Jo pidempään
on ajatuksiini noussut ajatus tuntumisesta. Etenkin aamuisin tämä ajatus on
hyvin lähellä, sillä rehellisyyden nimessä täytyy tunnustaa, että harvana
aamuna tuntuu hyvältä herätä ja aloittaa uusi päivä. Seuraavaksi eniten ajatus
tulee mieleen puhelimessa, puhuessani joidenkin ihmisten kanssa. Tämä ei
totisesti ole hyvien tunteiden aika, sen paremmin omalla kuin toistenkaan
kohdalla! Nyt meitä kiinnostaa suuresti, kuinka suuresta rikkomuksesta Sanaa
kohtaan on kysymys, sillä eihän tällainen yleisen käsityksen mukaan sovi
ainakaan uskovaiselle ihmiselle.
Aloitin aamun
etsimällä raamattuohjelman avulla sanaa tuntua, ja tulos oli odottamani
mukainen. Löytyi neljä eri kohtaa, joista yksikään ei oikeastaan tarkoittanut
tuntumista siinä mielessä, mikä meitä nyt kiinnostaa. Eli siis emme voi syyttää
itseämme eikä toistamme Sanaa vastaan rikkomisesta tunteiden perusteella! Sana
ei siis kertaakaan kysy meiltä miltä tuntuu!
Tunteet
kuuluvat kuitenkin olennaisena osana olemukseemme, ja ne ovat riippuvaiset niin
monesta tekijästä, että siitä pitäisi kirjoittaa melko paksu kirja.
Jossakin
mielessä heti näin alkuun sanottakoon, että tunteet ovat ehkä suurin
negatiivinen tekijä uskonelämäämme koskien, ovat ne sitten hyviä tai huonoja.
Jeesus ei koskaan kysynyt keneltäkään, miltä tästä nyt tuntuu, eikä Hän
oikeastaan koskaan puhunut tunteista.
Tunteet siis
kuuluvat olemukseemme, ja niillä on oma paikkansa ja tehtävänsä elämässämme,
mutta niillä ei oikeastaan ole mitään tekemistä uskon kanssa. Minä uskon tänä
aamuna, mutta siitä huolimatta voin luetella melkoisen määrän asioita, jotka
eivät tunnu hyviltä.
Tämä
tietokone on lopuillaan, sillä se sekoilee ja tökkii, vaikka olen poistanut
kaiken tarpeettoman, jättäen jäljelle vain sellaista mitä tarvitaan
kirjoittamiseen. Tuntuu kurjalta. Dieettini ei tahdo purra, vaikka jo yli
viikon olen ollut jonkin verran nälkäinen. Se ei tunnu hyvältä, eikä hyvältä
tunnu sekään, jos joku sanoo, ettei saa olla nälkäinen laihduttaessa, koska
tiedän vuosikymmenien kokemuksella, ettei meikäläinen laihdu ilman osittaista
nälkää, koska ruumiinrakenne on sellainen. Ei tunnu hyvältä kun on niin paljon
pakkasta, että henkeen ottaa ja jalkaa särkee kävellessä. Olenko siis
negatiivinen, kun luettelen tällaisen määrän asioita, joihin tulee suhtautua
uskolla ja positiivisuudella? Kuka sanoo, etten olisi positiivinenkin, sillä
tunteemme ovat niin kaksijakoisia, tai paremminkin monijakoisia.
Nyt tietokone
taas toimii, joten iloitsen siitä, vaikka hetki sitten takkuilu harmitti.
Pakkanen harmittaa, mutta valkoinen luonto ilahduttaa. On oikeastaan hölmöä
puhua tunteista, koska ne ovat epäluotettavin tekijä olemuksessamme ja
elämässämme, koska ne vaihtelevat… tunteidemme mukaisesti! Usein niillä ei ole
mitään tekemistä todellisen elämämme ja asemamme kanssa. Siksi niihin ei pidä
kiinnittää liikaa huomiota.
Miksi sitten
juuri tässä ajassa koemme niin paljon sellaista, mikä saa tunteemme
pomppailemaan tavalla, joka tuottaa meille lähinnä vain surullisuutta ja
suoranaista negatiivisuuttakin? Miksi mikään ei näytä vastaavan odotuksiamme?
Mitä me odotamme? Onko pettymyksemme perustana jokin kiinteä, vakiintunut asia,
vai olemmeko pettyneet omiin pettymyksiimme? Olemmeko odottaneet jotakin
sellaista, mikä perustuu omiin näkemyksiimme ja asenteisiimme, vaikka
todellisuus on jotakin aivan muuta? Ovatko odotuksemme vain jotakin sellaista,
minkä avulla pakenemme tunteitamme ja mielestämme vastenmielisiä asioita?
Jumala on
luvannut meille tulevaisuuden ja toivon. Perustuuko tämä lupaus joihinkin
inhimillisiin asioihin, antaen meille hyvän syyn paeta todellisuutta
odotuksiin, jotka eivät perustukaan noihin Jumalan lupauksiin, vaan vain
haluumme paeta ikäviä asioita, joita todellisuudessa jokaisen elämä on täynnä?
Olemmeko valinneet väärän uskonnollisen yhteisön, jos tunne-elämämme ei
miellytä meitä?
Tunteiden
pohjalta jokainen ryhmittymä eroaa toisistaan melko selvästi. Luterilaisessa
kirkossa on harras tunnelma messuissa, mutta kovat penkit tuottavat melkoisen
määrän epämieluisia tuntemuksia, etenkin jos selkänoja on hyvin pystyssä.
Jossakin muualla on ehkä hiukan tai enemmänkin pitkäveteistä saarnaajan
etsiessä sanoja innoituksen puutteessa. Ainoa yhteisö, jossa tunteet saavat
vapaasti valita hyviä asioita, on varmastikin helluntaiseurakunta, jossa hymy
kasvoilla kuuluu perusolemukseen, riippumatta vallitsevista olosuhteista.
Missä
seurakunnassa siis tuntuisi parhaimmalta, missä saisi tuntea positiivisimmin?
Jos messu tuntuu raskaalta, ei vapaan suunnan pappikaan suo paljon parempia
tunteita, jos innoitus puuttuu. Ja jos innoitus perustuu tunteiden vastaisiin
tekijöihin, suuri määrä ristiriitoja vaikuttaa taas entistä suuremmassa määrin
tunteisiin, jotka ailahtelevat sinne tänne. Jossakin olisi mukava käydä, mutta
siellä taas ainakin kaksi ellei viisi seurakuntalaista irvistää sinut
nähdessään. Ei siis hyvä! Kyllä alkaa tuntua pahalta, etenkin jos pyrkii
selvittämään mitä mieltä itse kukin on sinusta!
Yksi
merkittävimmistä olevaisuuteen kohdistuvista sanankohdista on se, mitä Herramme
tuo julki itsestään jo Moosekselle, jonka tunteet varmastikin tuottivat hänelle
suuria ongelmia. ”Jumala vastasi
Moosekselle: ’Minä olen se, joka minä olen.’ Ja hän sanoi vielä: ’Sano
israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".
(2.Moos.3).
Jumala loi
ihmisen omaksi kuvakseen. Jumala loi ihmisen olemaan oma kuvansa. Jumalan
ajatuksissa oli paljon, suunnattomasti enemmän, kuin mitä me olemme kykenevät
ajattelemaan. Ihmisellä vain ulkonaisena jumalankuvana ei ole suurtakaan
merkitystä, ellei tähän olemiseen sisälly jotakin aivan olennaista. Suurin osa
ihmiskuntaa on aina tehnyt omat päätöksensä ja valinnut Jumalaa kohtaan
vihamielisen asenteen. Ihminen voi siis ulkonaisesti olla Jumalan kuva, mutta
sisäisesti jonkin aivan muun kuva. Oikeastaan koko Raamattu haluaa tuoda julki
todellisen jumalankuvan olemuksen niin negatiivisilla kuin positiivisillakin
esimerkeillä. Ihmisen on vain päätettävä millaisen asenteen hän ottaa
kuulemaansa ja näkemäänsä. Ei ulkonainen olemuksemme, vaan sisäinen ihmisemme ratkaisee
iankaikkisuutemme, josta tämä elämä on jo osa!
Jumalan
kuvalle on tarkoitettu myös jumalallinen olemus, muuten kuva on ristiriitainen
ja epätodellinen. Jos tämä iankaikkinen Jumala asuu kuvassansa, on sillä
jumalallinen olemuskin. Myös meillä on oikeus ja velvollisuuskin olla niin kuin
Jumalakin. Meillä on etuoikeus kaikkien vaihtelevien tunteidemme keskellä olla
samaa kuin Hänkin: ”Minä olen!” Lapsilla on Isänsä geenit, olemus, mikä
vallitsee kaiken keskellä, tunnemme sitä tai emme.
Me emme ole
siis missään suhteessa sitä, mitä tunteemme kertovat, vaan me olemme tietyssä
mielessä täysin riippumattomia näistä sisäisistä ristiriidoista ja pettävistä
tuntemuksista, jotka kaikki perustuvat loppujen lopuksi syntiinlankeemukseen,
joka vasta toi mukanaan kaiken negatiivisen ja epämiellyttävän kokemuksen.
Paratiisissa ei ollut hikeä eikä raskasta työtä. Ihmisen oma ratkaisu katkaisi
suhteen oikeanlaiseen olemiseen, joten vasta Jeesuksessa Kristuksessa tämä
olotila tuotiin ulottuvuuteemme. Tunteemme vaihtelevat, tuntemuksemme vaivaavat
meitä, mutta kaiken yläpuolella on jumalallinen kutsumus ja sukulaisuus, jota
ei kukaan riistä meiltä, tuntuu sitten miltä tuntuu. Me olemme lupauksen
siementä, Aabrahamin jälkeläisiä, Kristuksen sovituskuoleman perusteella!
Tunteet eivät
ole vain tunteita, kuin leijailevia pilviä olemuksessamme, jotka seuraava
iloinen asia täydellisesti poistaa. Jos mieltämme rasittaa synkkyys ja ikävyys
liian pitkiä aikoja, sataa noista utuisista pilvistä olemukseemme saasteita ja
myrkkyjä, syövyttäviä aineita, jotka imeytyvät kehoommekin. Liiallisessa määrin
nämä ikävät tunteet valtaavat siinä määrin olemuksemme, että ne kehollistuvat,
tulevat kiinteäksi osaksi minuuttamme. Tätä emme soisi kenellekään, sillä
korjaantuminen jossakin vaiheessa ilman Jumalan ihmettä tulee mahdottomaksi.
Tunteet tulevat ja menevät, mutta usein myös jättävät meihin lähtemättömiä
jälkiä, jos emme osaa varoa antamasta niille liiaksi tilaa!
Usein näyttää
siltä, että elämäämme määrittelevät enemmänkin tunteet kuin aito usko. Vain
aito usko pystyy hallitsemaan tunteitamme ja henkisiä tuntemuksiamme, joita
usein pidämme liian todellisina ja Sanaankin perustuvina. Ratkaisevinta
kaikessa on oikea ymmärrys Jumalastamme, joka ei ole lainkaan sitä, mitä
useimmat Hänestä antavat ymmärtää. Yhä uudelleen ja voimallisemmin tulee
mieleeni ajatus todellisesta Jumalasta, jolla ei ole mitään tekemistä sen
kanssa, mitä ihmiset Hänestä ovat esittäneet. Yhä vähemmäksi käyvät
uskonnolliset yhteisöt, joissa uskaltaa ihmisiä kehottaa käymään. Me emme tänä
aikana oikeastaan ollenkaan voi tavoitella ihmisiä jollekin yhteisölle, vaan
ainoastaan Jumalalle.
Me
tarvitsemme aivan uudenlaisen rohkeuden ja luottamuksen Jumalaan, jotta voimme
Hänen tavallaan kaikkien ulkonaisten ja sisäisten ärsykkeiden keskellä olla
”minä olen”, aitona Jumalan kuvana.
Markku Vuori
Jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti