Social Icons

Pages

tiistai 26. marraskuuta 2013

KIERTOKIRJE LOKAKUU 1990 osa 4




MINÄ OLEN ANTANUT HEILLE
SINUN SANASI

   "Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit,
   MINÄ OLEN ANTANUT HEILLE;
   (HALLELUJA, HALLELUJA, HALLELUJA!! Pyhä Henki minussa huutaa halleluja! Kaikki Jumalan Sanat on annettu meille, minulle, sinulle, meille kaikille. Kuka rohkenee nousta Herramme sanoja vastaan ja väittää jotakin muuta?!)
   ...ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt."
   Apostolien teoista voimme lukea Pietarin helluntaisaarnasta : "Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme kutsuu."   Pietari tosin lainasi Vanhan Testamentin profetiaa, mutta julisti helluntaisanomansa sen ajan olosuhteissa sen ajan ihmisille. Hän ei vain lainannut jotakin aikaisemmin sanottua, vaan Pyhän Hengen johdatuksessa toi sen eläväksi Sanaksi siinä hetkessä. Kuinka voisikaan olla toisin? Jeesus itse sanoi: "Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myöskin niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun..." Pietari puhui siitä, minkä hän itse oli kokenut muiden kanssa.
    Meille on annettu lupaus, meille on annettu suuri tehtävä; kuinka voisimme suoriutua siitä ilman, että itse olemme kokeneet jotakin? "JOTKA HEIDÄN SANANSA KAUTTA USKOVAT MINUUN!" Halleluja! Heidän Sanansa! Kukaan ei tule uskoon muuta kuin Jumalan Sanan kautta; niinpä heidän Sanansa täytyy olla Jumalan Sana! Halleluja! Halleluja! Halleluja! Sana on meidän ja kuuluu meille! Meidän ei tarvitse joka hetki sanoa: "Tämän me olemme kuulleet veljeltämme, näin sanoo veljemme!" Ei, vaan me saamme todistaa omine sanoinemme siitä, mitä Pyhä Henki tässä ajassa on puhunut meille, JA MISTÄ HÄN TÄSSÄ VIIMEISESSÄ HETKESSÄ ON MUISTUTTANUT MEITÄ. EI OLE KYSYMYS JOSTAKIN VELJEN SANASTA, VAAN PYHÄ HENKI KIRKASTAA HERRAN JEESUKSEN TÄSSÄ AJASSA MUISTUTTAMALLA MEITÄ KAIKESTA SIITÄ, MITÄ TÄMÄ ON SANONUT!

JEESUKSEN MINÄ TUNNEN JA PAAVALIN MINÄ TIEDÄN
MUTTA KEITÄ TE OLETTE?
   Meillä on kyllin selvä esimerkki siitä, mitä seuraa, kun julistamme jonkun toisen suulla jotakin. "Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat (eikö tämä yhdistäkin meidät tuohon Tiituksen kohtaan?) rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: 'MINÄ VANNOTAN TEITÄ SEN JEESUKSEN KAUTTA, JOTA PAAVALI JULISTAA'. Ja niiden joukossa, jotka näin tekivät, oli myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan, seitsemän poikaa; mutta paha henki vastasi heille sanoen: 'Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?' Ja se mies, jossa paha henki oli, karkasi heidän kimppuunsa, voitti heidät toisen toisensa perästä ja runteli heitä, niin että he alastomina ja haavoitettuina pakenivat siitä huoneesta. Ja tämän saivat tietää kaikki Efeson asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset; ja heidät kaikki valtasi pelko, ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti..." (Apt.19).
   "Hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa!" (1.Joh.4:4). Tämä ei pätenyt noiden ylipapin poikien kohdalla, vaikka he nimenomaan käyttivät Herran Jeesuksen nimeä! Ei sanota, että jokaisessa tapauksessa noiden loitsijoiden kohdalla olisi käynyt näin huonosti ja häpeällisesti. Huomiota herättävää on se, että paha henki tunnustaa niin Herran Jeesuksen kuin tuon ajan sanansaattajankin. "Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän!" Pahan hengen tunnustus sisältää enemmän, kuin mitä tässä ajassa niin sanotut uskovaiset tuntevat ja tietävät!
   Me olemme mitä suurimman voimainkoetuksen edessä, ja meidän tulisi olla varustettuina täyteen Jumalan sota-asuun ja voimaan. Me olemme kaikki valmiita astumaan esiin ja haastamaan vihollisen. Olisiko kuitenkin Jumalan armoa meitä kohtaan, ettemme vielä ole joutuneet todellisen taistelun tuoksinaan? Miten olisi meidän käynyt? Veljeni, miten on sinun kohdallasi? Mitä pahat henget huudahtavat sinulle? "Jeesuksen minä tunnen, suuren julistajan minä tiedän olleen, MUTTA KUKA SINÄ OIKEIN OLET? Sinä puhut edesmenneen sananpalvelijan suulla ja vannotat minua hänen julistamansa Jeesuksen kautta, mutta kuka sinä sitten olet? Minä en pelkää sinua, sillä minä en näe sinussa Merkkiä! Sinussa ei ole suojaavaa Merkkiä! Minä en näe Merkkiä, minä voin tehdä sinulle mitä haluan! (Mitä paha henki tarkoittaa merkillä? Se ei halua sanoa sanaakaan Karitsan Verestä ja käyttää siten sanaa merkki!)
   Alkuseurakunnan aikana nuo loitsijat selvisivät alastomuuden häpeällä ja pieksetyksi tulemisella. Miten on meidän suhteemme tässä ajassa, jos me emme todella ole Sanassa ja Sana ei ole meissä? Seuraukset saattavat olla huomattavasti kohtalokkaammat!
   Me emme siis voi vedota johonkin suureen jumalanmieheen, joka julisti Jeesusta. Jumalan Sana oli sellaisella tavalla Paavalissa, että riivaajahenget tiesivät ja tunsivat sen, niin kuin Tyatirassakin tietäjähenki huusi: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien." (Apt.16:17). Me emme tarvitse riivaajahenkien todistusta, mutta kaikki tämä osoittaa, että me todella tarvitsemme jumalallisen voiman kestääksemme taistelussamme. Me voimme pettää itseämme ja läheisiämme, mutta emme henkivaltoja!
   Tässä kohden haluaisin vielä kerran varoittaa meitä kaikkia liiallisesta mielenkiinnosta henkivaltoja kohtaan. En voi unohtaa sitä, kuinka eräs veli kerran sanoi: "Minä annoin saatanan kuulla kunniansa!" Muistakaamme, mitä Juudan kirjeessä sanotaan: "Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: 'Rangaiskoon sinua Herra!' Jättäkäämme sielunvihollisen ojentaminen Herralle!
   On merkille pantavaa, että kyseinen Tiituksen kohta on samalla aukealla, jolla Paavali vannottaa Timoteusta Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä SAARNAAMAAN SANAA! Kirjeessään Tiitukselle hän sanoo aivan alussa: "Paavali, Jumalan palvelija ja Jeesuksen Kristuksen apostoli Jumalan valittujen uskoa ja sen totuuden tuntemista varten, joka on jumalisuuden mukainen, apostoli sen iankaikkisen elämän toivon perusteella, jonka Jumala, joka ei valhettele, on luvannut ennen ikuisia aikoja - mutta kun aika oli tullut, ilmoitti hän SANANSA SAARNASSA, joka on uskottu minulle Jumalan, meidän vapahtajamme, käskyn mukaan..."
   Kaikessa voimme nähdä, että Paavali julisti ainoastaan sitä, mikä todella oli hänen sydämessänsä. Timoteukselle hän sanoi: "Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa" (2.Tim.3:14-15).
    Miksi Markku-veli on niin varma kaikesta? Miksi minä vapisisin ja epäilisin, kun kerran Jumalan Sana on tullut minunkin osakseni? Meillä jokaisella on oikeus olla varmoja siitä, minkä me olemme kuulleet ja vastaanottaneet, jos se pitää yhtä Pyhien Kirjoitusten kanssa! Joka vielä epäilee ja on epävarma, ei ole käsittänyt lainkaan, mistä tässä ajassa on kysymys!
   "...hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet." Onko opinmukaista, luotettavaa Sanaa, jos veli toisensa perään omien käsitystensä mukaan lainaa jonkun saarnoja sieltä ja täältä? Emmekö ole jo tulleet näkemään, mikä on tulos kaikesta?
   Elämme mitä vaarallisimmassa ajassa. Herran tulemus on hyvin lähellä. Puhuttu Sana on meidän keskellämme. Mutta mitä me teemme sillä? Kuka tahansa, joka pystyy lukemaan, voi esiintyä hyvin hurskaana. Mitä ajattelevat ne veljet, jotka korostavat sitä, että meidän tulee vain kuunnella joitakin saarnoja ja sanoa ainoastaan se, mitä niissä on sanottu? Tämän kriteerin pohjalta voi täysin jumalatonkin päteä uskovaisena, jopa ylen hurskaana sellaisena, sillä kuka tahansa voi lainata ajatuksia toiselta! Kuka tahansa voi lukea ääneen saarnoista jotakin, ilman että olisi uudestisyntynyt tai edes todella kiinnostunut Jumalan Valtakunnasta.
   Apt. 20: 29-30 sanotaan: "Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, JA TEIDÄN OMASTA JOUKOSTANNE nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa." Jo Apt.15:24 sanotaan: "Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin..." Paavali kehottaa johtajia ottamaan vaarin itsestänsä ja laumastansa, johon Pyhä Henki on heidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka Hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

Markku Vuori

Jatkuu…




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text