Social Icons

Pages

keskiviikko 7. joulukuuta 2016

Ei mukautua eikä mukauttaa!



”Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut. (Room.12).

Katselin eilen erästä ”raamatullista” elokuvaa, jonka aihe oli otettu Raamatusta, mutta käsikirjoittaja oli suonut jälleen kerran itselleen ja elokuvayhtiölleen melkoisen vapauden mukauttaa alkuperäinen sanoma nykyaikaan ja ihmiselle paremmin ymmärrettäväksi. Kokonaisuus oli melko mielenkiintoinen ja puhuttelevakin, mutta kaikki puhuttelevat kohdat perustuivat käsikirjoittajan omiin näkemyksiin ja korostuksiin, täysin irrallaan Raamatun teksteistä. Tuloksena oli siis muutama tunti korkeatasoista ”raamatullista” viihdettä periaatteella: ”Jos kirppu hyppää ilmaan Raamatun päältä, onko se sen perusteella raamatullinen ja uskovainen kirppu?”

”…jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.” (Gal.1).

Mitä on toisenlainen Evankeliumi? Se esiintyy varmaankin hyvän tarkoituksen pohjalta, mutta edellyttää jonkinlaista Sanaan lisäämistä tai poisottamista, jumalallisen sanoman ihmiselle sopivampana tarjoamiseksi. Mutta vanhurskauttaako hyvä tarkoitus ihmisen muunteluhalun ja omien näkemysten lisäämisen Jumalalliseen tahtoon ja Sanomaan? Yhä vielä pätee jo Vanhasta Liitosta tuttu varoitus:

”Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.” (Ilm.22).

Lähes kaikkien kristillisten piirien opetuksen mukaisesti tämä pätee koko Raamattuun:

”Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan.” (5.Moos.4).

Mieleni palaa Kainin jumalanpalvelukseen, joka etsi uhrattavakseen jotakin kaunista ja silmää miellyttävää. Sillä ei kuitenkaan saavutettu Jumalan mieltymystä, kuten ei myöskään nykyaikaisella jumalallisen tahdon muuntelulla ihmisten kosiskeluksi.

”Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text