Toukokuu
2004
Olen varmaankin monen mielestä huono uskovainen ja hengellisen työn
tekijä yksinomaan jo sen perusteella, että olen katsellut melkoisen määrän
elokuvia elämäni aikana. Minä en kirjoita tätä kehottaakseni ketään käymään
elokuvissa tai katselemaan televisiota. Olen vain vilpittömästi sitä mieltä,
että oikealla asenteella ja mielellä katselluista, valikoiduista elokuvista voi
oppia hyvin paljon. Miksi sitten monet hurskaat sielut aivan kauhistuvat
ajatustakin television tai elokuvien katselusta, siihen on hyvinkin selvä
vastaus, kunhan siihen asti ehdimme.
Minä
ainakin olen oppinut valtavan määrän elämään liittyviä asioita seuratessani
muiden ihmisten elämää niin heidän parissaan ollessani kuin myös lukiessani tai
katsellessani heidän kohtaloitaan valkokankaalta tai kuvaruudusta.
Yksi
vaikuttavimmista elokuvista aikanaan oli Clint Eastwoodin tähdittämä ”Armoton”,
jonka sisällöstä en muista juuri mitään, eikä sillä ole merkitystäkään.
Jostakin syystä kuitenkin jo pelkkä nimi ja ilmeisestikin uskomattomat
raakuudet aiheuttivat minussa eräänlaisen reaktion, aivan kuten joskus tulee
nähdessäni jonkun tutunnäköisen ihmisen kadulla. Itse henkilö tai asia ei ole
se mikä tekee vaikutuksen, vaan jokin mielijohde, joskus aivan jumalallinen
johdatuskin. Ihmisen ei loppujen lopuksi tarvitse olla sittenkään tutun
näköinen, vaan ainoastaan jokin hänen eleensä tai liikkeensä tuo mieleen jonkin
sisimpään jääneen yksityiskohdan.
Tuon
elokuvan näkeminen sattui sellaiseen ajankohtaan, jolloin olin alkanut rimpuilemaan
irti kaikesta siitä, mikä selvästikään ei auttanut minua eteenpäin ihmisen
tielläni, vaan pyrki musertamaan olemukseni jonkin selittämättömän pahuuden
alle. Ajatuksiini ei tullut, että tämä on niin hyvä elokuva, että se on
katsottava uudelleen, vaan mielessäni soi heti, välittömästi, ajatus: ”Tässä on
nimi kirjalleni, joka tulee kertomaan seurakunnasta, uskovaisista!”
Olen
ollut hengellisen elämän piirissä jo melkein neljäkymmentä vuotta, ja siksi se
ei voi olla vaikuttamatta tapaani kirjoittaa ja tuoda asioita esiin.
Sellaiselle lukijalle tai kuulijalle, joka jossakin määrin vieroksuu
hengellisiä asioita, haluaisin kuitenkin tuoda rohkeutta näkemään nämäkin
asiat, sillä meitä jokaista maan matkaajaa kohtaavat seikat ovat hyvin paljon
sidotut myös hengellisiin elementteihin. Ja olenhan minä henkilö, joka saa kiittää
laajaa tietoisuuttaan ja tietämystään niin sanotusta persoonallisuushäiriöstä /
psykopatiasta nimenomaan niitä hengellisiä piirejä, joissa olen elämääni
elänyt! Eli psykopatian erikoistuntijaksi ilmeisestikin pääsee vain siellä,
missä sitä ei ollenkaan luulisi olevankaan!
Miksi
ihmisillä yleensä ottaen on niin paha olo? Tämä maailma ei ole mikään hyvä
paikka, vaan jossakin määrin rohkenen lainata erään seurakunnan saarnaajaa,
joka hiljattain totesi puheensa keskellä: ”Kyllä tämä maailma on oikeastaan
aivan kamala paikka!” Eräässä mielessä se on aivan hyväksyttävissä oleva
ajatus, vaikkakin kamala! Mutta yleisesti on iskostunut useimpien mieleen, että
ns. seurakunta, olkoon se mikä tahansa, on eräänlainen turvapaikka jokaiselle
ahdinkoon joutuneelle. Mutta jos allekirjoittanut on tullut ahdistuksen ja
painostuksen, alistamisen erikoistuntijaksi juuri seurakuntaelämässä, ei vain
yhden vaan useamman yhteisön piirissä, niin mistä me oikeastaan nyt puhumme?
Jos
pahoinvointi seurakunnissa on saavuttanut sellaiset mittasuhteet, kuin mikä nyt
aivan kuin jäävuoren huipun tavoin on pullahtanut pinnalle, niin olisiko meidän
korjattava jotakin, ajatuksiamme, mielipiteitämme, vai olisiko aivan radikaalisti
nähtävä muutoksen tarve elämässämme, ei ainoastaan seurakunnan elämässä?
Armoa
ei anneta, eikä sitä pyydetä, on vanha sanonta. Tuskin kukaan on kuitenkaan
aikaisemmin tullut edes ajatelleeksi, että tämä sanonta voisi päteä ns.
seurakuntaelämän keskellä. En voi milloinkaan unohtaa mielleyhtymääni
katsellessani tuota raakaa elokuvaa. Siinä käytännössä, kehollisesti, tehtiin
juuri sitä, mitä meidän keskellämme vuosikymmenien ajan on tehty hengellisesti!
Minä
vältän lukemasta liialti muiden ajatuksia luonnehäiriöstä, koska mieleni on
täynnä sinne tahtomattani syöpyneitä vaikutelmia ja kokemuksia. Minä kirjoitan
omakohtaisesti, ns. omasta päästäni ja sydämestäni, pelkäämättä kuitenkaan
lainkaan sitä, että jokin kirjoittamani ei pitäisikään paikkaansa. Päinvastoin!
On aivan tuskallista yhä enemmän ja enemmän kohdata se tosiasia, että ns.
kristillinen elämä on lähes täydellisesti unohtanut ja hukannut perustekijänsä,
joiden pohjalta seurakuntaa yleensä voidaan kutsua seurakunnaksi. Huomaan
käyttäneeni toistamiseen lyhennettä ns.. Niin sanottu, sellaisena pidetty!
Miten sen sitten kuvaammekaan. Ulkonainen muoto voi olla tallella vaikka kuinka
ilmeisenä, mutta jos sisältö puuttuu, johdumme jälleen ajattelemaan vanhaa
viisaaksi todettua sanontaa: ”Moni kakku päältä kaunis, vaan on silkkoa
sisältä!”
…aikana,
jolloin ihminen hallitsee toista
hänen
onnettomuudekseen!
Piti
sanomani, että eräänlainen julkilausuma luonnehäiriön yhdestä peruspilarista on
Saarnaajan kirjassa, sen kahdeksannessa luvussa: ”Kaiken tämän minä tulin
näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu
aikana, jolloin ihminen vallitsee toista
ihmistä hänen onnettomuudekseen.” (käännös 1938). ”Tämän kaiken minä havaitsin tarkkaillessani,
mitä auringon alla tapahtuu aikana,
jolloin ihminen hallitsee toista tämän onnettomuudeksi.” (käännös 1992).
On mielenkiintoista se, ettei sanota jonkin hallitsevassa asemassa
olevan käyttävän asemaansa väärin, vaan nimenomaan sanotaan: ”Jolloin ihminen
hallitsee toista tämän onnettomuudeksi!” Viime päivinä tämä asia on tullut
sisimpääni aivan kuin tuskaksi, joka on pakko saada pois. Joka vähänkään
ymmärtää Raamatun symboliikkaa tietää, ettei tätä ole sanottu vain pahoista
ihmisistä, jossakin siellä julmassa maailmassa, vaan se puhuu hyvin laajoista
ihmispiireistä, meistäkin. Minä näen tämän asian ehkä suurimmaksi kiroukseksi
ennen kaikkea kristikansan piirissä!
Aivan
viime aikoina on mieleeni yhä uudelleen noussut mielikuvia menneiden
neljänkymmenen vuoden ajalta, ja mitä enemmän minut on pakotettu ajattelemaan
näitä asioita, sitä surullisemmaksi olen tullut.
Aikanaan
ihmettelin tiettyjä vaikeuksia uskovaisten keskuudessa, enkä löytänyt niille
mitään selitystä. Oli vain käsittämätöntä että juuri siellä, missä luulin
suurimman ja parantavimman harmonian vallitsevan, vallitsikin mitä uskomattomin
terrori ja alistaminen! Nyt näen tämän ongelman niin laajana, että se tekee
pahaa ja tahtoisin asian olevan aivan toisin. Mutta tosiasia on, että
uskovaisen tuhoavin ongelma tänä päivänä on hänen halunsa, aivan kuin geeneihin
istutettu pakkonsa, vallita ja hallita toista ihmistä, jos ei useampaa, niin
ainakin aviopuolisoa, lapsia tai läheistä ihmistä!
Tämä
vallitseminen ja hallitseminen ei rajaudu aktiivisiin, jonkinlaisen aseman
omaaviin seurakuntalaisiin (muistakaamme koko ajan, etteivät nämä asiat koske
vain hengellisiä piirejä, vaan hieman erilaisen hahmon omaavina ne vallitsevat
kaikessa inhimillisessä elämässä), vaan tätä valtaa käyttää niin lattiaa
kuuraava siivoojanainen kuin kansan edessä seisova julistajakin.
Aikanaan,
ensimmäisinä uskoon tulon vuosinani, oli mielessäni jo voimakkaana ajatus, että
noin 90 % uskovaisuudestamme perustuu siihen, että näemme toiset ihmiset
huonompina kuin itsemme. Jos nämä eivät todellisuudessa ole sitä, pyrimme tekemään
heistä sellaisia erinomaisen havaintokykymme perusteella. Jos virheitä ei
sitten pettymykseksemme löydykään, oveluudessamme mielikuvituksemme luo niitä,
ja jo muutaman oivalluksen jälkeen alamme itsekin uskoa keksimämme asian,
etenkin kun useampaan kertaan vakuutamme itsemme siitä!
Millaista
kavaluutta siellä, missä sen tulisi olla korkeintaan maassa matelevan käärmeen
hahmossa! Mutta me elämmekin edistyksellisessä ajassa, jossa viisautemme on
lisääntynyt tavattomasti. Ei todellakaan, tietomäärämme on lisääntynyt, mutta
että viisaus olisi lisääntynyt… pöh, pöh! Viisautta ei enää olekaan se, mitä
ennen pidettiin viisautena, vaan nyt kaikki on käännetty päälaelleen.
Viisas
ihminen on vain sellainen, joka tietää kuka ja mikä voi olla viisas. Aivan
tyhjäkin pää voi tuntea olevansa täysi ainakin monitorin edessä internetsivujen
vilistessä silmissä tai lukiessaan jonkun toisen ajatuksia kirjasta. Mutta mikä
on meidän omaamme, ja mikä muualta omaksuttua? Viime aikoina olen alkanut
uskoa, että yli 95% uskovaisuudestamme perustuu harhakuvitelmiin omasta
erinomaisuudestamme ja toisten huonoudesta. Tässä tulemme toiseen
peruspilariin, kun puhumme luonnehäiriöstä.
Kyky puhua pitkään sanomatta mitään
Luonnehäiriöisyys
rakastaa sanarikkautta, lauseiden helinää ja kilinää, mutta ei ymmärrä
todellisesta musiikin ja tunteiden harmoniasta yhtään mitään. Ääntä saa ja
pitääkin olla paljon, sillä hiljaisuus on suorastaan kammottavaa, koska juuri
hiljaisuuden hetkellä jokin sisimmässämme väkisinkin pyrkii kuuluttamaan jonkin
sellaisenkin olemassaolosta, minkä kaikin tavoin pyrimme kätkemään. Eli puhua
saa, meluta saa, mutta ei missään tapauksessa puhua syvällisistä asioista,
jotka panevat tutkistelemaan itseään. Siksiköhän nykyajan seurakunnissa entistä
enemmän keskitytään äänekkääseen, rytmikkääseen musiikkiin, ja saarnatkin ovat
vain eräänlaista sanahelinää tai pelkkää opinkappaleiden esittämistä. Tässä
kohden varmaankin olemme erehtyneet vakavasti luullessamme, että ainoastaan
poliitikoilla on kyky puhua pitkään sanomatta yhtään mitään!
Armoa
ei anneta eikä sitä pyydetä! Ovatko kaikki saavuttaneet jonkin ylimaallisen
tilan, jossa on vapauduttu kaikista niistä perustotuuksista, mitkä Herra
osoitti aivan käytännössä omalla elämällään? Olemmeko jo saavuttaneet
täydellisyyden tilan, jossa jokaisella on tavattoman paha olo, mutta siitä
huolimatta hoetaan itselleen koko ajan: kaikki hyvin, kaikki hyvin! Kaikki
hyvin niin kauan kuin ei katso peiliin ja näe jotakin sellaista, mitä vain
muissa näyttää olevan?
Miksi
lähes jokainen seurakuntalainen on niin täynnä ahdistusta ja padottuja tunteita
ja pahoja oloja, vaikka ei ehkä aina itse tiedosta sitä? Mitä kertoo aivan
käytäntö meille? Jos sisar tulee luoksemme ja kertoo avioliittonsa
haaksirikkoutuvan minä hetkenä tahansa, iskee kauhistuksen kanahäkki
sielunhoitajien tai seurakuntalaisten päähän sellaisella voimalla, että voidaan
vain ylistää ja kiittää Herraa siitä, että hän tämänkin tapauksen on ratkaissut
jo Golgatalla, ja sisar lähetetään kotiin syyllisyyden suunnaton taakka yllänsä
kehotuksin tehdä kaikkensa asian korjaamiseksi niin mukavan miehen kanssa!
Sisar
on jo tehnyt kaikkensa ja pyytänyt nyt apua seurakunnalta, mutta joutuukin
pohtimaan mitä syntiä on tehnyt, kun on tähän tilaan joutunut. Täytyy olla syy
siihen, jos nainen on mustelmilla, sillä eihän kukaan seurakuntaan kuuluva mies
sellaista tee ilman pätevää syytä!
Herra,
tulisiko meidän rukoilla, että tuli taivaasta lankeaisi näiden hurskaiden
lohduttelijoiden ja lässyttäjien päälle? Ei, ei sittenkään, vaikka edes kerran
tapahtuneena se ehkä hetkeksi toisi jumalanpelkoa näiden armottomien ylle!
Voittajan puolella
Tämä
maailma, seurakunta mukaan lukien, haluaisi koko ajan olla voittajan puolella,
niin että kukaan ei enää puolusta heikkoja. On vain yksi todellinen Voittaja,
jonka puolella meidän tulisi olla, mutta kun Hän on nähtävissä vain puhtaassa,
todella kääntyneessä sydämessä, on pakko turvautua näkyviin voittajiin.
Luonnehäiriöisyys
ei siis halua tutkistella itseään, todella tietää kuka ja mitä on. Se ei salli
nähdä todellisuutta, totuutta. Eli siis kukaan tällaisessa tilassa oleva ei
todella tiedä kuka ja mitä on, eli ei ole missään suhteessa totta! Kuinka
pitkälti tämä pätee seurakuntaelämäämme, on kauhistuttavaan suuntaan johtava
ajatus!
Jos
joku vastoin tahtoaankin, niin kuin todellisuudessa on meidän jokaisen
kohdalla, sitten tulee viedyksi taivaallisen peilin eteen ja joutuu katsomaan
itseään juuri sellaisena kuin on, niin mitä tapahtuu jos hän kertoo siitä
yhteisössään ja pyytää esirukousta tullakseen toisenlaiseksi? Mikä on ensimmäinen
sielunhoidollinen kysymys? ”Mitä syntiä olet tehnyt, kun olet tuollaiseen
tilaan joutunut?” Pöyristyttävää, kauhistuttavaa! Miksi tällainen kysymys
esitetään? Juuri siellä, missä kyynelten tulisi tulla silmiin jonkun rohjetessa
olla juuri sellainen kuin on! Miksi tunnustuksen kuulijat joutuvat ikään kuin
kauhun valtaan, niin että asia on ohitettava niin nopeasti kuin suinkin? Paljon
äänekästä kiitosta, paljon äänekästä laulua, jotta tunnustuksen aikaansaama
puhuttelu ja sydämiin tunkeutuva kehotus kaikkien parannuksen tekoon saataisiin
pysymään siellä kallisarvoisessa korulippaassa, sydämen ja mahalaukun välissä!
Tänä
päivänä ei siis voi tunnustaa vajavaisuuttaan ja epäonnistumistaan
aikaansaamatta laajaa torjunnan ketjureaktiota. Alussa Sanan koskettaessa
ihmisten kysymys kuului: ”Veljet, mitä meidän pitää tehdä?” Kun nyt saamme
kosketuksen sisimpäämme, kuuluu kysymys toista syyttäen: ”Mitä syntiä olet sinä
tehnyt, kun tuohon tilaan olet joutunut?” Eli jos haluaa olla joutumatta armottomien
tovereiden arvostelun kohteeksi ja haluaa olla kelvollinen ja hyväksytty
seurakuntalainen, on tehtävä kaikkensa säilyttääkseen hyvän julkisivun.
Julkisivu on se mikä ratkaisee, kalkkimäärästä riippumatta, sisällä saa olla
mitä vain!
Lupa tehdä mitä vain?
Kuinka
voimallisena olemmekaan kokeneet siinä yhteisössä, josta minäkin olin osa, että
kunhan vain hyväksyy tietyn auktoriteetin, saa tehdä ja sanoa mitä tahansa, ja
aina löytyy suojelija, joka pitää tunnustukseen tarrautuvan pystyssä hinnalla millä
hyvänsä!
Tässä
tulemme kolmanteen luonnehäiriöisyyden tukipilariin. Hyvänen aika, puhummeko
nyt seurakunnasta vai luonnehäiriöisyydestä? Huh, huh, huh! Niin kauan kuin on
yhteneväisiä piirteitä, puhumme kai pakosta kummastakin. Luonnehäiriöisyyden
kolmas tukipilari, tekemättä arvojärjestystä, on se, että sanat ja teot ovat
aivan tolkuttomassa ristiriidassa keskenään. Miten siis on? Puhummeko nyt
luonnehäiriöstä vai seurakunnasta — eiköhän molemmista yhdessä!
Eikö
seurakunnan todistus ja eletty elämä olekin aivan kohtuuttomassa ristiriidassa
keskenään? Eikö? Käsi sydämelle, en nimeä ketään näissä kirjoissamme, mutta
ainakin salassa sisimmässäsi voit turvallisesti myöntää, että olen lausunut
julki totuuden, joka on monen, monen sydämellä!
Erikoisesti
juuri nyt, kun olen tulossa palkatuksi mielenterveystyöhön (2004), eli
sosiaaliselle alalle, olen entistä enemmän saanut tuntea tulleeni hylätyksi
niiden taholta, jotka aivan erikoisella tavalla uskovat olevansa Jumalan
valittua kansaa tässä ajassa. Ei auta se, vaikka kuinka korostaisi
ahdistuksessa olevien ihmisten määrää ja avun tarvetta. Kaikille näyttää
riittävän se, kun oma suku on nyt pelastettu ja osallinen armosta — voi hyvänen
aika, mistä armosta? Kuinka täysin armoton ihminen voi olla armollinen? Oma suku,
oma pesä on tärkein, ja tässäkin kohden törmäämme jälleen kerran johonkin aivan
kohtuuttoman uskomattomaan asiaan, vaikka olemmekin tekemisissä uskovaisten ihmisten
kanssa. Armo ei tunnu riittävän edes sille läheisimmälle ihmiselle!
Muistan
kuinka vuosia sitten luonamme alkoi käydä iäkkäämpi aviopari. Mies oli kokenut
todella kovia ja oli aikanaan ollut lähellä kuolemaa. Nyt kumpikin oli kokenut
uudistuksen ja he alkoivat käydä pienessä ryhmässämme, ja mekin vierailimme
heidän luonaan maaseudulla. Olimme paljon yhdessä ja iloitsimme monista
asioista. Mutta sitten tavatessamme heitä vuoden kuluttua oli sisarella aina
kyyneleet silmissä, ja mies aivan avoimesti selvitti, että on kysymys naisen asemasta
perheessä. Kaikki ymmärtäisimme, niin hän ajatteli, että naiselle on todella
vaikeaa alistua raamatulliseen asemaan, missä mies on perheenpää!
Tuskin
olemme koskaan tavanneet monta niin suloista ja nöyrähenkistä aviovaimoa, joka
kaikin tavoin pyrkii miellyttämään miestään jopa ylitse voimavarojensa. Miksi ihmeessä
juuri tällaiset naiset joutuvat naimisiin miesten kanssa, jotka eivät lainkaan
ymmärrä mitä ovat liitossaan saaneet osakseen?
Vähitellen
selvisi, ettei kysymys ollut mistään normaaleista ongelmista, vaan miehen
halusta saada nainen täydelliseen hallintaansa. Eli elämme nytkin ajassa, jossa
ihminen hallitsee toista tämän vahingoksi!
Tämä
tapaus on yksi järkyttävimmistä, ennen kaikkea kun tämä hallinta ei jäänyt vain
vaimon ylle. Tämä onkin kaikessa niin pelottavaa. Joka lähtee tälle
vallitsemisen ja hallitsemisen tielle, ei hetken kuluttua tyydykään sen
hetkisiin tavoitteisiin, vaan vallanhimo kasvaa kuin vatsa syödessä, vai miten
se olikaan. Hetken kuluttua tämä mies oli hallitsemassa jo minuakin ja kaikkea
tekemäämme. Välirikko oli ainoa todellisuus sen jälkeen, eikä tällä hetkellä
ole tiedossa kuinka valtava mahti nyt on saavutettu!
Kerromme
näistä asioista hienoisen huumorin varjolla, mutta todellisuudessa on kysymys
kuolemanvakavista asioista. Me emme tässä yhteydessä käy sitä tarkemmin
selvittämään, mutta tämä vallanhimo tuo mukanaan paljon valtaa ja näennäistä
hurskautta ja kunniaa, mutta samalla kätketyn kuoleman, hengellisen riutumisen,
minkä näkee vain Jumala ja hänen armoittamansa, näkökyvyn omaavat kanssamatkaajat.
Joka
on lähtenyt tälle tielle, on tavallaan tiellä, joka vie mennessään, eikä
ihminen oikeastaan vaella ollenkaan, vaan laskee alamäkeä kohti tuntematonta
syvyyttä. Vain Jumalan armo voi tulla avuksemme, sillä tällaisella vallan
tiellä kulkevat ovat sulkeneet kaikki sielun ovet ojentamiselta ja nuhtelulta.
Pelottavaa, todella pelottavaa! Etenkin se, kuinka yksi todella vaikuttava
sananpalvelija on useaan kertaan viestittänyt minulle, ettei tule puuttua
negatiivisiin asioihin, vaan puhua vain hyvistä asioista!
Tässä
kohtaamme jälleen kerran tuon luonnehäiriöisyyden peruspilarin. Puhua saa,
mutta tulee varoa puhumasta puhuttelevista asioista. Ihminen ei halua
kosketusta sisimpäänsä, mutta antaa sisimpänsä ohjata itseään.
Markku
Vuori
Jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti