Social Icons

Pages

torstai 10. syyskuuta 2015

Herran sydämelle mieluinen


”Sillä ’vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele; mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen’. Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.” (Hebr.10).

Tämä sanankohta on muutaman päivän soinut sisimmässäni, etenkin sanat: ”Minun sieluni”. Mikä olisi lohdullisempaa tässä ajassa kuin syventyä miettimään sitä yhteyttä, joka on tarkoitettu meille Luojamme ja Jumalamme kanssa!

Keneen Jumalamme erikoisesti on mielistynyt? Missä Hän tuo esiin mieltymyksensä?

”Katso, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, minun rakkaani, johon minun sieluni on mielistynyt; minä panen Henkeni häneen, ja hän on saattava oikeuden sanomaa pakanoille. Ei hän riitele eikä huuda, ei hänen ääntänsä kuule kukaan kaduilla. Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta, kunnes hän saattaa oikeuden voittoon. Ja hänen nimeensä pakanat panevat toivonsa.” (Matt.12)

Olemmeko koskaan todella tarpeeksi syvällisesti tulleet ajatelleeksi, että suurin osa tätä kuvausta on tarkoitettu kuvaamaan meidänkin elämäämme ja olemustamme tämän maan päällä! Jos kerran olemme Hänessä ja osa Häntä, Hänen olemustaan, lepää Jumalan mieltymys meissä Hänen ansionsa johdosta! Kateuteen asti Hän halajaa henkeä, jonka on pannut meihin asumaan. Me olemme Hänen silmäteränsä, johon kukaan ei rankaisematta koske!

Kysymys ei siis selvästikään ole vain jostakin hurskaasta muotomenosta ja hengellisistä toimenpiteistä, vaan mitä syvällisimmästä henkisestä sielujen yhteydestä! Minun sieluni ja Herrani sielu ovat yhdistyneet saman Elämän, saman Verivirran johdosta! Juuri tätä päivää koskee mitä vakavin varoitus:

Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa. Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.” (1.Kor.10).

Paavalin tavoin voimme todeta mitä suurimmalla vakavuudella, että tehtävämme on niin erikoislaatuinen ja pyhä, ettemme voi enää miellyttää tätä maailmaa ja sen ihmisiä:

”Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.” (Gal.1).

Pyrkikäämme siis kaikin tavoin olemaan Herralle mieluisia, etsien Hänen kasvojaan tässä mitä vakavimmassa ajassa!


”Hän ojensi kätensä korkeudesta ja tarttui minuun, veti minut ylös suurista vesistä; hän pelasti minut voimallisesta vihollisestani, minun vihamiehistäni, sillä he olivat minua väkevämmät. He hyökkäsivät minun kimppuuni hätäni päivänä, mutta Herra tuli minun tuekseni. Hän toi minut avaraan paikkaan, hän vapautti minut, sillä hän oli mielistynyt minuun.” (Ps.18).

Sillä Herra on mielistynyt kansaansa, hän kaunistaa nöyrät pelastuksella. Iloitkoot hurskaat, veisaten hänen kunniaansa, riemuitkoot he vuoteissansa. Jumalan ylistys on heidän suussansa, ja heidän kädessään kaksiteräinen miekka…” (Ps.149).



















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text