Social Icons

Pages

maanantai 5. joulukuuta 2016

Kristuksen mieli persoonallisessa ihmisessä



”Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Joka ottaa tykönsä teidät, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa minut tykönsä, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt.” (Matt.10).

Mitä ja keitä meidän odotetaan ottavan luoksemme? Onko hengellisessä maailmassa tarjolla vain jonkinlaisia kloonattuja kopioita tai robotteja, jotka kaikki näyttävät samanlaisilta, niin ettei kenellekään voi tulla vahinkoa valintansa suhteen, tai tarvitseeko samankaltaisuuden johdosta edes miettiä kenet vastaanottaa?

Kautta aikojen on ihmisten sisimmässä ollut pelko oman identiteettinsä ja persoonallisuutensa menettämisestä uskonnollisuuden johdosta. Kuinka harva onkaan rohjennut ryhtyä lohduttamaan pelokkaita ihmisiä todistamalla näille Jumalan Sanalla, ettei Luojamme ja Jumalamme koskaan ole tarkoittanut heistä joitakin massatuotteita. Jokainen Raamatun henkilö oli oma persoonansa, yksittäinen luotu, niin ettei yksikään esikuvaksemme tarkoitettu henkilö ollut toisen kopio. Ainoastaan ihmisiä hallitseva henki oli sama, joten oli mahdollista muodostua hengellinen yhteisö, seurakunta. Eliassa olevaa henkeä Jumala käytti useampaan kertaan, niin että juutalainen seurakunta omalla tavallaan vieläkin odottaa Elian tulemista siinä määrin, että hänelle katetaan paikka juhlapöydässä.

Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis koostuu lukemattomista jäsenistä, joilla kaikilla on vaihteleva tehtävä Herran elämän toteuttamiseksi yhteisössä, jota kutsutaan seurakunnaksi. Yksi ainoakaan ihminen ei ole sellaisessa asemassa, että hänen oma persoonallisuutensa mahdollistaisi jonkinlaisen hengellisen kloonaamisen tai monistamisen. Kaikesta hengellisyydestä huolimatta perusolemuksemme säilyy vajavaisena ihmisenä loppuun asti. Mutta mistä sitten oikein on kysymys? Olemme tekemisissä sellaisen hengellisen totuuden kanssa, jota voimme pohtia elämämme loppuun asti. Tänään sille tuo valkeutta sanankohta:

”Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne. Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut. Sillä niinkuin meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä, niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä; ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu…” (Room.12).

”…muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä…”

Kaiken tämän me teemme omana persoonanamme, omana itsenämme, mutta uudestisyntymän kautta mieleltämme muuttuneina, yksimielisenä ensisijaisesti Herramme kanssa.

”…niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta.

Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli…” (Fil.2).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text