!" (Joh.1:29). Jeesus itse sanoi mitä vakavimmat sanat: "Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen
elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan
Jumalan viha pysyy hänen päällänsä"(Joh.3:36).
Tässä ajassa synti oli selitetty niin moninaisella
tavalla, ettei loppujen lopuksi juuri kukaan uskovainenkaan ollut selvillä
siitä, mikä oli syntiä ja mikä ei. Herran Jeesuksen tehtävä oli ottaa pois
maailman SYNTI, ei syntejä, vaan SYNTI, JOKA ON EPÄUSKO! Itseasiassa ei voida
tehdä minkäänlaista luetteloa synneistä, sillä kenenkään aika ei riittäisi
siihen, eikä se ole tarkoituskaan, mutta kuka selittäisi sen niille
julistajille, joiden saarna ei ollut juuri mitään muuta kuin syntien luettelemista
ja osoittamista? "...sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on
syntiä!" (Room.14:23). Sentähden Herrammekin saattoi sanoa, että iankaikkinen
elämä perustuu uskoon Hänen täyttämäänsä lunastustyöhön. Joka ei halua uskoa,
hänen syntinsä pysyy, ja sen kautta Jumalan viha hänen yllänsä, synnin yllä.
Paavali kirjoittaa Roomalaisille uskovaisille: "Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se
usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä
hän oikeaksi havaitsee" (Room.14:22). Mutta kuka antoi tänä aikana
sijaa henkilökohtaiselle vakaumukselle? Kuka salli jonkun olla onnellinen
siinä, minkä oli hyväksi nähnyt, Jumalan lahjaksi ja käyttöön tarkoittamaksi?
Miksi niin moni julistaja ikään kuin halusi tuoda tuomion tällaisten ihmisten
ylle pyrkiessään saattamaan heidät epäileviksi näkemystensä suhteen?
Erikoisen merkille pantavaa oli se, kuinka yksi sen
hetken johtavista veljistä jatkuvasti piti esillä kuin tarjotinta, jolla kaikki
oli valmiiksi pureskeltua, ikään kuin ei kukaan enää olisi ollut kykenevä itse
näkemään Sanan totuuksia ja maailman tilaa. Vuodesta toiseen julistettiin yhä
useampi asia synniksi ja poispantavaksi, mutta voivatko kaikki nämä asiat olla
syntiä jokaiselle? Eikö Sana sano, että meidän ei tule väitellä mielipiteistä,
vaan ennemminkin hoivata heikkouskoisia? Eikö Sana selvästi sano, että toinen
voi pitää toisen asian toista parempana, mutta kunkin tulee olla OMASSA
MIELESSÄNSÄ TÄYSIN VARMA! (Room.14). Joka valikoi päiviä tai muita asioita, hän
valikoi Herran tähden, eikä toisten ihmisten tähden. Samassa luvussa Paavali
toistaa useaan kertaan samat sanat: "Mikä
sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa?"
Kuinka voi olla mahdollista, että Jumalan Sanaan
vedoten nämä julistajat saivat harjoittaa sellaista mielivaltaa seurakunnan
keskuudessa, luetellen mikä on syntiä ja mikä ei? Miten nämä veljet saattoivat
jatkuvasti asettaa vain lisää luokkauskiviä ja langetuksia toisten eteen, ilman
että kukaan olisi todella vaatinut heitä tilille väitteistänsä ja
opetuksistansa? Siksikö, että he esiintyivät niin nöyrinä ja vakuuttavina,
vedoten näkyihinsä ja kokemuksiinsa? Hurskaat puheet ja saarnatko ovat se
mittapuu, miten sananpalvelijoiden palvelustehtävät mitataan?
Näiden asioiden edessä Johannes ei voinut kerta
toisensa jälkeen olla avaamatta Raamattuansa Kolossalaiskirjeen 2. luvun
kohdalta, missä on vastaus kaikkeen siihen, mikä jokaisessa ajassa kulki niin
hurskaan ja jumalallisen kaavun alla: "Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet
pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa,
sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: 'Älä tartu, älä maista, älä koske!'
-sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta -ihmisten käskyjen ja
oppien mukaan? Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun
jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä;
mutta se on ilman mitään arvoa, ja se TAPAHTUU LIHAN TYYDYTTÄMISEKSI" (2:20-23).
Kautta aikojen erilaiset kirkkokunnalliset järjestelmät
ja yhteisöt ovat katsoneet voimaksi ja vahvuudeksi sen, kun ihmiset on saatu
rajattua tietynlaisten uskontunnustusten ja tunnustuskirjojen kautta vahvojen
muurien taakse. Kaikki tämä on tapahtunut "oikean opin ja oikeiden näkemysten
säilyttämiseksi." Mutta onko se kaikki todellisuudessa voimaa vaiko
heikkoutta?
Aikoinaan Johannes oli lukenut jonkun suuren
jumalanmiehen kirjasta, että meillä ei ole oikeutta rajoittaa Jumalan voimaa
eikä rakentaa suojamuureja Hänen Sanansa ja lupaustensä ympärille. Tämä ajatus
ei jättänyt häntä rauhaan, ja jos koska niin juuri nyt se oli tullut hänelle
elävämmäksi kuin milloinkaan aikaisemmin. Mitä muuta oli kaikki hänen näkemänsä
kuin suojamuurien rakentamista kaiken sen ympärille, mitä Jumala tässäkin
ajassa oli puhunut omillensa? Jälleen kerran olivat ihmiset halunneet antaa
oman selityksensä sille, mitä Jumala puhui ja mitä Hän "todella" tarkoitti.
Ihminen oli heikko, vajavainen, hyväksyen kaiken tämän tapahtumisen:
"...miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne
säädöksiä?", joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä Jumala on
puhunut.
On todella vaikeata selvittää ja esittää ymmärrettävällä
tavalla se, kuinka kaikki tällainen hurskaus kaikesta huolimatta on lihan
tyydyttämistä ja oman hyvän etsimistä Jumalan ja Hänen seurakuntansa
kustannuksella. Mutta oli joitakin tapauksia, mitkä selvästi toivat julki sen,
mitä Sana tällä kaikella tarkoittaa.
Jokaiselle todelliselle kristitylle on selvää se,
ettei tule syödä verta, sillä Jumalan Sana kieltää sen. Tuskin on edes tarvetta
lainata niitä kohtia, jotka siitä puhuvat. Mutta tämänkin asian suhteen voidaan
mennä itsevalittuun ja nöyristelevään jumalanpalvelukseen inhimillisten selitysten
ja laajennusten kautta, kuten teki yksi veljistä. Hänelle selvisi jossakin
vaiheessa, että jotkin lihatuotteiden valmistajat hajottivat verta ottaen siitä
tiettyjä ainesosasia uusia valmisteita varten, kuten esimerkiksi valkuaista.
Nyt hänen väitteensä mukaan tätä valkuaista syötettiin ihmisille joidenkin lihavalmisteiden
mukana heidän sitä itse käsittämättä. Niinpä hän valmisti jopa kirjepaperin,
jonka yläosana oli erään lihatehtaan vakuutus siitä, ettei heidän tuotteissansa
käytetä tätä valkuaista, joten niitä voi turvallisesti syödä uskovainenkin ihminen.
Niinpä tästäkin asiasta tuli oppi, ja yksi ja toinen luki vakavana (?) tätä
ympäriinsä levitettyä kirjettä ja mietti mitä uskaltaisi ostaa ja mitä ei.
Vaikka Sana selvästi kieltää veren syömisen ja
sellaisen lihan nauttimisen, mistä ei ole verta valutettu pois, ei se
kuitenkaan kiellä syömästä lihaa. Mutta jokainen lihasta jotakin valmistanut
tietää aivan tarkkaan, että vaikka veri onkin valutettu pois, niin
paistinpannulla tai uunissa siitä joka kerta valuu muutama pisara verta. Sana
ei puhu mitään siitä, että Vanhan Testamentin aikana olisi ollut joitakin
puristimia, missä olisi prässätty liha sellaisella tavalla, ettei siihen olisi
voinut jäädä verta, vaan Sana sanoo, että lihasta tulee laskea veri maahan, eli
heittää se pois. Tämä jos mikä on selvin esimerkki siitä, kuinka toisaalta
Jumalan kiroama asia on näin hiuksenhienon matkan päässä täysin sallitusta
asiasta. Tuomio on sellaisen lihan syömisen yllä, mistä ei verta ole laskettu
pois, mutta kuitenkaan muutama veripisara ei ole missään suhteessa rangaistavaa
tai väärää, kun se tapahtuu tällaisella tavalla. Ihminen itse etsii kaikenlaisia
lisäoppeja ja näkemyksiä "miellyttääksensä" Jumalaa enemmän.
Ihminen, joka ei usko, tekee syntiä syödessänsä kaurapuuroakin,
sillä hän koko elämällänsä kuuluttaa olevansa välinpitämätön Jumalan säädöksiä
kohtaan. Joka ei halua uskoa Golgatalla suoritetun lunastustyön
täydellisyyteen, haluaa tulla vanhurskaaksi lain tekojen kautta, oman
hyvyytensä ja kuuliaisuutensa kautta. "...mutta
Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.
Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskosta, vaan ikäänkuin teoista;
sillä he loukkaantuivat loukkauskiveen..." (Room.9). Eikö juuri sama
olekin tapahtunut juuri tässä ajassa, jossa todelliset Jumalan lähettämät
miehet saarnasivat Herraa Jeesusta Kristusta, mutta ihmiset halusivat jotakin
enemmän kuin vain Sanan, käsittämättä, että joka lain kautta haluaa
vanhurskaaksi tulla, on velvollinen täyttämään koko lain!
Monet näistä julistajista, jotka korostivat vääriä
asioita, esiintyivät sellaisella viisauden maineella, että useat kuulijat
haukkoivat henkeänsä: oliko todella mahdollista, että joku voi julistaa näin palavasti
ja hengellisesti? Mutta mitä saavutetaan julistuksella, joka vetoaa ulkonaisten
asioiden pitämiseen tai poisjättämiseen?
Yksi näistä julistajista kuulutti suureen ääneen
television pahuutta ja kehoitti jokaista heittämään sen ulos kodistansa. Samaa
oli aikoinaan saarnattu radiosta, mutta miksi ei kukaan saarnannut siitä enää?
Siksikö, että tuo aikoinaan Jumalan kiroamaksi julistettu kapine nyt oli
päässyt pannasta ja saanut Jumalan hyväksynnän? Johannes ei halunnut suositella
kenenkään ostettavaksi sen paremmin televisiota kuin radiotakaan, sillä ei
ollut hänen tehtävänsä luetella ihmisille mikä on sallittua ja mikä ei. Kaiken
naurettavuuden toi julki nimenomaan se seikka, että nyt radio jo voitiin hyväksyä
uskovaiseen kotiin näin monen vuoden jälkeen, mutta televisiota vastaan
saarnattiin mitä painokkaimmin. Ja miksikäs ei, uskovaisella tuli toki olla
parempaakin tekemistä kuin television katseleminen, mutta television suhteen on
täysin samoin kuin kaikkien muidenkin esineiden suhteen. Mitä tahansa esinettä
voidaan käyttää oikein ja väärin, hyvään ja pahaan.
Miksikö Johannes niin oli tätä julistusta vastaan?
Siksi, ettei Sana puhunut siitä mitään, vaikka jotkut julistajat löysivätkin
satoja sanankohtia jotka heidän mielestänsä nimenomaan puhuivat televisiosta.
Mutta eikö monista muistakin asioista ja esineistä? Miksi kaikista niistä ei
saarnattu? Miksi ei annettu vielä enemmän aiheita fanaattisille veljille ja
sisarille sanoa vierailemissansa kodeissa: "Sinulla on televisio kotonasi,
minä en halua olla missään tekemisissä sinun kanssasi enkä jalallanikaan astu
tähän taloon!" Miksi ei heitä opetettu sanomaan myöskin: "Sinulla on
puhelin kotonasi, puhelin on saanut niin paljon pahaa aikaan, minä en ikinä
enää tule sinun luoksesi!" "Sinulla on sitä ja sitä kotonasi, en enää
milloinkaan tule sinun luoksesi!"
Eikö juuri tässä kohden päde se, mitä Paavali niin
vakavasti kirjoittaa galatalaisille: "Ja
minä todistan jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on
VELVOLLINEN TÄYTTÄMÄÄN KAIKEN LAIN. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te,
jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi, te olette langenneet pois
armosta!" (Gal.5:3-4).
Jos televisio on siinä määrin syntiä, että siitä
voidaan saarnata jatkuvasti, niin eikö tämän sanankohdan niin kuin monen
muunkin perusteella tule mennä asiassa pohjaan asti, eli mainita kaikki muukin,
mikä on syntiä? Jos synti perustuu siihen, että esinettä voidaan käyttää
väärin, niin mikä esine jäisi tämän kaiken ulkopuolelle? Eikö laki vaadi samaa
jokaisen esineen kohdalla? Eikö laki velvoita täyttämään sen kaikissa kohdissa,
jos sille tielle kerran on lähdetty?
Kun tällaiset saarnaajat saarnaavat puhdistautumisesta
ja maailmasta erottautumisesta, vanhurskaudesta, ei riitä vain tiettyjen
esineiden mainitseminen, vaan myöskin mainitaan hyvinkin paljon siitä, kuka
mitäkin on tuottanut ja valmistanut. Jos joku säveltäjä on ollut vapaamuurari
tai vastaavaa, julistetaan kaikki vastaava musiikki saastaisista hengistä
lähtöisin olevaksi. Mutta jos tehdään oikeutta kaikille tasapuolisesti, arvostellen
kaikki saman mittapuun mukaan, niin miten on itse saarnaajan kohdalla kaikesta
"vanhurskaudesta" huolimatta?
Käsittääkö saarnaaja, että hän lukee ja saarnaa
Raamatusta, jonka ovat painaneet hänen mukaansa antikristilliset ihmiset,
maalliseen kirkkoon kuuluvat? Käsittääkö hän sitä, että kynän, jolla hän
kirjoittaa, on ehkä valmistanut joku Buddhan kuvan edessä polvistuva
pakanauskovainen, joka pyytää jumalaansa siunaamaan kättensä työt? Entä
saippua, jolla hän pesee kätensä, shampoo, jolla hän pesee hiuksensa? Ne on saattanut
valmistaa joku epäjumalanpalvelija aineista, jotka on valmistanut rahansa
jonkun vieraan uskonnon levittämiseen käyttävä firma. Entä pusero, joka hänellä
on päällänsä, paita sen alla, housut, sukat? Entistä enemmän on tässä ajassa
mahdollista, että koko hänen vaatetuksensa on kotoisin maista, missä ne on
valmistanut epäjumalantemppelissä maahan asti kumartuva työntekijä!
Sama saarnaaja ajaa autolla, joka on ehkä valmistettu
Japanissa, ja jota tekemässä on ollut pakanauskovainen, joka iltaisin makaa porttojen
kanssa hotellissa ja matkallansa pysähtyy harjoittamaan hartautta kaupan
nurkassa olevan alttarin edessä. Samanlaiset autot, jolla hän ajaa, tappavat
tänä päivänä enemmän ihmisiä kuin sota ja rikolliset. Samanlaisella autolla
ihmiset harjoittavat kaikenlaista vääryyttä, haureutta, ryöstöjä, ajavat
paikkoihin minne ihmisen ei milloinkaan tulisi mennä. Ehkä saarnaaja ajaa
käytetyllä autolla, jonka kanssa jumalaton ja syntinen ihminen on ajanut
vieraiden naisten luokse ollen uskoton omalle vaimollensa, ajanut
liikematkoillansa pettäen ihmisiä ja vieden näiltä mahdollisesti viimeiset
rahat.
Saarnaaja asuu talossa, jonka ovat rakentaneet
jumalattomat ihmiset, kiroillen, vannoen paholaisen nimeen. Hän nukkuu
sängyssä, jonka ehkä ovat valmistaneet mormoonit tai vastaavat epäraamatulliset
ihmiset, hän nukkuu peiton alla, juuri samanlaisen peiton, jonka alla
lukemattomat ihmiset makaavat haureudessa vieraan ihmisen kanssa. Hänen allansa
likaantuvat lakanat aivan samoin kuin samanaikaisesti saman valmistajan tekemien
lakanoiden päällä makaavat naiset ilotaloissa. Hän keittää kahvinsa
samanlaisella keittimellä kuin jumalattomatkin, kuuntelee uutiset radiostansa
(!), mistä voi kuulla kaikenlaista maailman pahuutta. Hän kuuntelee radiota,
sillä se on päässyt pannasta, soittaa hengellistä musiikkia soittimella, jolla
koko maailma soittaa iskelmiä ja "saatanasta kotoisin olevaa
musiikkia". Hän ei ehkä sulje radiota heti uutisten jälkeen, ja kuuntelee
"hetken" maailmallista musiikkia, mutta veljien ja sisarten luona paheksuen
puistelee päätänsä saman tapahtuessa siellä.
Saarnaaja kulkee samoilla kaduilla jumalattomien ja
kadotukseen matkalla olevien kanssa, syö ruokaansa samalla tuolilla istuen,
saman pöydän ääressä, missä hetki sitten istui kiroileva asentaja, joka koko
yön oli ryypännyt ja rähinöinyt. Niin, tämä asentaja oli juonut olutta juuri
samalla paikalla, tuskin oli hänen hajunsa ehtinyt haihtua paikalta. Nyt siinä
istuu saarnaaja, kiittää ruuasta, jonka on valmistanut juuri eronnut
punahuulinen nainen. Hän syö lihaa, jonka on kasvattanut jumalaton mies,
pureskelee vihanneksia, jotka on viljellyt värillinen, luontoa palvova
pakanauskovainen. Hän ei lue aikakauslehtiä, ei lue mitään paholaisen
aikaansaamaa, mutta kuuntelee jumalattomien valmistamia uutisia, lukee
Jumalasta piittaamattomien ihmisten kertomuksia siitä, mitä maailmalla
tapahtuu. Hän on erottautunut, puhdistautunut maailmasta, haluten täysin olla
siitä erossa, opettaen sitä kanssaihmisillensäkin. Hän haluaa miellyttää
Herraansa kieltäytymällä asioista, mitkä ovat jumalattomuuden valmistamia.
"Kuule Johannes", sanoi yksi kylän
hurskaista uskovaisista, "on todella suuri ero television ja kaiken muun
välillä. Televisio on saatanan välikappale, jonka avulla se turmelee ihmisen ja
saa tämän valtaansa. Television kautta välitetään signaaleja, ja ei tarvita
kuin muutama sekunti television katselua, kun ihminen jo on saanut sellaisen
vaikutuksen, mistä ei pääse eroon. Saatana on sekoittanut salaisia koodeja
ohjelmiin, niin että ihminen ei käsitäkään kun on jo vihollisen vallassa.
Televisio on aivan selvästi pedon kuva!" Johannes ei jälleen kerran
tiennyt mitä sanoa. Hän ei ollut koskaan saarnannut television puolesta eikä
sitä vastaankaan, sillä hän oli kyllästynyt siihen, kuinka tällaiset asiat
aikaansaivat hajaannusta ja pahaa mieltä uskovaisten keskuudessa. Miksi ei
näitä asioita voitu jättää itsekunkin itsensä ratkaistaviksi, niin että
jokainen olisi saanut aikaa itse päättää mitä tekee minkäkin asian suhteen?
Mitä hyödytti se, jos kuljettiin kodista kotiin vain todetaksensa, ettei enää
koskaan voinut mennä sinne ja sinne, kun siellä oli sitä ja sitä.
"Kuulepas veljeni Fanaattinen", sanoi Johannes,
"sinulla ei ole televisiota ja se on hyvä. Sinulla on kuitenkin radio,
jota kuuntelet vaimosi kanssa tuntikausia päivässä. Sinulla on levysoitin,
jolla poikasi ja tyttäresi soittavat omia levyjänsä, sinulla on nauhuri melkein
jokaisessa huoneessasi, ja lapsesi soittavat iskelmiä ja heviä päivittäin. Sinä
ajat autolla, vaikka tuhannet ihmiset vuosittain kuolevat auton tappamina ja
auto on vaikka minkälaisen synnin välikappaleena. Etkö sinä ole ristiriidassa
näiden asioiden kanssa?" Veli Fanaattinen suorastaan riemastui, sillä hän
oli ajatellut kaiken valmiiksi: "Kuule Johannes, minä olen pyhittänyt
kaikki nämä esineet Herran käyttöön, ja niinpä ne eivät voi olla pahasta!"
Tässäpä juuri oli se, mitä Johannes oli odottanutkin.
Näin voitiin sanoa kaikesta siitä, mitä itsellä oli, mutta toisen kohdalla ei
voitukaan enää ajatella samoin, ja tähän perustui kaiken vääryys ja petollisuus.
Asiat, joita itselle sallittiin aivan oikeutetusti ja ymmärrettävällä tavalla,
eivät olleetkaan sallittuja toiselle, vaan näistä asioista tuli erottavia
tekijöitä veljien ja sisarten välillä. Veli Fanaattinen oli pyhittänyt
laitteensa (miten oli sitten kaiken sen maallisen musiikin suhteen mitä hänen
lapsensa soittivat ja mitä aina uutisten välillä tuli?), mutta eikö hänen
veljensä voinut tehdä täysin saman jopa television suhteen? Tässä ajassa ei
tarvinnut etsiä kaikkea saastaisuutta ja pahaa televisiosta; riitti kun meni
kadulle ja kulki avoimin silmin. Jos joku halusi katsella televisiosta
luontofilmejä ja uutisia ( mitä juuri kukaan fanaattinen ei halunnut uskoa),
niin eikö se ollut itsekunkin oma asia?
Yksi näistä kaikesta kieltäytyjistä taisteli kaikkinensa
televisiota vastaan, mutta oli todellinen esikuva siitä, millainen jokainen
Johanneksen kohtaama fanaattinen tai sielullinen uskovainen oli, poikkeuksetta.
Kieltäydyttiin televisiosta, kieltäydyttiin aikakausilehdistä, kieltäydyttiin
jopa radiosta ja sanomalehdistäkin, mutta sitten kuitenkin käytännön elämässä
oltiin kylmiä ja torjuvia, rakkaudettomia niin toisia uskovaisia ja muitakin
kohtaan. Oltiin niin hurskaita ja hyviä, ettei sitä voinut edes käsittää.
Kuitenkin sitten tämä hurskas mies, vaimonsa jättänyt, ei ajatellut mitään
muuta kuin seurakunnassa tapaamiansa naisihmisiä, julkituoden asioita, joita
Johannes ei milloinkaan olisi tohtinut muistiin merkitä. Jos näissä ihmisissä
oli sama henki kuin katolisen kirkon papeissa, niin ei ollut mikään ihme, että
samankaltaiset väärät henget ja ajatukset, jopa tekoihin asti, vallitsivat
näiden hurskaiden keskuudessa. Siitä, mistä muille saarnattiin ja mitä
pidettiin sopimattomana, siitä oltiin itse osallisia, joskin salassa.
Ei ollut siis mikään ihme, että Johannes oli saanut
kylliksensä tästä kaikesta, sillä hän ei ollut lainkaan niin tyhmä kuin monet
kuvittelivat. Hän näki aivan selvästi, kuinka kaikki tämä ulkonaisiin asioihin
pitäytyminen oli mitä suurin ja petollisin verho kaikelle henkiselle ja
hengelliselle vääryydelle. Ihmisiä sidottiin asioihin, joita nämä eivät
milloinkaan olleet kykeneviä toteuttamaan. Paljon parempi olisi ollut olla
väärä jossakin maallisessa asiassa ja siitä huolimatta oikea hengeltä. Mutta
nyt koko Jumalan Sanan lävitse kulkeva punainen lanka oli katkaistu, jätetty
ottamatta huomioon.
"Vapauteen
Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa
itseänne orjuuden ikeeseen... Te olette kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain
salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan PALVELKAA TOISIANNE
RAKKAUDESSA. Sillä KAIKKI LAKI on
täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: 'RAKASTA LÄHIMMÄISTÄSI NIINKUIN
ITSEÄSI" (Gal.5:13-14). Koska tämä sanankohta muiden
vastaavien ohella on hylätty, on lopputuloksena se, minkä jokainen saattoi
havaita: "Mutta jos te purette ja syötte
toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä" (Gal.5:15).
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti